Bpost
TIP
Re: Bpost
Zo een job als koerier lijkt me nog wel leuk als bijjob mocht het wat beter betaald worden é.reteiP schreef: ↑1 december 2021, 15:09 Jullie leven echt in een illusie qua profiel dat jullie verwachten dat dit soort jobs wil doen. En zeker voor de tijdelijke contracten. Dat is de bodem van de werklozen pool, en daar de overschotten van.
Zo beschrijft althans mijn bron binnen Bpost dat. En dat is dan de speler die het spel legaal speelt, met de vakbonden hijgend in de nek.
Ik vind het aanpakken van die sociale dumping heel goed, maar we moeten niet naief zijn, er zijn heel wat jobs waarvoor we geen 'eigen' profielen de markt op hebben. Alsof taalvaardigheid een vereiste moet zijn om pakjes af te leveren... De Brexiteers ondervinden dezelfde problemen, ik hoop niet dat we die richting ooit uitgaan in België.
Een beetje rondcruisen met de wagen.
En dan te zeggen dat de 'facteur' vroeger een graag gezien dorpsfiguur was. Om het X-aantal huizen naar binnen voor een dreupel en zijn drinkgeld.
Nu lees ik 'de bodem van de werklozen pool'. Waar is het verkeerd gegaan?
Nu lees ik 'de bodem van de werklozen pool'. Waar is het verkeerd gegaan?
Sorteercentra bestonden vroeger niet zoals nu, daar komt nu een grote werklast die seizoensgebonden is.
De ouwe getrouwe werknemers van Bpost hebben hier weinig mee te maken, en daaronder zal uw 'meneer facteur' ook vallen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En alles te voet, met twee grote leren zakken op borst en rug.
Er duikt vandaag een tweede shorter op. Wat valt er nu nog te shorten aan deze lage waardering? Koers/winst van nog geen 6. Rare jongens bij Marshall Wace. Zou er binnenkort geen positief resultaat te zien zijn van de invallen bij grote concurrent Postnl?
De ratrace naar zo goedkoop mogelijk en zo veel mogelijk. Alles op de klant op zijn wenken te bedienen en liefst te leveren nadat op 'bestellen' geklikt werd. Maar vergis je niet, ook op andere functies binnen BPost ligt de druk hoog. Ik heb er zelf een tijdje als commercieel bediende gewerkt. De druk ligt er erg hoog om prepaid kredietkaarten en bankrekeningen te 'verkopen'. Verkoop je de ene week tien kaarten dan krijg je een schouderklopje. Verkoop je er de volgende keer elf dan moet het beter want ze verwachten er vijftien dan bij wijze van spreken. Chapeau voor de medewerkers die hun kick krijgen onder deze druk en hun job uitstekend doen. Maar er zijn er velen die het echt niet volhouden (waaronder ik helaas, want buiten die verkoopsdruk was het echt wel leuk werken).
Nou... Ik denk dat dat nog even zal duren.
Bpost op een all time low als ik me niet vergis. Naar gewoonte laat de vertrekkende CEO een grotere puinhoop achter dan die hij aantrof. Vanuit economisch standpunt oordelend, is dit een ziek bedrijf.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Eind oktober stond het aandeel nog lager. Terug naar +6€ ligt in de mogelijkheden, maar dan moet er eindelijk eens een deftige directie komen.
Vandaag is natuurlijk weer zo'n 'heerlijk voorspelbare sell-off' ...
Vandaag is natuurlijk weer zo'n 'heerlijk voorspelbare sell-off' ...
Vraag is natuurlijk of Bpost met een geplafonneerd loon en overheidsbemoeienis een goeie CEO kan aantrekken...
Ik heb ze nu bijgekocht, à 5 €, al is het nog een risico met die bodem van 4.74
Echt zeer veel verschillende risicos bij bpost. Zelfs aan 5 euro vind ik dat nog een value trap. Ik zou dat pas durven kopen als er echt bewijs is van beterschap en dat is er zeker nog niet. Krantenbedeling, hoe lang nog in tijden van internet... Het verbaasd me zelfs dat het nog bestaat (misschien door het gesjoemel).
BIPT: "Zo stijgt de prijs van een non-prior postzegel met 16,8% terwijl de prior postzegel met +14,8% stijgt ten opzichte van 2022." Hoeveel volumedaling zal dat nog geven in 2023/2024?
Wij sturen geen kerstkaarten meer per post sinds vorig jaar, wegens prijs per stuk, zelfs mijn schoonouders (70gers) zijn er dit jaar mee gestopt. Voor 40x1,5 euro loont het een namiddag zelf rond te brengen te voet, met de fiets en auto (absurd eigenlijk he). De weinige post die ik vroeger nog wel eens stuurde, doe ik nu ook al niet meer. Bij 1,5 euro ga je al snel een scan van iets maken en doormailen, bij 0,70 cent deed ik dat veel minder. De briefpost bedeling is dood, quasie volledig af te schrijven.
Ze zullen het echt van de pakjes enz moeten hebben, daar zit wel wat groei, maar de concurrentie is moordend. Daar ga je nooit hele hoge marges uit halen.
BIPT: "Zo stijgt de prijs van een non-prior postzegel met 16,8% terwijl de prior postzegel met +14,8% stijgt ten opzichte van 2022." Hoeveel volumedaling zal dat nog geven in 2023/2024?
Wij sturen geen kerstkaarten meer per post sinds vorig jaar, wegens prijs per stuk, zelfs mijn schoonouders (70gers) zijn er dit jaar mee gestopt. Voor 40x1,5 euro loont het een namiddag zelf rond te brengen te voet, met de fiets en auto (absurd eigenlijk he). De weinige post die ik vroeger nog wel eens stuurde, doe ik nu ook al niet meer. Bij 1,5 euro ga je al snel een scan van iets maken en doormailen, bij 0,70 cent deed ik dat veel minder. De briefpost bedeling is dood, quasie volledig af te schrijven.
Ze zullen het echt van de pakjes enz moeten hebben, daar zit wel wat groei, maar de concurrentie is moordend. Daar ga je nooit hele hoge marges uit halen.
Amazon gaat zijn pakjes zelf bezorgen. Ze zien manieren om het veel kostenefficienter zelf te doen. Dus je hebt niet alleen de stijgende concurrentie van concurrenten zoals post.nl, je hebt ook de stagnerende e-commerce EN het feit dat e-commerce platformen hun bedeling zelf beginnen doen.
Op IEX.nl, maar achter de betaalmuur : PostNL kán overname Bpost overwegen
Daar moet nog een sausje Belgische staat overheen, ze hebben 51,04% v/d aandelen in handen.
Als de overheid erin zit, vind ik dat nog eens een behoorlijk extra risico.
En kan PostNL dat wel, ze hebben al vrij hoge schuldgraad.
Niet meer dan wilde speculatie lijkt me.
Als de overheid erin zit, vind ik dat nog eens een behoorlijk extra risico.
En kan PostNL dat wel, ze hebben al vrij hoge schuldgraad.
Niet meer dan wilde speculatie lijkt me.