Bpost
TIP
Re: Bpost
Warom zou een dividendverlaging onvermijdelijk zijn? Die opmerking snap ik niet.
Als ik iets online bestel of zelf moet versturen verkies ik liefst allebehalve bpost. Met bpost weet je immers nooit of je brief of pakje daadwerkelijk toekomt. Horrorverhalen, zie Google. Maar goed, da's misschien allemaal anekdotisch.reteiP schreef: ↑10 oktober 2017, 09:51 Als ik zelf iets online bestel verkies ik toch Bpost als leverancier (ipv UPS of postNL of ...) omdat ik weet dat als het pakje niet afgeleverd kan worden het dezelfde avond in het lokale postkantoor op mij ligt te wachten. (is nu net ook aan de overkant van het straat voor mij)
Ik heb onvoldoende vertrouwen in het huidige management, getuige daarvan deze overname en met daarbovenop een nakende dividendverlaging laat ik bpost met plezier links liggen.
Wat Yarisken gedaan heeft (bpost eruit, postnl erin) vind ik zo gek nog niet.
Onvermijdelijk, in de lijn der verwachtingen, uw woordkeuze maakt me niet uit, ik begreep wat je bedoelde. Maar mijn 'waarom' vraag blijft rechtstaan. Wààrom verwacht je een dividendverlaging? Ik zie er geen reden toe.
1. nettowinst zal wellicht niet dalen, dus de 85% payout ratio kan dit opvangen
2. Na de transactie zal de net debt/EBITDA slechts 0.3 zijn. Dus daarmee komt Bpost niet in de problemen
3. Een EV/EBITDA ratio van 12 is duur, maar Radial is een snelle groeier. Vorig jaar was de EBITDA slechts 35-40M geloof ik. Ik voorzie een EBITDA van 100M in 2020, en dan is de overname plots goedkoop.
Het enige risico dat ik zie is dat Radial 'met Belgische hand' gemanaged zal worden, wat gegarandeerd een fiasco zou worden vanwege de cultuurverschillen. Bpost zou best het huidige managementteam aanhouden.
1. nettowinst zal wellicht niet dalen, dus de 85% payout ratio kan dit opvangen
2. Na de transactie zal de net debt/EBITDA slechts 0.3 zijn. Dus daarmee komt Bpost niet in de problemen
3. Een EV/EBITDA ratio van 12 is duur, maar Radial is een snelle groeier. Vorig jaar was de EBITDA slechts 35-40M geloof ik. Ik voorzie een EBITDA van 100M in 2020, en dan is de overname plots goedkoop.
Het enige risico dat ik zie is dat Radial 'met Belgische hand' gemanaged zal worden, wat gegarandeerd een fiasco zou worden vanwege de cultuurverschillen. Bpost zou best het huidige managementteam aanhouden.
In de presentatie van Bpost mbt de overname spreekt men zelfs nadrukkelijk van Radial managen volgens de Amerikaanse cultuur cfr. Landmark Global
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
@Poldermol:
Daar ik geen aandeelhouder (meer) ben ga ik er niet bij zijn op de volgende AV, en tevens geef ik toe dat ik de cijfers van Radial niet in de diepte bekeken heb, op 't eerste zicht leek de winstgevendheid niet in verhouding tot die van bpost.
Weet je wat? We shall see.
Daar ik geen aandeelhouder (meer) ben ga ik er niet bij zijn op de volgende AV, en tevens geef ik toe dat ik de cijfers van Radial niet in de diepte bekeken heb, op 't eerste zicht leek de winstgevendheid niet in verhouding tot die van bpost.
Weet je wat? We shall see.
De winstgevendheid is 0. 0,0. En dat zal zo blijven tot 2019 door herstructureringen bij Radial.
Maar een winstgevend van 0 betekent niet dat Bpost het dividend zal moeten verlagen. Er worden geen extra aandelen uitgegeven ter financiering (veronderstel ik, tenzij misschien wat management incentives). Maw, zelfs als Radial NIETS bijdraagt, zal de winstdaling zeer beperkt zijn (eenmalige kosten in 2018, en in 2019 een hogere interestkost van een paar miljoen).
Zal de payoutratio verhogen? Ja. Zal het dividend gecut worden? Hoogstwaarschijnlijk niet, en àls het gecut wordt, zal het met een paar luttele centen zijn.
Grootse uitroepen over sustainability van het dividend gebaseerd op sentiment en niet op feiten zijn zelden een goede raadgever. Maar als ge enkel maar de headlines leest begrijp ik wel dat goedkope oneliners uiten gemakkelijk is.
Maar een winstgevend van 0 betekent niet dat Bpost het dividend zal moeten verlagen. Er worden geen extra aandelen uitgegeven ter financiering (veronderstel ik, tenzij misschien wat management incentives). Maw, zelfs als Radial NIETS bijdraagt, zal de winstdaling zeer beperkt zijn (eenmalige kosten in 2018, en in 2019 een hogere interestkost van een paar miljoen).
Zal de payoutratio verhogen? Ja. Zal het dividend gecut worden? Hoogstwaarschijnlijk niet, en àls het gecut wordt, zal het met een paar luttele centen zijn.
Grootse uitroepen over sustainability van het dividend gebaseerd op sentiment en niet op feiten zijn zelden een goede raadgever. Maar als ge enkel maar de headlines leest begrijp ik wel dat goedkope oneliners uiten gemakkelijk is.
De hoogte van het dividend wordt bepaald door de grote aandeelhouders. Een paar centen is ook een daling.
In ieder geval, negeer wat ik gezegd heb.
In ieder geval, negeer wat ik gezegd heb.
Nee nee, ik wil niets negeren, het is maar door een dialoog dat we van elkaar bijleren, en ik respecteer uw mening, maar had graag een onderbouwing gezien ipv een buikgevoel.
En uw uitleg steunt ook mijn punt. Als 'de grote aandeelhouders' akkoord zijn met een tijdelijk hogere payout ratio is er inderdaad geen cut nodig.
En nu 2-5 cent dividend verliezen om er dan vanaf 2020 15-20 per jaar bij te krijgen vind ik helemaal niet erg. Ik heb een langetermijnaanpak (hoewel ik bij Bpost wel surf op de golven van de trading bandbreedte tussen 21 en 24-25
)
En uw uitleg steunt ook mijn punt. Als 'de grote aandeelhouders' akkoord zijn met een tijdelijk hogere payout ratio is er inderdaad geen cut nodig.
En nu 2-5 cent dividend verliezen om er dan vanaf 2020 15-20 per jaar bij te krijgen vind ik helemaal niet erg. Ik heb een langetermijnaanpak (hoewel ik bij Bpost wel surf op de golven van de trading bandbreedte tussen 21 en 24-25

Wel, daar gaat het hem ook over. Een dividend wordt niet door een rekensommetje bepaald, maar door de grote aandeelhouders onderling bedisseld. Cijfermatig kan ik mijn bewering dus niet hard maken. Je zegt zelf dat je een kleine verlaging nog wel ziet zitten, wel ik denk dat andere aandeelhouders daar net zo over denken. Het is ook wat ik zelf zou kiezen.
Bpost heeft een duidelijk dividendbeleid. CEO heeft gisteren nog verzekerd dat dit niet wijzigt, dus wat zit je hier te bazelen? Wat een non-discussie.
Inderdaad beleid staat zwart op wit bepaald dus zie niet wat men achter de rug kan bedisselen.
Bovendien is idd herhaald dat er niets veranderd.
Hup terug focus op wat de overname en de toekomst. Aandeel herstelde zich vandaag al redelijk.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
De cijfers voor Bpost zijn binnen:
http://corporate.bpost.be/~/media/Files ... 017_EN.pdf
Ziet er op eerste zicht goed uit. Twee opvallende cijfers:
-) daling brievenpost blijft onder 6% (-5,3)
-) Stijging aantal binnenlands pakjes 32,8%
-) Stijging aantal binnenlands pakjes 32,8%

Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Heb het grotendeels in port als dividend -aandeel, cijfers zijn +/- zoals verwacht met zeer mooie stijging van de omzet - beetje jammer dat de winst op zich laat wachten maar is nu eenmaal een competitieve markt. Het is wel positief dat er ook buiten België vooruitgang wordt geboekt - met de recente overname in gedachten zijn er mogelijkheden om verder te groeien. Samen met het mogelijks aanpassen van de prijs van de postzegel in 2018 geen slechte vooruitzichtenCrassus schreef: ↑8 november 2017, 19:57 De cijfers voor Bpost zijn binnen:
-) Stijging aantal binnenlands pakjes 32,8%![]()
No stress
Goh, op zich laat wachten. Hij volgt gewoon niet. EBITDA +0,2% ondanks een omzetgroei van 20% en een "explosie van het aantal bezorgde pakjes". Afbrokkelende marges dus. En de nettokaspositie is sinds de overname weg. Nee, ik ben voorzichtiger geworden in vergelijking met een aantal maanden geleden.