Bpost
TIP
Re: Bpost
Allemaal vragen waarop je in de jaarverslagen antwoorden vindt. Je moet enkel de moeite doen.
Mss gewoon even wachten, volgende week update over Q1.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Resultaten bpost Q1 zijn er.
Ziet er na snelle blik vrij goed uit. Post daalt iets minder dan verwachting, pakjes groeien stevig.
Eens morgen verder kijken en zien wat dat geeft.
Ziet er na snelle blik vrij goed uit. Post daalt iets minder dan verwachting, pakjes groeien stevig.
Eens morgen verder kijken en zien wat dat geeft.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Vrij goed ontvangen bij analisten.
KBC en Degroof bieden naar 25eur koersdoel.
KBC en Degroof bieden naar 25eur koersdoel.
Wat is jullie mening over bpost op dit moment? Zien jullie nog verdere daling en hoe zeker is hun dividend naar de toekomst toe wat met momenteel 4,48% niet slecht is. Gezien daar niet echt opgesprongen wordt door yield zoekers zal daar wel een reden voor zijn..
Zolang de overheid bij het dividend langs de kassa passeert, zal er volgens mij niet veel aan veranderen.
Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol.
Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol.
Ik heb zelf bpost gekocht aan 23.2 dus nu wel wat verlies. Voor mij is dit puur een dividenden aandeel. Schommelt tussen de 20 - 25 euro meestal.
Hoofdbrok dividend is in december dus na de zomer gaat dit aandeel wel terug stijgen.
De overheid is hoofdaandeelhouder en die willen elk jaar een stevig dividend dus dit zal volgens mij nog wel een tijdje zo blijven.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Daar de overheid hoofdaandeelhouder is en deze rekent op het dividend om de begroting op orde te houden zal het dividend altijd wel aan de hoge kant blijven. Ik hoop deze te kunnen kopen rond de 20 euro en ze bij te houden tot aan mijn dood ofzo :p
Op papier een mooi dividendaandeel, maar er zit toch wel een geurtje aan.
Flipside: de waarde van het aandeel kan de overheid echter gestolen worden. Met al de "digitalisatie" die men de laatste jaren ziet passeren (electronische aangetekende zendingen, meer concurrentie op de pakjesmarkt, verplicht "meer" openen van de postmarkt in België) weet ik het toch zo allemaal niet.
Ook: men haalt de verplichting om aangetekende zendingen ook meer en meer weg uit bepaalde wetboeken (bv. WIB92) met als gevolg dat de overheid jaarlijks zelf minder zal uitgeven aan aangetekende zendingen. En dan spreken we nog niet van de klantenservice van bpost. Die is gewoon barslecht.
Indien je kan kopen aan < €20 misschien wel de moeite.
Flipside: de waarde van het aandeel kan de overheid echter gestolen worden. Met al de "digitalisatie" die men de laatste jaren ziet passeren (electronische aangetekende zendingen, meer concurrentie op de pakjesmarkt, verplicht "meer" openen van de postmarkt in België) weet ik het toch zo allemaal niet.
Ook: men haalt de verplichting om aangetekende zendingen ook meer en meer weg uit bepaalde wetboeken (bv. WIB92) met als gevolg dat de overheid jaarlijks zelf minder zal uitgeven aan aangetekende zendingen. En dan spreken we nog niet van de klantenservice van bpost. Die is gewoon barslecht.
Indien je kan kopen aan < €20 misschien wel de moeite.
Stel nu nog dat je aanneemt dat bpost niet meteen de meest aantrekkelijke toekomst heeft en dat de winst vanaf dit jaar alleen maar zal dalen. Zelfs dan zal het bedrijf, gelet op haar cashvoorraden en lage investeringskosten, het dividend nog altijd jaren en jaren kunnen aanhouden. En uiteraard heeft bpost ook al bewezen dat ze weinig hinder ondervinden van dalende post- en reclamevolumes. Pakjes compenseren dat tot nu toe ruimschoots.
Als je op zoek bent naar een alternatief voor een spaarboekje kan je dommere dingen doen dan wat bpost kopen imo. Het aandeel zelf stijgt niet noemenswaardig in waarde, maar je 'interest' (dividend) is hoog en nog voor jaren gegarandeerd.
Als je op zoek bent naar een alternatief voor een spaarboekje kan je dommere dingen doen dan wat bpost kopen imo. Het aandeel zelf stijgt niet noemenswaardig in waarde, maar je 'interest' (dividend) is hoog en nog voor jaren gegarandeerd.
Volgens De Belegger is dividend rendement momenteel zelfs 6,28% (!). Als dit klopt lijkt me in deze tijden bijzonder veel en dan vraag ik mij toch af waarom fondsbeheerders op zoek naar yield daar niet opspringen waar toch goede redenen moeten voor zijn. Bpost is nu niet bepaald een schimmige onbekende..
Zoals hierboven al gezegd, Bpost is voor een groot stuk in handen van de overheid, maw onze politiekers hebben daar dus een dikke vinger in de pap. Bleek onlangs nog toen Bpost het postzegeltarief wou verhogen om de inkomsten op peil te houden. Ook op gebied van e-commerce laat Bpost de trein aan zich voorbij gaan, na de mislukte poging om PostNL over te nemen zou je toch verwachten dat ze zelf meer initiatief nemen op deze groeimarkt.
Waarom zouden fondensbeheerders niet op Bpost springen?omega6 schreef: ↑5 juli 2017, 00:19 Volgens De Belegger is dividend rendement momenteel zelfs 6,28% (!). Als dit klopt lijkt me in deze tijden bijzonder veel en dan vraag ik mij toch af waarom fondsbeheerders op zoek naar yield daar niet opspringen waar toch goede redenen moeten voor zijn. Bpost is nu niet bepaald een schimmige onbekende..
Als ik bijvoorbeeld in het jaarverslag van Argenta pensioensparen kijk, dan zie ik toch dat Bpost een grotere positie is met 0,56%. Dat is meer dan Ageas, UCB of Umicore bijvoorbeeld.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik denk niet dat ze die trein aan zich laten voorbij gaan. Vroeger was het maar sporadisch dat een pakje werd geleverd door Bpost, alles werd gedaan door PostNL of een andere onbekende (met roeste bak).vortex schreef: ↑5 juli 2017, 08:29 Zoals hierboven al gezegd, Bpost is voor een groot stuk in handen van de overheid, maw onze politiekers hebben daar dus een dikke vinger in de pap. Bleek onlangs nog toen Bpost het postzegeltarief wou verhogen om de inkomsten op peil te houden. Ook op gebied van e-commerce laat Bpost de trein aan zich voorbij gaan, na de mislukte poging om PostNL over te nemen zou je toch verwachten dat ze zelf meer initiatief nemen op deze groeimarkt.
Nu is het toch meestal Bpost dat langskomt als ik iets bestel.
Ook om zelf te verzenden is Bpost meestal bij de goedkopere. Daar hebben ze Kiala goed gecounterd.
Dat is toch mijn indruk