Brederode
TIP
Re: Brederode
Tegenover de 81.83 van 30 sept 2019 klopt die 7% , maar zoals ronnie al aangaf ligt de n.a.v ondertussen wss alweer 5% hoger.
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Had het ook al gevraagd in de draad van holdings maar kan iemand uitleggen waarom Brederode eind vorig jaar een stuk meer onderuit ging dan Sofina, waarmee het vaak vergeleken wordt? Alvast bedankt.
Sofina werd in 2018 opgemerkt en opgepikt door grote buitenlandse investeerders. Daar is Brederode nog steeds te klein voor. Dat is alvast een van de redenen.
Enel, overweeg ik ook...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
"Volgens Stefaan Genoe van Degroof Petercam noteerde Brederode eind september met een korting van 14 procent tegenover de netto-actiefwaarde van 81,83 euro. Aangezien de beurzen sindsdien 5 procent stegen, staat de netto-actiefwaarde vandaag dicht bij 85 euro. Tegenover de huidige koers bedraagt de discount 12 procent, zegt Genoe. Gezien de mix van private equity en genoteerde activa lijkt een discount van zowat 10 procent hem redelijk." (Bron : De Tijd 07/12)Gemiddelde korting waartegen BREB de laatste 5 jaar noteerde is afgerond 22% Momenteel is dat 7%, als ik goed heb gerekend.
Ik heb het even opgezocht in een rapport van KBC Securities uit 2016 over de Belgische holdings :
Tussen 2009 - 2016 bedroeg de gemiddelde discount van Brederode 28% - komende van 18% in 2009, waarbij in juni 2014 de kaap van de 30% discount werd doorbroken en in 2015-2016 zelfs meermaals meer dan 40% bedroeg. Het aandeel noteerde toen rond de 40€ en was een nobele onbekende
Tussen 2009 - 2016 bedroeg de gemiddelde discount van Brederode 28% - komende van 18% in 2009, waarbij in juni 2014 de kaap van de 30% discount werd doorbroken en in 2015-2016 zelfs meermaals meer dan 40% bedroeg. Het aandeel noteerde toen rond de 40€ en was een nobele onbekende
Niet voor deze sjarel hier
mijn transactie overzicht vertelt mij dat ik er in 2014 heb gekocht oor 29,38 euro (incl kosten), verder nog in 2015 aan 38,59, dan in 2017 aan 48,38, etc ...
mijn transactie overzicht vertelt mij dat ik er in 2014 heb gekocht oor 29,38 euro (incl kosten), verder nog in 2015 aan 38,59, dan in 2017 aan 48,38, etc ...
NAV op 31/3 amper 4.6% gezakt sinds 31/12/2019 volgens persbericht.Ter vergelijking :IWDA op31/3/2020: -20%.NAV Sofina: -11%.Sterke prestatie dus.Ondertussen zijn we 5 weken verder en staat de NAV vermoedelijk terug boven de 80€.Nog volgens het persbericht heb je met Brederode de 'winnende kaarten voor de toekomst in handen'.
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Jeky, hoe interpreteer jij de publicatie?
INTERIM STATEMENT
(Non-regulated information – published on 7th May 2020 at 5.45 pm)
[]
As at March 31st, 2020 Brederode’s net asset value per share stood at € 79.41, compared to € 83.27
as at 31 December 2019, a reduction of 4.6%. This valuation is based on market prices for listed
securities and for Private Equity, on the valuations as at 31 December 2019, adjusted solely to take
account of movements within the portfolio and variations in exchange rates occurring since that time.
[]
we have contacted all our GPs to get an indication of their
estimated valuations at the end of March. The outcome of these consultations (based on a sample of
85% of the portfolio) suggests an estimated negative quarterly change in fair value of approximatively
9%. This indicative valuation change applies only to the Private Equity portfolio and is not reflected in
the net asset value per share mentioned above.
[]
The listed securities segment was also negatively impacted and closed the quarter down 11.7%.
[]
Prospects for the current financial year
The Private Equity performance could further deteriorate in Q2 2020 as the full effect of the lockdown,
[], will continue to affect profitability.
[]
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je gewoon de paragraaf verder leest dan staat er dat die NAV gebaseerd is op de marktwaarde op 31/03/2020 voor de beursgenoteerde belangen maar op de waardering op 31/12/2019 voor de private equity portefeuille (met correctie voor aan/verkopen en wisselkoerseffecten).
In een volgende paragraaf staat dat ze schatten dat de private equity portefeuille 9% in waarde is gedaald in het eerste kwartaal maar dat dit niet in de NAV verrekend zit. Die daling van 4.6% is dus een onderschatting en kan niet zomaar vergeleken worden met de dalingen van IWDA of Sofina. Ik vraag me trouwens af waar die daling van 11% voor de NAV van Sofina vandaan komt ... publiceren die niet enkel halfjaarlijks ?
In een volgende paragraaf staat dat ze schatten dat de private equity portefeuille 9% in waarde is gedaald in het eerste kwartaal maar dat dit niet in de NAV verrekend zit. Die daling van 4.6% is dus een onderschatting en kan niet zomaar vergeleken worden met de dalingen van IWDA of Sofina. Ik vraag me trouwens af waar die daling van 11% voor de NAV van Sofina vandaan komt ... publiceren die niet enkel halfjaarlijks ?
Dag forumleden
Ik heb heel wat van het draadje Holdings door gelezen. Holdings wekken al een tijdje mijn interesse. Daarbij heb ik sinds de dip van 19maart een kleine positie in Sofina. De laatste weken ben ik info aan het verzamelen van enkele holdings die daar meermaals de revue gepasseerd zijn. Avh en Tubize laat ik even links liggen door mijn positie in CFE en UCB.
Dan kom ik nog tot Brederode, GBL en QFG.
Op dit moment wekt Brederode de meeste interesse.
Het recente jaarverslag heb ik doorgelezen. Qua managment zit dit goed moet ik concluderen.
Natuurlijk zal de impact van corona nog moeten blijken. Daarom vindt ik het moeilijk om mijn mogelijke aankoopprijs te bepalen.
Toch vind ik bijzonder weinig info omtrent Brederode.
Daarom even hier mijn vraag.
Wat zijn jullie ervaringen met Brederode? Misschien extra info.
Alvast bedankt voor de info.
Ik heb heel wat van het draadje Holdings door gelezen. Holdings wekken al een tijdje mijn interesse. Daarbij heb ik sinds de dip van 19maart een kleine positie in Sofina. De laatste weken ben ik info aan het verzamelen van enkele holdings die daar meermaals de revue gepasseerd zijn. Avh en Tubize laat ik even links liggen door mijn positie in CFE en UCB.
Dan kom ik nog tot Brederode, GBL en QFG.
Op dit moment wekt Brederode de meeste interesse.
Het recente jaarverslag heb ik doorgelezen. Qua managment zit dit goed moet ik concluderen.
Natuurlijk zal de impact van corona nog moeten blijken. Daarom vindt ik het moeilijk om mijn mogelijke aankoopprijs te bepalen.
Toch vind ik bijzonder weinig info omtrent Brederode.
Daarom even hier mijn vraag.
Wat zijn jullie ervaringen met Brederode? Misschien extra info.
Alvast bedankt voor de info.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij heeft u al genoeg info gehad van beleggers die het kunnen weten. Wellicht mag ik toevoegen dat Brederode toch ook wel USD gerelateerd is. En de USD is aan het zakken.
Maar ik ben geen ervaren belegger!
Maar ik ben geen ervaren belegger!