Brexit en de kosten
Brexit en de kosten
Mastercard gaat de kosten voor Britse creditcardbetalingen in de Europese Unie flink opschroeven, nu de Britten Europa vaarwel hebben gezegd. Volgens Britse media worden de tarieven die de creditcardmaatschappij rekent aan Europese bedrijven voor aankopen met Britse creditcards in het najaar opgeschroefd van 0,3 tot 1,5 procent per transactie. (HLN)
Re: Brexit en de kosten
Blijkbaar moeten de importkosten soms aan de pakjesbezorger worden betaald, staat in het artikel. Een pakje van 80 GBP kan zo bijv 47 euro extra kosten hebben.Webshops sakkeren op Brexit: ‘Kunnen niet anders dan prijzen fors omhoog trekken’
Wie bestelt bij een Britse webshop, leest best de kleine lettertjes. Sinds 1 januari loopt de factuur door invoerrechten en douane soms hoog op. Kleine Britse webshops zien zwarte sneeuw. ‘Ik weet niet of we dit overleven.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210125_95669772
(Artikel achter betaalmuur)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat systeem bestaat nu ook al als je iets bestelt buiten de EU, bv uit USA of China.
De pakjesbezorger zorgt voor de inklaring en rekent zelf een administratieve kost aan.
Bpost doet zo bv heel veel pakjes en verdient daar een mooie cent aan.
De pakjesbezorger zorgt voor de inklaring en rekent zelf een administratieve kost aan.
Bpost doet zo bv heel veel pakjes en verdient daar een mooie cent aan.
Als de waarde van wat je bestelt hebt in een niet-EU-land minder dan 22 euro is, dan komen er geen kosten bij.
De waarde blijkt uit het de verklaring, overeenkomstig voorgeschreven formulier, die je leverancier op je pakje kleeft.
Meer info over alle bijkomende kosten en wanneer verschuldigd vind je hier:
https://www.wikifin.be/nl/themas/jouw-d ... gelet-voor
De wisselkoersen die de douane hanteert voor de omzetting van de waarde van het pakket, van de vreemde munt naar euro vind je hier:
https://eservices.minfin.fgov.be/extTar ... ml&lang=NL
en klik op 'genoteerde munten'
... de verzendkosten maken deel uit van die waarde van 22 euro... Dus daar moet je onder blijven, dan kost het niets.
Ik bestel geregeld boeken in de VSA, zo goed als altijd voor een bedrag groter dan 22 Euro. Ik heb daar nog nooit iets extra voor moeten betalen. Zijn er dan uitzonderingen voor bijv. boeken op de importregelingen? Een deel van de boeken is wel tweedehands, maar zeker niet allemaal.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is binnen een paar maanden ook afgelopen vrees ik... https://ec.europa.eu/taxation_customs/b ... ommerce_en. Zou per 1 januari ingaan, maar is door corona met een half jaar uitgesteld.jeff schreef: ↑25 januari 2021, 22:18Als de waarde van wat je bestelt hebt in een niet-EU-land minder dan 22 euro is, dan komen er geen kosten bij.
De waarde blijkt uit het de verklaring, overeenkomstig voorgeschreven formulier, die je leverancier op je pakje kleeft.
Meer info over alle bijkomende kosten en wanneer verschuldigd vind je hier:
https://www.wikifin.be/nl/themas/jouw-d ... gelet-voor
De wisselkoersen die de douane hanteert voor de omzetting van de waarde van het pakket, van de vreemde munt naar euro vind je hier:
https://eservices.minfin.fgov.be/extTar ... ml&lang=NL
en klik op 'genoteerde munten'
Er is een uitzondering voor dingen waar de verzender aangeeft dat het stalen zonder waarde zijn of cadeaus.MoreOrLess schreef: ↑25 januari 2021, 22:59 Ik bestel geregeld boeken in de VSA, zo goed als altijd voor een bedrag groter dan 22 Euro. Ik heb daar nog nooit iets extra voor moeten betalen. Zijn er dan uitzonderingen voor bijv. boeken op de importregelingen? Een deel van de boeken is wel tweedehands, maar zeker niet allemaal.
Specifieke uitzondering voor tweedehands boeken : geen idee.
De douane gaat voort op wat de leverancier verklaart op het voorgeschreven formulier(tje) dat hij op je pakket heeft geplakt.MoreOrLess schreef: ↑25 januari 2021, 22:59 Ik bestel geregeld boeken in de VSA, zo goed als altijd voor een bedrag groter dan 22 Euro. Ik heb daar nog nooit iets extra voor moeten betalen. Zijn er dan uitzonderingen voor bijv. boeken op de importregelingen? Een deel van de boeken is wel tweedehands, maar zeker niet allemaal.
Waarschijnlijk zal dan op de verklaringen gestaan hebben dat de waarde (omgezet naar euro) minder dan 22 euro bedraagt.
Dat doet een bepaalde leverancier van cd's ook altijd als ik daar bestel.
Als de waarde van het pakket, zoals verklaard door de leverancier, onder de 22 euro blijft, worden de verzendkosten niet meegeteld en is er dus volledige vrijstelling.
Als de waarde wel meer is dan 22 euro, dan worden de verzendkosten er wel bij opgeteld om de extra kosten (btw, invoerrechten,...) te bepalen en aan te rekenen.
Edit: verzendkosten tellen ook mee om te bepalen of je invoerrechten moet betalen en indien totale waarde meer dan 150 euro, dan worden hierop invoerrechten aangerekend (zie voorbeeld op https://www.wikifin.be/nl/themas/jouw-d ... gelet-voor)
Blijkbaar komt er binnenkort een einde aan vrijstelling van 22 euro, verneem ik nu (zie hierboven)
Het gaat om verschillende boekverkopers. Zouden ze dat allemaal dan doen?
Vorige week is hier bijv nog een boek toegekomen, kostprijs 48.95 USD. Verzendkosten dan nog eens 15.99 USD.
En wat stond er als waarde vermeld op het verplichte formulier dat op je pakket kleefde?
De verpakking heb ik niet bijgehouden - geen idee.
Maar zoals vermeld: het gaat over verschillende boekverkopers. In 2020 alleen al een stuk of 12. Het is wel zo dat de boeken soms in een grote enveloppe zitten die gewoon in de brievenbus wordt gestoken. Misschien wordt dat dan niet als een pakket beschouwd? Maar dat was bij dat laatste pakket alvast niet zo.
Maar zoals vermeld: het gaat over verschillende boekverkopers. In 2020 alleen al een stuk of 12. Het is wel zo dat de boeken soms in een grote enveloppe zitten die gewoon in de brievenbus wordt gestoken. Misschien wordt dat dan niet als een pakket beschouwd? Maar dat was bij dat laatste pakket alvast niet zo.
Meer on topic : als ik me niet vergis betaalden wij hier al kosten om te betalen in een andere munt dan de euro en blijft alles gewoon zoals het is (?). De extra kosten hier beschreven zijn voor de Britten en voor de Europese bedrijven waar ze klant zijn.
De eindkost zal wel voor de gebruiker zijn want het wordt aan hem doorgerekend (?).
De eindkost zal wel voor de gebruiker zijn want het wordt aan hem doorgerekend (?).
Bijkomende kosten zitten soms al verwerkt in de prijs die je betaald.MoreOrLess schreef: ↑26 januari 2021, 00:48 De verpakking heb ik niet bijgehouden - geen idee.
Daarnaast is het ook niet omdat je een item koopt in een bepaald land, dat het effectief verzonden wordt vanuit dat land.