Carmignac Patrimoine in kleine bedragen kopen ?
TIP
Re: Carmignac Patrimoine in kleine bedragen kopen ?
Ik zit ook een beetje met hetzelfde probleem. Het komt er in feite op neer hoeveel % van je totale kapitaal in 1 enkel fonds durft te stoppen ?DV88 schreef:Ik ben ook aan het overwegen om hierin geld te stoppen. Ik zou zo'n 15000-20000€ kwijt kunnen maar ik weet niet of het wel zo slim is om alles in 1 fonds te stoppen? Misschien is het beter dat ik het over 3 fondsen ofzo spreid?
Technisch is Patrimoine een wereldwijd fonds en zeer goed gespreid, waardoor je het als zgn. kernfonds kan gebruiken. D.w.z. dat je een groot deel van je kapitaal in het defensieve kernfonds stopt en de rest spreidt over enkele satellietfondsen naar keuze.
In de literatuur spreekt men vaak van een verhoudig 70%-30%, met 70% voor het kernfonds en 30% voor de satellietfondsen, alhoewel ik 70% heel erg veel vind.
Maar als je beleggingshorizon zo kort is, is deze methode wellicht niet aanbevolen, want ik zou geen enkel ander fonds kennen dat je met relatief weinig risico voor korte termijn kan inzetten als satellietfonds.
Gewoon even opmerken dat Rabobank in juni aan zijn klanten gevraagd heeft voor welk fonds de instapkosten in juli naar 0% mogen gebracht worden.
Ik heb o.a. voor dit fonds gestemd, zoals vermoed ik velen. Misschien wachten tot in juli om te kopen?
Ik heb o.a. voor dit fonds gestemd, zoals vermoed ik velen. Misschien wachten tot in juli om te kopen?
Ik zou toch nooit 70% van mijn kapitaal in één fonds stoppen al is het Carmignac.
Ik vind dit niet wijs, je weet toch maar nooit. Het Fortis-debacle ben ik nog niet vergeten !!
Mvg
Ik vind dit niet wijs, je weet toch maar nooit. Het Fortis-debacle ben ik nog niet vergeten !!
Mvg
@robokat
Wat vind jij van het keytrade fund saving plan ?
Kan je dit vergelijken met het Argenta fund plan, waar je ook verschillende fondsen in één fonds kan stoppen en hier maandelijks op storten ?
Wat vind jij van het keytrade fund saving plan ?
Kan je dit vergelijken met het Argenta fund plan, waar je ook verschillende fondsen in één fonds kan stoppen en hier maandelijks op storten ?
In het algemeen ben ik wel voorstander van producten zoals KT saving plan, omdat deze plannen gebaseerd zijn op het principe van gespreid instappen, en geen kosten aanrekenen.
Argenta Fund plan is wel een ander soort product; dat is een tak23 met een taks van 1,1% en er zijn ook beheerskosten van 0,75%. Veel minder interessant dus.
Argenta Fund plan is wel een ander soort product; dat is een tak23 met een taks van 1,1% en er zijn ook beheerskosten van 0,75%. Veel minder interessant dus.
Ik las net : Waarom 3 beursgoeroes waarschuwen voor nieuwe crisis..
Beleggers mogen dan hunkeren naar rust op de financiële markten. Volgens George Soros, Warren Buffett en Nouriel Roubini staan we aan de vooravond van deel 2 van de crisis.
Hoe zou Patrimoine op zo een crisis reageren ?
Beleggers mogen dan hunkeren naar rust op de financiële markten. Volgens George Soros, Warren Buffett en Nouriel Roubini staan we aan de vooravond van deel 2 van de crisis.
Als de hele wereldeconomie de dieperik ingaat, gaat carmignac patrimoine mee
carmignac patrimoine is daar helemaal niet immuun voor
elke belegging die extra rendement nastreeft houdt meer risico in.
carmignac is wel een wereldwijd gemengd fonds, dat geeft normaal minder risico
wegens spreiding over de hele wereld (euro zakt -> net goed voor amerikaanse aandelen)
en gespreid over aandelen/obligaties (aandelen zakken -> normaal stijgen obligaties)
als je helemaal geen risico wil is carmignac patrimoine niet geschikt voor u
maar als je op lange termijn wil beleggen, en gespreid instapt is het risico beperkt
hoe langer de termijn, hoe minder de schommelingen invloed hebben
dus ideaal voor geld voor de kinderen, dat is lange termijn
het is in in ieder geval veeel, veeel minder risico dan beleggen in aandelen GBL
en je kan, zoals hier al geschreven, het risico nog meer beperkten door niet al je geld in één fonds te steken
carmignac patrimoine is daar helemaal niet immuun voor
elke belegging die extra rendement nastreeft houdt meer risico in.
carmignac is wel een wereldwijd gemengd fonds, dat geeft normaal minder risico
wegens spreiding over de hele wereld (euro zakt -> net goed voor amerikaanse aandelen)
en gespreid over aandelen/obligaties (aandelen zakken -> normaal stijgen obligaties)
als je helemaal geen risico wil is carmignac patrimoine niet geschikt voor u
maar als je op lange termijn wil beleggen, en gespreid instapt is het risico beperkt
hoe langer de termijn, hoe minder de schommelingen invloed hebben
dus ideaal voor geld voor de kinderen, dat is lange termijn
het is in in ieder geval veeel, veeel minder risico dan beleggen in aandelen GBL
en je kan, zoals hier al geschreven, het risico nog meer beperkten door niet al je geld in één fonds te steken
Precies omwille van de tijd waarin we leven en de sombere vooruitzichten van deze wijze heren, verkies ik op dit moment toch gespreid in te stappen met elke maand een vast bedrag, zelfs al is het Patrimoine. Het laat toch nog de deur open om je voordeel te doen met eventuele dalingen om goedkoper in te kopen.
Worden deze elke morgen verhandeld of hoe zit dat juist ?
Onderstaande komt uit de uitgebreide prospectus:karine schreef:Worden deze elke morgen verhandeld of hoe zit dat juist ?
De inschrijvings- en terugkoopaanvragen worden vóór 18 uur gecentraliseerd elke dag (D) waarop de netto-inventariswaarde wordt berekend en gepubliceerd, en uitgevoerd op de eerstvolgende werkdag tegen de netto-inventariswaarde berekend op basis van de slotkoersen van de beurs op dag D en gepubliceerd op dag D+1.
De inschrijvings- en terugkoopaanvragen die door Carmignac Gestion vóór 18 uur worden ontvangen, worden door Carmignac Gestion geprecentraliseerd
en uitgevoerd volgens dezelfde procedure als hierboven beschreven.
.....
De netto-inventariswaarde die dagelijks om 15 uur wordt medegedeeld, zal in aanmerking worden genomen voor de berekening van de inschrijvingen en terugkopen ontvangen vóór 18 uur van de voorgaande dag. De netto-inventariswaarde wordt 24 uur op 24 meegedeeld op het telefoonnummer +33 (0)142 61 62 00 en wordt tevens bekendgemaakt bij CARMIGNAC GESTION en op de website van CARMIGNAC GESTION: http://www.carmignac-gestion.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-Voor keytrade bv. moet uw order binnen zijn vóór 11u30 op dag D+1 om de koers te hebben van dag D
Volgens de prospectus zou men rond 15u op de website van carmignac de koers moeten kunnen zien die de vorige dag na 18u is bepaald. In praktijk is dit meestal later. Je handelt dus meestal op basis van de informatie van de koers van 2 dagen geleden.
In de prospectustaal is dit:
"De aandacht van de beleggers wordt erop gevestigd dat voor orders die aan andere verdelers dan de bovenvermelde instellingen worden doorgegeven, rekening moet worden gehouden met het feit dat de afsluittijd voor de centralisatie van de orders van toepassing is op die andere verdelers ten opzichte van CACEIS Bank. Die verdelers kunnen daarom een eigen afsluittijd bepalen, vroeger dan het bovenstaande uur, rekening houdend met de vereiste tijd om de orders aan CACEIS Bank door te geven."
Rendementen uit het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Dat gezegd zijnde is het toch interessant om eens te kijken naar 2008, een rampjaar voor de meeste fondsen.karine schreef:Ik las net : Waarom 3 beursgoeroes waarschuwen voor nieuwe crisis..
Patrimoine ging 2008 in met een koers van 4.186 euro. Op 17/10/2008 kende Patrimoine een dieptepunt van 3.866 euro (-7,6%). Op 31/12/2008 was de koers reeds hersteld tot 4.186 (0%).
Het doorsnee "wordwide" fonds kende over dezelfde periode een daling van -40% tot -50%.
Niemand weet hoe goed Patrimoine het zou doen bij Crisis 2.0. Wat wel interessant is om hun nieuwsletter te volgen:
http://v4.carmignac.nl/fr/lettre-mensuelle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo lees je bvb. dat Patrimoine op dit ogenblik slechts uit 6% aandelen bestaat, bijna geen euro's meer heeft en flink wat goud in de portefeuille heeft. Ze verwachten dus blijkbaar het ergste.
Voorzichtigheid staat dus voorop bij Patrimoine.
Bedankt voor de nuttige info.
Heb net ingetekend voor 2 stuks via Binckbank, en inderdaad 15 euro kosten.
Heb net ingetekend voor 2 stuks via Binckbank, en inderdaad 15 euro kosten.
Om nog eens op deze vraag te antwoorden: via het Fund Savings Plan van keytrade kan je een plan opmaken van 100% Carmignac Patrimoine (zonder kosten als je 5 jaar blijft). dus lijkt mij dit een goede optie.karine schreef:Bestaat er een manier om Carmignac Patrimoine in stukken te kopen in plaats van één aandeel van +- 5300 euro ?
Dat ga ik nog eens bekijken voor de kinderen.Obby schreef:Om nog eens op deze vraag te antwoorden: via het Fund Savings Plan van keytrade kan je een plan opmaken van 100% Carmignac Patrimoine (zonder kosten als je 5 jaar blijft). dus lijkt mij dit een goede optie.karine schreef:Bestaat er een manier om Carmignac Patrimoine in stukken te kopen in plaats van één aandeel van +- 5300 euro ?
Probleem is dat je na een tijd bij 10 verschillende banken klant bent.
slechts 10 ?karine schreef: Probleem is dat je na een tijd bij 10 verschillende banken klant bent.
Zonder een excel om alle bij te houden zou ik totaal verloren zijn