Carmignac Patrimoine
Carmignac Patrimoine
Beste Rabobank,
Carmignac Patrimoine is een mix-fonds (momenteel een http://www.rabobank.be/nl/beleggen/complete_funds/Productpagina/carmignac_patrimoine.aspxhottest-fund bij Rabo): bestaat uit +/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties.
Concreet heb ik hier 2 vraagjes over, ongetwijfeld ook interessant voor andere forum leden:
1) Voor zover ik het goed heb gezien kan je in principe 0,25 deelbewijzen kopen (want 1 deelbewijs is meer dan 4000 EUR). Klopt dit?
2) Er is in principe een meerwaardebelasting is wanneer je dit fonds verkoopt.
Het fonds bevat immers meer dan 40% obligaties (+/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties). Deze meerwaarde moet je aangeven in de aangifte P.B.
Technisch gezien 'kan' je deze meerwaarde zelf berekenen, maar voor Jan modaal is dit geen evidentie.
Ik weet dat bepaalde instellingen deze meerwaarde voor de klant berekenen en zelf afhouden (een bevrijdende heffing), waardoor dit niet meer in de P.B. moet aangegeven worden. Desgevallend krijg je enkel het 'netto'-bedrag uitbetaald voor de financiële instelling.
Werkt Rabobank.be ook op deze manier?
Alvast bedankt.
Mvg,
Bart.
Carmignac Patrimoine is een mix-fonds (momenteel een http://www.rabobank.be/nl/beleggen/complete_funds/Productpagina/carmignac_patrimoine.aspxhottest-fund bij Rabo): bestaat uit +/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties.
Concreet heb ik hier 2 vraagjes over, ongetwijfeld ook interessant voor andere forum leden:
1) Voor zover ik het goed heb gezien kan je in principe 0,25 deelbewijzen kopen (want 1 deelbewijs is meer dan 4000 EUR). Klopt dit?
2) Er is in principe een meerwaardebelasting is wanneer je dit fonds verkoopt.
Het fonds bevat immers meer dan 40% obligaties (+/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties). Deze meerwaarde moet je aangeven in de aangifte P.B.
Technisch gezien 'kan' je deze meerwaarde zelf berekenen, maar voor Jan modaal is dit geen evidentie.
Ik weet dat bepaalde instellingen deze meerwaarde voor de klant berekenen en zelf afhouden (een bevrijdende heffing), waardoor dit niet meer in de P.B. moet aangegeven worden. Desgevallend krijg je enkel het 'netto'-bedrag uitbetaald voor de financiële instelling.
Werkt Rabobank.be ook op deze manier?
Alvast bedankt.
Mvg,
Bart.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Carmignac Patrimoine
Over de meerwaardetaks:
Carmignac Patrimoine is een gemengd kapitalisatiefonds met minstens 50% obligaties. Het is dus onderhevig aan de Reynderstaks: 15% op de gerealiseerde meerwaarde van het vastrentende gedeelte. Rabobank.be int de taks als bevrijdende voorheffing, natuurlijk enkel bij een verkoop. De meerwaarde zelf moet dus niet meer aangegeven worden in de PB.
Voor meer info over de berekening van deze taks:
http://www.rabobank.be/nl/help/veelgest ... fault.aspx
Over de minimum instap:
Bij Rabobank.be kan je Carmignac Patrimoine kopen vanaf 0,10 deelbewijzen. Dit is een uitzondering op de algemene regel dat je vanaf 100 euro fondsen kan aankopen.
Carmignac Patrimoine is een gemengd kapitalisatiefonds met minstens 50% obligaties. Het is dus onderhevig aan de Reynderstaks: 15% op de gerealiseerde meerwaarde van het vastrentende gedeelte. Rabobank.be int de taks als bevrijdende voorheffing, natuurlijk enkel bij een verkoop. De meerwaarde zelf moet dus niet meer aangegeven worden in de PB.
Voor meer info over de berekening van deze taks:
http://www.rabobank.be/nl/help/veelgest ... fault.aspx
Over de minimum instap:
Bij Rabobank.be kan je Carmignac Patrimoine kopen vanaf 0,10 deelbewijzen. Dit is een uitzondering op de algemene regel dat je vanaf 100 euro fondsen kan aankopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In de calculator van Carmignac waarnaar uw website verwijst worden voor de Carmignac Patrimoine enkel inkomsten van dividenden vermeld die de bezitter van de deelbewijzen van Carmignac Patrimoine moet aangeven in zijn jaarlijkse aangifte in de personenbelasting.
Nochtans bevat de portefeuille van Carmignac Patrimoine ook meer dan 50% obligaties waarvan men de inkomsten ook moet aangeven ( belast tegen 15%)
Hoe kan de houder van deelbewijzen Carmignac Patrimoine weten wat het intrestgedeelte is dat hij elk jaar moet aangeven? Of is er een reden waarom je voor Carmignac Patrimoine enkel het dividendgedeelte moet aangeven?
Krijgt de houder van deelbewijzen Carmignac Patrimoine in portefeuille bij rabobank.be van rabobank een detail van de aan te geven bedragen?
Nochtans bevat de portefeuille van Carmignac Patrimoine ook meer dan 50% obligaties waarvan men de inkomsten ook moet aangeven ( belast tegen 15%)
Hoe kan de houder van deelbewijzen Carmignac Patrimoine weten wat het intrestgedeelte is dat hij elk jaar moet aangeven? Of is er een reden waarom je voor Carmignac Patrimoine enkel het dividendgedeelte moet aangeven?
Krijgt de houder van deelbewijzen Carmignac Patrimoine in portefeuille bij rabobank.be van rabobank een detail van de aan te geven bedragen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
De heffing van taksen op het fonds Carmignac Patrimoine bestaat uit twee luiken:
-enerzijds is er de zogenaamde 'Reynderstaks' die 15% RV inhoudt op de roerende inkomsten. Deze heffing wordt door de bank automatisch ingehouden bij de verkoop van deze stukken en is gebaseerd op het verschil in meerwaarde tussen de aankoop- en de verkoopdatum. De automatische inhouding van deze taks is bevrijdend. U hoeft hier dus verder helemaal niets meer voor te doen
-anderzijds is er de belasting die u dient te betalen op uitgekeerde (gekapitaliseerde) dividenden in het fonds zelf. Deze belasting wordt niet automatisch ingehouden, maar dient u zelf in uw belastingaangifte op te nemen. Via de berekeningstool van Carmignac is het mogelijk om voor het laatste inkomstenjaar exact te berekenen welk het bedrag aan dividenden is dat tijdens dat jaar in het fonds werd gekapitaliseerd. Dat bedrag dient u op te geven bij uw roerende inkomsten in uw belastingaangifte. Via de personenbelasting zal hierop eveneens 15% RV voor worden aangerekend.
-enerzijds is er de zogenaamde 'Reynderstaks' die 15% RV inhoudt op de roerende inkomsten. Deze heffing wordt door de bank automatisch ingehouden bij de verkoop van deze stukken en is gebaseerd op het verschil in meerwaarde tussen de aankoop- en de verkoopdatum. De automatische inhouding van deze taks is bevrijdend. U hoeft hier dus verder helemaal niets meer voor te doen
-anderzijds is er de belasting die u dient te betalen op uitgekeerde (gekapitaliseerde) dividenden in het fonds zelf. Deze belasting wordt niet automatisch ingehouden, maar dient u zelf in uw belastingaangifte op te nemen. Via de berekeningstool van Carmignac is het mogelijk om voor het laatste inkomstenjaar exact te berekenen welk het bedrag aan dividenden is dat tijdens dat jaar in het fonds werd gekapitaliseerd. Dat bedrag dient u op te geven bij uw roerende inkomsten in uw belastingaangifte. Via de personenbelasting zal hierop eveneens 15% RV voor worden aangerekend.
Ik heb geleerd van producten af te blijven die je niet 100% begrijpt.
Voor mij is dit er zo eentje.
In het eerste antwoord van Rabo leidt ik af niets te moeten aangeven in de PB, in het tweede antwoord dan wel.
In het eerste antwoord van Rabo leidt ik af niets te moeten aangeven in de PB, in het tweede antwoord dan wel.
1.
2.
Komt er in feite op neer dat je bij de verkoop van je carmignac patrimoine pas bij de afrekening weet wat er aan belasting afgegaan is nl. 15% op het intrestgedeelte en 15% op de meerwaarde obligatiegedeelte. Deze 2 elementen kan je niet volgen tijdens de periode dat je de Carmignac in bezit hebt om een raming te maken van de netto-opbrengst. Of toch?
Op dividendgedeelte volgens site van Carmignac Patrimoine : 25% belasting + opcentiemen. Correct?Rabobank.be schreef:
2.
Komt er in feite op neer dat je bij de verkoop van je carmignac patrimoine pas bij de afrekening weet wat er aan belasting afgegaan is nl. 15% op het intrestgedeelte en 15% op de meerwaarde obligatiegedeelte. Deze 2 elementen kan je niet volgen tijdens de periode dat je de Carmignac in bezit hebt om een raming te maken van de netto-opbrengst. Of toch?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
De door u gestelde originele vraag betrof enkel een vraag over de meerwaardebelasting op het vastrentende gedeelte van dit fonds en of dit moest worden aangegeven in uw aangifte personenbelasting. Het antwoord is dus dat u dit NIET dient aan te geven, MAAR... (en dat hadden we er in ons eerste antwoord beter onmiddellijk bij vermeld) dat er naast deze meerwaardebelasting ook een belasting op dividenden is die in het fonds worden uitgekeerd (aangezien het een kapitalisatiefonds is) en die u WEL apart dient te berekenen via de berekeningstool van Carmignac en aangeven in uw belastingaangifte.Bart schreef: Ik heb geleerd van producten af te blijven die je niet 100% begrijpt.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
1. Dit klopt, mijn fout. De heffing op de in het fonds uitgekeerde dividenden bedraagt inderdaad 25% en niet 15%. Mijn verontschuldigingen hiervoor. Er was wat verwarring met andere Carmignac fondsen die voor minder dan 40% in obligaties beleggen. Daar wordt het intrestgedeelte wèl via de berekeningstool van Carmignac berekend en op dit intrestgedeelte moet 'slechts' 15% worden betaald.elewout schreef: 1.Op dividendgedeelte volgens site van Carmignac Patrimoine : 25% belasting + opcentiemen. Correct?Rabobank.be schreef:
2.
2. U weet inderdaad niet altijd exact wat het belastbare bedrag zal zijn. De jaarlijkse dividenduitkering is meestal wel niet zo hoog maar het exacte bedrag komt u pas te weten op het ogenblik dat u uw belastingaangifte dient in te vullen.
Ook het bedrag aan meerwaardebelasting is moeilijk te volgen. De fondsbeheerder geeft zelf op regelmatige basis aan Rabobank.be door welke bedragen aan intresten in het fonds werden uitgekeerd, maar de eigenlijke aanrekening bij het Patrimoine fonds gebeurt pas op het ogenblik van verkoop. Er bestaat geen mogelijkheid om bijvoorbeeld via internet te volgen wat het opgebouwde intrestgedeelte voor uw fonds nu eigenlijk exact is. Mocht dit nodig zijn dan kunnen wij echter wel voor u nakijken wat het verschil is tussen het intrestniveau op het ogenblik van aankoop en het huidige intrestniveau zodat u er een idee van heeft wat het belastbare bedrag ongeveer kan zijn.
Dat nu even een reactie van een passieve meelezer (die zich eindelijk geregisteerd heeft). Als ik het dus goed begrijp, betaal je dus zoveel belastingen, allerlei andere kosten en is het zo ingewikkeld dat het mij (na mij enkele uren in fondsen te hebben verdiept) het sop de kool niet waard is... dat je dan beter je geld op een termijnrekening plaatst. Ben je ook nog veel minder onderheving aan het marktrisico.
Ieder doet natuurlijk wat hij wil, maar of het sop de kool niet waard is ? Het bruto rendement van Patrimoine zal in 2010 ongeveer 7,53% bedragen. Ok, daar gaat nog wat van af voor belastingen, maar het netto rendement zal zeker boven de 6,6% komen.
Beleggingshorizon voor Patrimoine is 3 jaar, dus kunnen we vergelijken met een termijnrekening van 3 jaar aan ca. 3% bruto of 2,55% netto (in het beste geval want bij Rabo slechts 1,87% netto).
Is toch een verschil van 4% tot 5%, voor een fonds dat sterk risicomijdend is.
Ik begrijp dat het hele belastinggedoe heel erg ingewikkeld lijkt, en uiteindelijk zou Carmignac daar beter iets aan doen. Maar uiteindelijk valt dat in de praktijk nogal mee: van de meerwaardebelasting moet je je niets aantrekken, dat doet de bank voor jou. Het stukje dat je zelf moet aangeven wordt eenvoudig berekend via een webpagina van Carmignac, waar je in essentie enkel moet invullen hoeveel stuks je op welke datum in bezit had.
Maar ik denk wel dat Rabobank eens een glasheldere tekst op haar website moet zetten, waarin dit duidelijk uit de doeken wordt gedaan, ipv er zich met een tekstkadertje met een link naar de Carmignac site van af te maken. Want zelfs met de uitleg op de Carmignac site kan ik me voorstellen dat de doorsnee persoon er niets van snapt en dus liever niet in het fonds instapt.
Beleggingshorizon voor Patrimoine is 3 jaar, dus kunnen we vergelijken met een termijnrekening van 3 jaar aan ca. 3% bruto of 2,55% netto (in het beste geval want bij Rabo slechts 1,87% netto).
Is toch een verschil van 4% tot 5%, voor een fonds dat sterk risicomijdend is.
Ik begrijp dat het hele belastinggedoe heel erg ingewikkeld lijkt, en uiteindelijk zou Carmignac daar beter iets aan doen. Maar uiteindelijk valt dat in de praktijk nogal mee: van de meerwaardebelasting moet je je niets aantrekken, dat doet de bank voor jou. Het stukje dat je zelf moet aangeven wordt eenvoudig berekend via een webpagina van Carmignac, waar je in essentie enkel moet invullen hoeveel stuks je op welke datum in bezit had.
Maar ik denk wel dat Rabobank eens een glasheldere tekst op haar website moet zetten, waarin dit duidelijk uit de doeken wordt gedaan, ipv er zich met een tekstkadertje met een link naar de Carmignac site van af te maken. Want zelfs met de uitleg op de Carmignac site kan ik me voorstellen dat de doorsnee persoon er niets van snapt en dus liever niet in het fonds instapt.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
We zijn het volledig eens met het standpunt van Robokat: De fiscaliteit van het fonds is een beetje anders dan voor andere fondsen, maar dat wil niet zeggen dat dit daarom zwaarder belast is dan andere fondsen. Carmignac Patrimoine blijft een zeer goed fonds dat uiteindelijk, rekening houdend met de risico's die bij beleggen komen kijken, een mooie meerwaarde kan betekenen voor uw vermogen.
Daarnaast erkennen we dat op onze site niet helemaal exact terug te vinden is hoe de fiscaliteit rond dit fonds is opgebouwd en dat het voor veel mensen handig zou zijn om daar duidelijker van op de hoogte te worden gesteld.
In het verleden zijn wij altijd voorzichtig geweest met het publiceren van fiscale informatie over fondsen, zeker als het over hele specifieke gevallen gaat. Het gebeurt immers al eens dat de wetgever plots bepaalde regels wijzigt waardoor de fiscaliteit van een fonds compleet verandert. We willen zeker geen foutieve fiscale informatie geven wat in vaak wijzigende situaties niet altijd eenvoudig is.
Toch zullen we binnen de bank bekijken hoe we op onze site hierover duidelijker kunnen communiceren.
Daarnaast erkennen we dat op onze site niet helemaal exact terug te vinden is hoe de fiscaliteit rond dit fonds is opgebouwd en dat het voor veel mensen handig zou zijn om daar duidelijker van op de hoogte te worden gesteld.
In het verleden zijn wij altijd voorzichtig geweest met het publiceren van fiscale informatie over fondsen, zeker als het over hele specifieke gevallen gaat. Het gebeurt immers al eens dat de wetgever plots bepaalde regels wijzigt waardoor de fiscaliteit van een fonds compleet verandert. We willen zeker geen foutieve fiscale informatie geven wat in vaak wijzigende situaties niet altijd eenvoudig is.
Toch zullen we binnen de bank bekijken hoe we op onze site hierover duidelijker kunnen communiceren.
Ik ben van plan om Carmignac Patrimoine A te kopen.
Ik heb hier alles gelezen maar begrijp het nog altijd niet goed.
Moet je jaarlijks in je aangifte een bedrag aangeven? Is dit dan het verschil tss ak prijs en prijs op het einde van het jaar, dus meerwaarde?
Of moet je enkel het jaar dat je verkoopt iets aangeven? Welk bedrag en waar haal je die gegevens?
Als je jaarlijks iets moet aangeven, weet je dan duidelijk welk bedrag? want op de site van Carmignac is het ook niet zeer duidelijk.![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Moet je jaarlijks in je aangifte een bedrag aangeven? Is dit dan het verschil tss ak prijs en prijs op het einde van het jaar, dus meerwaarde?
Of moet je enkel het jaar dat je verkoopt iets aangeven? Welk bedrag en waar haal je die gegevens?
Als je jaarlijks iets moet aangeven, weet je dan duidelijk welk bedrag? want op de site van Carmignac is het ook niet zeer duidelijk.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Je moet enkel de dividenden in je belastingaangifte opnemen. Daarvoor ga je naar de Carmignac website waar je een calculator vindt die dit voor je berekent. Je moet enkel invullen hoeveel deelbewijzen je tijdens het betreffende jaar in bezit had.cooldave schreef:Ik ben van plan om Carmignac Patrimoine A te kopen.
Als je jaarlijks iets moet aangeven, weet je dan duidelijk welk bedrag? want op de site van Carmignac is het ook niet zeer duidelijk.
Bvb. indien je in 2009 in het bezit was van 1 deelbewijs Patrimoine, dan heb je 12,411 euro aan dividenden ontvangen. Dat bedrag vul je in op de belastingbrief en daarop betaal je dan 25% RV, of 3,10 euro die dus via de belastingberekening wordt afgehouden.
Van al de rest moet je je in feite niets aantrekken. Je kan ook geen fouten maken want de Carmignac calculator zet al de rest op nul.
(opgepast, dit is enkel de uitleg voor Patrimoine, en kan verschillend zijn voor de andere Carmignac fondsen)
Bedankt voor uw DUIDELIJKE uitleg.robokat schreef:Je moet enkel de dividenden in je belastingaangifte opnemen. Daarvoor ga je naar de Carmignac website waar je een calculator vindt die dit voor je berekent. Je moet enkel invullen hoeveel deelbewijzen je tijdens het betreffende jaar in bezit had.cooldave schreef:Ik ben van plan om Carmignac Patrimoine A te kopen.
Bvb. indien je in 2009 in het bezit was van 1 deelbewijs Patrimoine, dan heb je 12,411 euro aan dividenden ontvangen. Dat bedrag vul je in op de belastingbrief en daarop betaal je dan 25% RV, of 3,10 euro die dus via de belastingberekening wordt afgehouden.
Van al de rest moet je je in feite niets aantrekken. Je kan ook geen fouten maken want de Carmignac calculator zet al de rest op nul.
(opgepast, dit is enkel de uitleg voor Patrimoine, en kan verschillend zijn voor de andere Carmignac fondsen)
Nu begrijp ik het volledig.
Ik ben dus op de site aan het kijken naar die calculator. Maar ik vind hem niet.
Ik kijk waarschijnlijk ergens over?
Kan je misschien mij een beetje navigeren op de site?
Ik kijk waarschijnlijk ergens over?
Kan je misschien mij een beetje navigeren op de site?