Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Dit kan je wel. Notarissen zijn totaal overbodig in dit gebeuren.
Een bankafschrift is een GELDIG document om zaken te bewijzen.
Hoog tijd dat ze notarissen gewoon afschaffen zoals in het buitenland, die lieden zijn nutteloze geldslurpers.
Je kan dit gewoon overschrijven, de notaris zal dit wel nagaan of het juist gebeurd. Je denk ik wel de bank moeten binnengaan, want per gewone overschrijving kan je dit niet.Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:17Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35
Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
Je koop gaat toch via de notaris, enkel neem je geen lening, dat is je goed recht.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Inderdaad gewoon over te schrijven op de notarisrekening. Kan in verschillende schijven van verschillende rekeningen (heb de notaris daarvan gewoon een excelletje bezorgd)Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 14:49Gewoon overschrijven, denk ik. Maakt dat uit?Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:17
Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?
Het geld dat ik nodig heb voor een huis zit verspreid over verschillende banken in kortlopende termijnrekeningen. De rest van mijn vermogen zit in aandelen. Van die aandelen zou ik liefst afblijven. Dus ik zou gewoon het geld overschrijven naar de notaris.
Bassie ik ben 100 0000000% zeker dat je een schenking buiten erfdeel alleen kunt doen via notariële akte .
Zoek het op want jij beweerd hier nogal veel en er klopt maar zeer weinig van
Zoek het op want jij beweerd hier nogal veel en er klopt maar zeer weinig van
Volgens het Hof van Cassatie kan het dus WEL zonder tussenkomst notaris.
https://legalnews.be/successie-vermogen ... s-cazimir/
Dat vroeg ik 3 weken geleden ook al, Charles. Je hebt het nu rechtgezet. Top.Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:15Mijn fout Ludo, met cash bedoelde ik "geld" en niet de fysieke cash. I stand corrected.ludo schreef: ↑1 december 2023, 02:05
-------
Hallo,,, Lees eens wat je begin topic is ... Wie het over cash schenking heeft ....
Charlesvdw » 19 november 2023,
""""" Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ? """""
Met cash niet veel meer kunnen doen. ? ..
Auto en carrosserie herstelling , onderhoud bij plaatselijke garagist , loodgieter , dakwerker , elke klusjesman ... diamanten , enz. enz.
Wil je echt niet weten hoeveel er nog met cash betaald wordt .. ook grote en héél grote bedragen al dan niet wit of zwart...
Er is geen reden waarom je hiervoor een bankkantoor moet binnenstappen.Bassie schreef: ↑1 december 2023, 15:13Je kan dit gewoon overschrijven, de notaris zal dit wel nagaan of het juist gebeurd.Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:17
Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?
Je denk ik wel de bank moeten binnengaan, want per gewone overschrijving kan je dit niet.
Je koop gaat toch via de notaris, enkel neem je geen lening, dat is je goed recht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Lees nog eens na wat er in deze thread geschreven is.
Met een gewone overschrijving kan er veel verkeerd lopen.
De opmerking op een overschrijving heeft onvoldoende waarde in dit geval.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-----------------------------Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:17Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35
Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
Met een ambtenaar zal je niet hoeven te moeten praten,,
Ze gaan je schriftelijk vragen waar het geld vandaan komt, en hoe je dit kan aantonen.
Als je niets te verbergen hebt,,, NO PROBLEM..
Trouwens een notaris zal je dit ook vragen.... Als je antwoord onduidelijk is, is hij verplicht dit te melden...
Evenals banken ook naar de herkomst kunnen vragen als je een grote som geld op je rekening zou storten...
Ga je nu eindelijk eens stoppen met zeuren, want je zit gewoon fout, totaal fout.
Om te schenken heb je helemaal geen notaris nodig tenzij je je wilt indekken als je eerder dan 3 jaar het aardse gaat verruilen.
Of ga je beweren dat deze lieden er ook niets van weten:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... nsent=true
En verder kan je dit gewoon ZELF bepalen zonder notaris.De schenking via bankoverschrijving of bankgift
Net zo eenvoudig als de handgift en meer aangepast aan de hedendaagse bankrealiteit, bestaat de schenking door overschrijving (ook bankgift genoemd), zoals de naam al aangeeft, eenvoudigweg uit een overschrijving van de ene rekening naar de andere. In dit geval gaat het niet om een handgift, aangezien er geen sprake is van een overdracht van hand tot hand, maar om een indirecte schenking, die volledig legaal is, aan geen enkele formaliteit is onderworpen en waarvoor geen schenkingsrecht hoeft te worden betaald.
Je hebt helemaal nergens een notaris voor nodig. Het moet gewoon duidelijk en bewijsbaar zijn dat het een schenking betreft. Geef je elk kind hetzelfde en is de reserve niet aangetast dan is er niets aan de hand.Schenkingen bij vooruitmaking en buiten erfdeel
Wanneer een schenking wordt gedaan aan een erfgenaam van de schenker, gaat de wet ervan uit dat de schenking in feite een voorschot is op het erfdeel van de nalatenschap. Wanneer de schenker overlijdt, moet de schenking worden "teruggebracht" aan de nalatenschap als de andere erfgenamen daarom vragen (ze kunnen ook afstand doen van hun recht om het terugbrengen te vragen). Met andere woorden, de begunstigde van de schenking zal een kleiner deel van de erfenis ontvangen, aangezien hij of zij geacht wordt al een voorschot te hebben ontvangen op het moment van de schenking.
De schenker kan echter bepalen dat de schenking "bij vooruitmaking en buiten erfdeel" is. In dat geval kunnen de andere erfgenamen de schenking niet opeisen en kan de begunstigde de schenking behouden en bovendien deelnemen aan de verdeling van de nalatenschap in gelijke delen met de andere erfgenamen.
Er is echter één voorbehoud: de gift buiten erfdeel wordt afgetrokken van het beschikbaar gedeelte van de nalatenschap. Als de schenking dit beschikbaar gedeelte overschrijdt, kunnen de andere erfgenamen vragen om het in te korten, zodat ze ten minste de reserve krijgen waar ze recht op hebben.
Er moet worden opgemerkt dat een schenking aan een niet-erfgenaam (bijvoorbeeld een geschenk aan zijn zus door een schenker die kinderen heeft) niet moet worden teruggebracht, maar kan worden ingekort als het het beschikbaar gedeelte overschrijdt.
De notaris zal altijd aanraden het via de notaris te doen, want bij schenking buiten erfdeel kan die zijn ereloon verdubbelen...je moet wel heel dom zijn daar in te trappen
Notaris is NIET en NERGENS voor nodig tenzij je een grote kans hebt binnen de 3 jaar te overlijden, dan wel, anders is het gewoon dikke onzin.
Groeten Bas.
Bassie testaankoop spreekt over een gewone schenking en niet over een buiten erfdeel .
Hier de link van wat ik zeg wel degelijk juist is
https://www.elfri.be/artikel/schenkinge ... op-erfdeel
Lees goed buiten erfdeel kan alleen gebeuren via een SCHENKINGSAKTE en kan NIET via een gewone onderhandse akte .
Maar je bent een beterweter en zal wel iets uit je duim zuigen
Lees goed buiten erfdeel kan alleen gebeuren via een SCHENKINGSAKTE en kan NIET via een gewone onderhandse akte .
-
- Verbannen Gebruiker
Bassie heeft gelijk en zuigt niets uit zijn duim.lop schreef: ↑1 december 2023, 19:00 Bassie testaankoop spreekt over een gewone schenking en niet over een buiten erfdeel .
Hand- of bankgift nadien vrijstellen van of onderwerpen aan inbreng: het kan onderhands (Cazimir)
Successie & Vermogen, Verbintenissen & Goederen | 19 april 2023
Auteur: Cazimir Advocaten
INLEIDING
Op 3 februari 2022 heeft het Hof van Cassatie geoordeeld dat een handgift, die gedaan werd als voorschot op erfdeel, op een later moment kan worden vrijgesteld van inbreng via een onderhands document.
Dat topic starter de vraag aan een notaris stelt,,, zo is hij zeker..
Zolang de notaris niets moet opzoeken of andere diensten moet kontakteren is alle info gratis..
Zolang de notaris niets moet opzoeken of andere diensten moet kontakteren is alle info gratis..
Waarom quote jij hier nu een stuk uit een rechtzaakhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 december 2023, 19:32Bassie heeft gelijk en zuigt niets uit zijn duim.lop schreef: ↑1 december 2023, 19:00 Bassie testaankoop spreekt over een gewone schenking en niet over een buiten erfdeel .
Hand- of bankgift nadien vrijstellen van of onderwerpen aan inbreng: het kan onderhands (Cazimir)
Successie & Vermogen, Verbintenissen & Goederen | 19 april 2023
Auteur: Cazimir Advocaten
INLEIDING
Op 3 februari 2022 heeft het Hof van Cassatie geoordeeld dat een handgift, die gedaan werd als voorschot op erfdeel, op een later moment kan worden vrijgesteld van inbreng via een onderhands document.
Na jaren proscessen hebben ze gelijk gekregen en dan
Hoog waarschijnlijk zijn de kosten hoger geweest dan de baten .
Een moordenaar kan ook worden vrijgepleit maar daarom is hij niet minder schuldig .
Een handelwijze moet zeker zijn Bassie slaat er naar met zijn pet .
En jij doet vluchtig mee .
En je mag gerust de link volledig plaatsen hoor dan zien de mensen waar je over spreekt .
Ik zal hem posten in uw plaats .
Als je zo te werk moet en wil gaan ben je goed gek .
De kosten zijn stukken hoger uitgekomen door de advocaten dan dat je gewoonweg via de notaris een akte had laten opstellen en de 3 % had betaald .
En de miserie en tijdsverlies krijg je er gratis bij .
Een schenking in welke manier je ook doet is de bedoeling om de begunstigde te helpen op deze manier die jullie hier uit de doeken doen
is er een redelijke kans dat er grote problemen van komen .
Als je maar op zulke manier geld kunt geven zou ik zeggen geef dan niks en aanvaard niks ook want de miserie is het beetje geld niet waard .
Zowel deze die schenkt als de begunstigde zou dit moeten inzien .
Er bestaan genoeg manieren om een schenking te doen al dan niet belast .
Geef desnoods dan 3 % minder weg maar als je het buiten het erfdeel wil laten vallen is er maar 1 methode die zekerheid bied en dit is via een akte .
Voor de rest mag je met 50 % doen wat je wil 100 % bij enig kind maar zorg dat er een document is opgesteld van wat de bedoeling is aan welke persoon en vanaf welke rekening en een respons van de begunstigde die bedankt dit zal je welgeteld 16,90 € kosten .
Maar dit zal steeds worden aanzien als en voorschot op de erfenis maar je betaald de 3 % / 9% enz . niet als je nog 3 jaar leeft .
Een handgift en bankgift zijn trouwens 2 verschillende zaken de woorden zeggen het zelf maar toch zien jullie dit hier als hetzelfde .
Er staat een volledige uitleg hierover bij testaankoop van 3 weken geleden .
Over hoe je geldig een gewone schenking kunt doen .
En je zult lezen dat bassie met zijn vermelding SCHENKING bij overschrijving een blunder slaat van formaat .
En dat een aangetekend schrijven eigenlijk een must is .
Dus bassie heeft gelijk ? Ik denk het niet !
Want dit zijn 2 grote fouten
Lees maar eens volledig het artikel van hoe je geldig een schenking doet zonder ooit in de problemen te komen .
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... d-schenken
-
- Verbannen Gebruiker
Dus iedereen mag kiezen voor u .huisjetuintjefiets schreef: ↑2 december 2023, 09:19Iedereen van het forum kan voor zichzelf oordelen wie gelijk heeft: jij en testaankoop, of Bassie, ik en het Hof van Cassatie.
Wie volgt mij ?
Je schenkt en je hebt 0 problemen later .
Wie volgt Bassie en huisjetuintjefiets ?
Je schenkt en je hebt een advocaat nodig en een rechtszaak van 5 jaar om uw gelijk te halen .
Dus mensen de keuze is aan jullie