CERA Aandelen
TIP
Re: CERA Aandelen
Hieronder de vorig jaar geproefde wijnen. Dit jaar komt de groep pas op 22 november bijeen. De resultaten van hun proeverij zullen pas later op het forum verschijnen.
RE: Cera aandeelhouders
Hallo allemaal, hieronder mijn beknopte notities. Ter info alle wijnen werden blind geproefd en in willekeurige volgorde (ik wist zelf ook niet wat er kwam, mijn vrouw was master of ceremony). We waren met 13 proevers (heel gevarieerd, zeker allemaal geen "wijnfreaks")
1. Cava Giro Ribot 'Cuvée Miro Brut Reserva' Spanje 49,20 - 66 zonder korting: vrij zachte cava maar liet wel een minder leuke zurige smaak achter in de mond. Weinig enthousiasme in het algemeen, ook niet bijbesteld door niemand.
4. Gavi 'Anniversario', DOCG, Piemonté,Italië 2015 44,88 - 60 zonder korting: correcte, frisse witte wijn, verfrissend als terraswijntje, niets meer maar zeker ook niets minder.
5. Insight 'Sauvignon Blanc', Marlborough, N-Z 2015 49,86 - 71 zonder korting: heel poulair bij de proevers (tweede meest bijbesteld van alle wijnen). Klassieke aromatische SB. Ik ben niet de grootste SB fan en vond hem op het randje van te aromatisch. Gisteren nog eens herproefd en vond hem toen eigenlijk beter.
6. Garofoli 'Podium',Verdicchio dei Castelli di Jesi DOC Classico Superiore Italië, 2013 - 87 zonder korting 68,22: knappe wijn, knappe strutuur, lange afdronk. Duidelijk van een warm klimaat maar toch meer dan genoeg finesse. Knap! Wel verdeelde reacties bij de proevers.
8. Cascina Ghercina, Langhe DOC, Rosso Dedicato, Piemonte, Italië 35,94
2013 - 55 zonder korting: kwam als allerlaatste in het rijtje en was toen moeilijk te beoordelen. Zaterdag en gisteren herproefd en dit is, net als de eerste witte, een zeer correcte wijn voor die prijs. Rijp, vlot, drinkt makkelijk.
9. Saven, Palmela DOP, Pegos Claros, RESERVA, Portugal 2013 41,94 - 63,78 Euro zonder korting: de allergrootste verrassing van de avond. Kwam na alle grote kleppers en hield zich met gemak staande. Evenwichtig, finesse, mooie zuurtjes. Twijfelde initieel over de afdronk maar na herproeven toch ook wel ok. Prachtige P/Q. Met voorsprong het meest besteld van allemaal.
11. Non Confunditur, Argiano, Italië, 3013 58,02 - 95,82 Euro zonder korting: mooie structuur, duidelijke tannines, duidelijk BDX toetsen. Kon me wel bekoren.
12. Vino Nobile di Montepulciano, Avignonesi, Italië, 2013 76,80 - 119,82 zonder korting: beetje ontgoochelend toch. Rood/zwart fruit, wat tabak en chocolade, afdronk relatief kort. Geen slechte wijn maar ook niks bijzonders.
13. Maison Nicolas Perrin, AOC Crozes-Hermitage, 80,16 - 119,7 Euro zonder korting - Le Wine
Noordelijke Rhône, Frankrijk, 2014: grootste ontgoocheling van de avond. Niet helemaal evenwichtig, "lichte" wijn, ,bittertje in de afrdonk. Bijna iedereen dacht dat we de goedkoopste rode aan het drinken waren, wat eigenlijk genoeg zegt...
14. Torres 'Salmos', DOCa Priorat, Spanje, 2013 93,90 - 159 zonder korting - Le Wine: heel donkere paars/blauwe kleur. Vrij rijp, krachtig, mooie structuur. Initieel vond ik dit wel leuk, en was ook populair bij de proevers (veel bijbesteld). Echter bij elke nieuwe slok werd de wijn vermoeiender en zwaarder waardoor ik finaal afknapte...
15. Fantini 'Edizione 15' Cinque Autoctoni, 99,84 - 159 zonder korting - Le Wine
Zuid-Italië, 2013: zeer knap en toch wel zeer aangenaam verrast. Heel donkere kleur. Dit was ook rijp en krachtig (zoals de Torres) maar deze had duidelijk veel meer finesse. Gisteren opnieuw geproefd en kon me weer zeer bekoren. Ook geliefd bij alle proevers.
16. Brunello di Montalcino Poggio della Badia,Fanti, Italië, 2011 127,44 - 209,94 zonder korting - Licata: kwam als 2de van de rode wijnen en was er boenk op!. Vrij lichte kleur met bruine tinten, topneus, zeer evenwichtig in de mond, mooie zuurtjes, medium body, knappe finesse en lange afdronk. Algemeen beoordeeld als beste wijn van de avond.
Zoals hierboven al wel duidelijk: mijn persoonlijke favorieten waren, 6, 9, 15 en 16.
RE: Cera aandeelhouders
Hallo allemaal, hieronder mijn beknopte notities. Ter info alle wijnen werden blind geproefd en in willekeurige volgorde (ik wist zelf ook niet wat er kwam, mijn vrouw was master of ceremony). We waren met 13 proevers (heel gevarieerd, zeker allemaal geen "wijnfreaks")
1. Cava Giro Ribot 'Cuvée Miro Brut Reserva' Spanje 49,20 - 66 zonder korting: vrij zachte cava maar liet wel een minder leuke zurige smaak achter in de mond. Weinig enthousiasme in het algemeen, ook niet bijbesteld door niemand.
4. Gavi 'Anniversario', DOCG, Piemonté,Italië 2015 44,88 - 60 zonder korting: correcte, frisse witte wijn, verfrissend als terraswijntje, niets meer maar zeker ook niets minder.
5. Insight 'Sauvignon Blanc', Marlborough, N-Z 2015 49,86 - 71 zonder korting: heel poulair bij de proevers (tweede meest bijbesteld van alle wijnen). Klassieke aromatische SB. Ik ben niet de grootste SB fan en vond hem op het randje van te aromatisch. Gisteren nog eens herproefd en vond hem toen eigenlijk beter.
6. Garofoli 'Podium',Verdicchio dei Castelli di Jesi DOC Classico Superiore Italië, 2013 - 87 zonder korting 68,22: knappe wijn, knappe strutuur, lange afdronk. Duidelijk van een warm klimaat maar toch meer dan genoeg finesse. Knap! Wel verdeelde reacties bij de proevers.
8. Cascina Ghercina, Langhe DOC, Rosso Dedicato, Piemonte, Italië 35,94
2013 - 55 zonder korting: kwam als allerlaatste in het rijtje en was toen moeilijk te beoordelen. Zaterdag en gisteren herproefd en dit is, net als de eerste witte, een zeer correcte wijn voor die prijs. Rijp, vlot, drinkt makkelijk.
9. Saven, Palmela DOP, Pegos Claros, RESERVA, Portugal 2013 41,94 - 63,78 Euro zonder korting: de allergrootste verrassing van de avond. Kwam na alle grote kleppers en hield zich met gemak staande. Evenwichtig, finesse, mooie zuurtjes. Twijfelde initieel over de afdronk maar na herproeven toch ook wel ok. Prachtige P/Q. Met voorsprong het meest besteld van allemaal.
11. Non Confunditur, Argiano, Italië, 3013 58,02 - 95,82 Euro zonder korting: mooie structuur, duidelijke tannines, duidelijk BDX toetsen. Kon me wel bekoren.
12. Vino Nobile di Montepulciano, Avignonesi, Italië, 2013 76,80 - 119,82 zonder korting: beetje ontgoochelend toch. Rood/zwart fruit, wat tabak en chocolade, afdronk relatief kort. Geen slechte wijn maar ook niks bijzonders.
13. Maison Nicolas Perrin, AOC Crozes-Hermitage, 80,16 - 119,7 Euro zonder korting - Le Wine
Noordelijke Rhône, Frankrijk, 2014: grootste ontgoocheling van de avond. Niet helemaal evenwichtig, "lichte" wijn, ,bittertje in de afrdonk. Bijna iedereen dacht dat we de goedkoopste rode aan het drinken waren, wat eigenlijk genoeg zegt...
14. Torres 'Salmos', DOCa Priorat, Spanje, 2013 93,90 - 159 zonder korting - Le Wine: heel donkere paars/blauwe kleur. Vrij rijp, krachtig, mooie structuur. Initieel vond ik dit wel leuk, en was ook populair bij de proevers (veel bijbesteld). Echter bij elke nieuwe slok werd de wijn vermoeiender en zwaarder waardoor ik finaal afknapte...
15. Fantini 'Edizione 15' Cinque Autoctoni, 99,84 - 159 zonder korting - Le Wine
Zuid-Italië, 2013: zeer knap en toch wel zeer aangenaam verrast. Heel donkere kleur. Dit was ook rijp en krachtig (zoals de Torres) maar deze had duidelijk veel meer finesse. Gisteren opnieuw geproefd en kon me weer zeer bekoren. Ook geliefd bij alle proevers.
16. Brunello di Montalcino Poggio della Badia,Fanti, Italië, 2011 127,44 - 209,94 zonder korting - Licata: kwam als 2de van de rode wijnen en was er boenk op!. Vrij lichte kleur met bruine tinten, topneus, zeer evenwichtig in de mond, mooie zuurtjes, medium body, knappe finesse en lange afdronk. Algemeen beoordeeld als beste wijn van de avond.
Zoals hierboven al wel duidelijk: mijn persoonlijke favorieten waren, 6, 9, 15 en 16.
-
anonymous19
Nu mijn vriendin begint te werken hebben we eens onze financiën doorgenomen. Daarbij kwamen nog enkele potjes tevoorschijn waarvan mijn vriendin zelf het bestaan niet wist (wel fijn om te ontdekken natuurlijk). Zo dus ook nog B-aandelen en D-aandelen van Cera. Na dit draadje te lezen lijkt het beter om deze te verkopen, de voordelen die ze geven gaan we niet gebruiken en betere rendementen kunnen elders gehaald worden. Als ik de post van Neftari hierboven lees lijkt het mij nogal lastig met die D-aandelen, gelukkig heeft mijn vriendin wel nog een KBC rekening. Zijn er nog dingen waar we op moeten letten?Nefertari schreef: ↑10 mei 2016, 12:13 Verleden jaar heb ik mijn CERA-aandelen verkocht. De B-aandelen werden uitbetaald op mijn Keytrade-rekening, maar de D-aandelen werden automatisch omgezet in KBC-Ancora-aandelen.
Daardoor moest ik noodgedwongen terug rekeningen openen bij KBC- een effectenrekening en een rekening voor uitbetaling van dividenden en later nog een tussenrekening, toen ik die KBC-Ancora-aandelen liet overdragen naar mijn Keytrade-effecten-rekening.
Ook nog: Mijn vriendin heeft op haar belastingsbrief als student nooit een terugbetaling gevraagd van die RV gehoffen op de dividenden (aangezien ze niet wist dat ze die aandelen had). Kunnen we die nog terugvragen voor de vorige jaren of is dat onbegonnen werk? Voor dit 2019 worden de dividenden goedgekeurd op de Algemene Vergadering van 6 juni 2020. Verkopen we best de aandelen pas na deze datum, of kunnen we ze onmiddellijk verkopen en worden de dividenden dan later volstort?
Bedankt alvast!
- recht op dividend, enkel als je het effect dag voor ex-dividenddatum in port hebt
- Ancora verkopen is een karwei: je meldt je aan voor verkoop in het voorjaar tem mei of juni, in juni wordt dan beslist hoeveel (en 'of' er) aandelen verkocht worden dat jaar. Zie Cera vennoten site.
- ooit stond die koers rond de 90 of hoger (2007), op dit moment slechts 35. Het heeft tergend lang geduurd om terug te klimmen naar niveau van +-45€ begin dit jaar. Persoonlijk hou ik ze nog achter de hand voor onvoorziene kosten evt, maar ze brengen idd weinig op.
- Ancora verkopen is een karwei: je meldt je aan voor verkoop in het voorjaar tem mei of juni, in juni wordt dan beslist hoeveel (en 'of' er) aandelen verkocht worden dat jaar. Zie Cera vennoten site.
- ooit stond die koers rond de 90 of hoger (2007), op dit moment slechts 35. Het heeft tergend lang geduurd om terug te klimmen naar niveau van +-45€ begin dit jaar. Persoonlijk hou ik ze nog achter de hand voor onvoorziene kosten evt, maar ze brengen idd weinig op.
Ik zie dat er een bericht dat ik bijna 4 jaar geleden schreef, wordt geciteerd.PhoenixFire schreef: ↑10 maart 2020, 15:58... Zo dus ook nog B-aandelen en D-aandelen van Cera. Na dit draadje te lezen lijkt het beter om deze te verkopen, …
Dat ik toen mijn persoonlijke ervaringen liet weten, betekent nog niet dat dit de beste oplossing zou zijn voor anderen.
Ik ben momenteel niet meer op de hoogte over Cera, Ancora of KBC en kan daar dus niet over oordelen.
De huidige situatie kan helemaal verschillen met die van 4 à 5 jaar geleden, en mogelijk zou ik daar vandaag ook een andere kijk over hebben.
Ik denk dat er hier een beetje verwarring is tussen de benamingen.
(Tenzij de werkwijze intussen veranderd zou zijn.)
Toen ik (een 5-tal jaar geleden) mijn CERA-aandelen verkocht, was dit inderdaad zoals hierboven aangehaald.
Maar niet zo voor de verkoop van de KBC-Ancora aandelen: daarvoor hoefde ik helemaal geen bepaalde periode af te wachten. Die kon ik gewoon verkopen als het mij goed uitkwam en dus in een voor mij gunstige periode.
Je zal gelijk hebben, ik bedoel Cera aandelen, specifiek die B's en D's.
In elk geval, staat het antwoord op de vragen hier uitgelegd: https://www.cera.coop/nl/Particulieren/ ... -Uittreden
Ik zat zelf met het idee hierin te halveren, tot de recente daling...
In elk geval, staat het antwoord op de vragen hier uitgelegd: https://www.cera.coop/nl/Particulieren/ ... -Uittreden
Ik zat zelf met het idee hierin te halveren, tot de recente daling...
-
anonymous19
Bedankt voor de reacties!
We zullen de B en D aandelen verkopen, aangezien dit blijkbaar nog een karwei zal worden en pas in juli verwerkt zal zijn.
De recente daling van de markten heeft ook helemaal geen invloed op deze verkoop. Van de B-aandelen krijgen we gewoon het nominale bedrag terug. Van D aandelen krijg je het GDO- bedrag wat vast ligt (https://www.cera.coop/nl/Particulieren/ ... doverschot) en de onderliggende KBC Ancora aandelen, namelijk 4,2 aandelen per D aandeel.
Dus enkel wat we achteraf doen met deze KBC Ancora aandelen kan beïnvloed worden door de markten. Aangezien we die KBC Ancora aandelen pas na afsluiten van dit process in juli verkrijgen lijkt me dat een zorg voor later.
Nogmaals bedankt voor de verduidelijkingen!
We zullen de B en D aandelen verkopen, aangezien dit blijkbaar nog een karwei zal worden en pas in juli verwerkt zal zijn.
De recente daling van de markten heeft ook helemaal geen invloed op deze verkoop. Van de B-aandelen krijgen we gewoon het nominale bedrag terug. Van D aandelen krijg je het GDO- bedrag wat vast ligt (https://www.cera.coop/nl/Particulieren/ ... doverschot) en de onderliggende KBC Ancora aandelen, namelijk 4,2 aandelen per D aandeel.
Dus enkel wat we achteraf doen met deze KBC Ancora aandelen kan beïnvloed worden door de markten. Aangezien we die KBC Ancora aandelen pas na afsluiten van dit process in juli verkrijgen lijkt me dat een zorg voor later.
Nogmaals bedankt voor de verduidelijkingen!
Toch nog even de volgende bedenking: hoe kan men daarvan "niet" op de hoogte zijn, terwijl men wél jaarlijkse dividenden uitbetaald krijgt?PhoenixFire schreef: ↑10 maart 2020, 15:58 … waarvan mijn vriendin zelf het bestaan niet wist (wel fijn om te ontdekken natuurlijk). Zo dus ook nog B-aandelen en D-aandelen van Cera.
…
Mijn vriendin heeft op haar belastingsbrief als student nooit een terugbetaling gevraagd van die RV gehoffen op de dividenden (aangezien ze niet wist dat ze die aandelen had).
-
anonymous19
Aangezien mijn vriendin van thuis uit een beperkte (lees: geen) financiële opvoeding heeft gehad. Er verscheen elk jaar een bedrag op haar zichtrekening waarvan ze dacht: 'Fijn, mijn papa heeft inderdaad investeringen', en daar bleef het dan bij. Ze had ook nog nooit doorgeklikt in de KBC app op 'Sparen en Beleggen => Coöperatieve aandelen'. En natuurlijk leert ons onderwijssysteem de jeugd ook helemaal niets bij over financiën...
Geen nood, de komende maanden staat er een inhaalbeweging ingepland. Dit weekend reeds 2,5u financiëel overleg ingepland met mijn vriendin. Emancipatie op alle vlakken dus
Geen nood, de komende maanden staat er een inhaalbeweging ingepland. Dit weekend reeds 2,5u financiëel overleg ingepland met mijn vriendin. Emancipatie op alle vlakken dus
Als je 2 x per jaar een uitgebreide brochure over CERA krijgt met een overzicht van je aandelen kan ik moeilijk begrijpen dat je dat niet wist.
-
anonymous19
Geen idee of ze daar thuis een brochure kregen, maar ik kan me inbeelden dat die onmiddellijk in de vuilnisbak, of op de hoop bij de andere brochures belandde. Of misschien bekeek een ander gezinslid de brochure, ik heb er geen idee van. De meesten gaan hier uit van hun eigen perspectief (toch financiëel belezen mensen op een forum zoals spaargids), terwijl het hier wel gaat over een jonge twintiger. Denk eens aan de situatie van je eigen schoolverlatende kinderen of hoe je zelf was toen je net van de schoolbanken kwam, dat brengt alles misschien in perspectief 
Ik kan er inkomen dat jonge mensen die nog thuis wonen, geen idee hebben over de financiële zaken die door hun ouders geregeld worden.
Wat die brochure van Cera betreft: ik herinner mij niet dat ik dat ooit ontvangen heb.
Ik wist wél dat ik die aandelen had en dat ik daar dividenden van ontving; maar het is pas jaren later dat ik hier op dit forum te weten kwam wat de mogelijkheden en de voorwaarden waren.
Wat die brochure van Cera betreft: ik herinner mij niet dat ik dat ooit ontvangen heb.
Ik wist wél dat ik die aandelen had en dat ik daar dividenden van ontving; maar het is pas jaren later dat ik hier op dit forum te weten kwam wat de mogelijkheden en de voorwaarden waren.
vallen de coorperatieve aandelen B,D en E nu onder staatswaarborg indien Cera failliet zou gaan ?
Dromen maar ...... het zijn aandelen of niet ?
Dan nog wetende dat wanneer er teveel willen uit treden ze dit kunnen weigeren , uitstellen.
Weet dat Cera een van de eerste was om in zijn statuten op te nemen.
Dat Arco een paar maanden (juni) voor over de kop ( dec ) gaan dit ook in zijn statuten heeft opgenomen.
Daarom indertijd al wat Arco, Arcopar , voor de A.v uitgetreden.
Die statuten wijziging stond indertijd in de Volksmacht maar blijkbaar een enkeling dit gelezen.
Estate Guru believer.
Mijn ouders, zus en ikzelf hebben elks ook nog 50 B en D- aandelen van CERA. Iets dat mijn vader zoveel tientallen jaren geleden heeft aangekocht.
Weten niet zo goed wat er mee aan te vangen.
Ikzelf zou het geld wel goed kunnen gebruiken wegens enkele grote kosten later dit jaar/begin volgend jaar.
Hoe gaat die verkoop concreet in z'n werk en zou dat nog mogelijk zijn dit jaar? CERA website leert me hier niets over.
Gelet op lage stand van die Arcona aandelen misschien wel niet zo interessant met oog op meteen te verkopen, of net wel?
Weten niet zo goed wat er mee aan te vangen.
Ikzelf zou het geld wel goed kunnen gebruiken wegens enkele grote kosten later dit jaar/begin volgend jaar.
Hoe gaat die verkoop concreet in z'n werk en zou dat nog mogelijk zijn dit jaar? CERA website leert me hier niets over.
Gelet op lage stand van die Arcona aandelen misschien wel niet zo interessant met oog op meteen te verkopen, of net wel?