Cofinimmo
TIP
Re: Cofinimmo
Kapitaalverhoging: finale voorwaarden
Cofinimmo trimt het op te halen bedrag tot €285 M of €281 M netto na uitgiftekosten. Een iets lager (€19 M) uitgiftebedrag laat toe om 1 nieuw aandeel toe te kennen voor 6 bestaande. De uitgiftekoers is dan wel €95. Cofinimmo rekent voor dat dit een korting van circa 7.5% inhoudt, ex-dividenden. Een bescheiden korting en dus een relatief dure uitgifte die anderzijds geen verwatering zal meebrengen.
Het intekenrecht is aan theoretisch €1.5 van start gegaan maar noteert nu aan ongeveer €1.25. €95 + 6x€1.25 = €102.5.
Momenteel een minimaal voordeel voor de kapitaalverhoging tov de rechtstreekse aankoop van Cofinimmo.
Noteer dat je tot half december Cofinimmo gewoon op de beurs kon kopen voor €95 of minder.. bovendien inclusief coupons over 2014/15 en het intekenrecht.
Cofinimmo trimt het op te halen bedrag tot €285 M of €281 M netto na uitgiftekosten. Een iets lager (€19 M) uitgiftebedrag laat toe om 1 nieuw aandeel toe te kennen voor 6 bestaande. De uitgiftekoers is dan wel €95. Cofinimmo rekent voor dat dit een korting van circa 7.5% inhoudt, ex-dividenden. Een bescheiden korting en dus een relatief dure uitgifte die anderzijds geen verwatering zal meebrengen.
Het intekenrecht is aan theoretisch €1.5 van start gegaan maar noteert nu aan ongeveer €1.25. €95 + 6x€1.25 = €102.5.
Momenteel een minimaal voordeel voor de kapitaalverhoging tov de rechtstreekse aankoop van Cofinimmo.
Noteer dat je tot half december Cofinimmo gewoon op de beurs kon kopen voor €95 of minder.. bovendien inclusief coupons over 2014/15 en het intekenrecht.
Ik vind het een verwarrende boel met die voorkeurrechten.
Ik heb 12 Confinimmo aandelen bij Binck (al enkele jaren, vrij content van), dus nu heb ik plots 12 voorkeurrechten staan. Wat ben ik hier mee? Ik kan ze eventueel verkopen, maar waarschijnlijk betaal ik dan meer aan transactiekosten dan het opbrengt. Ik zou er liever 2 nieuwe aandelen mee kopen aan 95€, maar ik zie niet direct op Binck hoe ik dit moet doen. Is dat omdat het nu nog niet kan? Wat gebeurt er als ik het gewoon zo laat staan (i.e. niets doe) tot 6 mei, wanneer de inschrijvingsperiode gedaan is?
Ik heb 12 Confinimmo aandelen bij Binck (al enkele jaren, vrij content van), dus nu heb ik plots 12 voorkeurrechten staan. Wat ben ik hier mee? Ik kan ze eventueel verkopen, maar waarschijnlijk betaal ik dan meer aan transactiekosten dan het opbrengt. Ik zou er liever 2 nieuwe aandelen mee kopen aan 95€, maar ik zie niet direct op Binck hoe ik dit moet doen. Is dat omdat het nu nog niet kan? Wat gebeurt er als ik het gewoon zo laat staan (i.e. niets doe) tot 6 mei, wanneer de inschrijvingsperiode gedaan is?
Binnen enkele dagen krijg je van Binckbank een brief waarin je wordt medegedeeld dat je recht hebt om twee aandelen te kopen aan 95 EUR. per aandeel. Daar zit dan een keuzeformulier bij dat je moet invullen, ondertekenen en opsturen. Je moet dus zelf niets doen. Zij doen dat voor u, net zoals ze voor u het dividend innen...
Bij Binck kan je de voorkeurrechten on-line uitoefenen. In het menu 'orders' kies je eerst "Administratieve opdrachten" en vervolgens "kapitaalverhoging", waarna je een (beperkt) drop down keuzemenu ziet. Als je 'rights cofinimmo' kiest zie je het aantal beschikbare rechten. Enkele muisklikken volstaan om ze uit te oefenen. Inschrijven op nieuwe aandelen is vrij van beurskosten: je betaalt (na 6 mei) dus netto slechts 2 x €95 door het uitoefenen van je 12 rechten.Fingon schreef:Ik vind het een verwarrende boel met die voorkeurrechten.
De rechten gewoon laten staan is geen goede keuze. Het volstaat dat Cofinimmo enkele % daalt om de waarde van de rechten fors onderuit te halen. Niet uitgeoefende rechten worden als scrips geveild. Als de opbrengst daarvan onvoldoende is, krijg je er helemaal niets meer voor. Bij verkoop van slechts 12 rechten (nu aan €1.10) zijn de beurskosten inderdaad meer dan de helft van de opbrengst.
Cofinimmo: behoorlijk gepimpt
Tot half december noteerde Cofinimmo lager dan de €95 die de nieuwe aandelen nu moeten kosten. Die koers was uiteraard inclusief alle coupons die sindsdien onhecht zijn (dividend 2014, voorschotdividend 2015 en voorkeurrecht). We hebben uiteraard een uitstekend eerste kwartaal gezien op de Brusselse beurs; maar tegen meer dan €112 half april vond ik de koers van Cofinimmo toch behoorlijk gepimpt. Ik heb toen meer dan een derde van mijn positie verkocht. Dat 'behoorlijk gepimpt' leek mij ook bij opening aan €105 eergisteren 22 april (dag van de couponnetjesknip) het geval te zijn. Daardoor ging het voorkeurrecht wel tegen een onwaarschijnlijke €1.5 van start (maar enkel wie ze al onmiddellijk ingeboekt had gekregen kon toen al verkopen.)
Vandaag zakte Cofinimmo voor het eerst beneden de €100 (waarbij het recht tijdelijk terugviel tot €0.751). Het voorkeurrecht volgt mooi de koers van Cofinimmo: geen sprake van blind dumpen van rechten dus. Ik ga intekenen en voor één keer zijn daar geen verse geldmiddelen voor nodig.
Vandaag zakte Cofinimmo voor het eerst beneden de €100 (waarbij het recht tijdelijk terugviel tot €0.751). Het voorkeurrecht volgt mooi de koers van Cofinimmo: geen sprake van blind dumpen van rechten dus. Ik ga intekenen en voor één keer zijn daar geen verse geldmiddelen voor nodig.
Bedankt stany en Zwygymor! Ik heb nu ingetekend voor de volle 2 aandelen. Tis niet het grote kapitaal, maar tis wat zonde anders, en ik vermoed (of hoop) dat het aandeel nu langzaam op een paar maanden terug zal stijgen naar de waarde van voor de couponknip. In het verleden was dit toch meestal zo.
En proficiat Zwygymor met je verkoop op het juiste moment!
En proficiat Zwygymor met je verkoop op het juiste moment!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zit bij Keytrade en heb zelf 24 aandelen van Cofinimmo.
Dit wilt zeggen dat ik "recht heb" op 4 aandelen.
Als ik het hier lees zou het beter zijn dus om in te tekenen?
Zwygymor, wat bedoel je met "voor 1 keer zijn daar geen verse geldmiddelen voor nodig?"
Zwygymor, wat bedoel je met "voor 1 keer zijn daar geen verse geldmiddelen voor nodig?"
Ik zou zo snel mogelijk intekenen. De meeste brokers hanteren een vroegere limietdatum dan 6 mei. Bij Binck kan je on-line intekenen tot dinsdagmiddag 5 mei. Deutsche Bank gebruikt een schriftelijke procedure en daar is de limiet maandag (nu versturen is al te laat).buffaloke85 schreef:Ik zit bij Keytrade en heb zelf 24 aandelen van Cofinimmo.
Dat "geen verse geldmiddelen voor nodig" slaat op het feit dat ik vorige maand aandelen Cofinimmo verkocht heb en de opbrengst daarvan meer dan volstaat om op de nieuwe aandelen in te tekenen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb zogezegd ingetekend maar het zal niet doorgaan want ik had donderdag te weinig geld staan op mijn beursrekening.
Bij Keytrade kan men blijkbaar maar tot 4 mei intekenen.
Ik zie wel of het morgen toch nog lukt met vers kapitaal.
Bij Keytrade kan men blijkbaar maar tot 4 mei intekenen.
Ik zie wel of het morgen toch nog lukt met vers kapitaal.
De KV is rond.
(Slechts) iets meer dan 84% van de intekenrechten zijn uitgeoefend. Volgens een PB van Cofinimmo zijn ook alle scrips geveild, maar is de opbrengst daarvan onvoldoende voor een netto uitkering.
Intekenrechten veranderen niet alleen van naam in 'scrips' bij de veling: tegelijk worden het -voor de institutionele kopers- immers verbintenissen tot het inschrijven op de nieuwe aandelen.
(Slechts) iets meer dan 84% van de intekenrechten zijn uitgeoefend. Volgens een PB van Cofinimmo zijn ook alle scrips geveild, maar is de opbrengst daarvan onvoldoende voor een netto uitkering.
Intekenrechten veranderen niet alleen van naam in 'scrips' bij de veling: tegelijk worden het -voor de institutionele kopers- immers verbintenissen tot het inschrijven op de nieuwe aandelen.
Vorige week op 11 mei, noteerde Cofinimmo intraday enige tijd onder €94.5, met een dagminimum van €94.18. Het was toen dus even mogelijk om op de beurs te kopen onder de prijs van de kapitaalverhoging. Intussen noteren we opnieuw in de buurt van €98.
Nu er een einde gekomen lijkt aan decennia van steeds lagere rentevoeten, kunnen we ons verwachten aan een reeks kapitaalverhogingen van GVV's. Gebruik makend van de (nog steeds) relatief hoge koersen, kunnen zij aan hogere intekenkoersen (en dus met minder verwatering) tot een kapitaalverhoging overgaan.
Ik verwacht dat er na Retail Estates nog gegadigden zullen volgen.
Nu er een einde gekomen lijkt aan decennia van steeds lagere rentevoeten, kunnen we ons verwachten aan een reeks kapitaalverhogingen van GVV's. Gebruik makend van de (nog steeds) relatief hoge koersen, kunnen zij aan hogere intekenkoersen (en dus met minder verwatering) tot een kapitaalverhoging overgaan.
Vandaag start voor Care Property Invest de intekenperiode voor een kapitaalverhoging. Er kunnen 3 nieuwe aandelen verkregen worden voor elke 11 bestaande. Die deelverhouding is beduidend hoger dan bij de voorbije operaties van Retail Estates en Cofinimmo. Bovendien is het geen 'klassieke KV' met notering van intekenrecht en een vooropgegeven prijs.De prijszetting wordt, binnen een vork €13-€14.25 bepaald door een plaatsing bij institutionele investeerders op 18 mei (na afsluiten van de intekenperiode voor bestaande aandeelhouders).Zwygymor schreef: (...)
Gert De Mesure voorziet dat de koers van CPINV gaat dalen tot de bovenkant van de prijsvork. Zie hiervoor: http://www.gertdemesure.be/index.asp?Do ... st&langue=" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zou een betere instapgelegenheid zijn dan de relatief hoge koersen van het afgelopen jaar.
Hier blijft het niet bij: ook Aedifica maakt in de coulissen zijn opwachting om opnieuw over te gaan tot een kapitaalverhoging in de tweede helft van juni.
Door die operatie en een eerdere private plaatsing (van 190 miljoen euro in maart) is de schuldgraad van de vastgoedvennootschap gedaald van 48,04 tot 40,4 procent, merkt Jean-Marie Caucheteux op.
Dat betekent dat Cofinimmo nu veel beter geplaatst is om (grote) overnames te doen, in het bijzonder in het segment van de rust- en verzorgingstehuizen in Nederland en Duitsland.
Koers vandaag: +/- 91,7 euro
Dat betekent dat Cofinimmo nu veel beter geplaatst is om (grote) overnames te doen, in het bijzonder in het segment van de rust- en verzorgingstehuizen in Nederland en Duitsland.
Koers vandaag: +/- 91,7 euro
Ook Cofinimmo heeft zijn halfjaarresulten gepubliceerd en die zijn iets beter dan verwacht.
Bruto huurinkomsten en bezettingsgraad zijn licht gestegen.
Schuldgraad gedaald tot 43.5%
Kantoren worden verder afgebouwd: nu nog slechts 39.5% vd portefeuille
Niettegenstaande er 3M nieuwe aandelen bijgekomen zijn, blijft het dividend voorzien op €5.50 (zoals vorig jaar)
Bruto huurinkomsten en bezettingsgraad zijn licht gestegen.
Schuldgraad gedaald tot 43.5%
Kantoren worden verder afgebouwd: nu nog slechts 39.5% vd portefeuille
Niettegenstaande er 3M nieuwe aandelen bijgekomen zijn, blijft het dividend voorzien op €5.50 (zoals vorig jaar)
Resultaten Q3
-Netto actief waarde licht gestegen tot €92.92
- Schuldratio fors gedaald van 48% naar 42.4%
- Schuldenlast gedaald tot onder de 3% (2.9%)
Geen update voor wat betreft de dividenden. Wij blijven het op €5.50 houden
zie ook: Cofinimmo topt rentefactuur
-Netto actief waarde licht gestegen tot €92.92
- Schuldratio fors gedaald van 48% naar 42.4%
- Schuldenlast gedaald tot onder de 3% (2.9%)
Geen update voor wat betreft de dividenden. Wij blijven het op €5.50 houden
zie ook: Cofinimmo topt rentefactuur