Collector's Items en Catawiki
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Collector's Items en Catawiki
Ik volg Catawiki nu toch al een tijd en stel vast dat de veilingen daar hoge prijzen halen. Dat is leuk als je iets wil verkopen, maar minder als je iets wil kopen en zeker als je het dan ook als een belegging ziet.
Hebben andere forumleden ook die indruk? En zijn er bij de vele rubrieken er toch waar men als niet-kenner toch koopjes kan doen? Zoals gesteld, het doel is dat het ook een belegging is. Primair doel is natuurlijk dat het dingen zijn die je mooi vindt, of waarin je interesse hebt of zelfs een passie.
Hebben andere forumleden ook die indruk? En zijn er bij de vele rubrieken er toch waar men als niet-kenner toch koopjes kan doen? Zoals gesteld, het doel is dat het ook een belegging is. Primair doel is natuurlijk dat het dingen zijn die je mooi vindt, of waarin je interesse hebt of zelfs een passie.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Collector's Items en Catawiki
Misschien een filosofische benadering: zijn 'dingen' een goeie investering? Pakweg, oldtimers verzamelen. Leuk, maar je hebt door het bezit van items altijd wel weer extra onderhoud en zorgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De prijs van een goed is wat de zot ervoor wil geven. Op een veiling zijn het de kopers zelf die de prijs opdrijven. Zeg nu zelf: iets dat je op een veiling goedkoop zou kunnen kopen heeft niet veel waarde en ga je toch niet bijhouden als belegging?
Ik gebruik Catawiki alleen om inspiratie op te doen voor de aankleding van ons huis eerlijk gezegd. Voor kunst bijvoorbeeld vind ik het platform niet geschikt, dat koop je toch niet zomaar op internet? Ik wil dat gezien hebben.
Voor andere zaken ben je beter af in de kringloopwinkel, op rommelmarkten en op tweedehands.be. Daar kan je effectief zaken kopen voor een lagere prijs dan hun waarde.
Los daarvan, ik vind 'investeren' in de dingen die Catawiki aanbiedt niet echt een geweldige investering. Als je rijk genoeg bent om een werk van Alexander Calder in de hal van je villa/kasteel te hangen dan kan ik er nog ergens inkomen. De kans dat dat zijn waarde behoudt is bestaande. Zo ook met zeer dure en exclusieve wagens vermoed ik, hoewel je daar wel een pak meer onderhoud aan hebt.
Heb je zoveel geld? Geweldig, zeker doen dan als het je gelukkig maakt. Anders zou ik er af blijven. Zoals Yaris zegt verschillen smaken. Iets wat nu in de smaak valt en waarvoor je mogelijk veel geld betaald kan quasi waardeloos zijn binnen 10-20 jaar.
Voor andere zaken ben je beter af in de kringloopwinkel, op rommelmarkten en op tweedehands.be. Daar kan je effectief zaken kopen voor een lagere prijs dan hun waarde.
Los daarvan, ik vind 'investeren' in de dingen die Catawiki aanbiedt niet echt een geweldige investering. Als je rijk genoeg bent om een werk van Alexander Calder in de hal van je villa/kasteel te hangen dan kan ik er nog ergens inkomen. De kans dat dat zijn waarde behoudt is bestaande. Zo ook met zeer dure en exclusieve wagens vermoed ik, hoewel je daar wel een pak meer onderhoud aan hebt.
Heb je zoveel geld? Geweldig, zeker doen dan als het je gelukkig maakt. Anders zou ik er af blijven. Zoals Yaris zegt verschillen smaken. Iets wat nu in de smaak valt en waarvoor je mogelijk veel geld betaald kan quasi waardeloos zijn binnen 10-20 jaar.
Een voorbeeld: ik stel bijvoorbeeld vast dat gouden muntstukken op Catawiki een hogere prijs halen dan bij de gemiddelde Vlaamse goudboer. Dat valt te begrijpen als het om zeldzame muntstukken gaat. Maar in de praktijk halen zelfs recente Krugerands en Maple Leafs een prijs die soms tot meer dan 10% hoger ligt dan diezelfde Krugerands en Maple Leafs hier.
Ik vind dit onbegrijpelijk. Niet alleen zie je alleen maar wat foto's en niet de munten zelf, daar komt dan nog de commissie voor Catawiki van 9% bij, het transport op een veilige manier naar de koper dat ook zijn prijs heeft, enz.
Dan moet men toch wel echt stiepel zijn om die munten daar aan te kopen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind dit onbegrijpelijk. Niet alleen zie je alleen maar wat foto's en niet de munten zelf, daar komt dan nog de commissie voor Catawiki van 9% bij, het transport op een veilige manier naar de koper dat ook zijn prijs heeft, enz.
Dan moet men toch wel echt stiepel zijn om die munten daar aan te kopen. Of zie ik iets over het hoofd?
De commissie voor verkopers bedraagt 12,5% over de verkoopopbrengst, exclusief btw. Deze btw wordt enkel berekend over de commissiekosten.
Voor kopers bedraagt de commissie 9% over het winnende bod, exclusief eventuele verzendkosten.
Samengevat : vooral Catawiki wordt er beter van !!!
Voor kopers bedraagt de commissie 9% over het winnende bod, exclusief eventuele verzendkosten.
Samengevat : vooral Catawiki wordt er beter van !!!
Via eBay worden in veel gevallen ook goederen aangeboden die veel hoger geprijsd zijn dan wat via andere kanalen verkregen kan worden. Wellicht speelt die vreemde vorm van inflatie gekoppeld aan de beschikbaarheid van dingen via een mondiaal platform ook op Catawiki? Of helpen die platformen vooral bij het in stand houden van een donkergrijs/zwart circuit?
Ik weet in alle eerlijkheid niet hoe betalingen verlopen via Catawiki, maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer iemand voor pakweg 15000 euro goudstukken wil kopen in cash wel een manier vindt om dat via (en uiteindelijk buiten) zo'n platform af te handelen, daar waar je bij een bonafide Belgische handelaar nul op rekest krijgt.
Ik weet in alle eerlijkheid niet hoe betalingen verlopen via Catawiki, maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer iemand voor pakweg 15000 euro goudstukken wil kopen in cash wel een manier vindt om dat via (en uiteindelijk buiten) zo'n platform af te handelen, daar waar je bij een bonafide Belgische handelaar nul op rekest krijgt.
Dat mensen goud kopen of verkopen op Catawiki snap ik helemaal niet. De commissie daarop maakt goud te duur voor de koper, te goedkoop voor de verkoper... enige dat ik kan denken zijn "zwarte" goudstaven in de hoop dat de fiscus niet bij CW langsgaat