Compagnie des Alpes
TIP
Re: Compagnie des Alpes
Koers volgt de rente in omgekeerde richting wat niet raar is voor zo'n schuldenboei.Aerolla schreef: ↑22 september 2023, 18:33 Dit vind ik toch echt wel een tegenvallend aandeel in mijn port.
Ok, het heeft niet echt een belangrijke rol in mijn hoofd, maar ik snap het koersverloop niet echt.
We hebben een mooie zomer gehad, dus daar kan het niet aan liggen. De skipistes van CDA liggen hoger dan die van de concurrentie, in de voorbije maanden hebben al meerdere laaggelegen pistes aangekondigd dat ze niet meer zullen opengaan door de klimaatverandering.
Dus die mensen zullen hogerop moeten gaan (mijn indruk van skiërs is dat die wel redelijk vasthouden aan hun jaarlijkse skitrip)
Wat ik vermoed is dat de hoofdreden bezorgheid is over de consument. Terechte bezorgdheid die ik vlak na covid meer had dan nu, maar die toen niet uitkwam.
Sinds Covid heeft het natuurlijk klappen gehad, terecht, maar de winsten zijn beter dan voor covid, terwijl de koers er ruim onder blijft.
Dit zal gedeeltelijk een permanente lagere waardering zijn, omdat beleggers nu wakkergeschud zijn voor een pandemierisico, en dit inprijzen.
Maar dan nog allemaal... ik blijf het laag vinden...
Geschat wordt dat de EPS de komende jaren gaat blijven zakken.
Het is ook gewoon een erg kapitaalintensieve business, investeringen zijn altijd broodnodig om te blijven omzet draaien. De inflatie raakt de bottomline hier erg hard vermoed ik.
Om FCF te genereren zouden ze schulden moeten aflossen maar dat raakt hun mogelijkheid tot investeren.
Ongeacht de ligging van hun skigebieden is er een terechte vrees dat het wintersportseizoen in de toekomst enkel korter zal worden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Toch vreemd in feite; Skipassen/pretparken worden maar duurder & duurder.... & nog verdienen ze er amper iets aan ![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Nu zoals gezegd; te kapitaalintensief, weinig groeikansen, klimaatrisico,...
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Nu zoals gezegd; te kapitaalintensief, weinig groeikansen, klimaatrisico,...
AVANTAGES EN 2023 : Club des actionnaires de la Compagnie des Alpes (EPA: CDA)
Les avantages d’être membre du club des actionnaires de la Compagnie des Alpes c’est de profiter d’une prime de fidélité distribué chaque année pour vous faire plaisir en vacances (Ski ou Parcs de Loisirs).
Une prime de fidélité sera ainsi proposée aux actionnaires éligibles du Club des Actionnaires de la Compagnie des Alpes :
De 60 € pour les détenteurs de 400 actions ou plus.
De 120 € pour les détenteurs de 800 actions ou plus.
Vous aurez l’opportunité d’utiliser votre Offre Fidélité pour découvrir le large panel des offres et activités du Groupe :
Soit en réservant un séjour à la montagne via Travelski www.travelski.com
Soit en profitant de l’offre Ski à la Carte, www.skialacarte.fr, qui permet de skier en toute liberté dans nos domaines
Soit en achetant des billets d’entrée et pass pour nos parcs de loisirs
Les avantages d’être membre du club des actionnaires de la Compagnie des Alpes c’est de profiter d’une prime de fidélité distribué chaque année pour vous faire plaisir en vacances (Ski ou Parcs de Loisirs).
Une prime de fidélité sera ainsi proposée aux actionnaires éligibles du Club des Actionnaires de la Compagnie des Alpes :
De 60 € pour les détenteurs de 400 actions ou plus.
De 120 € pour les détenteurs de 800 actions ou plus.
Vous aurez l’opportunité d’utiliser votre Offre Fidélité pour découvrir le large panel des offres et activités du Groupe :
Soit en réservant un séjour à la montagne via Travelski www.travelski.com
Soit en profitant de l’offre Ski à la Carte, www.skialacarte.fr, qui permet de skier en toute liberté dans nos domaines
Soit en achetant des billets d’entrée et pass pour nos parcs de loisirs
Voor wat het waard is
https://trends.knack.be/beleggen/5-favo ... elmackers/
https://trends.knack.be/beleggen/5-favo ... elmackers/
Misschien zijn die duurdere passen en tickets louter een gevolg van de gestegen personeelskosten en kostprijs v electriciteit?
Ik ben geen kenner, maar vooral een pretpark, maar ook kabelliften lijken mij behoorlijke energievreters.
Kapitaalintensief is goed, dan komen er geen concurrenten bij
Ok, de kosten stijgen, maar moeten doorgerekend worden.
Klimaatopwarming is in hun geval meer opportuniteit dan risico (maar in het algemeen wel risico)
Ik denk dat de cruciale vraag vooral is: tot welk niveau kunnen ze de kosten doorrekenen?
Maar as said: ik denk dat skiërs nogal redelijk gezet zijn op die vakantie, en zo'n indoor-alternatief zien zij meestal niet zitten, dat is alleen goed voor een bedrijfsuitje of wat training.
Dus misschien aanvaarden die mensen nog wel tot op hoog niveau prijsstijgingen.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ok, de kosten stijgen, maar moeten doorgerekend worden.
Klimaatopwarming is in hun geval meer opportuniteit dan risico (maar in het algemeen wel risico)
Ik denk dat de cruciale vraag vooral is: tot welk niveau kunnen ze de kosten doorrekenen?
Maar as said: ik denk dat skiërs nogal redelijk gezet zijn op die vakantie, en zo'n indoor-alternatief zien zij meestal niet zitten, dat is alleen goed voor een bedrijfsuitje of wat training.
Dus misschien aanvaarden die mensen nog wel tot op hoog niveau prijsstijgingen.
Ik kende het bedrijf enkel van naam, dus snel eens bekeken.
Een P/E van 4, een dividendrendment boven de de 6%, omzet tov 2019 verhoogd met bijna 30%, EBITDA met 40%.
De netto schuld is van 30% in 2019 naar 12% nu gegaan en het aandeel is 60% gezakt.
Ik las hier een reactie van "extra aandelen". Zit dat niet in de koers verrekend of moet je dit meerekenen als je naar die lange termijngrafiek kijkt?
Een P/E van 4, een dividendrendment boven de de 6%, omzet tov 2019 verhoogd met bijna 30%, EBITDA met 40%.
De netto schuld is van 30% in 2019 naar 12% nu gegaan en het aandeel is 60% gezakt.
Ik las hier een reactie van "extra aandelen". Zit dat niet in de koers verrekend of moet je dit meerekenen als je naar die lange termijngrafiek kijkt?
Er is eindelijk terug leven in de zaak gekomen
Ik vind het wel nog altijd ondergewaardeerd, zeker nu de risico's voor lange tijd onder controle zijn, buiten het risico op een nieuwe pandemie, maar daar mag je niet van uitgaan.
Maar dat risico zit wel ingeprijsd om een of andere reden...
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik vind het wel nog altijd ondergewaardeerd, zeker nu de risico's voor lange tijd onder controle zijn, buiten het risico op een nieuwe pandemie, maar daar mag je niet van uitgaan.
Maar dat risico zit wel ingeprijsd om een of andere reden...