'Compressed workweek' - Doen of niet?
-
- Newbie
- Contacteer:
'Compressed workweek' - Doen of niet?
Alle werknemers krijgen bij ons op het werk de mogelijkheid om in te stappen in een 'compressed workweek'.
Dit komt erop neer dat je elke twee weken een dagje vrijaf hebt, maar dan gedurende die 9 werkende dagen van die twee weken wel dagelijks 53min. langer werkt.
Voordelen:
- Tweewekelijks een dagje voor mezelf zonder een deel van mijn wedde te moeten inleveren.
- Ik heb voorlopig nog geen ouderschapsverlof opgenomen, dit zou ik dan kunnen houden voor langere aaneengesloten periodes vrijaf te nemen (vb. 2 x 2 maanden of 4 x 1 maand) om met het gezin een aantal mooie reizen te kunnen maken.
Nadelen:
- Heel lange werkdagen. Onze -verplicht op te nemen- lunchpauze wordt niet mee betaald, dan nog die 53' erbij; dat worden wel hele lange werkdagen. Ik doe nu structureel geen overuren, dat valt sporadisch wel voor maar daar probeer ik toch echt geen gewoonte van te maken.
- Nu werk ik twee dagen per week van thuis uit, ook na corona zullen we die mogelijkheid blijven behouden. Ik vrees dat mijn leidinggevende zal aangeven dat ik met die extra dag thuis elke 2 weken niet meer 'zichtbaar' genoeg ben onsite en zal verwachten dat ik in de week van mijn vrije dag slechts 1 dag van thuis uit werk.
- Aantal wettelijke vakantiedagen worden verminderd met twee dagen. Jammer, want je werkt uiteindelijk wel hetzelfde aantal uren, maar die worden berekend op het aantal gewerkte dagen.
- Als je de compressed week ziet in 'blokjes van twee weken' blijft het overzichtelijk, maar als je bijv. zo nu een dan 'snipperdagen' gaat opnemen denk ik wel dat het een soep wordt. Ik, controlefreak, zou dan veiligheidshalve mijn vakantie zo veel mogelijk proberen op te nemen in 'blokjes van twee weken'.
- ...
Enfin, ik zit nog met heel wat twijfels.
Heeft er iemand een soortgelijk systeem op het werk? Positieve of negatieve bedenkingen?
Dit komt erop neer dat je elke twee weken een dagje vrijaf hebt, maar dan gedurende die 9 werkende dagen van die twee weken wel dagelijks 53min. langer werkt.
Voordelen:
- Tweewekelijks een dagje voor mezelf zonder een deel van mijn wedde te moeten inleveren.
- Ik heb voorlopig nog geen ouderschapsverlof opgenomen, dit zou ik dan kunnen houden voor langere aaneengesloten periodes vrijaf te nemen (vb. 2 x 2 maanden of 4 x 1 maand) om met het gezin een aantal mooie reizen te kunnen maken.
Nadelen:
- Heel lange werkdagen. Onze -verplicht op te nemen- lunchpauze wordt niet mee betaald, dan nog die 53' erbij; dat worden wel hele lange werkdagen. Ik doe nu structureel geen overuren, dat valt sporadisch wel voor maar daar probeer ik toch echt geen gewoonte van te maken.
- Nu werk ik twee dagen per week van thuis uit, ook na corona zullen we die mogelijkheid blijven behouden. Ik vrees dat mijn leidinggevende zal aangeven dat ik met die extra dag thuis elke 2 weken niet meer 'zichtbaar' genoeg ben onsite en zal verwachten dat ik in de week van mijn vrije dag slechts 1 dag van thuis uit werk.
- Aantal wettelijke vakantiedagen worden verminderd met twee dagen. Jammer, want je werkt uiteindelijk wel hetzelfde aantal uren, maar die worden berekend op het aantal gewerkte dagen.
- Als je de compressed week ziet in 'blokjes van twee weken' blijft het overzichtelijk, maar als je bijv. zo nu een dan 'snipperdagen' gaat opnemen denk ik wel dat het een soep wordt. Ik, controlefreak, zou dan veiligheidshalve mijn vakantie zo veel mogelijk proberen op te nemen in 'blokjes van twee weken'.
- ...
Enfin, ik zit nog met heel wat twijfels.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: 'Compressed workweek' - Doen of niet?
Lijkt me een eigenaardig systeem om te beginnen.
Heb je een job waar elke minuut geteld wordt ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Interessante vraag. Ik heb bij twee verschillende werkgevers onder zo'n regime gewerkt. En uiteindelijk beviel het toch niet - en ik werk er niet meer. Een vriend van mij werkt al 12 jaar onder zo'n regime - elke vrijdag vrij - en hij vindt het prachtig. Ik heb wel een paar overwegingen.
Mijn regimes
De twee werkgevers verschilden wel wat.
Werkgever 1: even weken 5x8. Oneven weken 4x9 + 4. Dus eens per twee weken kon je vrijdag om 12h30 weg. TENZIJ er een kritische activiteit of kritische meeting was waarbij je aanwezigheid was vereist. Jawel...
Werkgever 2: In principe 5x8 = 40. De CAO, echter, schreef een 35-urige werkweek voor. Welnu, voor 'elk uur te veel' in je officiële werkweek krijg je 6 dagen Arbeidsduurverkorting (ADV). Dat betekent dus 5 uur te veel per week ofwel 5x6 = 30 ADV-dagen. Dat betekende in elke tweede week de woensdag vrij (26 dagen) en dan nog eens 4 dagen extra verlof bovenop de wettelijke 20.
Maar zo'n regime gaat fout op 2 punten.
1. De regelgeving van de werkgever
Die eerste had als officiële regel opgenomen in het protocol, dat als er op vrijdagmiddag een essentiële activiteit of meeting was, je niet om 12h30 weg mocht wezen. En dat zonder enige compensatie of extra verlof.
Bon...
Raad eens wanneer de essentiële vergaderingen werden gehouden ?
Je stipt zelf al twee risicopuntjes aan.
In ieder geval gaat zo'n speciaal regime niet af van je wettelijke vakantiedagen. Het wordt ofwel gecompenseerd met ADV (werkgever 2) ofwel je werkt uiteindelijk per week toch net zo veel als de CAO voorschrijft (werkgever 1). Ik heb nog nooit een werkgever meegemaakt die je wettelijke vakantiedagen bepotelt. Let wel: de som klopt. Per dag minder per week zou je 4 wettelijke dagen kunnen verliezen (5 dagen niet werken = 0 dagen vakantie, tiens). MAAR... geen werkgever die dat zo doet. Behalve de jouwe.
Is dat louche ? Maar enfin... maakt het uit of het beestje nu 'wettelijke vakantie' of 'ADV-dag' heet ? Jazeker.
Als je van werkgever verandert, dan krijg je immers je overblijvende wettelijke vakantiedagen 'cash' uitbetaald. Daar kan je vakantie bij je nieuwe werkgever mee betalen. Dus als jij al 18 dagen hebt verbruikt... dan krijg jij geen cash meer.
Wettelijke vakantiedagen zijn daarmee 'heilig'. Daarmee moet niet worden gefoefeld.
Ten tweede moet je eens kijken hoe je telewerk-reglement in elkaar zit. Inderdaad: indien je recht hebt op 2 telewerkdagen bij een vijfdaagse werkweek dan ben je nu dus gesjareld.
Kijk dus zeker de policies voor compressed regime, voor vakantiedagen en voor telewerk na.
En voor je buitenwettelijke voordelen. Maaltijdcheques ? Bedrijfswagen ? Worden die ook bepoteld ?
Wat is er voorzien als er op jouw vrije dag net iets kritisch gebeurt ? Moet je komen opdraven ?
Is de werkgever te vertrouwen ? Is je eigen manager te vertrouwen ?
Ik had al gehint wanneer kritische vergaderingen worden georganiseerd. Op vrijdagmiddag...
Nu, sowieso hangt het succes van dit regime af van hoe je manager met zijn team omgaat.
Bij de tweede werkgever had mijn manager nog voordat ik daar werkte - en natuurlijk zonder dat ik het wist - eens geïnformeerd, of voor mij het compressed regime kon worden verboden. Want in de Nederlandse dochteronderneming bestond dat ook niet. En ik ben een Nederlander...
HR-directeur: "Ha, nee, he ? Het reglement is niet gebaseerd op ras !"
Ondertussen was mijn collega zo onder de indruk van de druk van haar manager, dat zij op haar vrije dag toch altijd werkte tot 13h00. Thuis, dat wel. Maar iedereen wist dat. En iedereen zond e-mails. En iedereen plande vergaderingen.
Om maar te zeggen: het was geen succes.
Anders is het nog steeds bij mijn goede vriend. Die werkt bij een Nederlandse firma. Onder Nederlands management. Maar zonder Nederlandse oetlöl als baas. Iedereen is daar 1 dag per week pleite. En iedereen weet dat. En iedereen respecteert dat. En dat werkt. Al twaalf jaar lang.
Als ik jouw posting zo lees, dan zijn zowel puntje 1 (regels) als puntje 2 (vertrouwen en medewerking) niet in orde. Aan jou nu de keuze. Ik zou zeggen: probeer het eens.
En anders is er altijd nog wel werkgever nummer 3.
Mijn regimes
De twee werkgevers verschilden wel wat.
Werkgever 1: even weken 5x8. Oneven weken 4x9 + 4. Dus eens per twee weken kon je vrijdag om 12h30 weg. TENZIJ er een kritische activiteit of kritische meeting was waarbij je aanwezigheid was vereist. Jawel...
Werkgever 2: In principe 5x8 = 40. De CAO, echter, schreef een 35-urige werkweek voor. Welnu, voor 'elk uur te veel' in je officiële werkweek krijg je 6 dagen Arbeidsduurverkorting (ADV). Dat betekent dus 5 uur te veel per week ofwel 5x6 = 30 ADV-dagen. Dat betekende in elke tweede week de woensdag vrij (26 dagen) en dan nog eens 4 dagen extra verlof bovenop de wettelijke 20.
Maar zo'n regime gaat fout op 2 punten.
1. De regelgeving van de werkgever
Die eerste had als officiële regel opgenomen in het protocol, dat als er op vrijdagmiddag een essentiële activiteit of meeting was, je niet om 12h30 weg mocht wezen. En dat zonder enige compensatie of extra verlof.
Bon...
Raad eens wanneer de essentiële vergaderingen werden gehouden ?
Je stipt zelf al twee risicopuntjes aan.
In ieder geval gaat zo'n speciaal regime niet af van je wettelijke vakantiedagen. Het wordt ofwel gecompenseerd met ADV (werkgever 2) ofwel je werkt uiteindelijk per week toch net zo veel als de CAO voorschrijft (werkgever 1). Ik heb nog nooit een werkgever meegemaakt die je wettelijke vakantiedagen bepotelt. Let wel: de som klopt. Per dag minder per week zou je 4 wettelijke dagen kunnen verliezen (5 dagen niet werken = 0 dagen vakantie, tiens). MAAR... geen werkgever die dat zo doet. Behalve de jouwe.
Is dat louche ? Maar enfin... maakt het uit of het beestje nu 'wettelijke vakantie' of 'ADV-dag' heet ? Jazeker.
Als je van werkgever verandert, dan krijg je immers je overblijvende wettelijke vakantiedagen 'cash' uitbetaald. Daar kan je vakantie bij je nieuwe werkgever mee betalen. Dus als jij al 18 dagen hebt verbruikt... dan krijg jij geen cash meer.
Wettelijke vakantiedagen zijn daarmee 'heilig'. Daarmee moet niet worden gefoefeld.
Ten tweede moet je eens kijken hoe je telewerk-reglement in elkaar zit. Inderdaad: indien je recht hebt op 2 telewerkdagen bij een vijfdaagse werkweek dan ben je nu dus gesjareld.
Kijk dus zeker de policies voor compressed regime, voor vakantiedagen en voor telewerk na.
En voor je buitenwettelijke voordelen. Maaltijdcheques ? Bedrijfswagen ? Worden die ook bepoteld ?
Wat is er voorzien als er op jouw vrije dag net iets kritisch gebeurt ? Moet je komen opdraven ?
Is de werkgever te vertrouwen ? Is je eigen manager te vertrouwen ?
Ik had al gehint wanneer kritische vergaderingen worden georganiseerd. Op vrijdagmiddag...
Nu, sowieso hangt het succes van dit regime af van hoe je manager met zijn team omgaat.
Bij de tweede werkgever had mijn manager nog voordat ik daar werkte - en natuurlijk zonder dat ik het wist - eens geïnformeerd, of voor mij het compressed regime kon worden verboden. Want in de Nederlandse dochteronderneming bestond dat ook niet. En ik ben een Nederlander...
HR-directeur: "Ha, nee, he ? Het reglement is niet gebaseerd op ras !"
Ondertussen was mijn collega zo onder de indruk van de druk van haar manager, dat zij op haar vrije dag toch altijd werkte tot 13h00. Thuis, dat wel. Maar iedereen wist dat. En iedereen zond e-mails. En iedereen plande vergaderingen.
Om maar te zeggen: het was geen succes.
Anders is het nog steeds bij mijn goede vriend. Die werkt bij een Nederlandse firma. Onder Nederlands management. Maar zonder Nederlandse oetlöl als baas. Iedereen is daar 1 dag per week pleite. En iedereen weet dat. En iedereen respecteert dat. En dat werkt. Al twaalf jaar lang.
Als ik jouw posting zo lees, dan zijn zowel puntje 1 (regels) als puntje 2 (vertrouwen en medewerking) niet in orde. Aan jou nu de keuze. Ik zou zeggen: probeer het eens.
En anders is er altijd nog wel werkgever nummer 3.
Lijkt een schitterend systeem.YoungMoney schreef: ↑7 juni 2021, 15:22 Alle werknemers krijgen bij ons op het werk de mogelijkheid om in te stappen in een 'compressed workweek'.
Een uurtje langer per dag is zeker niet onoverkomelijk, er zijn velen die 9 uur of meer per dag werken.
Door de extra dag vrij spaar je ook een verplaatsing uit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh... waar zit dan het voordeel ?B7H4long schreef: ↑8 juni 2021, 19:59Lijkt een schitterend systeem.YoungMoney schreef: ↑7 juni 2021, 15:22 Alle werknemers krijgen bij ons op het werk de mogelijkheid om in te stappen in een 'compressed workweek'.
Een uurtje langer per dag is zeker niet onoverkomelijk, er zijn velen die 9 uur of meer per dag werken.
Door de extra dag vrij spaar je ook een verplaatsing uit.
Toch prachtig, elke twee weken een lang weekend.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Na een paar maanden kunnen ze der weeral een paar ontslagen.YoungMoney schreef: ↑7 juni 2021, 15:22 Alle werknemers krijgen bij ons op het werk de mogelijkheid om in te stappen in een 'compressed workweek'.
Voordelen:
Nadelen:
- ...
Enfin, ik zit nog met heel wat twijfels.Heeft er iemand een soortgelijk systeem op het werk? Positieve of negatieve bedenkingen?
Evenveel uren presteren en minder verlof, ja of dat legaal is.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Zijn totale arbeidstijd wordt er toch niet langer op?EarthNvstr1 schreef: ↑8 juni 2021, 22:07Ja, maar daartegenover staat dan "elke dag een uur langer werken"...
Er bestaat ook zoiets als "arbeidsduurvermindering"...
Maar mijn vraag of "elke minuut telt" in het beroep van TS, is n.m.i. ook relevant.
Hangt ook van de situatie af.
Als je bv. vlak bij je werk woont maakt het niet zoveel uit als je minder uren per dag presteert en een niet betaalde middagpauze hebt. Je kan dan bv. gewoon thuis gaan eten en je werktijd aangenaam onderbreken.
Als je echter ver van je werk woont en een relatief lange onbetaalde middagpauze hebt kan het wel voordeliger zijn om per werkdag meer uren te presteren waardoor je je minder moet verplaatsen, wat ook verloren uren zijn, en tijdens de middagpauze het grootste deel van de tijd wat zit te koekeloeren of je nog moet bezig houden wat toch de werkomgeving blijft.
In sommige jobs doet iedere minuut er effectief toe, in andere niet.
In mijn branche (consultancy) wordt enkel gekeken naar het aantal aan klanten gefactureerde uren.
Deze dienen op het einde van het jaar (en liefst ook op het einde van de maand) gelijk te zijn aan het contractueel bepaalde arbeidsregime, op een marge na.
Op zich is er flexibiliteit in de arbeidstijd, de ene dag een uur meer, en dan de andere dag een uur minder, is geen enkel probleem. Natuurlijk zal je er wel op aangesproken worden als je te sterk afwijkt van een 'normaal' arbeidsregime.
Wat niet mag is in die mate voorsprong opbouwen dat je een volledige dag 'voorsprong' hebt, en dan een dag vrijaf nemen.
In dat opzicht is die compressed workweek wel interessant. Ik zou wel openstaan om vrijwillig, wanneer het me uitkomt, 10 tot 12 uur per dag te werken, en dan een aantal dagen niet werken. Rond bepaalde deadlines is dit soms sowieso nodig.
In mijn branche (consultancy) wordt enkel gekeken naar het aantal aan klanten gefactureerde uren.
Deze dienen op het einde van het jaar (en liefst ook op het einde van de maand) gelijk te zijn aan het contractueel bepaalde arbeidsregime, op een marge na.
Op zich is er flexibiliteit in de arbeidstijd, de ene dag een uur meer, en dan de andere dag een uur minder, is geen enkel probleem. Natuurlijk zal je er wel op aangesproken worden als je te sterk afwijkt van een 'normaal' arbeidsregime.
Wat niet mag is in die mate voorsprong opbouwen dat je een volledige dag 'voorsprong' hebt, en dan een dag vrijaf nemen.
In dat opzicht is die compressed workweek wel interessant. Ik zou wel openstaan om vrijwillig, wanneer het me uitkomt, 10 tot 12 uur per dag te werken, en dan een aantal dagen niet werken. Rond bepaalde deadlines is dit soms sowieso nodig.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Geen maaltijdcheque voor die dag.
Iedereen happig om net de vrijdag of maandag te kunnen nemen voor hun decompressie-dag. Mogelijks meer werk dan voor de anderen en minder vlot vakantie regeling.
Als je dan 5+4 dagen verlof neemt (aan normale uren) zal je wellicht geen recht hebben op die extra dag, want je hebt 9 dagen niet dat kleine uur extra gewerkt..
Maakt het moeilijker als je kinderen hebt die je moet afhalen, moeten die dan altijd in de opvang?
Dan heb je maar aan een soort "full-flex" systeem. Waarin je elke dag een uur langer kan werken (maar niet moet), waardoor je opbouwt, tot pakweg maximum X uur. Deze kan je dan ook opgebruiken zoals het je uitkomt: eens een uur vroeger, een halve dag, een hele dag... En dan moet je terug op 0 staan per kwartaal
Iedereen happig om net de vrijdag of maandag te kunnen nemen voor hun decompressie-dag. Mogelijks meer werk dan voor de anderen en minder vlot vakantie regeling.
Als je dan 5+4 dagen verlof neemt (aan normale uren) zal je wellicht geen recht hebben op die extra dag, want je hebt 9 dagen niet dat kleine uur extra gewerkt..
Maakt het moeilijker als je kinderen hebt die je moet afhalen, moeten die dan altijd in de opvang?
Dan heb je maar aan een soort "full-flex" systeem. Waarin je elke dag een uur langer kan werken (maar niet moet), waardoor je opbouwt, tot pakweg maximum X uur. Deze kan je dan ook opgebruiken zoals het je uitkomt: eens een uur vroeger, een halve dag, een hele dag... En dan moet je terug op 0 staan per kwartaal
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Goed punt, daar doe je die dag dan inderdaad een klein verlies. Is bij ons ook zo.
Ik snap niet dat mensen die allemaal op maandag of vrijdag willen nemen. Tijdens coronagolf 1 heb ik een heel eind 4/5de gewerkt, en telkens de woensdag vrijaf genomen. Ik vond dat een zalig arbeidsregime. In plaats van 5-dagenweken had ik alleen nog maar 2-dagen weken, telkens gevolgd door afwisselend een kort en een lang weekend. Nog nooit zo weinig stress gehad op het werk.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik werk op een heel erg groot bedrijf, als bediende, en ik moet 's morgens in- en 's avonds uittikken op de dagen dat ik on site ben (3/5) en niet thuis werk (2/5). We hebben 'glijdende uren', maar worden wel verwacht elke dag min. 8u te werken (min. 8u30 tussen in- en uittikken dus, want de lunchpauze wordt niet meegerekend). Dus ja, elke minuut wordt hier zeker geteld.EarthNvstr1 schreef: ↑8 juni 2021, 18:30 Lijkt me een eigenaardig systeem om te beginnen.
Voor mij op zich geen probleem hoor, het werkt altijd in twee richtingen. Zoals al gezegd, doe ik niet veel 'minuten' overwerk. Misschien dagelijks +/- 10 of 15 ofzo, en uitzonderlijk eens een uurtje hier of daar. Onze overuren worden niet bezoldigd.
-
- Verbannen Gebruiker
In de branche van mijn partner werk je gewoon zoveel mogelijk van thuis uit.RGiskard schreef: ↑9 juni 2021, 11:10 In sommige jobs doet iedere minuut er effectief toe, in andere niet.
Uren beginnen te lopen als je inlogt op het bedrijfsnetwerk en stoppen als je uitlogt.
Zonder vaste uren en dagen. Met die uitzondering dat er op bepaalde dagen afspraken tussen de werknemers binnen één hub gemaakt moeten worden dat er minstens iemand van één taalgroep kan bereikt worden. Maar daar bemoeit de werkgever zich niet mee.
Geen maaltijdcheques dus dat speelt niet.
Overuren kunnen om fiscale redenen officieel opgespaard worden tot 120 uur en naar goeddunken maar in overleg met de hub opgenomen worden.
Lijkt me een combinatie van systemen die redelijk gunstig is voor de werknemer.
Het enige dat telt is dat deadlines gehaald worden en de klanten tevreden blijven.
Voor de klant is het trouwens ook een voordeel dat deze af en toe buiten de bureeluren bij een bedrijf terecht kan.
voor de werkgever is het geven van zo'n vrijheid aan de werknemers ook voordelig als er bij wijze van spreken dag en nacht moet doorgewerkt worden om een probleem op te lossen of een deadline te halen. Dan klagen de werknemers ook niet.
-
- Newbie
- Contacteer:
puntje 1 >>> Dat er twee vakantiedagen wegvallen is inderdaad voor mij een pijnpunt, en dat is zeker niet OK. Je hebt volledig gelijk. Ook de maaltijdcheque die wegvalt is heel jammer maar helaas.
puntje 2 >>> Ik vertrouw mijn manager daar wel in hoor. Vrijaf is bij ons ook echt vrijaf, collega's binnen het team hebben elkaars (privé) GSM-nr. niet, en de laptop gaat ook echt wel uit als de werkdag erop zit.
Ik had bij mijn vorige werkgever een GSM van het werk, en dat was andere koek.