Condensatieketel
Re: Condensatieketel
had een bolerus ketel te klein voor huis veel problemen mee gehad alles is al vervangen geweest .na 15 jaar
instelateur wil er niet meer mee samenwerken en is overgechakeld naar viessmann prijs lijkt mij aanvaarbaar
hopelijk geen zorgen meer voor 20 JAAR
instelateur wil er niet meer mee samenwerken en is overgechakeld naar viessmann prijs lijkt mij aanvaarbaar
hopelijk geen zorgen meer voor 20 JAAR
EFFE update; voor de mensen die nog een ketel op gas willen laten plaatsen.
Wij hebben laten plaatsen in 2017 bulex thema condens 30/35 B .
Wij zijn zeer septisch over gas keteltjes, maar moeten eerlijk zeggen het is een topper!!!.
En wij hebben echt geen klein huisje hoor, villa met 2living 3badkamers en een flinke kangeroe woning er aan.
In de kangeroe woning hebben wij wel {verwisselt}1grotere radiator geplaatst om dat ze daar niet de zelfde temperatuur hadden dan bij ons.
Er is geen boiler aan ,is een doorstromer en kan gemakkelijk 2a3 waterkranen tegelijk aan.
Modelleert alles en regelt zelf aanvoer zuurstof, dus altijd de beste verbranding !!!
Hebben geen buitenvoeler laten plaatsen, kan uiteraard wel maar missen het niet.
Momenteel kunnen wij zeker zeggen dat wij minsten 500€ minder gas verbruiken.
In 2016 verbruik 35000kwh in 2018 20000kwh.
Voor een normale fermette is een 25/30 zeker voldoende want anders werkt de gasketel niet optimaal .
Maar ok, wij zullen hout vasthouden .
Wij hebben laten plaatsen in 2017 bulex thema condens 30/35 B .
Wij zijn zeer septisch over gas keteltjes, maar moeten eerlijk zeggen het is een topper!!!.
En wij hebben echt geen klein huisje hoor, villa met 2living 3badkamers en een flinke kangeroe woning er aan.
In de kangeroe woning hebben wij wel {verwisselt}1grotere radiator geplaatst om dat ze daar niet de zelfde temperatuur hadden dan bij ons.
Er is geen boiler aan ,is een doorstromer en kan gemakkelijk 2a3 waterkranen tegelijk aan.
Modelleert alles en regelt zelf aanvoer zuurstof, dus altijd de beste verbranding !!!
Hebben geen buitenvoeler laten plaatsen, kan uiteraard wel maar missen het niet.
Momenteel kunnen wij zeker zeggen dat wij minsten 500€ minder gas verbruiken.
In 2016 verbruik 35000kwh in 2018 20000kwh.
Voor een normale fermette is een 25/30 zeker voldoende want anders werkt de gasketel niet optimaal .
Maar ok, wij zullen hout vasthouden .
Een buitenvoeler is EXTREEM belangrijk. Een moderne ketel is zelflerend: op basis van hoe snel je huis afkoelt en opwarmt, en de buitenmeting weet hij wanneer hij moet beginnen stoken. Wanneer het 's nachts vriest weet hij dat hij veel vroeger moet beginnen stoken. Voor een condensatieketel is het namelijk zeer belangrijk om niet te moeten pieken. Wanneer je geen buitensensor hebt dan ontbreekt het aan een cruciale parameter om het zelflerende algoritme te voeden. De ketel zal dan pas te laat in het proces vaststellen dat het huis maar langzaam opwarmt (en weer snel afkoelt) waardoor de ketel toch zal moeten pieken, bijgevolg: een veel hoger verbruik.
Uiteraard "mis" je dat niet in die zin dat het even aangenaam warm is in huis, maar op je verbruik merk je dit uiteraard wel. Veel installateurs zien er tegen op om dit te moeten installeren, het werkt ook zonder, en tenslotte moeten zij uw gasrekening niet betalen...
Maar uw berekening is ander he.
Wij willen zeggen, met de zelfde is isolatie, ramen en enz.
Dan hebben wij een verschil verbruik tussen de oude ketel en nieuwketel
Dat 'EXTREEM' is misschien wat extreem geformuleerd ;-)
In het beste geval, in ideale omstandigheden kan je door condensatie ong. 10% zuiniger werken. In de praktijk zal de besparing doorgaans minder zijn. Je kan dan zelf eens narekenen of je het de moeite vindt of niet. In een goed geïsoleerd huis zal de besparing eerder klein zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel al enkele keren mensen gehoord die problemen hadden met die buitenvoeler, en sommigen die hem dan zelfs maar hebben weggelaten. Dan gaat je voordeel natuurlijk ook snel verloren!
Dit is geen pleidooi tegen een buitenvoeler, hoor, maar het is nu ook niet dat het je factuur gaat halveren, he!
Inderdaad zo is het ook verteld door de installateur , deze wilde het niet plaatsen.Zwiertje schreef: ↑21 november 2019, 10:49Dat 'EXTREEM' is misschien wat extreem geformuleerd ;-)
In het beste geval, in ideale omstandigheden kan je door condensatie ong. 10% zuiniger werken. In de praktijk zal de besparing doorgaans minder zijn. Je kan dan zelf eens narekenen of je het de moeite vindt of niet. In een goed geïsoleerd huis zal de besparing eerder klein zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel al enkele keren mensen gehoord die problemen hadden met die buitenvoeler, en sommigen die hem dan zelfs maar hebben weggelaten. Dan gaat je voordeel natuurlijk ook snel verloren!
Dit is geen pleidooi tegen een buitenvoeler, hoor, maar het is nu ook niet dat het je factuur gaat halveren, he!
Zegde ook; wil het plaatsen maar kom geen twee keer per jaar gratis het afstellen.
Want weet zeker dat u gaat bellen voor niet content .
10 jaar geleden heb ik mijn HR-ketel vervangen door een andere HR-ketel.
Mijn verbruik is toen ook met meer dan 1/3e gedaald.
Nu willen ze hier in het appartementsgebouw andere schouwen steken, en condensketels verplichten. Maar ik vraag me af of ik er überhaupt nog besparingen mee ga doen. Volgens mij zijn het alleen maar zware kosten voor niets.
Nu willen ze hier in het appartementsgebouw andere schouwen steken, en condensketels verplichten. Maar ik vraag me af of ik er überhaupt nog besparingen mee ga doen. Volgens mij zijn het alleen maar zware kosten voor niets.
Die installateur kwam bij mij niet binnen. De meeste installateurs raden een ketel aan die drie keer zo veel vermogen heeft als je nodig hebt, en die stellen ze dan in op een zo hoog mogelijke aanvoertemperatuur. Heel comfortabel natuurlijk, maar totaal niet zuinig. Een goede installateur zorgt voor een optimale instelling van de thermostaat (en komt desnoods nog een paar keer gratis terug voor finetuning). Maar vind er zo maar eens één...
Hebben het wel over de buitenvoeler hezappiduppi schreef: ↑21 november 2019, 11:12Die installateur kwam bij mij niet binnen. De meeste installateurs raden een ketel aan die drie keer zo veel vermogen heeft als je nodig hebt, en die stellen ze dan in op een zo hoog mogelijke aanvoertemperatuur. Heel comfortabel natuurlijk, maar totaal niet zuinig. Een goede installateur zorgt voor een optimale instelling van de thermostaat (en komt desnoods nog een paar keer gratis terug voor finetuning). Maar vind er zo maar eens één...
Condensketel zal zeker minder gas verbruiken en als u toch moet aanpassen zou ik zeker de condensk nemenannetje schreef: ↑21 november 2019, 11:08 10 jaar geleden heb ik mijn HR-ketel vervangen door een andere HR-ketel.
Wij ook. Enkel ketel vervangen.
(we wonen in een oude, half open bebouwing, vrij slecht geisoleerd.)
Heb ook een condensatieketel.
Buderus logano 125 op mazout.
Content van. Heb deze nu bijna 10 jaar.
Wel al, jawel, buitenvoeler moeten laten vervangen, maar dat was maar iets van een 30 / 35 euro ofzo.
verbruik: net geen 2100 liter op net wel 3 jaar. dus 700 liter per jaar.
= 7700kwh.
Wil totaal niets zeggen aangezien ik o.a. ook een airco wp heb.
Wel al, jawel, buitenvoeler moeten laten vervangen, maar dat was maar iets van een 30 / 35 euro ofzo.
= 7700kwh.
Zal wel een goede ketel zijn, kan ik niet over oordelen.voodoo schreef: ↑21 november 2019, 13:32 Heb ook een condensatieketel.
= 7700kwh.
Onze overbuur heeft er ook 1tje op mazoet is nieuw.
Is zeker tussen ons 35 m en ik hoor de ketel aanslaan smorgen.lawaai man.
Onze is bijna fluiters is