Contactloos betalen
Re: Contactloos betalen
Contactloos betalen duurt bij mij 2-3 seconden, van het moment dat ik aan de terminal sta tot het moment dat de transactie wordt goedgekeurd. Als je het slim aanpakt moet je helemaal geen kaart zoeken. Bij kleine bedragen is de snelheidswinst dus enorm. Daarnaast is het zeker niet zo dat fysieke kaartbetalingen altijd de eerste keer lukken, i.e. vuile chip, terminal die kuren heeft, etc.ludo schreef: ↑3 november 2017, 14:48Een bankkaart " zoeken " zal je zowiezo moeten doen als je wil betalen, ook contactloos heb je die nodig, en pincode ingeven is hooguit 10 seconden.Zie dus echt niet enorm voordeel voor de handelaars. Ook het beperkt gebruik tot 25/ 50 euro bruikbaar, mensen zullen dan gedurig een betaling moeten doen via pincode, of da spul werkt niet meer, zou wel is willen weten hoeveel er zullen zijn dat het spul niet werkt op het moment dat ze het willen gebruiken en alsnog via pincode moeten betalen. Wat bij de ene " tijdwinst " kan opleveren zal bij een andere dubbel verloren gaan.Heb zo al paar keer toestanden gezien, """ oei te weinig geld voor contactloos, dan maar via pincode betalen,,,, is dubbel tijdverlies.
Wat nu het voordeel is voor banken weet ik niet, maar zal wel een voorloper zijn voor andere toepassingen die de bank gaat hanteren in de toekomst.
Wel straf dat je de banken verwijt dat ze een "nieuwe" technologie pushen (we lopen op dat vlak zeker 3-4 jaar op de voortrekkers van elektronisch betalen) omdat het enkel in hun voordeel is, maar dan het voordeel niet kunt noemen. Het is eerder het omgekeerde: het kost de banken geld: nu moeten ze geavanceerdere kaarten bestellen met een extra chip en antenne erin én moeten ze aan extra frauderisicobeheer doen.
Hoe meer mensen digitaal betalen hoe minder kosten ze maken om cash uit te geven natuurlijk. Onderhoud en vullen van automaten, betalen aan andere banken om hun automaten te mogen gebruiken, ... Dat zal ook wel een redelijke besparing zijn.Didymus schreef: ↑3 november 2017, 17:39 Wel straf dat je de banken verwijt dat ze een "nieuwe" technologie pushen (we lopen op dat vlak zeker 3-4 jaar op de voortrekkers van elektronisch betalen) omdat het enkel in hun voordeel is, maar dan het voordeel niet kunt noemen. Het is eerder het omgekeerde: het kost de banken geld: nu moeten ze geavanceerdere kaarten bestellen met een extra chip en antenne erin én moeten ze aan extra frauderisicobeheer doen.
Waarschijnlijk hebben de banken hier ook ingezien dat ze moeten volgen met technologische nieuwigheden. Ze bieden zo een alternatief voor de betaaltoepassingen van Apple en Google. Nu heb je daarvoor nog een gelinkte bankkaart nodig, maar wanneer die 2 zelf banken beginnen (of opkopen), dan heb je een klassieke bank in principe niet meer nodig...
Nogmaals: Google en Apple hoeven geen helemaal bank op te kopen; ze hebben al lang zelf Europese banklicenties en kunnen, als ze dat zouden willen, onmiddellijk (klassieke) bankproducten aanbieden.
Uiteraard willen banken graag dat zoveel mogelijk transacties via hen verlopen en hun business beschermen, maar dat is hoogstens een langetermijndoelstelling. Op korte termijn zorgt dit vooral voor meer kosten. Zolang een opt-out mogelijk blijft zie ik het probleem voor de klant echt niet.
BTW, ondertussen hebben ook de FCCU en Febelfin bevestigd dat Test-Aankoop het frauderisico fel overdrijft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/03 ... inal-stra/
Uiteraard willen banken graag dat zoveel mogelijk transacties via hen verlopen en hun business beschermen, maar dat is hoogstens een langetermijndoelstelling. Op korte termijn zorgt dit vooral voor meer kosten. Zolang een opt-out mogelijk blijft zie ik het probleem voor de klant echt niet.
BTW, ondertussen hebben ook de FCCU en Febelfin bevestigd dat Test-Aankoop het frauderisico fel overdrijft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/03 ... inal-stra/
Zo zouden we ook aluminiumhoedjes moeten dragen om ons te beschermen tegen gedachtenbeïnvloeding door de overheid.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb er weinig vertrouwen in...
Wie zegt niet dat binnenkort de signalen versterkt kunnen worden zodat iedereen in een straal van 100-200-... meter er aan hangt. Dan is het gewoon een kwestie van 's nachts door de straten te rijden, 's morgens een paar miljoen euro op uw rekening te zien en onmiddellijk over te schrijven naar de Kaaimaneilanden.
We zien dat soort zaken nu ook met het hacken van autosleutels.
Wie zegt niet dat binnenkort de signalen versterkt kunnen worden zodat iedereen in een straal van 100-200-... meter er aan hangt. Dan is het gewoon een kwestie van 's nachts door de straten te rijden, 's morgens een paar miljoen euro op uw rekening te zien en onmiddellijk over te schrijven naar de Kaaimaneilanden.
We zien dat soort zaken nu ook met het hacken van autosleutels.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Niemand die er blijkbaar aan denkt dat contactloos betalen ervoor zorgt dat er minder slijtage optreedt aan terminals en kaarten en dat ze bijgevolg minder snel (vroegtijdig) vervangen zullen moeten worden.
Slijtage zorgt ervoor dat betaling soms niet lukt bij contact (met als vaak gehoorde oorzaak een stofje :p).
Slijtage zorgt ervoor dat betaling soms niet lukt bij contact (met als vaak gehoorde oorzaak een stofje :p).
Ik zal deze kelk in ieder geval aan mij laten voorbijgaan. Ik ben eens mijn bankkaart verloren en heb het pas 4 dagen later opgemerkt. Moet leuk zijn om dan iemand 4 dagen contactloos te laten betalen met uw kaart. Een uurtje of twee is trouwens ook al genoeg om een paar 100 euro kwijt te zijn.
Veilig is het niet, maar je kan maar max. 50 euro contactloos betalen, daarna moet je eerst met pincode betalen, wil je terug contactloos kunnen betalen.anonymous schreef: ↑3 november 2017, 21:25 Ik zal deze kelk in ieder geval aan mij laten voorbijgaan. Ik ben eens mijn bankkaart verloren en heb het pas 4 dagen later opgemerkt. Moet leuk zijn om dan iemand 4 dagen contactloos te laten betalen met uw kaart. Een uurtje of twee is trouwens ook al genoeg om een paar 100 euro kwijt te zijn.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dus niemand vindt het erg dat er uit zijn portefeuille gestolen kan worden... want het kan maar max 50 € zijn.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Je loopt gewoon met een portefeuille meer rond. Als je nu in je gewone/cash portefeuille 50 euro minder stopt is je risico op nul gebracht. Als je op tijd ziet dat je kaart weg is en je laat ze blokkeren... ook prima.
Veiliger dan baar geld want geld kan je niet eens blokkeren als je het kwijt bent.
Versterken van de ontvangst ... Mhhh.. Lijkt me heel onwaarschijnlijk met NFC (zeg nooit nooit). Als het signaal van je kaart ineens ver zou moeten gaan zonder enige vorm van stroomvoorziening : ik zie het niet gebeuren. Je moet niet alleen van de terminal sterk uitzenden maar het signaal moet ook nog terugkomen.
Wie weet vinden ze een gsm uit waarmee je nog altijd kan bellen als de batterij eruit is, maar ik ga het toch eerst moeten zien en daarna pas geloven.
Veiliger dan baar geld want geld kan je niet eens blokkeren als je het kwijt bent.
Versterken van de ontvangst ... Mhhh.. Lijkt me heel onwaarschijnlijk met NFC (zeg nooit nooit). Als het signaal van je kaart ineens ver zou moeten gaan zonder enige vorm van stroomvoorziening : ik zie het niet gebeuren. Je moet niet alleen van de terminal sterk uitzenden maar het signaal moet ook nog terugkomen.
Wie weet vinden ze een gsm uit waarmee je nog altijd kan bellen als de batterij eruit is, maar ik ga het toch eerst moeten zien en daarna pas geloven.
-
- Jr. Member
Buiten kbc is er bijna geen enkele bank die nfc-kaarten aanbiedt, terwijl er al wel bijna overal nfc terminals staan
Ik denk dat alle grootbanken nu NFC bankkaarten aanbieden. Buiten de grootbanken is de situatie deprimerend, zelfs de internet banken hebben moeite om mee te kunnen met de digitale evolutie.Eloadaintavi schreef:Buiten kbc is er bijna geen enkele bank die nfc-kaarten aanbiedt, terwijl er al wel bijna overal nfc terminals staan
Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
-
- Jr. Member
Ik ben bij geen énkele grootbank nog klant. ik begrijp zelfs niet dat die uberhaupt nog klanten hebben.
Tot men er in slaagt om het NFC ID te kopiëren (Google maar eens op NFC card emulation of copy NFC ID) en het op een eigen kaart of GSM te zetten en daarmee tot 50 euro gaat uitgeven. Geen officiële scanner met bijhorende registratie meer nodig en de dief blijft lekker anoniem. Eer je de rekening controleert en er achter komt dat er onterecht met de kaart betaalt is kan fluiten naar je geld, bewijs maar eens dat niet jij de betaler was. Voor de banken is het risico nul, de klant moet maar zien dat hij niet opgelicht wordt. Destijds was de magneetstrip op bankkaarten volgens de banken en uitgevers van bankkaarten ook perfect veilig...Didymus schreef: ↑3 november 2017, 18:00 BTW, ondertussen hebben ook de FCCU en Febelfin bevestigd dat Test-Aankoop het frauderisico fel overdrijft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/03 ... inal-stra/