contract pensioensparen vermelding nalatenschap
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Hero Member
- Contacteer:
contract pensioensparen vermelding nalatenschap
Hoi,
Even een vraagje. Op de belangrijke voorwaarden van mijn polis bij overlijden staat enkel vermeld de echtgenote of de wettelijk samenwonende. Maar nalatenschap staat er niet op. Is het best om dit te laten aanpassen?
Even een vraagje. Op de belangrijke voorwaarden van mijn polis bij overlijden staat enkel vermeld de echtgenote of de wettelijk samenwonende. Maar nalatenschap staat er niet op. Is het best om dit te laten aanpassen?
Re: contract pensioensparen vermelding nalatenschap
Dat is toch hetzelfde, je echtgenote en of wettelijk samenenwonende zijn begunstigde van je nalatanschap bij je overlijden.Timoootjex schreef: ↑19 oktober 2020, 13:25 Hoi,
Je kan ten alle tijde wijzigen als je begunstigde wil wijzigen of toevoegen..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja maar dat is het juist dat heb ik niet maar ik wil niet dat de maatschappij met alles gaat lopen. Is het gelijk welke begunstigde?
Ja dat mag gelijk wie zijn, enkel nakijken hoeveel successie ze dan moeten betalen..Timoootjex schreef: ↑19 oktober 2020, 14:21Ja maar dat is het juist dat heb ik niet maar ik wil niet dat de maatschappij met alles gaat lopen. Is het gelijk welke begunstigde?
Je mag kiezen maar het gaat dan wel naar die persoon, op voorwaarde dat de verdeling van de nalatenschap binnen de wettelijke normen blijft.Timoootjex schreef: ↑19 oktober 2020, 14:21Ja maar dat is het juist dat heb ik niet maar ik wil niet dat de maatschappij met alles gaat lopen. Is het gelijk welke begunstigde?
En afhankelijk of je erbij zet: "binnen het erfdeel" of "buiten het erfdeel".
De wet rond erven, is een jaar of 2 geleden gewijzigd. De erflater heeft nu meer vrijheid wat hij doet met de erfenis, maar ook enkele technische aspecten rond "binnen of buiten erfdeel" zijn gewijzigd.
Maar de erflater kan dus (zoals daarvoor, maar wel met meer vrijheid) maar vrij beslissen over een deel van de erfenis: de rest moet naar de reservataire erfgenamen gaan. Schenk je te veel, dan kunnen zij dat terugeisen.
Ook als je schenkt, of een begunstigde aanwijst, is het beter dat je erbij zet "binnen het erfdeel" of "buiten het erfdeel". In het eerste geval is het een deel van de erfenis die de begunstigde sowieso zou krijgen; anders komt het bovenop.
Het is belangrijk dat je dit expliciet aangeeft; anders wordt de wet gevolgd en dit strookt misschien niet met jouw intentie.
Best dit even in detail bestuderen voor je beslist. Veel info te vinden via Google.