Contract voor aardgas en elektriciteit
Contract voor aardgas en elektriciteit
Ik heb onlangs via zowel Mijnenergie.be en aanbieders.be mijn energiecontract onder de loep genomen. Beiden kwamen op hetzelfde resultaat.
Nl.
1. 'TotalEnergies aan 1413 euro/jaar
2. Mega aan 1437 euro/jaar
Mijn verbruik:
Enkelvoudige elektriciteitsmeter: 2040kWh
Aardgas: 9800kWh
Ik heb getekend bij TotalEnergies.
Ik had in de afgelopen week al 2x een gesprek gemist maar de 3de keer nam ik toch op.
Het was Engie, mijn huidige leverancier. Ze vroegen of het klopt dat ik binnenkort van leverancier verander. 'Ja dus'. Ze vroegen naar de reden 'Omdat die ander goedkoper is', zei ik.
Mevrouw heeft dan een simulatie gemaakt op basis van dezelfde bovenstaande gegevens en zei me dat ze dit kon aanbieden aan 1273 euro/jaar. Het zou gaan om Engie Direct Online. Ik vroeg waarom ze me belt en hoeveel korting ze me kon geven? Ze zei dat die korting er is omdat het een online contract is. Daar zitten minder kosten aan vast voor de leverancier en daardoor betaalt de klant ook minder.
Maar geen idee waarom ik dat niet terug zie in de vergelijkingssites. Engie komt daar overal als één van de duurdere uit (zowel op Mijnergie.be, aanbieders.be en VREG).
Ze geeft me meteen een link doorgemaild en zei telefonisch dat ik via de link mijn huidige contract kon verlengen aan de gunstige prijs van 1273 euro/jaar i.p.v. 1400 euro bij TotalEnergies.
Wat zouden jullie doen?
Iemand ervaringen met zo'n zaken? Ik vind ook geen tarieven ofzo terug. De vrouw antwoordde hierop dat het om een variabel contract gaat. De leverancier kan de prijs naar beneden bij stellen maar ook naar boven. Ze voegde er aan toe dat het energiecontract dat vorige week afgesloten werd bij TotalEnergies ook geen 100% garantie biedt.
Nl.
1. 'TotalEnergies aan 1413 euro/jaar
2. Mega aan 1437 euro/jaar
Mijn verbruik:
Enkelvoudige elektriciteitsmeter: 2040kWh
Aardgas: 9800kWh
Ik heb getekend bij TotalEnergies.
Ik had in de afgelopen week al 2x een gesprek gemist maar de 3de keer nam ik toch op.
Het was Engie, mijn huidige leverancier. Ze vroegen of het klopt dat ik binnenkort van leverancier verander. 'Ja dus'. Ze vroegen naar de reden 'Omdat die ander goedkoper is', zei ik.
Mevrouw heeft dan een simulatie gemaakt op basis van dezelfde bovenstaande gegevens en zei me dat ze dit kon aanbieden aan 1273 euro/jaar. Het zou gaan om Engie Direct Online. Ik vroeg waarom ze me belt en hoeveel korting ze me kon geven? Ze zei dat die korting er is omdat het een online contract is. Daar zitten minder kosten aan vast voor de leverancier en daardoor betaalt de klant ook minder.
Maar geen idee waarom ik dat niet terug zie in de vergelijkingssites. Engie komt daar overal als één van de duurdere uit (zowel op Mijnergie.be, aanbieders.be en VREG).
Ze geeft me meteen een link doorgemaild en zei telefonisch dat ik via de link mijn huidige contract kon verlengen aan de gunstige prijs van 1273 euro/jaar i.p.v. 1400 euro bij TotalEnergies.
Wat zouden jullie doen?
Iemand ervaringen met zo'n zaken? Ik vind ook geen tarieven ofzo terug. De vrouw antwoordde hierop dat het om een variabel contract gaat. De leverancier kan de prijs naar beneden bij stellen maar ook naar boven. Ze voegde er aan toe dat het energiecontract dat vorige week afgesloten werd bij TotalEnergies ook geen 100% garantie biedt.
Re: Contract voor aardgas en elektriciteit
Typisch Engie. Al goed dat je niet voor Mega gekozen hebt.
Persoonlijk weiger ik zulke voorstellen. Dan gaat het over ethiek boven geld ...
Persoonlijk weiger ik zulke voorstellen. Dan gaat het over ethiek boven geld ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zal dus wel een variabel tarief zijn dat ..Engie Direct Online contract..
Dus jullie vermoeden dat het niet zo interessant is?
Of je kiest voor zekerheid met een vaste prijs ( weet je op voorhand waaraan en waaraf )
of je kiest voor onwetendheid met een variabele prijs.. ( is koffiedik-kijken, het kan mee of tegenvallen )
Wie heeft een glazen bol

Zowel het tarief bij TotalEnergies als bij Engie is variabel. De vrouw van Engie vertelde me gewoon dat het goedkoper was maar toen ik vroeg naar de tarieven zei ze me dat ze die eigenlijk niet kan geven omdat het een variabel contract is en dat dus wijzigt.
Ze zei dat dit zo goedkoop is omdat het een online contract is.
Online meest verkocht (( ENGIE )
EASY Vast
Geen prijsstijgingen gedurende 1 jaar
Groene energie aan een vaste prijs
Vaste prijs*
Een overzicht van de evolutie van je factuur op elk moment dankzij onze online tool
Online en telefonische klantendienst
Factuur per e-mail of per post
100% groene elektriciteit, in lijn met jouw duurzame keuzes
EASY Vast
Geen prijsstijgingen gedurende 1 jaar
Groene energie aan een vaste prijs
Vaste prijs*
Een overzicht van de evolutie van je factuur op elk moment dankzij onze online tool
Online en telefonische klantendienst
Factuur per e-mail of per post
100% groene elektriciteit, in lijn met jouw duurzame keuzes
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik volg sinds januari de prijs voor een vast contract op bij Luminus ... en ondanks de daling van de energieprijzen merk je hier weinig van in de prijzen (op basis van 2000 KWelec. dag, 2100 KW nacht, 18000 KWH gas) :
Januari : 1811 + 2254 = 4065
Februari : 1708 + 1959 = 3667
Maart : 1735 + 1931 = 3666
April : 1743 + 1954 = 3697
Mei : 1657 + 1859 = 3516
... pre-corona, pre-Oekraïne was de totaalprijs op jaarbasis in 2020 : 1800 en in 2021 : 2400 ... nochtans, als je de media mag geloven, zijn de prijzen van gas en elektriciteit gezakt naar de situatie van toen ...
Januari : 1811 + 2254 = 4065
Februari : 1708 + 1959 = 3667
Maart : 1735 + 1931 = 3666
April : 1743 + 1954 = 3697
Mei : 1657 + 1859 = 3516
... pre-corona, pre-Oekraïne was de totaalprijs op jaarbasis in 2020 : 1800 en in 2021 : 2400 ... nochtans, als je de media mag geloven, zijn de prijzen van gas en elektriciteit gezakt naar de situatie van toen ...
Ik had Engie Easy3 tot begin deze maand
Nu Easy vast aangeboden gekregen (inderdaad vast, maar slechts 1 ipv 3 jaar):
kWprijs elec 22.371 cEUR en gas 8.268 cEUR en totaal ongeveer 100eur/jaar vaste vergoeding.
M'n aflopende Easy3 was (prijzen waren nog pre-energieprijscrisis!)
kWprijs elec 5.016 cEUR en gas 2.006 cEUR en totaal ongeveer 82eur/jaar vaste vergoeding.
Nu Easy vast aangeboden gekregen (inderdaad vast, maar slechts 1 ipv 3 jaar):
kWprijs elec 22.371 cEUR en gas 8.268 cEUR en totaal ongeveer 100eur/jaar vaste vergoeding.
M'n aflopende Easy3 was (prijzen waren nog pre-energieprijscrisis!)
kWprijs elec 5.016 cEUR en gas 2.006 cEUR en totaal ongeveer 82eur/jaar vaste vergoeding.
De media heeft het dan ook altijd over de korte termijn prijs (meestal de day ahead prijzen van electriciteit en de maand vooraf prijzen van gas). Die zijn inderdaad al terug stevig gedaald - maar nog altijd een pak hoger dan pre-corona.Abatoetnie schreef: ↑7 juni 2023, 07:49nochtans, als je de media mag geloven, zijn de prijzen van gas en elektriciteit gezakt naar de situatie van toen ...
Het probleem is dat :
1) de prijzen op langere termijn ook dalende zijn maar nog lang niet zo sterk als die op de korte termijn
2) de prijzen niet meer relatief voorspelbaar zijn: vroeger waren ze ietsje hoger van oktober tot maart & ietsje lager van april tot september. Het verschil ertussen was relatief klein.
=> Voor vaste contracten dekten leveranciers zich zich vroeger voor een bepaald % in op de termijnmarkt + de rest namen ze wel op de spot-markt want die was ook redelijk voorspelbaar. Die voorspelbaarheid is volledig weg.
=> Ze zouden zich volledig kunnen indekken op de termijnmarkt maar omdat de verbrekingsvergoeding al een tijd niet meer bestaat is ook dat een risico.
=> De abbonnementskost kunnen ze van een heel jaar doorrekenen maar dat volstaat niet, als deze hoger zetten prijzen ze zich uit de markt of krijgen ze zeer lastige klanten die dit eens voor hebben
=> dan blijft enkel de prijs van de energie zelf voldoende hoog zetten over als oplossing. (nog een stuk hoger dan wat op basis van de termijnmarkt zou moeten dus)
Dat laatste is dus wat je ziet gebeuren.
Toch kan een vast contract nemen nog altijd goed zijn:
- als je daardoor beter slaapt
- de kans bestaat nog altijd dat komende winster de korte termijn prijzen weer stevig stijgen zodat variabel uiteindelijk minder voordelig was (maar zeker extreem als vorig jaar
-
- VIP member
- Contacteer:
Geen glazenbol nodig, met een vast contract betaal je 9/10 meer dan met een variabel contract over de langere termijnen. Iedereen schiet in de paniek omdat we een keer in de 1/10 situatie zaten. Dat 99% van de mensen met een vast contract al 30 jaar meer betalen omdat ze die indekkingspremie betalen hoor je niemand over.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het gaat om 2 variabele contracten. Ik hoef op zich ook geen vast.
En wat zegt de Vreg website in uw geval.
Op commerciële sites contracten sluiten nooit een goed idee.
Tenzij ge verhaal van promoties gelooft.
En zelfs de promo die niet wordt toegepast op correcte manier hier ook al meermaals aan bod gekomen.
Best zelf de tariefkaarten vergelijken en dan vooral de tarief formule in de kleine lettertjes. Ik heb dat Engie direct contract met maandelijkse afrekening en ben daar best tevreden over, je betaalt exact wat je voorgaande maand verbruikt hebt aan de prijs van die maand.Kevva schreef: ↑7 juni 2023, 07:37 Zowel het tarief bij TotalEnergies als bij Engie is variabel. De vrouw van Engie vertelde me gewoon dat het goedkoper was maar toen ik vroeg naar de tarieven zei ze me dat ze die eigenlijk niet kan geven omdat het een variabel contract is en dat dus wijzigt.
Afrekening van maand mei: elektricitieit: €0,1310145 piek / €0,1017910 dal en gas: €0,0434935 (exclusief BTW en kosten)
Daar stelt hij TotalEnergies iChoosr (€794) voor en Mega Online Flex (€828) op plaats 2 (gas).
Elektriciteit is dan weer TotalEnergies iChoosr (€687) en Bolt Go (€692) op plaats 2.
Alles samen is dat bij TE = €1481.
Maar het is toch zo dat energieleveranciers het jaar nadien hun prijzen optrekken voor klanten die in een bestaand contract zitten? Althans dat is mij altijd gezegd geweest en met wat research op Google vindt je dat ook terug.
Ik zit al bij Engie, ik zit al in datzelfde plan en dat was inderdaad vorig jaar de meest interessante optie (in mijn geval). Engie zegt aan de telefoon dat ik minder zou betalen dan bij TE. Maar ja, als ik klantentelefonie daar zou moeten doen zou ik dat ook zeggen.