cooperatieve aandelen
TIP
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Opgelet sommige van de hierboven aangehaalde coöperaties zijn 'aandelen met achtergesteld karakter'
= je hebt niet echt een deel van een windmolen= je kan meestal naar je geld fluiten als het mis gaat.
op deze pagina een overzicht van de Vlaamse erkende coöperaties= je bent echt mede eigenaar.
https://www.rescoopv.be/leden
en hier de waalse broeders;
https://www.rescoop-wallonie.be/home-2-2/
er zitten ook pareltjes bij hoewel ze meestal meer voluntarisme ingesteld zijn. maar je kan er ook mest verwerking, waterenergie, enze vinden
= je hebt niet echt een deel van een windmolen= je kan meestal naar je geld fluiten als het mis gaat.
op deze pagina een overzicht van de Vlaamse erkende coöperaties= je bent echt mede eigenaar.
https://www.rescoopv.be/leden
en hier de waalse broeders;
https://www.rescoop-wallonie.be/home-2-2/
er zitten ook pareltjes bij hoewel ze meestal meer voluntarisme ingesteld zijn. maar je kan er ook mest verwerking, waterenergie, enze vinden
Hebben jullie veel vertrouwen in Argen-co?
Hoeveel aandelen kopen jullie? Hoeveel % van je vermogen steek je in dergelijke cooperatieve aandelen?
Hoeveel aandelen kopen jullie? Hoeveel % van je vermogen steek je in dergelijke cooperatieve aandelen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb 5% van roerend vermogen (enkel in groene energie) coops zitten.
Ga dat vermoedelijk wel terug wat afbouwen over 3-tal jaar (door deels uit te stappen of door meer te investeren in andere dingen laat ik in het midden)
Ga dat vermoedelijk wel terug wat afbouwen over 3-tal jaar (door deels uit te stappen of door meer te investeren in andere dingen laat ik in het midden)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 mei 2021, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had al 100 ArgenCo B-aandelen van 50€ en kocht er gisteren nog 100 bij. Dat is de maximaal toegelaten hoeveelheid. (totale waarde 200 x 50 = 10000€).
Het grootste deel van mijn spaargeld staat nog altijd op "hoog"renterende spaarrekeningen (voor zover we nog van "hoog" kunnen spreken).
Ik heb ook wat bijgekocht. Het is nog altijd beter dan een spaarboekje.
Idem 10 bijgekocht. Geloof wel in Argenta.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ga het eens bekijken...
https://www.argenco.be/emissions/subscribe
Waarom hebben ze dit nodig ?
Waarom hanteren ze een zo lange periode ?
Nu ben ik zowiezo wel iemand die geen "bank" aandelen wil hebben, dus misschien ben ik wel een beetje "bevooroordeeld".
Daarnaast ben ik ook tegen het koppelen van bank en verzekering activiteiten. Ik zie die 2 liever onafhankelijk van elkaar.
Maar goed... wat maakt Argenta zo speciaal of superieur ten opzichte van andere spelers om per se daarin te gaan investeren via een coop constructie ?
Aanbieding loopt 1 jaar lang... om 60 miljoen op te halen.Doorlopende openbare aanbieding van B-aandelen (uitgifteprijs 50 EUR) tussen 05/05/2021 en 03/05/2022 met de mogelijkheid tot vervroegde afsluiting, wat in elk geval gebeurt zodra het maximumbedrag van 60 miljoen euro is opgehaald.
Verkeert Argenta in moeilijkheden waardoor ze nu vers kapitaal nodig hebben of zo ?De kandidaat-investeerder dient in het bijzonder aandacht te schenken aan het concentratierisico (zie 2.2.1) in de portefeuille van Argen-Co: op datum van het Prospectus heeft Argen-Co als belangrijkste participatie een minderheidsdeelname in Argenta Bank- en Verzekeringsgroep. Deze participatie vormt meteen het voornaamste actief op de balans van Argen-Co. Hierdoor is ook het “bail-in” principe rechtstreeks op Argen-Co van toepassing: Een richtlijn bepaalt immers dat een bank in moeilijkheden in de eerste plaats gered moet worden door haar aandeelhouders en schuldeisers ("bail-in").
Nu ben ik zowiezo wel iemand die geen "bank" aandelen wil hebben, dus misschien ben ik wel een beetje "bevooroordeeld".
Daarnaast ben ik ook tegen het koppelen van bank en verzekering activiteiten. Ik zie die 2 liever onafhankelijk van elkaar.
Maar goed... wat maakt Argenta zo speciaal of superieur ten opzichte van andere spelers om per se daarin te gaan investeren via een coop constructie ?
Ik doe het - naast het dividend - vooral voor de extra voordelen en dan steekt CERA er toch met kop en schouders bovenuit vind ik.
Die bail-in heeft eerder betrekking op obligaties die verplicht kunnen omgezet worden in aandelen. Of waarvan verplicht x% van de schulden wordt kwijtgescholden bij faillissementen.EarthNvstr1 schreef: ↑14 mei 2021, 01:37 Ga het eens bekijken...
Aanbieding loopt 1 jaar lang... om 60 miljoen op te halen.Doorlopende openbare aanbieding van B-aandelen (uitgifteprijs 50 EUR) tussen 05/05/2021 en 03/05/2022 met de mogelijkheid tot vervroegde afsluiting, wat in elk geval gebeurt zodra het maximumbedrag van 60 miljoen euro is opgehaald.
Verkeert Argenta in moeilijkheden waardoor ze nu vers kapitaal nodig hebben of zo ?De kandidaat-investeerder dient in het bijzonder aandacht te schenken aan het concentratierisico (zie 2.2.1) in de portefeuille van Argen-Co: op datum van het Prospectus heeft Argen-Co als belangrijkste participatie een minderheidsdeelname in Argenta Bank- en Verzekeringsgroep. Deze participatie vormt meteen het voornaamste actief op de balans van Argen-Co. Hierdoor is ook het “bail-in” principe rechtstreeks op Argen-Co van toepassing: Een richtlijn bepaalt immers dat een bank in moeilijkheden in de eerste plaats gered moet worden door haar aandeelhouders en schuldeisers ("bail-in").
Daarnaast ook op de deposito's boven de 100k die kunnen worden gebruikt voor de redding. In geval van faillissement weet de aandeelhouder dat hij niets overhoud maar het grootste slachtoffer zijn de klanten met >100k€ en de obligatiehouders (schuldeisers) bij bail-in. Dat die passage er staat doet vermoeden dat zij argenta bank financieren met leningen en/of winstbewijzen zoals arco dexia destijds. Mogelijk maken die leningen reeds deel uit van het tier-1, tier-2 kapitaal (converteerbare en niet converteerbare obligaties onderworpen aan bail-in).
De verwatering van zijn aandelen door bail-in is op dat moment de minste zorg voor die aandeelhouder. Het stopzetten van de inkomstenstroom, de omzetting van winstbewijzen in gewone aandelen, omzetting van obligaties in aandelen, de op nulstelling en verlenging van de looptijd van de leningen zijn een groter probleem voor argenco. Want geen inkomsten betekend ook geen dividenden voor argenco. Waardoor de aandeelhouder zijn inleg bij uittreding niet terugkrijgt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn beleggingen bestaan uitsluitend uit accumulerende trackers. Daarom heb ik besloten een deel van mijn spaargeld in CERA en ARGENCO te steken. Samen 15.000 eur. Ik kan dus alle RV recupereren op deze dividenden. Niet mis, toch.
Inderdaad niet mis.troglodytes schreef: ↑17 mei 2021, 10:34 ... Samen 15.000 eur. Ik kan dus alle RV recupereren op deze dividenden. Niet mis, toch.
Bij mij gaat het samen ook over 15000 € maar dan verdeeld over ArgenCo en Ecopower.
Je kan ook nog aandelen kopen bij Crelan. Mij interesseert het niks maar ze geven redelijk veel korting op horeca. Ik heb het alleen voor de betere opbrengst dan een spaarrekening.troglodytes schreef: ↑17 mei 2021, 10:34 Mijn beleggingen bestaan uitsluitend uit accumulerende trackers. Daarom heb ik besloten een deel van mijn spaargeld in CERA en ARGENCO te steken. Samen 15.000 eur. Ik kan dus alle RV recupereren op deze dividenden. Niet mis, toch.
Met accumelerende fondsen betaal je totaal geen RV, je dividenden worden direct aan het werk gezet, en ben je gediversifieerd over honderden/duizenden aandelen.troglodytes schreef: ↑17 mei 2021, 10:34 Mijn beleggingen bestaan uitsluitend uit accumulerende trackers. Daarom heb ik besloten een deel van mijn spaargeld in CERA en ARGENCO te steken. Samen 15.000 eur. Ik kan dus alle RV recupereren op deze dividenden. Niet mis, toch.
Ik zie niet waar beleggen in een paar Belgische bankaandelen je voordeel geeft: je bent minder gediversifieerd, en je moet meer dan een jaar wachten op je volledige dividend.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Sommigen zien cooperatieve aandelen als 'bijna-obligaties', doordat de koers van de aandelen vastgelegd is in de statuten.B7H4long schreef: ↑17 mei 2021, 12:16Met accumelerende fondsen betaal je totaal geen RV, je dividenden worden direct aan het werk gezet, en ben je gediversifieerd over honderden/duizenden aandelen.troglodytes schreef: ↑17 mei 2021, 10:34 Mijn beleggingen bestaan uitsluitend uit accumulerende trackers. Daarom heb ik besloten een deel van mijn spaargeld in CERA en ARGENCO te steken. Samen 15.000 eur. Ik kan dus alle RV recupereren op deze dividenden. Niet mis, toch.
Ik zie niet waar beleggen in een paar Belgische bankaandelen je voordeel geeft: je bent minder gediversifieerd, en je moet meer dan een jaar wachten op je volledige dividend.
In de praktijk werkt dit perfect tot je cooperatief aandeel een ARCO'tje doet.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Oei kan dat mislopen dat wist ik niet hoor
Geheugen is kort van sommigen.
Als ik bedragen lees die ze zo, maar in die coöperatieven steken.
Weten heden nog altijd niet dat hun geïnvesteerd kapitaal bij problemen kan ingehouden worden voor x Tijd of zelfs verloren kan gaan.
Dat ze bij problemen niet kunnen uittreden.
Estate Guru believer.