cooperatieve aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
De bedoeling is dan ook dat je voor "lange termijn" of nog beter "voor altijd" instapt.Sebastiaan1985 schreef: ↑10 januari 2022, 14:32 Ik ben niet zo voor die coöperaties in "groene" energie. Uittreden gaat vaak pas na 5 jaar, wat ik een beetje overdreven vind. Dat is de facto een termijnrekening op vijf jaar.
Daarnaast is het financiëel rendement ook niet het belangrijkste, alhoewel voor mij ook niet onbelangrijk
Maar ieder zijn keuzes natuurlijk.
Ja, die heb ik ook eens bekeken, dit dan eerder voor het financiëel rendement (echter niet beter dan de "groene" coops) en vrnl. diversificatie van mijn coops portSebastiaan1985 schreef: ↑10 januari 2022, 14:32 Geef mij maar die goede oude financiële coöperaties. Daar kan je elk jaar uitstappen Alleen spijtig dat ze hun imago wat tegen hebben na dat debacle een kleine 15 jaar geleden
CrelanCo:
Daar moet je klant zijn bij Crelan én ofwel betalen om klant te zijn ofwel betalen voor de "voordelen" als cooperant.
Daar pas ik dan toch voor. Ik ben (betalend) klant bij AXA, zal wel zien over 2/3 jaar hoe dit verder evoluteert.
Cera:
Hier moet je klant zijn bij KBC blijkbaar, maar verder geen "randvoorwaarden en/of kosten. Ik heb echter geen behoefte om KBC klant te worden.
Geven geld van de cooperatie uit aan "voordelen" waar ik niet direct behoefte aan heb.
Argen-Co:
Hier blijkbaar geen "randvoorwaarden" en/of "kosten", je moet zelfs geen klant zijn voor zover ik begrijp.
Geven geld van de cooperatie uit aan "voordelen" waar ik niet direct behoefte aan heb.
Zonder "gedoe" zou dus enkel Argen-Co in aanmerking komen en dan heb ik geen spreiding over de bank coops.
Hoe komen de nabestaande dit dan te weten?Laat je dit dan mededelen via de notaris?RGiskard schreef: ↑10 januari 2022, 13:17Via https://www.izimi.be/en/ krijgen mijn nabestaanden toegang tot mijn OneDrive, met daarop een excel file die in detail beschrijft wat ik bezit, en bij welke bank.
Ik vrees alleen dat mijn ouders geen idee gaan hebben wat ze moeten doen.
Welkom medevennoot Wie weet zitten we ooit naast elkaar op een vergadering zonder dat we het weten.EarthNvstr1 schreef: ↑10 januari 2022, 13:18
Ondertussen heb ik ingeschreven op EnerGent
Alles uitpluizen ?
Gewoon dezelfde procedure x 10 of zo
Ze mogen er ook iets voor doen hé ... of anders doen ze er maar afstand van
Ja, ik bedoel dat ze toch moeten weten bij welke vennootschappen je bent ingetekend. Ze gaan geen lijst krijgen, is niet zoals bij een bank die dan een lijst opmaakt wat je bezit.
In groene kader staat toch letterlijk dat je geen klant moet zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑10 januari 2022, 15:20 Cera:
Hier moet je klant zijn bij KBC blijkbaar, maar verder geen "randvoorwaarden en/of kosten. Ik heb echter geen behoefte om KBC klant te worden.
https://www.cera.coop/nl/particulieren/aandelen-kopen
Izimi is ontwikkeld door de Federatie van het Belgische notariaat. Door "de notarissen" dus.Denfi schreef: ↑10 januari 2022, 16:04Hoe komen de nabestaande dit dan te weten?Laat je dit dan mededelen via de notaris?RGiskard schreef: ↑10 januari 2022, 13:17
Via https://www.izimi.be/en/ krijgen mijn nabestaanden toegang tot mijn OneDrive, met daarop een excel file die in detail beschrijft wat ik bezit, en bij welke bank.
Ik vrees alleen dat mijn ouders geen idee gaan hebben wat ze moeten doen.
Bij je overlijden krijgt de notaris die de erfenis afhandelt automatisch inzage in je Izimi-kluis. De gegevens in de kluis worden dan overgedragen naar je erfgenamen.
Deze kluis is momenteel 1 gigabyte groot, en je kan er insteken wat je wil: aktes, diploma's, tekstbestanden, ...
In mijn geval, een brief aan mijn nabestaanden die uitlegt hoe ik wens dat de erfenis afgehandeld wordt. Wat de gebruikersnaam is van mijn online accounts, en waar ze de wachtwoorden kunnen terugvinden.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zal vermoedelijk niet gebeuren, want ik ga niet naar die vergaderingen
Ha ja, idd.Denfi schreef: ↑10 januari 2022, 16:04 In groene kader staat toch letterlijk dat je geen klant moet zijn.
https://www.cera.coop/nl/particulieren/aandelen-kopen
Was van de kaart gebracht door "Tip: zorg dat er genoeg geld op je rekening staat en dat je betalingslimiet hoog genoeg is om coöperatieve E-aandelen te betalen." ... dacht dat ze daarmee KBC rekening bedoelden, maar die tip is vermoedelijk omdat er onmiddellijk via Bancontact betaald moet worden.
Bij de meeste coops schrijf je in en betaal je daarna gewoon via overschrijving.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb mijn overzicht van "groene" coops nog wat verfijnd en aangevuld.
Bij de REScoops is het gemiddeld geinvesteerd bedrag per cooperant zo' 1.000 tot 2.000 EUR.
Bij de niet-REScoops (meestal FINcoops) is het gemiddeld geinvesteerd bedrag per cooperant zo'n 2.000 tot 3.500 EUR.
(op basis van cijfers eind 2020)
Klimaan is hier een uitzondering.... "slechts" ~ 350 EUR per cooperant.
Die zijn wel pas gestart in 2019, maar bv. Druifkracht ook en die zitten aan ~ 1.000 EUR per cooperant.
Klimaan doet het financiëel eind 2020 echter een stuk beter dan Druifkracht én is 2,5x zo groot als Druifkracht op basis van eigen vermogen.
MegaWattPuur is ook gestart in 2019. Eind 2020 hebben ze precies nog niets gerealiseerd en alleen maar kosten gemaakt.
Coopstroom is voorlopig een raadsel.
Volgens wat ik vind zijn die gestart in 2018 ? Eind 2020 eigen vermogen van 1.297.777 EUR, 2.956 aandelen = 439 EUR per aandeel met een nominale waarde van 250 EUR per aandeel. Dat zou wel heel mooi zijn!
Ik vermoed dat ik hier iets gemist heb, maar ik vind niet wat dan juist. Wie weet hoe het zit ?
Greenpulse Finance werd eind 2021 vereffend.
Voor zover ik kon vinden, kregen de cooperanten minstens de nominale inleg terug en een (zeer) kleine bonus.
Van deze vind ik niet terug wat ze de voorbije 3 jaar aan dividend hebben uitgekeerd, als iemand het weet, alvast dank om het even mee te delen
- BronsGroen => gestart 2012 en lijken het financieel goed te doen, dus ik zou denken dat het elk jaar "ok" is
- Vlaskracht => gestart 2018 en lijken het financieel niet zo goed te doen, dus ik zou niet verschieten geen dividend
- Zonnewind => gestart 2017 en lijken het financieel goed te doen, maar hebben ze de cooperanten ook beloond ?
- ZuidtrAnt => moeilijk geval, vind zelfs niet wanner gestart en doen het financieel precies niet zo goed
- Stroomvloed => gestart in 2017 en doen het financieel precies vrij slecht, ik verwacht dus nog nooit dividend
- CoopStroom => zie hoger, vermits ik twijfel over mijn data ook geen idee wat de voorbije dividend zouden zijn
Bij de REScoops is het gemiddeld geinvesteerd bedrag per cooperant zo' 1.000 tot 2.000 EUR.
Bij de niet-REScoops (meestal FINcoops) is het gemiddeld geinvesteerd bedrag per cooperant zo'n 2.000 tot 3.500 EUR.
Klimaan is hier een uitzondering.... "slechts" ~ 350 EUR per cooperant.
Die zijn wel pas gestart in 2019, maar bv. Druifkracht ook en die zitten aan ~ 1.000 EUR per cooperant.
Klimaan doet het financiëel eind 2020 echter een stuk beter dan Druifkracht én is 2,5x zo groot als Druifkracht op basis van eigen vermogen.
MegaWattPuur is ook gestart in 2019. Eind 2020 hebben ze precies nog niets gerealiseerd en alleen maar kosten gemaakt.
Coopstroom is voorlopig een raadsel.
Volgens wat ik vind zijn die gestart in 2018 ? Eind 2020 eigen vermogen van 1.297.777 EUR, 2.956 aandelen = 439 EUR per aandeel met een nominale waarde van 250 EUR per aandeel. Dat zou wel heel mooi zijn!
Ik vermoed dat ik hier iets gemist heb, maar ik vind niet wat dan juist. Wie weet hoe het zit ?
Greenpulse Finance werd eind 2021 vereffend.
Voor zover ik kon vinden, kregen de cooperanten minstens de nominale inleg terug en een (zeer) kleine bonus.
Van deze vind ik niet terug wat ze de voorbije 3 jaar aan dividend hebben uitgekeerd, als iemand het weet, alvast dank om het even mee te delen
- BronsGroen => gestart 2012 en lijken het financieel goed te doen, dus ik zou denken dat het elk jaar "ok" is
- Vlaskracht => gestart 2018 en lijken het financieel niet zo goed te doen, dus ik zou niet verschieten geen dividend
- Zonnewind => gestart 2017 en lijken het financieel goed te doen, maar hebben ze de cooperanten ook beloond ?
- ZuidtrAnt => moeilijk geval, vind zelfs niet wanner gestart en doen het financieel precies niet zo goed
- Stroomvloed => gestart in 2017 en doen het financieel precies vrij slecht, ik verwacht dus nog nooit dividend
- CoopStroom => zie hoger, vermits ik twijfel over mijn data ook geen idee wat de voorbije dividend zouden zijn
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Correctie: Klimaan was eind 2020 slechts ietsje groter dan Druifkracht op basis van eigen vermogen (kolom "20 EV")EarthNvstr1 schreef: ↑13 januari 2022, 20:46 Klimaan doet het financiëel eind 2020 echter een stuk beter dan Druifkracht én is 2,5x zo groot als Druifkracht op basis van eigen vermogen.
Code: Selecteer alles
Naam Type Type+ NRC Status Start Prijs/a Premie Max a Max tot Termijn #Co Avg/Co DivO'20 DivO'19 DivO'18 20 EV 20 a'en 20 EV/a 20 EVa+ 20 co'n 20 i/co 20 EBT 20 E/EV 20 FTEs RES Geb.G RES Gebied Website
Klimaan RES x Open 2019 100 50 5.000 4 jr 885 339 3,00% 0,00% 0,00% 304.887 3.000 102 1,63% 821 365 16.791 5,51% 1,00 Regio Antwerpen, Mechelen https://coop.klimaan.be/
Druifkracht RES x Open 2019 250 20 5.000 291 1.014 291.226 1.180 247 -1,28% 291 1.014 -3.773 -1,30% Regio Vl-Br, Druiven https://www.druifkracht.be/
Coopstroom is gestart in 2017.EarthNvstr1 schreef: ↑13 januari 2022, 20:46 Coopstroom is voorlopig een raadsel.
Heb het nog eens nagekeken en de cijfers lijken toch te kloppen. Die doen het financiëel dus heel goed eind 2020.
Als je die vergelijkt met andere die pas gestart zijn rond 2017, dan zijn die onwaarschijnlijk snel gegroeid.
Vlaskracht en Ecoob (beiden gestart in 2018) zijn kandidaten om op vlak van snelle groei in hun voetsporen te treden, vraag zal zijn of ze dat ook kunnen doen met mooie financiële resultaten.
Ondertussen gevonden:EarthNvstr1 schreef: ↑13 januari 2022, 20:46 Van deze vind ik niet terug wat ze de voorbije 3 jaar aan dividend hebben uitgekeerd, als iemand het weet, alvast dank om het even mee te delen
- Zonnewind: 3% over 2020
Ik zou denken dat Bronsgroen en CoopStroom ook dividend hebben uitgekeerd over 2020, iemand weet van ?
Voor de anderen lijkt het mij aannemelijk dat ze nog geen divivend hebben uitgekeerd.
Van Bronsgroen en van CoopStroom vind ik ook nergens hoeveel aandeelhouders die hebben. Iemand die het weet ?
Ik volg dit topic al een tijdje en ben coöperant van quasi alle opgelijste rescoops. Van sommige coops al jaren, anderen eerder recent (laatste jaar of 2 jaar).
Voor wat het waard is en op basis van mijn eigen cijfers/notities:
Zonnewind: 28k euro netto winst in 2020, ik geloof niet dat er toen een dividend werd uitgekeerd.
Bronsgroen: 1% bruto dividend voorgesteld over 2020
Vlaskracht: Kapitaaloproep in 2021 ikv nieuw project in Avelgem
Zuidtrant: 77k euro netto winst in 2020, 3% bruto voorgesteld. In 2021 zou slechts een winst van 3.5k euro verwacht worden (heb helaas niet genoteerd wat daar de reden van was). Bron: AV
Stroomvloed: Nettoverlies in 2019, geen dividend dus. Wel grote verwachtingen naar installatie bijkomende zonneinstallaties (werd gesproken over 100kWp/jaar). In 2021 kapitaalsoproep voor nieuwe projecten gelanceerd. Had tijdens de AV toch eerder vertrouwen in wat ik hoorde en las.
CoopStroom: Discussies tijdens de AV, grote investeringen in autodelen (oa CEDAN). Bron: AV 2021
Voor wat het waard is en op basis van mijn eigen cijfers/notities:
Zonnewind: 28k euro netto winst in 2020, ik geloof niet dat er toen een dividend werd uitgekeerd.
Bronsgroen: 1% bruto dividend voorgesteld over 2020
Vlaskracht: Kapitaaloproep in 2021 ikv nieuw project in Avelgem
Zuidtrant: 77k euro netto winst in 2020, 3% bruto voorgesteld. In 2021 zou slechts een winst van 3.5k euro verwacht worden (heb helaas niet genoteerd wat daar de reden van was). Bron: AV
Stroomvloed: Nettoverlies in 2019, geen dividend dus. Wel grote verwachtingen naar installatie bijkomende zonneinstallaties (werd gesproken over 100kWp/jaar). In 2021 kapitaalsoproep voor nieuwe projecten gelanceerd. Had tijdens de AV toch eerder vertrouwen in wat ik hoorde en las.
CoopStroom: Discussies tijdens de AV, grote investeringen in autodelen (oa CEDAN). Bron: AV 2021
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor je inzichten.
Toevallig een idee van het aantal cooperanten van Bronsgroen en van CoopStroom ?
Ik heb even aan't zoeken geweest in mijn eigen archieven, mails en verslagen van AV's en op de websites, doch zowel voor Bronsgroen als voor Coopstroom kan ik niet meteen een concreet cijfer terugvinden qua aantal cooperanten. Op zich wel spijtig dat dit niet eenvoudig te vinden is, ik zal't aanbrengen als puntje op de volgende AV van hen.
Allee hier gaan we na een simpel mailtje.ServMe schreef: ↑19 januari 2022, 11:18 Ik heb even aan't zoeken geweest in mijn eigen archieven, mails en verslagen van AV's en op de websites, doch zowel voor Bronsgroen als voor Coopstroom kan ik niet meteen een concreet cijfer terugvinden qua aantal cooperanten. Op zich wel spijtig dat dit niet eenvoudig te vinden is, ik zal't aanbrengen als puntje op de volgende AV van hen.
Was echt weer moeilijk om aan die info te raken.
info@bronsgroen.be
Beste,
Op dit moment zijn dat 503 aandeelhouders.
Ons eigen vermogen is per 31/12/2020 (laatste neergelegde balans) 418.879,41 euro.
Groeten
C Verbakel
Voor Bronsgroen cvba-so
Estate Guru believer.
Maar enfin Earth, ben ik speciaal al die coöperatieve aandelen aan het kopen in de hoop om je eens tegen te komenEarthNvstr1 schreef: ↑10 januari 2022, 18:41Zal vermoedelijk niet gebeuren, want ik ga niet naar die vergaderingen
Ik zie dat je positief staat voor Coopstroom. Ik blijf er af omdat ze wel zwaar in de elektrische wagens zitten. In het verleden horen zeggen dat elektrische wagens niet de toekomst zijn maar wel degene op waterstof. De enigste reden dat elektrische zo opkomt,is omdat de overheid die richting heeft gekozen. Als ze opeens weer veranderen(denk maar aan diesel in het verleden) dan kunnen deze spelers het moeilijk krijgen.
Ik ben nu aan het wachten op een kapitaalsverhoging bij Beauvent. Daarna stop ik even met dit type van investering. Klimaan en luminus staan nog wel op de shortlist.
Ik denk wel dat klimaan in de toekomst voor (zware) investeringen staat,als ze naast zonnenpanelen nog met andere zaken willen bezig zijn. Ik wil nog even wachten in welke richting ze uiteindelijk zullen gaan.
Moet je je eigen notaris hiervan verwittigen dat je iets staan hebt bij Izimi? Of krijgt deze een automatisch bericht bij overlijden?RGiskard schreef: ↑10 januari 2022, 16:19Izimi is ontwikkeld door de Federatie van het Belgische notariaat. Door "de notarissen" dus.
Bij je overlijden krijgt de notaris die de erfenis afhandelt automatisch inzage in je Izimi-kluis. De gegevens in de kluis worden dan overgedragen naar je erfgenamen.
Deze kluis is momenteel 1 gigabyte groot, en je kan er insteken wat je wil: aktes, diploma's, tekstbestanden, ...
In mijn geval, een brief aan mijn nabestaanden die uitlegt hoe ik wens dat de erfenis afgehandeld wordt. Wat de gebruikersnaam is van mijn online accounts, en waar ze de wachtwoorden kunnen terugvinden.
Laatst gewijzigd door Denfi op 19 januari 2022, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Positief voor CoopStroom ?Denfi schreef: ↑19 januari 2022, 16:27 Ik zie dat je positief staat voor Coopstroom. Ik blijf er af omdat ze wel zwaar in de elektrische wagens zitten. In het verleden horen zeggen dat elektrische wagens niet de toekomst zijn maar wel degene op waterstof. De enigste reden dat elektrische zo opkomen is omdat de overheid die richting heeft gekozen. Als ze opeens weer veranderen(denk maar aan diesel in het verleden) dan kunnen deze spelers het moeilijk krijgen.
Voorlopig was ik vooral bezig met een zicht te krijgen op de cijfertjes.
Die zien er goed uit voor CoopStroom, maar daarmee is natuurlijk niet alles gezegd.
Wat je zegt over de wagens, ja, er zijn er zo nog, stel me daar ook vragen bij.
Wat je zegt over richting van overheid ... dat geld wellicht ook voor de andere activiteiten.
Voor mij moeten ze zich ook alleen met ("groene") energie bezighouden en niet teveel met "sociale" dingen ...Denfi schreef: ↑19 januari 2022, 16:27 Ik ben nu aan het wachten op een kapitaalsverhoging bij Beauvent. Daarna stop ik even met dit type van investering. Klimaan en luminus staan nog wel op de shortlist.
Ik denk wel dat klimaan in de toekomst voor (zware) investeringen staat,als ze naast zonnenpanelen nog met andere zaken willen bezig zijn. Ik wil nog even wachten in welke richting ze uiteindelijk zullen gaan.
Voor welke cooperaties is onderstaande belastingsvermindering geldig?
U kunt een belastingvermindering krijgen als u investeert in:
een startende kleine onderneming (Tax Shelter start-up) en/of
een klein groeibedrijf (Tax Shelter scale-up)
De belastingvermindering bedraagt:
30 % of 45 % van het bedrag dat in een startende kleine onderneming is geïnvesteerd (afhankelijk van het soort onderneming)
25 % van het bedrag dat in een klein groeibedrijf is geïnvesteerd
U ontvangt elk jaar een attest van de onderneming of van de beleggingsinstelling die als intermediair optreedt. Vermeld in vak X, II. van uw aangifte het bedrag dat recht geeft op de vermindering.
U kunt een belastingvermindering krijgen als u investeert in:
een startende kleine onderneming (Tax Shelter start-up) en/of
een klein groeibedrijf (Tax Shelter scale-up)
De belastingvermindering bedraagt:
30 % of 45 % van het bedrag dat in een startende kleine onderneming is geïnvesteerd (afhankelijk van het soort onderneming)
25 % van het bedrag dat in een klein groeibedrijf is geïnvesteerd
U ontvangt elk jaar een attest van de onderneming of van de beleggingsinstelling die als intermediair optreedt. Vermeld in vak X, II. van uw aangifte het bedrag dat recht geeft op de vermindering.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: