cooperatieve aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Zoals gezegd:
Men is dus "op zoek" naar 600 nieuwe cooperanten, niet onlogisch dat dat wat langer duurt.EarthNvstr1 schreef: ↑31 januari 2022, 22:33 Blijkbaar voor "slechts" 150.000 EUR ... max. 1 aandeel per nieuwe cooperant.
(ik ben ooit ook begonnen met 1 aandeel ...)
Wel begrijpbaar dat ze hun aantal cooperanten wat omhoog willen krijgen.
Beauvent is volgens mij de Vlaamse REScoop met het hoogste gemiddeld geïnvesteerde bedrag per cooperant...
Huh ... volgens welke "Algemene Voorwaarden van Beauvent" is dat dan ?!?
Awel: ik heb dat "ergens" gelezen, maar waarschijnlijk dan wel niet in algemene voorwaarden (die ik naar goede gewoonte altijd lees alvorens ergens in te stappen), maar misschien in de veelgestelde vragen (of zo?). Als ik nog eens veel tijd heb, zal ik er eens naar zoeken.EarthNvstr1 schreef: ↑2 februari 2022, 18:22 ...
Huh ... volgens welke "Algemene Voorwaarden van Beauvent" is dat dan ?!?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vandaag kreeg ik dan uiteindelijk toch een mail van Courant D'air:EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2022, 17:04 (ben nu dus alvast aandeelhouder van Courant D'air, leek me een no-brainer)
Geduld is een mooie deugd(Membre n° CDA-x)
Cher x,
Nous avons bien reçu votre paiement pour l'achat de nouvelle(s) part(s) dont voici le détail :
Date de validation : 24/1/2022
Nombre de parts : x
Type de parts : Part(s)
Montant total : x EUR
Le montant total des actions en votre possession s'élève désormais à x EUR.
Vous pouvez accéder à vos données et à votre certificat en vous connectant sur le lien suivant: COOPHUB et en utilisant votre login et mot de passe.
Il vous est possible à présent d'acheter, de vendre ou de transférer vos parts dans le respect des Statuts et/ou du Règlement d'Ordre Intérieur de notre coopérative.
Bij coöperatieve zonder vervaldatum - na opzegging wordt het nog uit te betalen dividend pro rata berekent? Zie dat er een opzeg van min een half jaar nodig is. Lees ook dat de cooperant recht heeft op een scheidingsaandeel maar dat dit eigenlijk verwaarloosbaar is. Mijn vraag bij uittreding: enkel uitbetaling scheidingsdeel of dit deel + pro rata dividend.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is een aspect waarover vaak onvoldoende gedetailleerde informatie gegeven wordt.hagi schreef: ↑6 februari 2022, 10:42 Bij coöperatieve zonder vervaldatum - na opzegging wordt het nog uit te betalen dividend pro rata berekent? Zie dat er een opzeg van min een half jaar nodig is. Lees ook dat de cooperant recht heeft op een scheidingsaandeel maar dat dit eigenlijk verwaarloosbaar is. Mijn vraag bij uittreding: enkel uitbetaling scheidingsdeel of dit deel + pro rata dividend.
Alvast bedankt
De meesten hanteren voor zover ik begrijp gewoon de nominale waarde. Sommigen berekenen eventueel de waarde op dat moment, wat dan meer maar ook minder kan zijn dan de nominale waarde.
Het dividend van het afgelopen boekjaar krijg je ook, van pro rata is normaal geen sprake, vermits het normaal altijd over een volledig boekjaar gaat. Eventueel pro rata dividend van het boekjaar waarin je uittreedt, heb je vermoedelijk geen recht op, vermits het dividend voor dat boekjaar pas een jaar later beslist wordt, tenzij men alsnog een jaar later je dividend van het boekjaar waarin je uittreedt zou uitbetalen en dan zal dat inderdaad pro rata zijn.
Je uittreding moet goedgekeurd worden op de algemene vergadering, vandaar moet je je uittreding aanvragen in de eerste 6 maanden van het boekjaar. Indien goedgekeurd, volgt de uitbetaling dan x weken/maanden na de algemene vergadering.
Ik vrees dat je voor de details coop per coop moet bekijken.
-
- VIP member
- Contacteer:
Het jaar van intreden krijg je nochtans het dividend pro rata…
Het zou niet meer dan logisch zijn dat dezelfde logica geldt in het jaar van uittreden? Of kijken ze echt naar de dag van uittreden? Dan zou ik wachten tot de laatste dag geld relatief snel terug en dividend voor zes maanden
Het zou niet meer dan logisch zijn dat dezelfde logica geldt in het jaar van uittreden? Of kijken ze echt naar de dag van uittreden? Dan zou ik wachten tot de laatste dag geld relatief snel terug en dividend voor zes maanden
Bij de meeste coöperatieven staat in de statuten dat je geen recht hebt op dividend van het jaar van uittreden. Omdat het scheidingsaandeel, dat wordt uitbetaald, geen recht geeft op dividend. Dat vloeit voort uit de bepaling in het WVV voor CV. Bij uittreding krijg je het dividend van het vorige boekjaar besloten op de AV die de uittreding goedkeurde en de waarde van het scheidingsaandeel. Meestal volgt die uitkering binnen de 2 maand na de AV. Vaak gelijktijdig met de betaling van het reguliere dividend.
Soms staan er ook bijkomende voorwaarden in het huishoudelijk reglement. Vandaar dat men bij intekenen vraagt of je beide documenten en informatienota/prospectus gelezen hebt. De statuten, het huishoudelijk reglement en WVV bepalen je positie als vennoot binnen de coöperatieve.
Zie ook artikel "Het lijden van de scheidende vennoot" in corporate finance op https://www.google.com/amp/s/corporatef ... nnoot/amp/
Soms staan er ook bijkomende voorwaarden in het huishoudelijk reglement. Vandaar dat men bij intekenen vraagt of je beide documenten en informatienota/prospectus gelezen hebt. De statuten, het huishoudelijk reglement en WVV bepalen je positie als vennoot binnen de coöperatieve.
Zie ook artikel "Het lijden van de scheidende vennoot" in corporate finance op https://www.google.com/amp/s/corporatef ... nnoot/amp/
Concrete ervaring uittreding Ecopower:
Mijn aanvraag tot uittreding/inkoop 1 aandeel midden 2019 werd afgehandeld in januari 2020.
Dan kreeg ik dus 250€ (aankoopprijs)
In juni 2020 kreeg ik ook het (volledige) dividend over boekjaar 2019.
Mijn aanvraag tot uittreding/inkoop 1 aandeel midden 2019 werd afgehandeld in januari 2020.
Dan kreeg ik dus 250€ (aankoopprijs)
In juni 2020 kreeg ik ook het (volledige) dividend over boekjaar 2019.
Ik wou even jullie mening.
Zouden Cooperatieve aandelen zoals Beauvent, Ecopower, Luminus wind, , Campina... , Ik bedoel met firma's die hun eigen energie opwekken, niet een zeer grote winst hebben dit jaar met de dure energieprijzen.
Een windmolen of zonnepanelen kosten evenveel (of enkele % meer wegens inflatie) dan vorig jaar...
De opbrengst van de electriciteit die opgewekt wordt is veel hoger.
Zouden Cooperatieve aandelen zoals Beauvent, Ecopower, Luminus wind, , Campina... , Ik bedoel met firma's die hun eigen energie opwekken, niet een zeer grote winst hebben dit jaar met de dure energieprijzen.
Een windmolen of zonnepanelen kosten evenveel (of enkele % meer wegens inflatie) dan vorig jaar...
@speciall
Wat we bv bij Ecopower en Wase Wind bv zien, die zelf ook leveren aan particulieren, is dat hun prijzen veel voordeliger zijn dit jaar. Ze moeten beiden een contractstop invoeren. Bij hen zou ik dus niet expliciet veel meer winst verwachten (kan fout zijn natuurlijk). De coöperatieven die enkel stroom verkopen aan de groothandelsprijzen, die zouden idd wel meer winst moeten hebben. Hou er wel rekening mee dat er een max % (6%) is op de dividenden om aan de vrijstelling (= terugvordering tegenwoordig via de pb aangifte) van de RV te voldoen.
Wat we bv bij Ecopower en Wase Wind bv zien, die zelf ook leveren aan particulieren, is dat hun prijzen veel voordeliger zijn dit jaar. Ze moeten beiden een contractstop invoeren. Bij hen zou ik dus niet expliciet veel meer winst verwachten (kan fout zijn natuurlijk). De coöperatieven die enkel stroom verkopen aan de groothandelsprijzen, die zouden idd wel meer winst moeten hebben. Hou er wel rekening mee dat er een max % (6%) is op de dividenden om aan de vrijstelling (= terugvordering tegenwoordig via de pb aangifte) van de RV te voldoen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Bij luminus wind en Lumiwind is de theoretische productiecapaciteit verkocht aan een vaste contractuele prijs voor een aantal jaren. Daar doe je voordeel mee als de productie tegenvalt en/of de spotprijs laag is maar nadeel als de spotprijs hoog is. Zo zijn die coöperaties zeker dat er inkomsten zijn gedurende de contractduur. De leverancier maakt dan de winst op het prijsverschil maar netto mogelijk nog verlies in geval er minder geleverd werd dan aangekocht.speciall schreef: ↑6 februari 2022, 21:23 Ik wou even jullie mening.
Bij eco2050 is de opbrengst voor de vennoot afhankelijk van de geproduceerde energie in het voorgaande jaar omdat die een obligatielening heeft verstrekt aan Z-kracht voor de windmolenparken mermaid en seastar. Z-kracht lijkt de productie ook aan een vaste contractuele prijs te verkopen.
Vaganzza schreef: ↑7 februari 2022, 08:44 @speciall
Ecopower produceert wel wat meer elektriciteit (106 GWh) dan zijn klanten afnemen (85 GWh)
Dat was wel voor 2020, met toestroom nieuw klanten zal het wellicht kleiner verschil zijn.
Bij erg weinig wind moeten ze wel elektriciteit bijkopen en bij veel wind elektriciteit verkopen, voor het netevenwicht,
dus op die manier zijn ze toch ook blootgesteld aan de marktprijzen.
Ik beschouw een aandeel ecopower in essentie als een privé windmolen die een kleine 500 kWh produceert.
Met een hoop kosten wel, o.a. netevenwicht, distributienet, personeel, dividendbelasting, ...
Exact! En die kosten zijn nu eenmaal eigen aan het schaalvoordeel waar je deel van kan uitmaken. Zelf een windmolen gaan zetten in je tuin zal je een pak meer kopzorgen bezorgen. De grote brok blijft natuurlijk de transmissiekosten, daar kan Ecopower ook niets aan veranderen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Maar die transmissiekosten kan je deels opvangen door een elia aandeel te kopen. De winst van elia wordt wel door de vreg/creg bepaalt.
Elia was ooit één van de eerste aandelen die ik kocht met het idee van de langetermijn trend van elektrificatie. Samen met 4 Ecopower deelbewijzen. Jammer genoeg heb ik die Elia aandelen niet meer.
Met de winst van die Elia aandelen heb ik tot vandaag al mijn elektriciteit kunnen betalen!
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash