cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Mijn ervaring met Spreds is tot nu toe niet denderend. Over de gedane investeringen komt geen feedback, geen dividend,.... maar wel reeds in twee beleggingen een droog mailtje dat aangeeft dat je je centen kwijt bent. Het gaat in mijn geval om twee starters die veel geld ophaalden, en geen twee jaar later blijkbaar alles hebben opgesoupeerd ? Ik heb ondertussen wel mijn bedenking bij de selectie en de opvolging van hun kandidaten.....
Cocoon | Faillissement - haalde in 2021 € 115.000 op
12 september 2023 — Spreds
Beste investeerders,
Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat Cocoon faillissement heeft aangevraagd. We hebben geprobeerd contact op te nemen met de betreffende ondernemer, maar hebben nog niets gehoord.
Houd er rekening mee dat in dit specifieke geval het Tax Shelter voordeel niet verloren zal gaan.
Met vriendelijke groet
Spreds
en een tweede die € 287.950 ophaalde in 2021
Beste investeerders,
Onlangs hebben we vernomen dat SCARAB Sports wordt geliquideerd (op 20 juni 2023). Hieronder vindt u een verklaring van de ondernemer:
Beste investeerders,
Na een grondige evaluatie van onze financiële positie en vooruitzichten, hebben we samen met de andere bestuurders de moeilijke beslissing moeten nemen om het faillissement aan te vragen. Ondanks de vele inspanningen van afgelopen maanden om bijkomende financiering te vinden zijn we er niet in geslaagd om de bank of nieuwe investeerders opnieuw te overtuigen in ons verhaal.
Ondanks verschillende aanvragen bij PMV en bank waar we telkens vooruitgang konden tonen en vertrouwen kregen van onze contactpersonen, hebben beide partijen via het kredietcomite onze aanvragen geweigerd. Het feit dat alle meest vooraanstaande Belgische private voetbalacademies klant zijn bij SCARAB bleek onvoldoende tractie om de kredietcomitees te overtuigen.
Er is ook verder gezocht geweest naar business angels maar ook daar kwam dikwijls de feedback dat we een zeer kapitaalsintesieve startup zijn en er nog te weinig tractie is om te volgen.
We hebben meer tijd gecreërd door onze voornaamste kostenpost van personeel naar beneden te halen. Ook met aanpassingen in het businessmodel, hebben we het tij nog proberen keren, maar nieuwe investeringen bleven een vereiste. maar dat gaf ons nog steeds onvoldoende tijd om de nodige financiering te vinden.
Graag willen we u hartelijk bedanken voor uw vertrouwen en steun. We hebben uw bijdrage zeer op prijs gesteld.
We begrijpen dat dit nieuws teleurstellend en verontrustend kan zijn.
Als er verdere ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor investeerders, zullen we u op de hoogte houden.
Met vriendelijke groeten,
SCARAB Sports
Groeten,
Matthias
Wij volgen de situatie op de voet en houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
Als gevolg van deze gebeurtenissen en gezien het hoge risico dat de verplichtingen van het bedrijf groter zijn dan de activa, is er weinig of geen kans dat investeerders hun investeringen terugkrijgen. Bovendien zijn aandeelhouders volgens de geldende wetgeving de laatsten die worden terugbetaald in geval van liquidatie (na werknemers, gedekte en ongedekte crediteuren).
Gezien deze betreurenswaardige situatie willen wij u eraan herinneren dat investeren in start-ups, scale-ups en andere snelgroeiende bedrijven risico's met zich meebrengt.
Om deze risico's te beperken, raadt Spreds haar beleggers aan hun portefeuilles te diversifiëren door te beleggen in verschillende soorten bedrijven in verschillende stadia van volwassenheid (seed, early stage, scale-up) en in verschillende sectoren.
In een gezonde, gediversifieerde portefeuille kunnen verliezen op sommige investeringen worden gecompenseerd door winsten op andere investeringen die succesvoller zijn. Klik hier voor meer informatie over hoe u uw portefeuille kunt diversifiëren.
Met vriendelijke groet
Het Spreds-team
Cocoon | Faillissement - haalde in 2021 € 115.000 op
12 september 2023 — Spreds
Beste investeerders,
Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat Cocoon faillissement heeft aangevraagd. We hebben geprobeerd contact op te nemen met de betreffende ondernemer, maar hebben nog niets gehoord.
Houd er rekening mee dat in dit specifieke geval het Tax Shelter voordeel niet verloren zal gaan.
Met vriendelijke groet
Spreds
en een tweede die € 287.950 ophaalde in 2021
Beste investeerders,
Onlangs hebben we vernomen dat SCARAB Sports wordt geliquideerd (op 20 juni 2023). Hieronder vindt u een verklaring van de ondernemer:
Beste investeerders,
Na een grondige evaluatie van onze financiële positie en vooruitzichten, hebben we samen met de andere bestuurders de moeilijke beslissing moeten nemen om het faillissement aan te vragen. Ondanks de vele inspanningen van afgelopen maanden om bijkomende financiering te vinden zijn we er niet in geslaagd om de bank of nieuwe investeerders opnieuw te overtuigen in ons verhaal.
Ondanks verschillende aanvragen bij PMV en bank waar we telkens vooruitgang konden tonen en vertrouwen kregen van onze contactpersonen, hebben beide partijen via het kredietcomite onze aanvragen geweigerd. Het feit dat alle meest vooraanstaande Belgische private voetbalacademies klant zijn bij SCARAB bleek onvoldoende tractie om de kredietcomitees te overtuigen.
Er is ook verder gezocht geweest naar business angels maar ook daar kwam dikwijls de feedback dat we een zeer kapitaalsintesieve startup zijn en er nog te weinig tractie is om te volgen.
We hebben meer tijd gecreërd door onze voornaamste kostenpost van personeel naar beneden te halen. Ook met aanpassingen in het businessmodel, hebben we het tij nog proberen keren, maar nieuwe investeringen bleven een vereiste. maar dat gaf ons nog steeds onvoldoende tijd om de nodige financiering te vinden.
Graag willen we u hartelijk bedanken voor uw vertrouwen en steun. We hebben uw bijdrage zeer op prijs gesteld.
We begrijpen dat dit nieuws teleurstellend en verontrustend kan zijn.
Als er verdere ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor investeerders, zullen we u op de hoogte houden.
Met vriendelijke groeten,
SCARAB Sports
Groeten,
Matthias
Wij volgen de situatie op de voet en houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
Als gevolg van deze gebeurtenissen en gezien het hoge risico dat de verplichtingen van het bedrijf groter zijn dan de activa, is er weinig of geen kans dat investeerders hun investeringen terugkrijgen. Bovendien zijn aandeelhouders volgens de geldende wetgeving de laatsten die worden terugbetaald in geval van liquidatie (na werknemers, gedekte en ongedekte crediteuren).
Gezien deze betreurenswaardige situatie willen wij u eraan herinneren dat investeren in start-ups, scale-ups en andere snelgroeiende bedrijven risico's met zich meebrengt.
Om deze risico's te beperken, raadt Spreds haar beleggers aan hun portefeuilles te diversifiëren door te beleggen in verschillende soorten bedrijven in verschillende stadia van volwassenheid (seed, early stage, scale-up) en in verschillende sectoren.
In een gezonde, gediversifieerde portefeuille kunnen verliezen op sommige investeringen worden gecompenseerd door winsten op andere investeringen die succesvoller zijn. Klik hier voor meer informatie over hoe u uw portefeuille kunt diversifiëren.
Met vriendelijke groet
Het Spreds-team
jeff schreef: ↑27 oktober 2023, 01:08 Je post dit alsof je, na inhouding van de roerende voorheffing (30 %), netto maar 2,87 % overhoudt aan het dividend van 4,10 %.
Maar dividenden zijn voor een totaal van € 800 per kalenderjaar belastingvrij. ...
... Toch belangrijk lijkt me want zo is het dividend netto ook gelijk aan 4,10 % (en niet 2,87%!). ...
Dat klopt allemaal en ik veronderstel eveneens dat iedereen dit wel weet. (Ik recupereer de RV ook altijd via de belastingen)
Toch schrok ik eventjes toen ik in de post van gisteren die "2,87%" zag staan.
We moeten immers toegeven dat "4,10 %" veel mooier klinkt
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
-
- Verbannen Gebruiker
Bij 3% dividendrendement zit je met een portefeuille van 26.667€ al aan het max, bij 4% al aan 20.000€. Daar zitten de meeste beleggers al heel snel aan.
Je kunt niet van elk dividend zeggen dat het netto is omdat het onder de 800€ regel valt
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Via mijn kantoorhouder van Crelan op mail volgende info vernomen:
1) Crelan heeft de goedkeuring ontvangen om coöperatief kapitaal op te trekken tot 7.502 eur per coöperant. (huidig maximum was 5009,60 eur)
Vanaf heden kan je dus (bij)storten, geen instapkosten.
2) Dividend over 2023
4,25% zal worden goedgekeurd op de Algemene Vergadering op 25/04, en worden uitbetaald op 30/04/2024.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
EcoPower stelt voor om een dividend van 4% goed te keuren op de AV.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Met zijn allen er op af voor nieuwe aandelen te kopen.
De instroom zal wel weer starten gezien het dividend.
Mooi dividend er is geen betere manier om kapitaal te laten instromen.
Estate Guru believer.
Was het weer 0% geweest dan zou er waarschijnlijk een uitstroom op gang gekomen. Dan kan je net zo goed maar 1 aandeel aanhouden.
Ik heb het jaarverslag eens doorgenomen en op zich ziet het er allemaal wel goed uit. Stevig bedrijf met mooie resultaten.
Ik vermoed wel dat er de komende jaren wel best veel kapitaal zal nodig zijn om te blijven meespelen. Er zal schaalgrote nodig zijn om te blijven winst maken/uit de kosten komen anders wordt Ecopower gewoon weggedrukt door de grote jongens.
Volgens mij zal er meer moeten ingezet worden op voldoende batterijopslag en performante software om beter in te spelen op de stroomprijzen.
Ik heb het jaarverslag eens doorgenomen en op zich ziet het er allemaal wel goed uit. Stevig bedrijf met mooie resultaten.
Ik vermoed wel dat er de komende jaren wel best veel kapitaal zal nodig zijn om te blijven meespelen. Er zal schaalgrote nodig zijn om te blijven winst maken/uit de kosten komen anders wordt Ecopower gewoon weggedrukt door de grote jongens.
Volgens mij zal er meer moeten ingezet worden op voldoende batterijopslag en performante software om beter in te spelen op de stroomprijzen.
De 4% van nu zal natuurlijk ook te maken hebben naar aanleiding van het ongenoegen van vorig jaar.
Gezien ze aardig gaan moeten investeren de komende jaren voor hun energieproductie om op de grotere schaal te kunnen meespelen, is het de vraag of ze af en toe eens geen jaartje dividend zullen overslaan....
Gezien ze aardig gaan moeten investeren de komende jaren voor hun energieproductie om op de grotere schaal te kunnen meespelen, is het de vraag of ze af en toe eens geen jaartje dividend zullen overslaan....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk, daar start het mee , anders geen dividend, maar daarom is het dividend nog geen zekerheid.
Vorig jaar was er geen dividend. wel was er winst.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De extra kost die ze nu aanrekenen voor mensen met een terugdraaiende teller zal ook aardig aandikken in hun resultaten.
Kleine correctie vorig jaar hing er nog een eventueel te betalen belasting (wegens extra winsten energie crisis) boven hun hoofd.EarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2024, 15:01
Toen moest het verlies van het jaar ervoor gecompenseerd worden. Omdat men namelijk geen negatief dividend uitkeert over een verliesjaar ...
Daarom geen dividend.
Uiteindelijk is het positief voor Ecopower afgelopen geen winst belasting.
Kwestie van alles in zijn context te plaatsen.
Dit maar mijn bescheiden mening.
Dat er centjes gaan nodig zijn niet alleen voor Ecopower is gevolg van toekomstige windmolen parken op zee.
Hoe is volgens mijn bescheiden mening bij nog geen enkele coöperatie vrij gegeven.
De vragen stelling in verband met enquêtes door verschillende coöperaties in verband met hoe men tegen over obligaties als coöperant staat buiten beschouwing.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gewoon d.m.v. kapitaaloproep zeker ?
Of denk je dat ze substantiëel zullen gaan lenen ? (zou kunnen als ze niet op tijd voldoende ophalen eventueek)
Ben ook wel benieuwd naar hoe dat verder gaat verlopen eigenlijk ...
Wie weet gaan ze een deel gaan zoeken in crowlending.