cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Als ik het goed gelezen heb in het jaarverslag dan wordt er door Ecopower, samen met andere energiecoöperaties, geïnvesteerd in een nieuwe energiecoöperatie Seacoop voor wat betreft de offshore windenergie.
Om dan in 2027 een kapitaalsoproep te doen.
Een kapitaalsverhoging met voordeelrechten voor de bestaande aandeelhouders zoals Elia een paar jaar geleden eens gedaan heeft lijkt mij persoonlijk het meest interessant. Uitgifte van obligaties is wat minder leuk voor bestaande aandeelhouders.
Om dan in 2027 een kapitaalsoproep te doen.
Een kapitaalsverhoging met voordeelrechten voor de bestaande aandeelhouders zoals Elia een paar jaar geleden eens gedaan heeft lijkt mij persoonlijk het meest interessant. Uitgifte van obligaties is wat minder leuk voor bestaande aandeelhouders.
Energhent stelt 3% dividend over 2023 voor. Dus 2,1% netto.
Ik heb de vraag gesteld op hun infosessie mbt de financiën en het antwoord was (ook in relatie tot fondsen voor SeaCoop): "crowdfunding/lending is een optie die we zeker kunnen bekijken, doch daar zit je steeds met een tussenpartij die ook een deel van de koek wil, doch we sluiten op voorhand niets uit."
Ze denken voor het SeaCoop verhaal de nodige fondsen te kunnen ophalen samen met de andere coops en eventueel deel door middel van banklening. Echt te springen stonden ze niet voor crowdfunding/lending was mijn gevoel.
Hier nog wat gegevens die ik verzamelde:
Alterfin: er wordt 1% voorgesteld op AV
Incofin: er wordt 2% voorgesteld op AV
Noordlicht: er wordt 4% voorgesteld op AV
Denderstroom: er wordt 4% voorgesteld op AV
Zonnewind: 3%
Eole-Lien: 6%
Alterfin: er wordt 1% voorgesteld op AV
Incofin: er wordt 2% voorgesteld op AV
Noordlicht: er wordt 4% voorgesteld op AV
Denderstroom: er wordt 4% voorgesteld op AV
Zonnewind: 3%
Eole-Lien: 6%
Door onvoorziene omstandigheden ben ik onverwachts niet kunnen naar de A.V. van ECOPOWER gaan op 27 april. En momenteel vind ik daar ook nog geen verslag over.
Daarom mijn vraag (aan wie er eventueel wél aanwezig was).
Werd het voorstel van een dividend van 4 % goedgekeurd op de vergadering?
Een en ander aangevuld, alles is bruto.
Campina Energie: 3.15%
Vlaskracht: 1.75%
Druifkracht; 3%
CLEF: 4.5% voorgesteld op AV
HesbEnergie: 3%
Vents De Sud: 4.5% voorgesteld op AV
Eoly: €13,75 P/A
Beauvent 4%
Peanuts in vergelijking met rendementen op aandelen of ETF’s. En in vergelijking met het risico dat zo’n coöperatieve loopt, vind ik alle bovenstaande rendementen veel te laag.
Je moet die coöperatieve aandelen niet vanuit economisch standpunt maar eerder vanuit ideologisch standpunt aankopen.
Je moet die coöperatieve aandelen niet vanuit economisch standpunt maar eerder vanuit ideologisch standpunt aankopen.
Ja 3,75 % ware veel logischer geweest gezien de ratios en de veronderstellingen waarom het toch 4 % is.
Mooie presentaties en de realiteit.
Diegene die het woord nam over zijn warmtenet en kosten daaraan verbonden nog zoiets.
Waarom ze nog geen revisor hebben....
Estate Guru believer.
Net de melding gekregen dat er een pakje van Beauvent onderweg is. Benieuwd,!
Bij Noordlicht is de 4% intussen bevestigd op de AV (mochten omwille van TS tot nu toe geen dividend uitkeren). In het kader van hun kapitaalsoproep is max investering sinds eind vorig jaar gestegen naar 80 aandelen (20 000 euro).
Eco 2050 3,75 % beslist A.V
Gaan tevens nieuw kapitaal ophalen.
Verwachte opbrengst komende 3 jaar 6 %.
Reden leningen zijn terugbetaald en kapitaal is vastgeklikt aan 6,5 % 1 j 6% 2 j 6% 3 j.
Centjes gaan geïnvesteerd worden in Princes Elisabeth Zone.
Men hoopt dat staatsbon beleggers van vorig jaar geïnteresseerd gaan zijn.
Ter info Eco2050 is eigenlijk een investeringscoöperatie. !!!
Gaan tevens nieuw kapitaal ophalen.
Verwachte opbrengst komende 3 jaar 6 %.
Reden leningen zijn terugbetaald en kapitaal is vastgeklikt aan 6,5 % 1 j 6% 2 j 6% 3 j.
Centjes gaan geïnvesteerd worden in Princes Elisabeth Zone.
Men hoopt dat staatsbon beleggers van vorig jaar geïnteresseerd gaan zijn.
Ter info Eco2050 is eigenlijk een investeringscoöperatie. !!!
Estate Guru believer.
Neen, 3,50% Platin. Vandaar mijn vraag over de daling maar ik was een jaar telaat. 3,75% was in 2022, vorig jaar en dit jaar 3,50%.