cooperatieve aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Overzicht van de Micro-Financing/Social coops.
(info op basis van wat ik kon vinden, er kunnen fouten zitten in de data, kijk altijd zelf na vooraleer je investeert)
Code: Selecteer alles
Naam Type Status Start Prijs/a DivA5Y DivO'23 DivO'22 DivO'21 DivO'20 DivO'19 DivO'18 DivO'17 23 EV 23 a'en 23 EV/a 23 EVa% RES Gebied Website
Alterfin MF-SOC Open 1994 62,50 1,00% 1,00% 1,25% 1,25% 0,50% 1,00% 1,00% 1,00% 73.073.120 1.128.629 65 3,59% Afrika, C&Z-Amerika, Azië https://www.alterfin.be/
Incofin MF-SOC Open 1992 130,20 1,30% 2,00% 1,50% 1,00% 0,00% 2,00% 2,50% 2,50% 56.033.050 388.633 144 10,74% Azië, C&Z-Amerika, Afrika https://incofincvso.be/
Oikocredit MF-SOC Open 1984 50 0,45% 0,00% 1,00% 0,50% 0,00% 0,75% 0,75% 0,75% 23.417.110 463.545 51 1,03% Afrika, Azië, C&Z-Amerika https://www.oikocredit.be/
Beauvent :
Voor mij is dit een opportuniteit om voor een beetje extra diversiteit te zorgen in mijn spaargeld.
https://www.beauvent.be/kapitaalsoproep ... uiderpoortOp dinsdag 24 september om 12u lanceren wij een nieuwe kapitaalsoproep voor een totaal van 500.000 euro
...
Iedereen krijgt de kans om 4 aandelen te kopen van 250 euro, maar coöperanten van Beauvent krijgen 3 dagen voorrang.
Voor mij is dit een opportuniteit om voor een beetje extra diversiteit te zorgen in mijn spaargeld.
In minder dan 1 uur tijd reeds 'uitverkocht' ! (Ik was nog net op tijd. )
https://www.beauvent.be/nieuws/uitverkochtUitverkocht!
Kapitaalsoproep September 24, 2024
Bedankt voor jullie enthousiasme en engagement: we haalden een half miljoen euro op in een half uur! Zo kunnen we snel beginnen bouwen aan de 5.000 zonnepanelen op de daken van Incoplas en Zuiderpoort Gent.
Deze kapitaalsoproep gemist? Wij lanceren zéér snel een nieuwe! Hou dus zeker deze pagina in de gaten.
Of toch te laat
Het geld is tot nu toe nog niet van mijn bankrekening gegaan. Mogelijk is de intekening voor de aandelen dan toch niet doorgegaan. Nochtans heb ik de transactie onmiddellijk bevestigd met Keytrade hardkey en e-commerce code.
Uit de FAQ van Beauvent:
de aankoop gaat in van zodra de aankoopsom op de rekening van Beauvent cv staat
Re: Beauvent aandelen
Ben ik hier de enige die interesse had om voor een klein bedrag in te gaan op die nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent?
Hoe dan ook: ik geef hieronder toch nog mee hoe dit is afgelopen. (Men weet maar nooit of er ergens iemand is die dit wil weten.)
Binnen het uur kreeg ik een mail terug waarin werd uitgelegd dat er, na nazicht, werd vastgesteld dat er inderdaad iets was misgelopen met mijn betaling. Ze hebben een correctie gemaakt en mij de mogelijkheid aangeboden om alsnog een betaling uit te voeren.
Vandaag 26 september, heb ik al een nieuw uittreksel ontvangen met het nieuwe totaal bedrag.
Hoe dan ook: ik geef hieronder toch nog mee hoe dit is afgelopen. (Men weet maar nooit of er ergens iemand is die dit wil weten.)
Voor alle zekerheid had ik hierover een mailtje gestuurd naar Beauvent op 25 september (dag na intekening).
Binnen het uur kreeg ik een mail terug waarin werd uitgelegd dat er, na nazicht, werd vastgesteld dat er inderdaad iets was misgelopen met mijn betaling. Ze hebben een correctie gemaakt en mij de mogelijkheid aangeboden om alsnog een betaling uit te voeren.
Vandaag 26 september, heb ik al een nieuw uittreksel ontvangen met het nieuwe totaal bedrag.
Een cooperatie die meer dividend uitkeert als wenselijk.(gezien financièle cijfers)
Dit jaar 4 % dividend.(omdat men hoopt dat 2024 beter gaat zijn)
Veel beter ware geweest 3,7 %. (bestuurders hebben dit toegegeven op de receptie) zijn persoonlijk aangesproken waarom tegengestemd.
Nu intekenen op nieuwe uitgifte.....
Bestuurders die worden herverkozen en waar men van weet dat ze na een paar maanden er mee stoppen , hoe een A.v zoiets kan goedkeuren ?
Lijkt met dat ze daar aan het zeetje nogal als amateurs te werk gaan, maar ja de A.v keurt alles goed wat op tafel ligt.
En de nieuwe uitgifte is lijk stroop dat men er op afkomt.
Het enige wat alleen telt voor Cooperanten bij Beauvent is dividend.
Arco is blijkbaar al door velen vergeten.
Moesten het jongere aandeelhouders zijn nog te begrijpen.
Maar bijna allemaal 50 plussers.
Estate Guru believer.
Of je met dat "net op tijd" blij moet zijn.... Dat zal in de loop der tijd moeten blijken.Nefertari schreef: ↑24 september 2024, 13:13 In minder dan 1 uur tijd reeds 'uitverkocht' ! (Ik was nog net op tijd. )https://www.beauvent.be/nieuws/uitverkochtUitverkocht!
Kapitaalsoproep September 24, 2024
Bedankt voor jullie enthousiasme en engagement: we haalden een half miljoen euro op in een half uur! Zo kunnen we snel beginnen bouwen aan de 5.000 zonnepanelen op de daken van Incoplas en Zuiderpoort Gent.
Deze kapitaalsoproep gemist? Wij lanceren zéér snel een nieuwe! Hou dus zeker deze pagina in de gaten.
Re: beauvent aandelen
Dat niet iedereen voorstander is van cooperatieve aandelen weet ik al langer dan vandaag.
Ik weet ook dat er risico's kunnen aan verbonden zijn. Daarom ben ik altijd voorzichtig en verdeel ik mijn spaargeld in kleinere investeringen zodat ik nooit grote risico's kan lopen.
Voordat ik begin 2022 inschreef voor mijn eerste Beauvent aandeel, had ik voorafgaand zoveel mogelijk info opgezocht en kwam ik tot het besluit dat deze cooperatie te vertrouwen was.
Ik streef geen hoge winsten na die meestal gepaard gaan met hogere risico's. Verder heb ik vertrouwen in groene energie voor de toekomst. (Trouwens ook van Ecopower, waar ik klant ben, heb ik enkele aandelen.)
Ik geef toe dat ik deze keer impulsief besloten heb om op de Beauvent-kapitaalsoproep in te gaan en (4x250 €) bij te kopen.
Als jullie ervan overtuigd zijn dat ik hier een vergissing bega, dan ben ik steeds bereid om in de toekomst met jullie argumenten rekening te houden.
Ik weet ook dat er risico's kunnen aan verbonden zijn. Daarom ben ik altijd voorzichtig en verdeel ik mijn spaargeld in kleinere investeringen zodat ik nooit grote risico's kan lopen.
Voordat ik begin 2022 inschreef voor mijn eerste Beauvent aandeel, had ik voorafgaand zoveel mogelijk info opgezocht en kwam ik tot het besluit dat deze cooperatie te vertrouwen was.
Ik streef geen hoge winsten na die meestal gepaard gaan met hogere risico's. Verder heb ik vertrouwen in groene energie voor de toekomst. (Trouwens ook van Ecopower, waar ik klant ben, heb ik enkele aandelen.)
Ik geef toe dat ik deze keer impulsief besloten heb om op de Beauvent-kapitaalsoproep in te gaan en (4x250 €) bij te kopen.
Als jullie ervan overtuigd zijn dat ik hier een vergissing bega, dan ben ik steeds bereid om in de toekomst met jullie argumenten rekening te houden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan je dan ook eens zeggen welke financiële cijfers je mening ondersteunen ?
Ik vermoed dat je je van cooperatie vergist eigenlijk.
Op de receptie ...persoonlijk aan jou. Ze willen gewoon geen discussie starten met jou denk ik. Als ze dat ook zouden denken, dan hadden ze geen 4% voorgesteld hé.
Edit: resultaatverwerking Beauvent terug verwijderd
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 28 september 2024, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Was u zelf daar aanwezig ?
Ooit al eens van een ratio gehoord ?
Die ratio is de reden dat Ecopower een paar maal geen dividend heeft uitgekeerd.
En wat hier op forum neergeschreven hoef je niet te geloven.
Er iets uit nemen en over de bestuurders zwijgen, zo ken ik u.
En uw volgende commentaar ratio .....
Ooit al eens van een ratio gehoord ?
Die ratio is de reden dat Ecopower een paar maal geen dividend heeft uitgekeerd.
En wat hier op forum neergeschreven hoef je niet te geloven.
Er iets uit nemen en over de bestuurders zwijgen, zo ken ik u.
En uw volgende commentaar ratio .....
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah, het gaat dus over Ecopower blijkbaar ... als je nu ook nog kan zeggen over welke ratio je het juist hebt ...
Misschien doel je op de reserves ? Die hadden ze nog wat meer kunnen opkrikken door wat minder dividend uit te keren.
Daar ben ik overigens niet tegen en 3% dividend over 2023 had ik ook al goed gevonden hoor.
Maar mij lijken hun cijfers (en ratio's) toch wel ok tot zelfs goed.
Beauvent beauvent beauvent.EarthNvstr1 schreef: ↑28 september 2024, 13:12
Ah, het gaat dus over Ecopower blijkbaar ... als je nu ook nog kan zeggen over welke ratio je het juist hebt ...
Veel te weinig cooperanten kijken naar alle cijfers.
Kijken enkel naar het voorgestelde divdend.
Als cooperant op een Av Iets aan kaarten is men ook niet heel blij mee.
als vb Over het warmte net in Oostende en zijn gebruikskosten in de woontorens.
Cooperanten die op alles ja knikken wat voorligt is wat ze nodig hebben.
En goed opletten wie tegenstemt kunnen ze er dan ook op aanspreken waarom tegengestemd.
Daarna moeten ze toegeven dat 3,7 beter ware geweest dan die 4%.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij Beauvent vind je misschien de schuldgraad wat te hoog ? Of de liquiditeit onvoldoende ?
Het laatste is wellicht van tijdelijke aard.
Het eerste is structureler maar met 43% (tegenover 45% een jaar eerder) is dat nog ok.
Toch voor Beauvent met zo'n eigen vermogen.
Cijfers eind 2023.
Misschien hier eens uitleggen wat bv. het probleem is met het warmtenet in Oostende ?
(persoonlijk volg ik de projecten op zich niet op ...)
De kostprijs voor de gebruikers wegens de tussen personen.EarthNvstr1 schreef: ↑29 september 2024, 08:59
Misschien hier eens uitleggen wat bv. het probleem is met het warmtenet in Oostende ?
(persoonlijk volg ik de projecten op zich niet op ...)
Estate Guru believer.
Ik blijf toch een dubbel gevoel hebben bij de coöperatieve aandelen. Voor spreiding heb ik een aantal aandelen in een 10-tal ervan, maar ik heb er nu toch echt een haat-liefde verhouding mee.
Je bent zeker dat ze niet zakken (EDIT: ze kunnen natuurlijk wel failliet gaan), maar als je der uitstapt kan men alsnog beslissen je wat minder terug te betalen (weet niet of dit eigenlijk telt voor alle co-op).
Ze kunnen ook niet stijgen en het dividend is vanzelfsprekend altijd afwachten.
Neem nu inderdaad Ecopower, ik koop een paar jaar geleden 20 aandelen.
Die 5000€ van toen blijft in het beste geval 5000€ maar kan je ondertussen een pak minder mee kopen. Dat wist ik natuurlijk op voorhand, al had waarschijnlijk niemand voorzien dat het geld op zo korte tijd zoveel waarde ging verliezen .
Er is ook al een paar keer een laag en een paar keer zelfs geen dividend uitbetaald. Dus inflatie + geen dividend. Dat zal dan wel slim beheer zijn, maar een spaarrekening aan 2% ware toen beter lijkt me.
Zij die er al veel langer in zitten en en al die jaren 4% dividend hebben gehad zeggen natuurlijk dat dit er bij hoort. Ik zal ze op het verkeerde moment gekocht hebben :-)
Als ik evenwel kijk wat mijn "belegging in coöperatieven" tot heden heeft opgebracht vind ik toch niet dat ik zo goed bezig ben.
Ik weet wel, sommigen doen het uit overtuiging en om de coöperatieven te steunen, ik dan blijkbaar niet enkel voor dat :-)
Neen serieus, ik hoef niet het onderste uit de kan maar een opbrengst vergelijkbaar met een goed spaarboekje bij bv NIBC hoop ik wel op.
Maar bon, het is altijd iets. De beurs maakt bij wijlen zottere sprongen dan een wild paard en enkele grote beloftevolle reuzen van eerder zijn nu maar een aalmoes meer waard.
Het zijn maar bedenkingen, velen hier zullen het met mij oneens zijn. Ik snap het momenteel gewoon allemaal niet zo goed meer denk ik.
Je bent zeker dat ze niet zakken (EDIT: ze kunnen natuurlijk wel failliet gaan), maar als je der uitstapt kan men alsnog beslissen je wat minder terug te betalen (weet niet of dit eigenlijk telt voor alle co-op).
Ze kunnen ook niet stijgen en het dividend is vanzelfsprekend altijd afwachten.
Neem nu inderdaad Ecopower, ik koop een paar jaar geleden 20 aandelen.
Die 5000€ van toen blijft in het beste geval 5000€ maar kan je ondertussen een pak minder mee kopen. Dat wist ik natuurlijk op voorhand, al had waarschijnlijk niemand voorzien dat het geld op zo korte tijd zoveel waarde ging verliezen .
Er is ook al een paar keer een laag en een paar keer zelfs geen dividend uitbetaald. Dus inflatie + geen dividend. Dat zal dan wel slim beheer zijn, maar een spaarrekening aan 2% ware toen beter lijkt me.
Zij die er al veel langer in zitten en en al die jaren 4% dividend hebben gehad zeggen natuurlijk dat dit er bij hoort. Ik zal ze op het verkeerde moment gekocht hebben :-)
Als ik evenwel kijk wat mijn "belegging in coöperatieven" tot heden heeft opgebracht vind ik toch niet dat ik zo goed bezig ben.
Ik weet wel, sommigen doen het uit overtuiging en om de coöperatieven te steunen, ik dan blijkbaar niet enkel voor dat :-)
Neen serieus, ik hoef niet het onderste uit de kan maar een opbrengst vergelijkbaar met een goed spaarboekje bij bv NIBC hoop ik wel op.
Maar bon, het is altijd iets. De beurs maakt bij wijlen zottere sprongen dan een wild paard en enkele grote beloftevolle reuzen van eerder zijn nu maar een aalmoes meer waard.
Het zijn maar bedenkingen, velen hier zullen het met mij oneens zijn. Ik snap het momenteel gewoon allemaal niet zo goed meer denk ik.