Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Even eerlijk : de beelden die ons nu bereiken uit Sao Paulo zijn er zoals we zagen in Spanje en Italië of erger.
Dat hebben we in België niet meegemaakt. Ook niet in Luik.
De cijfers : die zijn voor een klein land altijd rampzaliger dan voor een groot land. Je kan zelf wel verzinnen waarom.
België deed het niet goed by the way. Voor in geval iemand me beschuldigt dat ik dat wil ontkennen.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 8 april 2021, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus je plan is: daar officieel te gaan wonen. Geen inkomensbelasting te betalen (maar eventueel wel locale taksen en meerwaardetaksen (30%) bij verkoop van je beleggingen). Waarschijnlijk voor een zekere prijsinflatie te zorgen, en het leven voor de local bevolking moeilijker te maken. Ook gebruik te maken van de locale infrastructuur en gezondheidszorg, maar toch als allochtoon niet de locale taal te leren. Op dit forum worden bevolkingsgroepen voor minder verketterd.anonymous schreef: ↑7 april 2021, 21:18Is jammer genoeg niet voor mij. Ambtenaren worden in het land waar je gewerkt hebt belast op het pensioen, dit in tegenstelling tot mensen die in de privé gewerkt hebben. Die krijgen in Portugal hun bruto pensioen netto uitbetaald.
...
Mijn Portugees is voorlopig redelijk belabberd maar gelukkig spreken ze er erg goed Engels, beter dan in Spanje.
M´n pensioen is nog ver weg, maar als ik lees dat Belgen in Portugal bruto=netto krijgen, dan moet ik tegen die tijd maar even heel lief naar FTW (*) kijken en een ´postbusadreske´ bij hem thuis nemen.
Wat zegt ge, FTW, ik bied u 33% van het profijt dat ik daarmee doe.
(*): ik denk dat ik veel liever eens lief naar uw dochter kijk, maar het 1 sluit het ander niet uit.![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
(*): ik denk dat ik veel liever eens lief naar uw dochter kijk, maar het 1 sluit het ander niet uit.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
België deed (doet) het niet goed, en Gidsland is van z´n sokkel gevallen. Maar dat waren ze al eerder. Dat hun cijfers onvolledig waren, was gekend. Per capita blijven ze beter scoren dan B, maar evengoed barslecht.
In de 1e golf konden ze nog argumenteren dat ze prioriteit gaven aan het niet nekken van hun economie (die cijfers zijn nog altijd beter dan de onze, zowel naar economische krimp als naar tekort op begroting), maar met hun ´winkelen op afspraak´ zijn ze daar ook uit de bocht gegaan.
´t Is eieren of jong, ge kunt het niet alle twee hebben, en het lijkt zowel bij ons als bij hen een doodgeboren jong uit een geklutst ei te worden.
Gidsland samengevat: iets beter qua doden per capita, iets beter qua leefbaarheid van de maatregelen, iets beter qua schuldenput, iets beter qua snelheid van vaccineren. Maar allemaal evengoed zwaar gebuisd.
Enfin. Geen ´Concert at Sea´ dit jaar, geen ´Dancetour´, maar ´A Day At The Park´ en ´City of Dance´ gaan nog altijd door, en ´Beachboom´ is gewoon op 14 augustus bevestigd.
Sprake dat 21 april de terassen weer open gaan in NL.
Allee kom, ik heb even tijd dus zal ik toch eens antwoorden op uw flauwekul. Ik heb gezegd het staat op mijn shortlist. Ik heb niet gezegd dat ik al heb beslist om er te gaan wonen. Ik moet nog minstens 7 jaar werken dus het duurt wel nog zijn tijd. Ik spreek Spaans dus indien ik Portugees wil leren zal me dat ook wel lukken.SG_AR schreef: ↑8 april 2021, 09:23Dus je plan is: daar officieel te gaan wonen. Geen inkomensbelasting te betalen (maar eventueel wel locale taksen en meerwaardetaksen (30%) bij verkoop van je beleggingen). Waarschijnlijk voor een zekere prijsinflatie te zorgen, en het leven voor de local bevolking moeilijker te maken. Ook gebruik te maken van de locale infrastructuur en gezondheidszorg, maar toch als allochtoon niet de locale taal te leren. Op dit forum worden bevolkingsgroepen voor minder verketterd.anonymous schreef: ↑7 april 2021, 21:18
Is jammer genoeg niet voor mij. Ambtenaren worden in het land waar je gewerkt hebt belast op het pensioen, dit in tegenstelling tot mensen die in de privé gewerkt hebben. Die krijgen in Portugal hun bruto pensioen netto uitbetaald.
...
Mijn Portugees is voorlopig redelijk belabberd maar gelukkig spreken ze er erg goed Engels, beter dan in Spanje.
Ik ga niet staan bedelen bij het OCMW daar gezien ik een gegarandeerd inkomen heb dat ik daar zal uitgeven gelet op de verblijfplaats. Ik zal dus belastingen betalen op consumptiegoederen en belastingen op het bezit van een eventuele woning.
Ik wil daar geen sociale woning en ik wil geen allerlei gratis tegemoetkomingen zoals men hier wel geeft aan buitenlandse klaplopers. Ik ga daar ook geen ghetto vormen met andere klaplopers en de autochtone bevolking wegjagen uit hun wijken. Ik ga de plaatselijke voeding eten en verlang niet dat ze daar voor mij een frietkot uit de grond stampen.
Het is niet mijn schuld dat de Belgische staat belastingen op mijn pensioen zal inhouden in plaats van dat het mag ingehouden worden door het land waar je effectief woont.
Waarom heeft de Portugese overheid gunstregimes in het leven geroepen? Niet om klaplopers aan te trekken maar om mensen met geld aan te trekken die daar hun geld in de economie pompen. Hier doet men het omgekeerde. Men trekt klaplopers aan en geeft ze allerlei voordelen zonder dat ze iets teruggeven.
Als ik daar gebruik maak van de gezondheidszorg zal ik daar netjes voor betalen. De gezondheidszorg is trouwens Europees geregeld dus zal ik netjes een S1 formulier invullen.
Er valt wel iets te regelen FakkelFakkel schreef: ↑8 april 2021, 09:59 M´n pensioen is nog ver weg, maar als ik lees dat Belgen in Portugal bruto=netto krijgen, dan moet ik tegen die tijd maar even heel lief naar FTW (*) kijken en een ´postbusadreske´ bij hem thuis nemen.
(*): ik denk dat ik veel liever eens lief naar uw dochter kijk, maar het 1 sluit het ander niet uit.![]()
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ondertussen is er wel onlangs een akkoord gesloten dat ze toch het (privè)pensioen uit het buitenland gaan belasten aan 10 procent ( nog altijd een lachertje dus).
Maar als ambtenaar op pensioen blijft België mij belasten. Jammer want ik zou liever 10 procent aan de Portugezen geven ipv nog een cent aan die sukkels hier.
Was er ook niet sprake van, dat je én de Belgische belasting én de Portugese 10% aan je been krijgt ?anonymous schreef: ↑8 april 2021, 10:21Er valt wel iets te regelen FakkelFakkel schreef: ↑8 april 2021, 09:59 M´n pensioen is nog ver weg, maar als ik lees dat Belgen in Portugal bruto=netto krijgen, dan moet ik tegen die tijd maar even heel lief naar FTW (*) kijken en een ´postbusadreske´ bij hem thuis nemen.
(*): ik denk dat ik veel liever eens lief naar uw dochter kijk, maar het 1 sluit het ander niet uit.![]()
Ondertussen is er wel onlangs een akkoord gesloten dat ze toch het (privè)pensioen uit het buitenland gaan belasten aan 10 procent ( nog altijd een lachertje dus).
Maar als ambtenaar op pensioen blijft België mij belasten. Jammer want ik zou liever 10 procent aan de Portugezen geven ipv nog een cent aan die sukkels hier.
Meestal mag men niet dubbel belasten, maar dit leek net weer de uitzondering te worden.
Het valt op hoe snel jullie bereid zijn om fraude te plegen mocht de mogelijkheid zich voordoen.anonymous schreef: ↑8 april 2021, 10:21Er valt wel iets te regelen FakkelFakkel schreef: ↑8 april 2021, 09:59 M´n pensioen is nog ver weg, maar als ik lees dat Belgen in Portugal bruto=netto krijgen, dan moet ik tegen die tijd maar even heel lief naar FTW (*) kijken en een ´postbusadreske´ bij hem thuis nemen.
![]()
Je bent een newbie dus het is normaal dat je nog niet snapt hoe het allemaal werkt en wat de betekenis van de emoji's is.
Alhoewel we tegenwoordig bij elke newbie twijfelen of het de zoveelste nick van armatuurke is maar voorlopig krijg je het voordeel van de twijfel.
Alhoewel we tegenwoordig bij elke newbie twijfelen of het de zoveelste nick van armatuurke is maar voorlopig krijg je het voordeel van de twijfel.
De bookingtools van de vaccinatiecentra kwamen online. De bookingtools ging plat.
QVAX kwam online. QVAX ging plat.
En sinds vanmorgen kan je op myhealthviewer kijken of je een risicopatiënt ben.
't Is eens wat anders.
Myhealthviewer werkt wel (ongeveer), maar myhealthviewer is op dit moment door de overheid van het CSAM-portaal gewipt. Waarschijnlijk te veel aanvragen...
QVAX kwam online. QVAX ging plat.
En sinds vanmorgen kan je op myhealthviewer kijken of je een risicopatiënt ben.
't Is eens wat anders.
Myhealthviewer werkt wel (ongeveer), maar myhealthviewer is op dit moment door de overheid van het CSAM-portaal gewipt. Waarschijnlijk te veel aanvragen...
CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2021, 06:40Da's inderdaad de bottom line. De gewoonlijke regimegetrouwe HLN-zever is weeral gebakken lucht.
De naakte cijfers:
Wij hebben zopas de kaap van 2000 doden/miljoen inwoners gerond.
Brazilië bevindt zich op plaats 18 (1596 doden/mijoen) ...
België zou zich best heeeel bescheiden opstellen als het gaat om Covid-19.
Dat HLN veel gebakken lucht verkoopt, daar geef ik je helemaal gelijk in ...
Maar wat betreft de cijfers op worldometer, een vergelijking tussen de verschillende landen is niet echt evident aangezien landen hun eigen telmethode hebben. België rapporteerde ook vermoedelijke covid-overlijdens, en kwam zo op 31/12/2020 uit op een totaal van 19.441. Met een geschatte oversterfte van 17.966 in 2020 zitten we redelijk in de buurt, rekening houdende met het aantal extra overlijdens tijdens de hittegolf in augustus lijkt het zelfs heel waarschijnlijk dat het aantal werkelijke covid-overlijdens een pak lager ligt dan deze 19.441.
Het aantal officiële covid-overlijdens op 31/12/2020 in Brazilië was 194.976. De oversterfte voor 2020 in Brazilië was 275.587. Zal wel toeval zijn dat er in 2020 een hele hoop extra overlijdens waren door ‘natural causes’?
https://www.conass.org.br/indicadores-d ... -naturais/
Overigens was de officiële piek van het aantal covid-overlijdens in Brazilië 1.554 (29 juli 2020). Op 6 april 2021 is hun nieuwe dagrecord 4.211 officiële overlijdens. Goed bezig daar …
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt, maar ook met die oversterfte gaan we het nooit helemaal juist weten. Ten eerste is die oversterfte een schatting met gemiddelden van vorige jaren - waar ook al uitschieters inzaten zonder COVID- maar door de lockdown krijgen we ook een heel aantal afwijkingen die die oversterfte beïnvloeden. Hoeveel doden minder door de griep? Hoeveel doden minder door het praktisch ontbreken van weekendongevallen? Hoeveel doden extra door uitgestelde zorg? Hoeveel doden extra door psychische problemen door de isolatie. And the list goes on ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
En in Brazilië speelt dat allemaal niet of zo?CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2021, 12:38Dat klopt, maar ook met die oversterfte gaan we het nooit helemaal juist weten. Ten eerste is die oversterfte een schatting met gemiddelden van vorige jaren - waar ook al uitschieters inzaten zonder COVID- maar door de lockdown krijgen we ook een heel aantal afwijkingen die die oversterfte beïnvloeden. Hoeveel doden minder door de griep? Hoeveel doden minder door het praktisch ontbreken van weekendongevallen? Hoeveel doden extra door uitgestelde zorg? Hoeveel doden extra door psychische problemen door de isolatie. And the list goes on ...
Als er geen tests beschikbaar zijn en dus bepaald wordt dat er geen covid-overlijdens zijn lijkt oversterfte wel degelijk een betere indicator dan wat de regering Bolsonaro verkiest bekend te maken. Dus zomaar stellen dat Brazilië het een pak beter doet (of beter gezegd, deed) dan België lijkt me wel heel kort door de bocht. Maar de huidige evolutie in Brazilië is wel degelijk zorgwekkend te noemen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maakt weinig uit n.m.i.CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2021, 12:38Dat klopt, maar ook met die oversterfte gaan we het nooit helemaal juist weten. Ten eerste is die oversterfte een schatting met gemiddelden van vorige jaren - waar ook al uitschieters inzaten zonder COVID- maar door de lockdown krijgen we ook een heel aantal afwijkingen die die oversterfte beïnvloeden. Hoeveel doden minder door de griep? Hoeveel doden minder door het praktisch ontbreken van weekendongevallen? Hoeveel doden extra door uitgestelde zorg? Hoeveel doden extra door psychische problemen door de isolatie. And the list goes on ...
Waar het om gaat is de oversterfte ten opzicht van het gemiddeld van de jaren voor de epidemie. Of je rechtstreeks door covid-19 overlijdt of onrechtstreeks door allerhande neveneffecten die je zoal opnoemt, speelt geen rol.
Na de kortstondige oversterfte zal een langdurige ondersterfte volgen de jaren na het bedwingen van de epidemie. Het gemiddelde van de jaren na de epidemie zal dan iets lager liggen dan het gemiddelde van de jaren voor de epidemie.
Los daarvan... de gevolgen van die maatregelen onderzoeken is uiteraard wel nuttig om in de toekomst betere maatregelen te nemen.