Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Mijn reactie werd ingegeven door MIJN gevoel voor humor waar een beetje zelfspot af en toe moet kunnen.
Suiker op het maandverband : je schat mijn geslacht verkeerd in. De ganse reactie : ben je zelf niet wat verzuurd van altijd maar de eenzame fietser te zijn die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant ?
Antwerpen : klein van oppervlakte inderdaad. ik heb geen E fiets en ik wil er ook geen..Duurder dan pijlen.. Ik koop liever elke X jaar een nieuwe auto.
Maar ik deed dat vroeger wel eens te voet, .. Antwerpen. Door de voetgangerstunnel tot aan het station bv wandelen en daarna met de tram terug.
Brussel : daar kom ik normaal gezien enkel maar als het echt MOET maar de laatste jaren heb ik enkele leuke plaatsjes weten te ontdekken en daar kom ik zeer graag voor terug. Ik nam dan bij voorkeur de trein, daarna de metro en daarna weer te voet.
Sinds Corona ben ik er niet meer geweest omdat ik me van openbaar vervoer weghoud. Ik heb het niet echt gemist maar ik ga binnenkort toch eens terug.
De Croo junior zou toch geen enkele maatregel langer houden dan strict noodzakelijk ?
Ondertussen draagt men in het OV nog steeds een mondmasker. Niet omdat daar een virologische reden voor is, maar omdat de heren hun agenda's niet konden afstemmen. De Codeco was ineens uitgesteld naar 20 mei of iets in dien gebure.
Het mag dan weliswaar het Onrendabelen Vervoer zijn, ook het plebs heeft stemrecht.
Dus dit is weer eens symbolisch. Zie ook 'Bankjespolizei', 'raamregel' en 'bosmondmasker'.
Ondertussen draagt men in het OV nog steeds een mondmasker. Niet omdat daar een virologische reden voor is, maar omdat de heren hun agenda's niet konden afstemmen. De Codeco was ineens uitgesteld naar 20 mei of iets in dien gebure.
Het mag dan weliswaar het Onrendabelen Vervoer zijn, ook het plebs heeft stemrecht.
Dus dit is weer eens symbolisch. Zie ook 'Bankjespolizei', 'raamregel' en 'bosmondmasker'.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En in de ziekenhuizen mogen ze het van mij ook afschaffen.
Meeste patienten en personeelsleden hebben het al gehad, en we kunnen niet eeuwig met die maskers lopen zeulen. Ja, laat iemand die snottert of hoest een masker dragen, maar al de rest kan zonder.
Dat is nog het laatste mondwaskertaboe, meer nog dan het openbaar vervoer.
Meeste patienten en personeelsleden hebben het al gehad, en we kunnen niet eeuwig met die maskers lopen zeulen. Ja, laat iemand die snottert of hoest een masker dragen, maar al de rest kan zonder.
Dat is nog het laatste mondwaskertaboe, meer nog dan het openbaar vervoer.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
[quote
Sintorama: proficiat met je knoert van een ivoren toren
[/quote]
Getuige ook zijn "opinie" over Technische Analyse. In staat zijn andere opinies nog te horen, het is blijkbaar niet iedereen gegeven.
Edit : quote niet zo best gelukt . CN over de ivoren toren van sintorama.
Sintorama: proficiat met je knoert van een ivoren toren
[/quote]
Getuige ook zijn "opinie" over Technische Analyse. In staat zijn andere opinies nog te horen, het is blijkbaar niet iedereen gegeven.
Edit : quote niet zo best gelukt . CN over de ivoren toren van sintorama.
Als we dan toch bezig zijn, Charles. Laat Air France het voorbeeld van Air Bxl overnemen. Weg met de mondonderbroeken. Ik heb voor mijn werk een paar vluchten naar de DFA gemaakt. Negen uur heen met mondonderbroek. Twee en een half uur tussenvlucht. En 8 uur terug.
Volgens mij zijn de Belgen overigens de enige die het mondmasker in de vliegtuigen hebben geschrapt.
Volgens mij zijn de Belgen overigens de enige die het mondmasker in de vliegtuigen hebben geschrapt.
Ik geloof dat de Noren die af en toe hier komen voor het werk het ook niet moeten doen.
Ze heeft daar overigens ook heel lang geduurd voor ze ermee begonnen zijn op het vliegtuig
En de Denen waarschijnlijk al helemaal niet
Ze heeft daar overigens ook heel lang geduurd voor ze ermee begonnen zijn op het vliegtuig
En de Denen waarschijnlijk al helemaal niet
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kijk eens, ik ben niet principieel tegen het mondmasker, het is zeer nuttig geweest.
Maar we hebben nu omikron, een zeer besmettelijke en zeer milde variant (zeer mild in onze goed gevaccineerde populatie moeten we erbij zeggen), en voor die variant zijn geen maatregelen meer nodig.
Het oorspronkelijke coronavirus was een mild verkoudheidsvirus, dat evolueerde naar een gevaarlijke en besmettelijke variant (Covid19). Dezelfde evolutionaire principes hebben ons ook gered, Covid19 is geëvolueerd naar de extreem besmettelijke en zeer milde omikronvariant. De cirkel is rond. Coronavirussen waren vroeger mild, omikron is mild.
Maar we hebben nu omikron, een zeer besmettelijke en zeer milde variant (zeer mild in onze goed gevaccineerde populatie moeten we erbij zeggen), en voor die variant zijn geen maatregelen meer nodig.
Het oorspronkelijke coronavirus was een mild verkoudheidsvirus, dat evolueerde naar een gevaarlijke en besmettelijke variant (Covid19). Dezelfde evolutionaire principes hebben ons ook gered, Covid19 is geëvolueerd naar de extreem besmettelijke en zeer milde omikronvariant. De cirkel is rond. Coronavirussen waren vroeger mild, omikron is mild.
O, is de bron van dit virus ondertussen gevonden? Destijds ging men er van uit dat het een vleermuizen virus was dat via een ander beest (of ontsnapt uit een labo) bij de mens is terecht gekomen. Een geëvolueerd menselijk corona virus was het alleszins niet, dan zouden er veel meer genetische overeenkomsten zijn, dit was iets nieuw voor de mens.Charlesvdw schreef: ↑15 mei 2022, 17:34 Het oorspronkelijke coronavirus was een mild verkoudheidsvirus, dat evolueerde naar een gevaarlijke en besmettelijke variant (Covid19). Dezelfde evolutionaire principes hebben ons ook gered, Covid19 is geëvolueerd naar de extreem besmettelijke en zeer milde omikronvariant. De cirkel is rond. Coronavirussen waren vroeger mild, omikron is mild.
En voor de vaakverguisde experten is de cirkel trouwens helemaal niet zo rond. Zij zijn verre van zeker dat omikron de endgame is. Zij geloven eerder van niet en achten het goed mogelijk dat er nog weer een gevaarlijker variant komt. De evolutie is niet altijd zo rechtlijnig.
Reden te meer om deze variant zoveel mogelijk te laten circuleren zou ik denken. Dan bouwen we weer extra weerstand op voor de volgende variant.mver schreef: ↑15 mei 2022, 18:33 En voor de vaakverguisde experten is de cirkel trouwens helemaal niet zo rond. Zij zijn verre van zeker dat omikron de endgame is. Zij geloven eerder van niet en achten het goed mogelijk dat er nog weer een gevaarlijker variant komt. De evolutie is niet altijd zo rechtlijnig.
Die extra weerstand zou ook niet noodzakelijk het geval zijn naar het schijnt. Hangt af van de veranderingen bij het virus.
Persoonlijk ben ik het mondmasker ook wel beu. In deze fase moeten kwetsbare mensen even voor zichzelf zorgen, vind ik. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Persoonlijk ben ik het mondmasker ook wel beu. In deze fase moeten kwetsbare mensen even voor zichzelf zorgen, vind ik. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het enige wat zeker is, is dat een variant die omikron kan verdringen, nog besmettelijker moet zijn. Logisch voor wie iets van corona en evolutiebiologie kent.mver schreef: ↑15 mei 2022, 18:33 En voor de vaakverguisde experten is de cirkel trouwens helemaal niet zo rond. Zij zijn verre van zeker dat omikron de endgame is. Zij geloven eerder van niet en achten het goed mogelijk dat er nog weer een gevaarlijker variant komt. De evolutie is niet altijd zo rechtlijnig.
Omikron is is én besmettelijker dan de andere varianten zoals Delta, én veel minder ziekmakend. De reden is dat het zich veel meer specifiek richt op de bovenste luchtwegen, en niet op de longen. Daardoor is er een veel hogere virale lading in de bovenste luchtwegen (-> besmettelijker) en is er veel minder tot bijna geen longproblematiek (-> veel minder ziekmakend).
Ik zie niet direct wat voor soort mutatie het virus zowel besmettelijker als ziekmakender zou kunnen maken. Maar dat kan ook aan gebrek aan verbeeldingskracht van mijnentwege liggen.
Omikron is evolutionair ontzettend succesvol,er is dan ook niet veel selectiedruk op het virus om sterk te veranderen.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 15 mei 2022, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kan ik inkomen.ferguson schreef: ↑15 mei 2022, 19:34Reden te meer om deze variant zoveel mogelijk te laten circuleren zou ik denken. Dan bouwen we weer extra weerstand op voor de volgende variant.mver schreef: ↑15 mei 2022, 18:33 En voor de vaakverguisde experten is de cirkel trouwens helemaal niet zo rond. Zij zijn verre van zeker dat omikron de endgame is. Zij geloven eerder van niet en achten het goed mogelijk dat er nog weer een gevaarlijker variant komt. De evolutie is niet altijd zo rechtlijnig.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
I stand corrected. Het is niet een menselijk coronavirus dat geëvolueerd is.vortex schreef: ↑15 mei 2022, 18:19O, is de bron van dit virus ondertussen gevonden? Destijds ging men er van uit dat het een vleermuizen virus was dat via een ander beest (of ontsnapt uit een labo) bij de mens is terecht gekomen. Een geëvolueerd menselijk corona virus was het alleszins niet, dan zouden er veel meer genetische overeenkomsten zijn, dit was iets nieuw voor de mens.Charlesvdw schreef: ↑15 mei 2022, 17:34 Het oorspronkelijke coronavirus was een mild verkoudheidsvirus, dat evolueerde naar een gevaarlijke en besmettelijke variant (Covid19). Dezelfde evolutionaire principes hebben ons ook gered, Covid19 is geëvolueerd naar de extreem besmettelijke en zeer milde omikronvariant. De cirkel is rond. Coronavirussen waren vroeger mild, omikron is mild.
De momenteel nog steeds meest gangbare hypothese is dat het een vleermuisvirus (ook vleermuizen hebben cironavirussen) is dat door een toevallige mutatie ook mensen kan besmetten, mogelijk via nog een andere tussengastheer.
Er waren genetische wijzigingen opgetreden in het spike-eiwit, dat daardoor veel vlotter kon binden aan de ACE-receptor van menselijke cellen.
Tja, in het artikel dat ik gelezen had, klonk zo ongeveer alles wat jij claimt anders. Bron weet ik al niet meer. Is een maand geleden of meer. Waren wel wereldautoriteiten.Charlesvdw schreef: ↑15 mei 2022, 21:10Het enige wat zeker is, is dat een variant die omikron kan verdringen, nog besmettelijker moet zijn. Logisch voor wie iets van corona en evolutiebiologie kent.mver schreef: ↑15 mei 2022, 18:33 En voor de vaakverguisde experten is de cirkel trouwens helemaal niet zo rond. Zij zijn verre van zeker dat omikron de endgame is. Zij geloven eerder van niet en achten het goed mogelijk dat er nog weer een gevaarlijker variant komt. De evolutie is niet altijd zo rechtlijnig.
Omikron is is én besmettelijker dan de andere varianten zoals Delta, én veel minder ziekmakend. De reden is dat het zich veel meer specifiek richt op de bovenste luchtwegen, en niet op de longen. Daardoor is er een veel hogere virale lading in de bovenste luchtwegen (-> besmettelijker) en is er veel minder tot bijna geen longproblematiek (-> veel minder ziekmakend).
Ik zie niet direct wat voor soort mutatie het virus zowel besmettelijker als ziekmakender zou kunnen maken. Maar dat kan ook aan gebrek aan verbeeldingskracht van mijnentwege liggen.
Omikron is evolutionair ontzettend succesvol,er is dan ook niet veel selectiedruk op het virus om sterk te veranderen.
Ik zou wel willen dat jij gelijk had. Het was toen ook een serieuze bummer om te moeten lezen dat dat virus nog altijd niet uitgeteld is.