Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ben echt nieuwsgierig naar de volgende peiling.centiem schreef: ↑4 april 2020, 16:34 Ik word misselijk van het "we zijn goed bezig"-sfeertje bij onze regering, terwijl wij na Italie en Spanje het hardst getroffen zijn (per hoofd van de bevolking). En dat ondanks het feit dat de bevolking hier echt wel de consignes van de overheid volgt.
Het ontraden van mondmaskers (of eender welke barrière voor je mond) en het feit dat zelfs veel mensen in de eerste lijn geen degelijke maskers hebben, heeft hier volgens mij veel mee te maken.
Schuldig verzuim.
Inmiddels is er een uitermate interessant Sociaal Experiment in Nederland gaande.
In theorie - en volgens de Nederlanders - zijn de Coronaregels in Nederland en België 'ongeveer gelijk', maar:
- Er is geen verbod op niet-essentiële verplaatsingen
- De winkels zijn gewoon open (behalve als de eigenaar zelf wél slim is)
- De stomste ideeën worden 'afgeraden', maar er is geen controle en zeker geen straf.
Wat doen Nederlanders graag in het eerste zonnige weekeinde van april ?
- Naar de kust (Scheveningen, Zandvoort)
- Naar de parken (Vondelpark Amsterdam, Zuiderpark Den Haag)
- Naar de woonboulevard (die heb ik ook nooit helemaal begrepen...)
En die DOEN dat dus ook gewoon ! Die hebben geen Crembo.
Aldus meldt de woonboulevard te Heerlen dat alle winkels open zijn (behalve de Ikea - slimme Delftenaren) en dat er een topdrukte wordt verwacht. Bij het Zuiderpark te Den Haag staan er inmiddels rijen bij de sporttoestellen en bij het Vondelpark te Amsterdam is het over de koppen lopen. Geen nieuws van Scheveningen en Zandvoort - nu nog een straffe wind, morgen meer.
Als we over drie weken geen significant verschil in het aantal doden zien, dan weten we het. Alle lock down maatregelen mogen per direct worden opgeheven.
In theorie - en volgens de Nederlanders - zijn de Coronaregels in Nederland en België 'ongeveer gelijk', maar:
- Er is geen verbod op niet-essentiële verplaatsingen
- De winkels zijn gewoon open (behalve als de eigenaar zelf wél slim is)
- De stomste ideeën worden 'afgeraden', maar er is geen controle en zeker geen straf.
Wat doen Nederlanders graag in het eerste zonnige weekeinde van april ?
- Naar de kust (Scheveningen, Zandvoort)
- Naar de parken (Vondelpark Amsterdam, Zuiderpark Den Haag)
- Naar de woonboulevard (die heb ik ook nooit helemaal begrepen...)
En die DOEN dat dus ook gewoon ! Die hebben geen Crembo.
Aldus meldt de woonboulevard te Heerlen dat alle winkels open zijn (behalve de Ikea - slimme Delftenaren) en dat er een topdrukte wordt verwacht. Bij het Zuiderpark te Den Haag staan er inmiddels rijen bij de sporttoestellen en bij het Vondelpark te Amsterdam is het over de koppen lopen. Geen nieuws van Scheveningen en Zandvoort - nu nog een straffe wind, morgen meer.
Als we over drie weken geen significant verschil in het aantal doden zien, dan weten we het. Alle lock down maatregelen mogen per direct worden opgeheven.
Er zullen in de nabije toekomst zeker nog andere epidemieën komen. Hoe de verschillende landen de huidige corona-epidemie bestrijden en hun succes daarin zal voor iedereen leerzaam zijn.
Tja, als je zorg personeel in grote nood zit wegens tekort aan maskers kun je moeilijk de bevolking gaan aanraden om een masker te dragen. Gewoon nog maar zeggen dat mondmaskers het risico op besmetting mogelijks verkleinen zou al tot gevolg hebben dat er massaal jacht gemaakt wordt maskers, tot zelfs diefstal in ziekenhuizen. De hamster gekte op WC papier toont hoe achterlijk egoïstisch een groot deel van het volk op dat punt is.
Achteraf gezien was het niet vervangen van die stock fout, toen dat beslist werd zag de wereld er nog anders uit, die maskers lagen daar al jaren voor niks, ze vervangen kostte geld. Langs de andere kant liggen er ook massa's kogels en ander wapentuig in stock die ook om de zoveel tijd vervangen moeten worden, daarvoor is blijkbaar wel geld. Dus ja, hier zijn foute beslissingen genomen met zware gevolgen.
Klopt dat we qua sterfte cijfers per inwoner tot nu toe niet beter doen dan Italië, het is wel te verwachten dat we de komende weken onder de curve van Italië gaan blijven, enfin dat zou toch het gevolg moeten zijn van het huisarrest dat hier een week vroeger in de verspreiding is ingevoerd. Veel zal ook afhangen van wat er allemaal in onze rusthuizen aan het gebeuren is, als het virus daar op meer plaatsen aan het woekeren is, zijn we echt niet goed bezig. De beslissing om uitzichtloze corona gevallen daar te laten sterven wetende dat het zorgpersoneel geen of onvoldoende bescherming heeft en er totaal niet voor opgeleid is, is ook iets waar achteraf vragen bij gesteld mogen worden.
Inmiddels heeft die van Geraardsbergen zijn kakske ingetrokken.
Ineens is het 1 overijverige agent aan wiens PV's geen vervolg zal worden gegeven.
Laat comité P er toch maar even over heen denderen...
Ineens is het 1 overijverige agent aan wiens PV's geen vervolg zal worden gegeven.
Laat comité P er toch maar even over heen denderen...
Hoe goed worden de maatregelen in België in feite nageleefd?
Als ik op worldometers.info/coronavirus zie ik België de afgelopen weken alleen maar stijgen in de rangorde: meer besmettingen, meer doden, zowel in absolute aantallen als verhoudingsgewijs.
Vorige weekend staken we oa Nederland voorbij in absolute aantallen besmetten terwijl Nederland toch ong. 50% meer inwoners telt en ze later maatregelen namen die minder nageleefd worden. Ik had toen (vorig weekend) ook eens gekeken wie we als volgende zouden kunnen voorbijsteken, nl. Zwitserland, en schatte het op minstens 2 weken. Het zal anderhalve week worden.
Het is zeker niet zo dat ons land meer testen uitvoert. Hebben de zorgverleners hier minder beschermend materiaal dan in de ons omringende landen? Waardoor stijgen we dan zo snel in de rangorde? Als het zo door gaat zal de quarantaine niet op 1 mei opgeheven kunnen worden.
Als ik op worldometers.info/coronavirus zie ik België de afgelopen weken alleen maar stijgen in de rangorde: meer besmettingen, meer doden, zowel in absolute aantallen als verhoudingsgewijs.
Vorige weekend staken we oa Nederland voorbij in absolute aantallen besmetten terwijl Nederland toch ong. 50% meer inwoners telt en ze later maatregelen namen die minder nageleefd worden. Ik had toen (vorig weekend) ook eens gekeken wie we als volgende zouden kunnen voorbijsteken, nl. Zwitserland, en schatte het op minstens 2 weken. Het zal anderhalve week worden.
Het is zeker niet zo dat ons land meer testen uitvoert. Hebben de zorgverleners hier minder beschermend materiaal dan in de ons omringende landen? Waardoor stijgen we dan zo snel in de rangorde? Als het zo door gaat zal de quarantaine niet op 1 mei opgeheven kunnen worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Deze crisis brengt het beste in politici naar boven, Demir heeft alvast bevestigd dat ze beter permanent in haar kot zou blijven.
Ook de grote voetbalinstanties schieten de ene hoofdvogel na de andere, Iden voor een aantal voetbalgoden, ik wordt er misselijk van.
Ook de grote voetbalinstanties schieten de ene hoofdvogel na de andere, Iden voor een aantal voetbalgoden, ik wordt er misselijk van.
Zeer waarschijnlijk stopt de Lockdown niet voor 1 mei. We zitten nog niet aan de top. We moeten ook nog helemaal naar beneden.
Ik denk dat het totaal aantal inwoners niet alleen belangrijk is naar het aantal besmettingshaarden wel en meer.
Vergelijk het met een granaat die je gooit in een menigte.
Het maakt niet alleen uit hoeveel mensen er in een Heizelpaleis zijn maar meer hoeveel granaten je gooit.
En hoe dicht de mensen bij elkaar staan op de plaats van de inslag.
Met dit verschil dat met een virus niet alleen het moment na impact belangrijk is.
Ik denk dat het totaal aantal inwoners niet alleen belangrijk is naar het aantal besmettingshaarden wel en meer.
Vergelijk het met een granaat die je gooit in een menigte.
Het maakt niet alleen uit hoeveel mensen er in een Heizelpaleis zijn maar meer hoeveel granaten je gooit.
En hoe dicht de mensen bij elkaar staan op de plaats van de inslag.
Met dit verschil dat met een virus niet alleen het moment na impact belangrijk is.
Deze cijfers zijn totaal waardeloos omdat niet alle landen in dezelfde fase van hun cyclus zitten. Bij sommigen moet de hel nog losbarsten (USA, UK) terwijl anderen de top aan het naderen zijn, en anderen het ergste gepasseerd zijn.
Voor de rest lees ik hier veel reacties die verklaren waarom de Vlamingen het grosso modo (er zijn uitzonderingen uiteraard) het niet ver gebracht hebben in de wereld: verzuurde, negatief ingestelde, pessimisten die alles afbreken en liever nog in het stenen tijdperk zouden leven. Toen alles nog overzichtelijk was: niet verder dan een steenworp van de grote eik waar hun hele wereld zich afspeelde.
Laatst gewijzigd door NTO op 5 april 2020, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is nooit goed. De maatregelen zijn te streng of niet streng genoeg, de regering is een stelletje amateurs bijeen en andere landen pakken de epidemie veel efficiënter aan. Zeur zeur zaag zaag.
De cijfers zijn niet alleen waardeloos,veel zijn ook verre van correct. Verschillende landen waaronder Nederland tellen twijfelgevallen niet bij de Coronadoden terwijl andere landen dat wel doen
Lees eens wat Nederlandse kranten. Men schat dat het aantal doden 600 meer is dan het cijfer dat ze doorgeven. Het is onmogelijk om op die manier landen met elkaar te vergelijken. Wat voor zin heeft dat trouwens? Elk land heeft andere maatregelen getroffen, heeft een andere bevolkingsdichtheid en een andere cultuur. Het ene volkje heeft een grenzeloos vertrouwen in hun leiders, het andere vertrouwt ze voor geen haar.
Wat betreft het gedrag van de Vlaming, volledig akkoord. Zielige ruziemakers, verzuurd, gunt het licht niet in de ogen van een ander, jaloers op een ander zijn job, enz.
Lees eens wat Nederlandse kranten. Men schat dat het aantal doden 600 meer is dan het cijfer dat ze doorgeven. Het is onmogelijk om op die manier landen met elkaar te vergelijken. Wat voor zin heeft dat trouwens? Elk land heeft andere maatregelen getroffen, heeft een andere bevolkingsdichtheid en een andere cultuur. Het ene volkje heeft een grenzeloos vertrouwen in hun leiders, het andere vertrouwt ze voor geen haar.
Wat betreft het gedrag van de Vlaming, volledig akkoord. Zielige ruziemakers, verzuurd, gunt het licht niet in de ogen van een ander, jaloers op een ander zijn job, enz.
Toch wel pittige reacties, hoe krijgen jullie dan een idee over de aanpak hier en elders.
Of is het dan zoals NTO schrijft: "Toen alles nog overzichtelijk was: niet verder dan een steenworp van de grote eik waar hun hele wereld zich afspeelde."
Zelf ben ik graag met cijfers bezig (én vergelijken), maar toegegeven ik ben liever bezig in m'n bos.
Of is het dan zoals NTO schrijft: "Toen alles nog overzichtelijk was: niet verder dan een steenworp van de grote eik waar hun hele wereld zich afspeelde."
Zelf ben ik graag met cijfers bezig (én vergelijken), maar toegegeven ik ben liever bezig in m'n bos.
Met al die grafiekjes en tabellen hier lijkt het wel een race in om het minst (of meest) slachtoffers. Ik denk dat we pas een oordeel kunnen vellen wanneer de epidemie overal achter de rug is en het stof gaan liggen is.
Nochtans hebben cijfers en grafieken hun nut om een zicht te krijgen op het verloop van de pandemie. En natuurlijk als het voorbij is zal men betere en juistere conclusies kunnen trekken uit die cijfers.