Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Hoeveel gevallen van griep circuleren er momenteel ? Dit virus gedraagt zich gelijkaardig ...vortex schreef: ↑29 mei 2020, 18:46 Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
Ik weet 99.99% zeker dat ik niet ziek ben, dus dit slaat nergens op. Daar bovenop ben ik iemand die van nature niet graag heeft dat anderen in mijn personal space komen. Net zo min als dat ik zelf dicht bij anderen ga staan.geebee schreef: ↑30 mei 2020, 08:58
Misschien uit respect voor de anderen en het winkelpersoneel ?
Een mondmasker is er niet om jezelf te beschermen maar de andere ... ik zal wel weer die onnozelaar zijn met teveel respect voor de andere zeker ... te dwaas voor deze egocentrische maatschappij in ieder geval ...
Ergo, er is nul komma nul reden voor mij om zo´n masker te dragen.
Mocht ik denken dat er ook maar een minieme kans is dat ik momenteel ziek ben, dan zou ik alvast niet gaan werken en mezelf ergens in m´n eentje opsluiten. Wat er met jullie gebeurt kan me tamelijk aan m´n kont roesten, maar ik heb 2 kinderen die ´k niet ziek wil maken. En aangezien ik hier thuis niet met mondmasker rondloop, zou ´t een beetje ridicuul zijn als ik het dan in een winkel wel zou doen.
Je merkt gewoon aan alles dat de mensen die zichzelf opgesloten hebben de afgelopen weken veel angstiger zijn dan diegene die gewoon zijn blijven ´leven´.
Gisteren heb ik de 112 moeten bellen omdat ik getuige was van een zwaar ongeluk op de E17. Finaal blijken er 2 doden te zijn. Die mensen dachten misschien ook dat Corona hun grootste bedreiging was. They stand corrected.
https://www.tvoost.be/nieuws/chaos-op-e ... emse-99167
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik draag ook een mondmasker in elke winkel of bv als ik naar de garage ga.
Ik heb er hier genoeg liggen. Waarom ze niet dragen...?
Het geeft me, net als alle anderen, een beetje een vals gevoel van bescherming.
Ik heb er hier genoeg liggen. Waarom ze niet dragen...?
Het geeft me, net als alle anderen, een beetje een vals gevoel van bescherming.
Re:
Dat van die superspreaders gaat heel zeker in de eerste weken van de epidemie de belangrijkste driver geweest zijn. Net als in Italië gaat de medische sector in het begin zelf ook een superspreader geweest zijn, dokters en verplegers die besmet worden en zo zelf massaal verspreiden. Maar of de huidige maatregelen en ons huidig gedrag vlak na het krokus verlof voldoende zouden zijn om toen de besmettelijkheid onder 1 te krijgen is nog maar de vraag, zou ideaal zijn voor een volgende golf.ThomasDM schreef: ↑29 mei 2020, 21:26Mijn vermoeden is dat er op dit moment weinig plekken zijn waar het virus zich kan verspreiden. De besmettelijkheid lijkt vooral erg hoog in situaties waar mensen langdurig in grotere groepen samen zijn, zeker als dit kleine slecht verluchte binnenruimtes zijn. Als er dan ook nog luid gesproken wordt, gezongen wordt of inspanningen geleverd worden dan stijgt de besmettelijkheidsgraad nog verder. Die situaties waar we superspreaders kunnen hebben zijn nu nog allemaal verboden, op rusthuizen na dan. Bovendien hebben ook veel mensen hun gedrag aangepast.vortex schreef: ↑29 mei 2020, 18:46 Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
Zou kunnen dat het nog te vroeg is, al hoor je de virologen al sinds moederdag zeggen "we gaan zien aan het eind van de week", kortom ze verwachten iets dat zich tot nu toe niet laat zien. Dat dit virus net als de andere corona's en griepvirussen seizoensgebonden is of toch op zijn minst het zelfde patroon (steile klim, piek en langzame afbouw) heeft zal wel zo zijn. Dus ook zonder maatregelen zouden we nu in de staart zitten alleen met veel meer slachtoffers. Vatbaarheid is ook een interessante factor, voormalige Oostbloklanden lijken veel minder vatbaar. Bij een gewone verkoudheid wordt niet iedereen besmet terwijl dit toch een heel besmettelijk virus is en de meerderheid er mee in contact komt. Uit immuniteitstesten blijkt dat 5% antistoffen heeft, die zijn al zeker besmet geweest, vraag is of er ook gevallen zijn en hoeveel, waarbij een besmetting geen (of niet aantoonbaar) antistoffen hebben opgeleverd. Als dat zo is zou een groter deel van de bevolking dit virus hebben doorgemaakt en is dat misschien een factor waarom er ook in landen met veel minder strikte maatregelen een zelfde afbouw plaatsvindt. Kortom veel experten maar nog evenveel openstaande vragen.
Wat het palliatieve betreft heb je uiteraard gelijk en ben ik het ook met je eens. Ook al omdat ik dat zelf van dichtbij heb meegemaakt, nog rap een dure en pijnlijke behandeling (kassa kassa dus op alle niveau's) voor iemand die terminaal was en minder dan 24u later niet meer was.vortex schreef: ↑29 mei 2020, 08:42 -Omdat de dood 1 maand uitstellen niks bijdraagt aan de levenskwaliteit van een patiënt, kun je beter wat spenderen aan goeie palliatieve zorg.
-Omdat je daarmee de medische industrie het kader geeft om exuberante bedragen aan te rekenen.
-Omdat dit de kost voor de gezondheidszorg verhoogt zonder tegenoverstaande kwaliteit of nut. Gezondheidszorg moet in de eerste plaats gericht zijn op kwalitatief leven, niet op kwantitatief leven.
Je ontwijkt met het palliatieve natuurlijk wel mijn andere punten en dan vooral het grote punt. Gaan we een prijs op iemands leven plakken? Is die prijs dan voor iedereen hetzelfde? Wie gaat dat bepalen? Heeft iemand geen recht om een behandeling te eisen? En dit los van het kostenplaatje want hij heeft toch altijd zijn veel te dure premie betaald als verzekering voor het geval zich zoiets voordoet?
Op een maand kan veel gebeuren. De meerderheid van de doktoren en andere geneeskundigen zijn idioten, gelukkig staat daar een minderheid van absolute krakken tegenover. Uit eigen ervaring, ik ben zelf ook ooit ten dode opgeschreven geweest door een paar van die idioten, bleek dat de diagnose nog niet eens in de buurt zat. Of dat pure idiotie was of meer weg had van geldklopperij weet ik in dit geval niet. Maar ik zou geen behandeling mogen krijgen als ik nog volledig bij zinnen ben en de gok wil nemen 'baat het niet dan schaadt het ook niet', omdat ze wat te duur zou zijn? Dit nota bene voor een overheids-verzekering waar mijn premie alleen, over de jaren heen, die kost meermaals dekt. Dat is het punt dat je handig? ontweken hebt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Filip Soubry die terugkom kwam uit Wuhan was 100 % zeker dat hij niet ziek was (dus nog 0,01 % zekerder dan jij) en toch testte hij positief zonder ook maar één ziekteteken ... dus daar gaat je redenering al. Er zijn wellicht veel meer "niet-zieken" (die 99,99 % dus) die verspreider zijn zonder het zelf te weten.Fakkel schreef: ↑30 mei 2020, 09:22Ik weet 99.99% zeker dat ik niet ziek ben, dus dit slaat nergens op.geebee schreef: ↑30 mei 2020, 08:58
Misschien uit respect voor de anderen en het winkelpersoneel ?
Een mondmasker is er niet om jezelf te beschermen maar de andere ... ik zal wel weer die onnozelaar zijn met teveel respect voor de andere zeker ... te dwaas voor deze egocentrische maatschappij in ieder geval ...
We kunnen allemaal aan je kont roesten en je hebt twee kinderen die je niet ziek wil maken maar je loopt wel rond zonder masker net zoals al die andere egotrippers, geen seconde gedacht dat die andere egotrippers zonder masker en ook 99,99 % zeker dat ze geen drager zijn, jij (ondanks je zogezegde personal space) kunnen besmetten en jij dan je kinderen ?
Oh ja, laat maar ... ik ga een beetje buiten zitten zonder masker in mijnen hof ...
[/quote]
geebee schreef: ↑30 mei 2020, 09:00Hoeveel gevallen van griep circuleren er momenteel ? Dit virus gedraagt zich gelijkaardig ...vortex schreef: ↑29 mei 2020, 18:46 Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
Als dit virus zich gelijkaardig gedraagt en momenteel evenveel verspreid is als het griepvirus, waarom maak je je dan zo druk over het dragen van een mondmasker? Ik draag er ook geen in winkels, zie daar op dit moment totaal geen nut in, ten eerste lopen er nu wellicht heel weinig actieve besmettingen rond, ten tweede zijn er enkel kortstondige passages en ten derde is er nog altijd weinig volk in winkels. Mocht er in het najaar een nieuwe epidemie uitbreken, zou ik eventueel wel een P2 masker dragen maar heel zeker niet zo een zelf gemaakt vodje of een waardeloos wegwerp chirurgisch masker dat langs geen kanten aansluit op het gelaat. Een motorrijder zet ook geen sla kom op zijn hoofd, als je dan toch beschermingsmateriaal draagt, zorg dan dat het zinvol is. Maar alle respect en begrip voor wie een feel good masker draagt hoor.geebee schreef: ↑30 mei 2020, 08:58 Misschien uit respect voor de anderen en het winkelpersoneel ?
Een mondmasker is er niet om jezelf te beschermen maar de andere ... ik zal wel weer die onnozelaar zijn met teveel respect voor de andere zeker ... te dwaas voor deze egocentrische maatschappij in ieder geval ... je hoeft het niet te zeggen, ik weet het van mezelf !
2 weken geleden gezien in de lokale supermarkt: een klant eist dat hij met cash kan betalen. Het meisje achter de kassa dringt aan of hij toch niet met een kaart kan betalen. De klant wordt kwaad. Het meisje aanvaardt daarop zijn cash geld. Maar ze keek daarbij niet vriendelijk genoeg volgens de klant. Hij eist dat de winkelmanager erbij wordt gehaald. Als die komt eist de klant dat het meisje haar verontschuldigen aanbiedt. De winkelmanager heeft dat dan maar in haar plaats gedaan.geebee schreef: ↑30 mei 2020, 08:58Misschien uit respect voor de anderen en het winkelpersoneel ?
Een mondmasker is er niet om jezelf te beschermen maar de andere ... ik zal wel weer die onnozelaar zijn met teveel respect voor de andere zeker ... te dwaas voor deze egocentrische maatschappij in ieder geval ... je hoeft het niet te zeggen, ik weet het van mezelf !
Sorry, hoor. Die meisjes verdienen respect voor wat ze doen. Ze hebben het recht zich maximaal te proberen beschermen tegen het Corona-gevaar. En zeker niet dat ze verrot mogen gescholden worden door een tirannieke klant. Zelfs al is die klant 99,99% zeker dat hij niet besmet is.
Zou je dat wel doen? Zeker dat er geen verdwaald virusje over de schutting komt gevlogen, pardoes je luchtwegen in?
Ik maak me, zoals iedereen, meer zorgen dat ik mensen zou besmetten waar ik om geef, dan mensen die ik van haar noch pluimen ken.
Maar je hebt toch wel tv en internet?
Je hebt toch vast vernomen dat ze nu eindelijk toegeven wat al zolang geopperd wordt: risico op besmetting in openlucht is quasi nul. Risico op besmetting via contactoppervlakten wordt ook als heel laag beschouwd (if not inexisting). En gisteren nog: vermoedelijk heeft het virus vochtige warme omgeving nodig (zoals een danscafé) met dicht contact en luid pratende mensen die waterpartikels vol virussen verspreiden.
Ik herhaal: 2 collega's hebben samengewoond met iemand die finaal in het ziekenhuis is beland, zonder zelf ziek te worden. Als dat kan, ga ik in de lokale Carrefour ook niemand ziek maken. Ik tuf ze daar niet in hun bek, he, laat staan dat ik erop kick in m´n bek getuft te worden.
Recente enquête: meer dan 50% van de besmette gevallen kwamen uit de zorg (deu-euh). Close contact, luid praten tegen de oudjes etc. Exact wat dat virus nodig heeft. Exact wat ik niet doe.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Het blijft er wel hoor dat virus. Ook ind e winkels.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/12 ... mettingen/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/12 ... mettingen/
Dat dit geen gemakkelijke discussie zal zijn akkoord maar ja, een mensenleven heeft voor de maatschappij een bepaalde waarde en die kan niet oneindig hoog zijn. Hoe veel een leven waard is zal afhangen van het aantal jaren dat er nog te verwachten zijn en van de kwaliteit van die jaren. Die prijs zou voor iedereen gelijk moeten zijn maar bv wel degressief met de leeftijd, een kinderjaar moet veel meer waard zijn dan een 80+ jaar. De waarde zal door maatschappelijk debat bepaald moeten worden, er zal ergens een consensus moeten gevonden worden. Gelijk welke verzekering heeft een maximum verzekerd bedrag, daarop zou de sociale zekerheid dus geen uitzondering maken.GreenDean schreef: ↑30 mei 2020, 09:53
Je ontwijkt met het palliatieve natuurlijk wel mijn andere punten en dan vooral het grote punt. Gaan we een prijs op iemands leven plakken? Is die prijs dan voor iedereen hetzelfde? Wie gaat dat bepalen? Heeft iemand geen recht om een behandeling te eisen? En dit los van het kostenplaatje want hij heeft toch altijd zijn veel te dure premie betaald als verzekering voor het geval zich zoiets voordoet?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je vergeet één belangrijke nuance: die gelijk welke andere verzekering is niet verplicht.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het is niet omdat het verplicht is dat er geen maximum limiet op staat hé, zie BA auto.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2020, 10:39Je vergeet één belangrijke nuance: die gelijk welke andere verzekering is niet verplicht.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Neen, maar je bent wel vrij om al dan niet die verzekering aan te gaan.vortex schreef: ↑30 mei 2020, 10:41Het is niet omdat het verplicht is dat er geen maximum limiet op staat hé, zie BA auto.CarpeNoctem schreef: ↑30 mei 2020, 10:39Je vergeet één belangrijke nuance: die gelijk welke andere verzekering is niet verplicht.