Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Tot hier heb je volledig gelijk ...vortex schreef: ↑6 juli 2020, 16:33 Ach ja, en op basis van wat moet het individu dan gezonde beslissingen nemen? Op reis gaan is toegelaten, wie een week geleden naar Catalonië op reis vertrok maakte geen onverantwoorde beslissing, toen was daar nog geen sprake van een virus opstoot. Vandaag verwijt jij die mensen van onvoldoende gezond verstand en onverantwoord gedrag, belachelijk! Die mensen hebben geen fout begaan, zij hebben niks gedaan wat niet mocht en kunnen onmogelijk op voorhand geweten hebben dat er zich een uitbraak ging voordoen.
... maar de terugkeerders uit risicogebied (dat vooraf niet als risicogebied was bestempeld) MOETEN wat mij betreft alle verantwoord gedrag vertonen die ze moeten vertonen m.a.w. zich laten testen (op kosten van de overheid), zich in quarantaine houden (op kosten van de overheid, m.a.w. eventueel extra verlof) ... als ze zich daaraan ontrekken (omdat ze zich niet ziek voelen maar wel asymptomatisch zijn) dan zijn in mijn ogen wel degelijk verantwoordelijk.vortex schreef: ↑6 juli 2020, 16:33 Zij hebben zich voor hun reis ook niet moeten registreren, indien ze zich willen laten testen moeten ze daar zelf maar het initiatief voor nemen, idem voor zelf quarantaine, allemaal vrijblijvend advies. Kortom alle verantwoordelijkheid wordt bij het individu gelegd, terwijl het om de veiligheid van de maatschappij gaat. Als er bij die terugkeerders een paar besmet zijn zonder symptomen, zich niet laten testen en hier vrolijk blijven rondlopen zit het spel op de wagen. Mijns inziens is het de overheid die hier het onverantwoord gedrag vertoont door dit allemaal vrijblijvend te laten gebeuren.
De overheid kan onmogelijk iedereen die in risicogebied is geweest in kaart brengen dus moet er hier gerekend worden op die terugkeerders.
Maar de overheid (jij en ik dus) moeten de reislustigen wel extra betaald verlof uitkeren en de thuisblijvers de extra medische kosten laten betalen?
Als er iets onmogelijk is en onhoudbaar dan is het dat wel.
Leve de individuele vrijheid. Maar als het misloopt, op kosten van de overheid!
LOL, Je woont toch in België? Terugkeerders uit risico gebied wordt geadviseerd (niks moeten en zeker niet voor alle terugkeerders) zich te laten testen (op eigen initiatief en kosten), het wordt eveneens geadviseerd om in zelf quarantaine te gaan (ook op eigen kosten, niet ziek geen ziekte briefje in principe). Je moet wel behoorlijk naïef zijn om er van uit te gaan dat iedereen dat braafjes gaat doen, geen verplichting en geen sancties. We gaan zien waar we gaan uitkomen met die burgerzin en al dat gezond verstand van de Belg, ik verwacht er alvast niet veel van, als de overheid er zich zo gemakkelijk vanaf maakt, wat verwacht je dan van het volk?geebee schreef: ↑6 juli 2020, 18:14
... maar de terugkeerders uit risicogebied (dat vooraf niet als risicogebied was bestempeld) MOETEN wat mij betreft alle verantwoord gedrag vertonen die ze moeten vertonen m.a.w. zich laten testen (op kosten van de overheid), zich in quarantaine houden (op kosten van de overheid, m.a.w. eventueel extra verlof) ... als ze zich daaraan ontrekken (omdat ze zich niet ziek voelen maar wel asymptomatisch zijn) dan zijn in mijn ogen wel degelijk verantwoordelijk.
Mocht ze (en bij uitbreiding de EU) op het moment dat de grenzen terug open gingen een on-line registratie systeem op poten gezet hebben, dan weet ze dat wel, meer nog mocht heel de EU dat gedaan hebben weten we ook wie er hier allemaal over de vloer komt. Onverantwoorde nalatigheid noem ik dat, men wist dat het virus nog overal aanwezig is, men wist dat er nieuwe opstoten zouden zijn en men wist wat de gevolgen van reis import zijn (ski verlof Italië) en toch heeft men niks komma nul gedaan ter preventie en dan maar beroep doen op "gezond verstand" en "verantwoordelijkheid" bij de burger. Er zijn op dit moment wellicht meer actieve covid gevallen in Europa dan eind februari en er gaan meer mensen op zomerverlof dan dat er op ski verlof gaan, maar komt allemaal goed hoor, gewoon wat burgerzin en verantwoord gedrag vertonen en als het met de goedheid overeenstemt eens een testje laten doen en vrijwillig in zelf quarantaine gaan, naïevelingen!
We gaan mensen die deze zomer op reis vertrekken - MET TOELATING VAN DE OVERHEID - toch niet als paria's beschouwen zeker ? Je kan drijven, maar hier ben je wel degelijk aan het overdrijven !Jefdewit schreef: ↑6 juli 2020, 18:20Maar de overheid (jij en ik dus) moeten de reislustigen wel extra betaald verlof uitkeren en de thuisblijvers de extra medische kosten laten betalen?
Als er iets onmogelijk is en onhoudbaar dan is het dat wel.
Leve de individuele vrijheid. Maar als het misloopt, op kosten van de overheid!
Die mensen wisten vooraf niet dat ze naar risicogebied gingen en hadden de toelating dus mag je de kosten van iets wat nadien is gebeurd niet verhalen op die individuele reizigers, als je ze die kosten laat betalen dan zullen ze veel meer geneigd zijn om er onderuit te muizen, nu niet.
Er is al veel geld verkwist in deze periode, die testen gaan er ook nog wel bij kunnen.
Het is een ander verhaal als er nu wel nog vertrekken naar risicogebieden, hier zou er een verbod moeten komen vanuit de overheid ... vertrek je dan wel nog, dan ben je in overtreding en moeten alle kosten verhaald worden op die vertrekkers.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
HLN: hold my beer ...CarpeNoctem schreef: ↑2 juli 2020, 21:00 Tegen sommige krantentitels kun je niet opschertsen ...
België wil strategische stock van mondmaskers voor de héle EU beheren
De Block pakt overgewicht bij kinderen aan
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het is nochtans niet al te moeilijk om mensen die op reis geweest zijn in risicolanden te monitoren, op te sporen en met lichte dwang te verplichten in quarantaine te blijven. Tegenwoordig heeft 99 procent een gsm die constant signalen uitstuurt. Voor de operatoren is het een klein kunstje om te weten waar je gezeten hebt.
Als men de technologie niet wil gebruiken om de volksgezondheid te beschermen tja.
Trouwens, sedert wanneer hebben velen hier zo'n blind vertrouwen in de overheid? Als zij zeggen dat reizen veilig is dan is dat voor mij een reden om niet te gaan. De laatste maanden hebben ze niet anders gedaan dan geblunderd en de mensen voorgelogen. Waarom zou het nu anders zijn?
Ik ga normaal graag en veel op reis maar dit jaar zal ik het kelkje aan mij laten voorbijgaan.
Als men de technologie niet wil gebruiken om de volksgezondheid te beschermen tja.
Trouwens, sedert wanneer hebben velen hier zo'n blind vertrouwen in de overheid? Als zij zeggen dat reizen veilig is dan is dat voor mij een reden om niet te gaan. De laatste maanden hebben ze niet anders gedaan dan geblunderd en de mensen voorgelogen. Waarom zou het nu anders zijn?
Ik ga normaal graag en veel op reis maar dit jaar zal ik het kelkje aan mij laten voorbijgaan.
Meestal ga ik graag op reis naar ontwikkelde landen (mooie hotels, goede infrastructuur, goede gezondheidszorg, lekker eten zonder de kans om tourista op te lopen) ... dit jaar hebben we - door de omstandigheden - er voor gekozen om eens minder ontwikkelde gebieden te bezoeken, ook zij verdienen onze steun in deze moeilijke tijden, ik besef dat we een risico nemen maar toch : wij gaan naar Limburg !
In het testen achteraf kan ik mij wel vinden.
Dat mogen ze mjj zelfs verplichten, en op eigen kosten.
Over wat spreekt ge dan, de prijs van een doktersvisite?
Ten opzichte van de prijs van een week op reis gaan is dat toch peanuts, zeker?
En ik wil dan voor mezelf ook graag weten of ik ziek ben, want ik heb geen ambitie om anderen ziek te maken.
Als ik op zaterdag terugkom en me op maandag laat testen, weet ik normaal op woensdag de uitslag. (Indien ze op de Drache Nationale tenminste werken). Die woensdag werk ik dan van thuis, en dan kan ik op donderdag terug aan de slag. Daar zou ik mij echt wel in kunnen schikken zonder daar een drama van te maken. Anderzijds betaal ik wel genoeg sociale bijdragen om dat briefje gewoon binnen te mogen brengen bij de ziekenhuis. Maar allee, van die 25 euro gaan we ook niet verhongeren.
Maar de regio waar ik ga is totaal geen risicogebied (op dit moment).
Dat mogen ze mjj zelfs verplichten, en op eigen kosten.
Over wat spreekt ge dan, de prijs van een doktersvisite?
Ten opzichte van de prijs van een week op reis gaan is dat toch peanuts, zeker?
En ik wil dan voor mezelf ook graag weten of ik ziek ben, want ik heb geen ambitie om anderen ziek te maken.
Als ik op zaterdag terugkom en me op maandag laat testen, weet ik normaal op woensdag de uitslag. (Indien ze op de Drache Nationale tenminste werken). Die woensdag werk ik dan van thuis, en dan kan ik op donderdag terug aan de slag. Daar zou ik mij echt wel in kunnen schikken zonder daar een drama van te maken. Anderzijds betaal ik wel genoeg sociale bijdragen om dat briefje gewoon binnen te mogen brengen bij de ziekenhuis. Maar allee, van die 25 euro gaan we ook niet verhongeren.
Maar de regio waar ik ga is totaal geen risicogebied (op dit moment).
geebee schreef: ↑6 juli 2020, 19:28 Meestal ga ik graag op reis naar ontwikkelde landen (mooie hotels, goede infrastructuur, goede gezondheidszorg, lekker eten zonder de kans om tourista op te lopen) ... dit jaar hebben we - door de omstandigheden - er voor gekozen om eens minder ontwikkelde gebieden te bezoeken, ook zij verdienen onze steun in deze moeilijke tijden, ik besef dat we een risico nemen maar toch : wij gaan naar Limburg !
Je kan ook naar Brussel gaan daar heb je altijd het gevoel dat je in den verre vertoeft.
4n.jpg[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja ik lees soms mijn teksten na en verbeter ze indien nodig.
Ik schaam me daar niet voor.
Zouden er meer mogen doen.
Je mag me altijd op schrijffouten wijzen zodat ik, indien het nog kan, deze terug kan aanpassen.
Verschillen we van mening mag je me daar ook op wijzen en zelfs tegenargumenten aanhalen.
Indien we er een andere mening op na houden betekent het wel niet dat het daarom 'op niets trekt'.
Mensen verschillen wel eens van mening. Ook daar kan ik mee leven.
Ik kan het ook niet helpen dat op dit forum bij aanpassing geen pop up verschijnt met de reden.
Op andere fora is dat zeer normaal.
ps. Het is op dit forum overigens toegelaten gedurende een bepaalde tijd je teksten te verbeteren en aan te passen.
Daar is dus niets fout aan.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juli 2020, 20:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Heel de wereld ondergaat het coronavirus en mensen wisten niet dat de wereld een risicogebied is?geebee schreef: ↑6 juli 2020, 19:08 We gaan mensen die deze zomer op reis vertrekken - MET TOELATING VAN DE OVERHEID - toch niet als paria's beschouwen zeker ? Je kan drijven, maar hier ben je wel degelijk aan het overdrijven !
Die mensen wisten vooraf niet dat ze naar risicogebied gingen en hadden de toelating dus mag je de kosten van iets wat nadien is gebeurd niet verhalen op die individuele reizigers, als je ze die kosten laat betalen dan zullen ze veel meer geneigd zijn om er onderuit te muizen, nu niet.
Er is al veel geld verkwist in deze periode, die testen gaan er ook nog wel bij kunnen.
Je lijkt wel een politicus. Het budgetair gat is al heel diep. Er kan nog altijd wel een putje bij.
Ondertussen is diezelfde overheid wel zijn kar aan het keren en moeten mensen die terugkeren uit risicogebied waarschijnlijk verplicht in quarantaine. Minstens voor 5 dagen, ook als ze negatief testen.
Van mij mag iedereen gaan en staanwaar hij wil. Dat is helemaal mijn punt niet. Maar draag dan ook de gevolgen van je (reis)gedrag.
Het punt is niet dat je ergens met je eigen familie met eigen vervoer in een verlaten oord tot rust komt. Dan ben je veiliger dan in een lokaal warenhuis. Maar als je perse met openbaar vervoer naar een drukbezocht strand of stad wil kan je niet zeggen dat je niet wist dat dit binnen de korste keren van een 'veilig verklaarde zone' kan wijzigen in risicogebied.
En als je het niet wist, dan weet je het nu.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juli 2020, 20:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Update:vortex schreef: ↑6 juli 2020, 19:06 LOL, Je woont toch in België? Terugkeerders uit risico gebied wordt geadviseerd (niks moeten en zeker niet voor alle terugkeerders) zich te laten testen (op eigen initiatief en kosten), het wordt eveneens geadviseerd om in zelf quarantaine te gaan (ook op eigen kosten, niet ziek geen ziekte briefje in principe). Je moet wel behoorlijk naïef zijn om er van uit te gaan dat iedereen dat braafjes gaat doen, geen verplichting en geen sancties. We gaan zien waar we gaan uitkomen met die burgerzin en al dat gezond verstand van de Belg, ik verwacht er alvast niet veel van, als de overheid er zich zo gemakkelijk vanaf maakt, wat verwacht je dan van het volk?
Vandaag om 18:30 Nikolas Vanhecke van De Standaard schreef: CORONA
Reizigers die terugkeren uit risicogebied worden getest en gaan in quarantaine
Wie terugkeert van een bezoek aan een plek waar het coronavirus opnieuw stevig om zich heen grijpt, zal dezelfde status krijgen als een hoogrisico-contact van een covid-19-patiënt. Dat betekent dat reizigers maximaal twee weken in quarantaine gaan en worden getest.