Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Idd. En de oudjes die eraan sterven laten erfenissen na die weer in de markt geïnvesteerd worden.
Of het gaat naar hun kinderen die het verder oppotten ....
Het coronavirus is iets serieus maar je moet ook niet dramatiseren. Op TV gaat het over niets anders. Als er een artikel op een krantenwebsite staat is het bijna altijd BREAKING news, ...NTO schreef: ↑2 maart 2020, 18:28Soms ben je toch moeilijk te volgen. Je spreekt de hele tijd over de media die het Corona-virus uitmelken en paniek zaaien. En dat het maar een griepje is. En dat er elk jaar een paar 100 duizend mensen wereldwijd aan de griep overlijden.Kevva schreef: ↑2 maart 2020, 17:55 Corona is trouwens ook aan het losbreken in Afrika en daar zou het wel eens snel kunnen gaan. Daar gaat de mortaliteit ook hoger liggen wegens een gebrek aan personeel, ziekenhuisbedden en ook de cultuur om niet snel naar een dokter te lopen bij een verkoudheid/ziekte.
En nu in 2 mails schrijf je dat het aan het "losbreken" is in Afrika (een dozijn of zo gevallen zijn er momenteel in het hele continent). En je schrijft dat er in het slechtste geval 30% van de wereldbevolking zal besmet zijn, waarvan 4% sterft. Dat is dan 1,2% van de wereldbevolking die sterven. Dus ongeveer 100 miljoen doden.
100 miljoen doden is dus niets want aan griep sterven per jaar 300.000 mensen
En hoogstens 1,2% van de wereldbevolking zal sterven, maar volgens jou in België maar hoogstens 1000. 1,2% van 11,5 miljoen is iets van 135.000 doden.
Ik krijg kop noch staart aan jouw berichten
Wie maakt wie zot? Ik ben er van overtuigd dat de media een grote paniek onder de bevolking heeft veroorzaakt.
Langs de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat dit nog maar een begin is in Europa. We zullen het zeker niet op 10 besmettingen houden. Dat getal zal sowieso de hoogte in gaan. Ook in onze buurlanden zal het nog fors stijgen.
En ja, het is een kwestie van tijd vooraleer een naaste er mee in aanraking komt. Daar ben ik het volmondig mee eens.
Maar besef zeer goed dat de kans om het op te lopen niet zo groot is, de kans om te overlijden is nog veel kleiner.
Nu zijn er wetenschappers die beweren dat 50, 60 tot zelfs 70% van de wereldbevolking er mee in aanraking zal komen. Dit doe ik af als paniekzaaierij en een dokter hoort dit gewoon NIET te zeggen. Die 70% werd eerst door een Amerikaanse prof gezegd en werd nu trouwens herhaald door een Belgische arts!
Ik persoonlijk denk dat het hooguit 30% van de wereldbevolking zal zijn. De één zal overlijden en de ander zal niet eens beseffen dat hij/zij het heeft gehad. Ik denk dat mijn 30% in elk geval veel dichter bij de realiteit zal liggen dan die 50, 60 en zelfs 70%. Want eerlijk... Die 30% dat ik tot voor kort dacht, volgens mij zal het zelfs nog minder zijn.
De grote groep met besmettingen en doden zal vallen in Afrika.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Stel (dit verzin ik hier ter plaatse. Dit zijn geen officiële cijfers) dat 0,5% van het aantal inwoners van onze provinciehoofdsteden zou besmet geraken.
Met daarna de mortaliteit van 3,50%. Dan kom ik op het volgende uit:
- Aarlen: 150 besmettingen (5 doden)
- Antwerpen: 2630 besmettingen (92 doden)
- Bergen: 480 (17 doden)
- Brugge: 593 besmettingen (21 doden)
- Gent: 1310 (46 doden)
- Hasselt: 392 (14 doden)
- Leuven: 509 (18 doden)
- Luik: 987 (35 doden)
- Namen: 555 (19 doden)
- Waver: 172 (6 doden)
(Brussel: ong. 2000 besmettingen en 70 doden)
Je mag dit quoten voor het nageslacht. Maar als ik een voorspelling mag doen voor België.
Dan schat ik het op max. 22.000 besmettingen en hooguit 700 doden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Geen zorgen tot paniek
Oh ja, en volgend jaar muteert het en komt het nog eens gezellig terug maar zonder al deze grote gevolgen. Eventjes uitzieken en klaar.
Wat als er een aantal familieleden van u bij die 700 doden zijn, gaat u dan nog steeds bagatelliseren Kevva ?
Nee maar ik heb toch de indruk dat iedereen op dit forum aan apocalyptische scenario's denkt. We leven niet in een Hollywoodfilm hé!
De vorige voorspelling sprak in januari van 'over enkele dagen is het minder en binnen enkele weken volledig voorbij' ?
Als ik een goed spreekwoord mag voorstellen voor allen die nu zijn en later wezen zullen :
Schoenmaker, blijf bij uw leest.
""""""How contagious is the Wuhan Coronavirus? (Ro)
The attack rate or transmissibility (how rapidly the disease spreads) of a virus is indicated by its reproductive number (Ro, pronounced R-nought or r-zero), which represents the average number of people to which a single infected person will transmit the virus.
WHO's estimated (on Jan. 23) Ro to be between 1.4 and 2.5. [13]
Other studies have estimated a Ro between 3.6 and 4.0, and between 2.24 to 3.58. [23].
Preliminary studies had estimated Ro to be between 1.5 and 3.5. [5][6][7]
An outbreak with a reproductive number of below 1 will gradually disappear.
For comparison, the Ro for the common flu is 1.3 and for SARS it was 2.0.
WHO Risk Assessment: Global Emergency
On January 30, the World Health Organization declared the coronavirus outbreak a Global Public Health Emergency.
For more information from the WHO regarding novel coronavirus: WHO page on Novel Coronavirus""""
Prepare for the worst, hope for the best.
Ik ben zelf al oergelukkig dat de meeste van mijn collega's geen handjes meer geven, en handgel gebruiken. Ook voor de gewone griepgolf gaat dit al een impact hebben denk ik. Voor de rest, zien we wel. Ik bedoel, we hebben 8 ministers van Volksgezondheid. Dan moet het wel goed komen...
In een zeer recente mail zei je nog: max 30% besmet; max 4% daarvan sterft. Dus 1,2% van de wereldbevolking sterft. Dus zowat 100 miljoen doden.
Je bent echt knettergek. Ofwel ben je weer gestopt met naar de AA te gaan.
Vind het zelf ook allemaal wat overroepen. Om eerlijk te zijn zou het mij normaal niets kunnen schelen en moest ik het oplopen zal ik het wel uitzieken. De situatie is helaas helemaal anders en mijn vrouw is 34 weken zwanger dus ik zou graag kost wat kost vermijden dat zij ziek wordt tot de bevalling, alleen al omwille van het feit dat effecten op ongeboren kinderen nog onbekend zijn.
Je vindt het overroepen ... maar in dezelfde zin verwijs je naar je persoonlijke situatie ... met andere woorden : het is overroepen zolang het maar niet over je eigen kleine wereldje gaat ... hopelijk zie je zelf de contradictie in je schrijven ? Uit de huidige cijfers blijkt dat het vooral ouderen treft ... vandaar wellicht dat je het "overroepen" vindt (afgaande op je zwangere vrouw ben je dus een eind-twintiger, jong-dertiger dus niet direct bij de "kanshebbers") ... mocht je 70'er-80'er zijn met andere lichamelijke problemen zou je het wel niet "overroepen" vinden ... of vind je dat die leeftijdsgroep hun bek maar moet houden ?Flame schreef: ↑3 maart 2020, 08:37 Vind het zelf ook allemaal wat overroepen. Om eerlijk te zijn zou het mij normaal niets kunnen schelen en moest ik het oplopen zal ik het wel uitzieken. De situatie is helaas helemaal anders en mijn vrouw is 34 weken zwanger dus ik zou graag kost wat kost vermijden dat zij ziek wordt tot de bevalling, alleen al omwille van het feit dat effecten op ongeboren kinderen nog onbekend zijn.
Reacties zoals die van Flame zijn typisch voor de hedendaagse mens. Zo lang ik er geen last van heb kan het me niet schelen. Maar nu hij plots een zwangere vrouw heeft kan het hem wel schelen.
Men vergeet gemakkelijkheidshalve dat ze ook ouders en grootouders hebben die ze kunnen besmetten en die er wel kunnen aan overlijden. Er loopt hier ook eentje rond op het werk. Loopt te toeteren dat hij het wel zal overleven. Toen ik zei dat zijn 75 jarige moeder het misschien niet zou overleven was het plots wel erg stil.
Men vergeet gemakkelijkheidshalve dat ze ook ouders en grootouders hebben die ze kunnen besmetten en die er wel kunnen aan overlijden. Er loopt hier ook eentje rond op het werk. Loopt te toeteren dat hij het wel zal overleven. Toen ik zei dat zijn 75 jarige moeder het misschien niet zou overleven was het plots wel erg stil.
Ik vind het altijd goed als mensen zich alleen een mening vormen over dingen waar ze echt verstand van hebben. Jammer genoeg zondigt iedereen daar al eens tegen.
Mezelf incluis, vermoed ik.
Maar ik moet me toch bij de laatste stelling aansluiten. Andere pistes blijven open buiten de AA, maar knettergek blijf ik het ook vinden.
Eén voordeel van dit virus, niemand spreekt nog over regeringsvorming.
Ik wens jullie veel succes met jullie kindje en de verdere zwangerschap. Geniet er vanFlame schreef: ↑3 maart 2020, 08:37 Vind het zelf ook allemaal wat overroepen. Om eerlijk te zijn zou het mij normaal niets kunnen schelen en moest ik het oplopen zal ik het wel uitzieken. De situatie is helaas helemaal anders en mijn vrouw is 34 weken zwanger dus ik zou graag kost wat kost vermijden dat zij ziek wordt tot de bevalling, alleen al omwille van het feit dat effecten op ongeboren kinderen nog onbekend zijn.
Uit bovenstaande reacties leid ik af dat het merendeel van Spaargids.be gepensioneerden zijn.