Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Wat is daar semantisch aan? De realiteit (met hetzelfde aantal werknemers) kant totaal verschillen (wel of niet een OR of CPBW hebben).Fakkel schreef: ↑9 oktober 2020, 13:15 Dat is een semantische discussie (zie https://werk.belgie.be/nl/themas/sociaa ... werking-en). Hoe dan ook, bedrijven die een OR en CPBW hebben, hangen er aan vast om die verkiezingen op 17/11 te organiseren.
Los van de kiezers, zit je daar een ganse dag met meer dan een dozijn mensen in één ruimte.
Wel, laat mij van 't weekend naar 2 voetbalmatchen gaan, geen probleem. Da's open lucht, en ik hou wel wat afstand.
Maar die sociale verkiezingen, dat ik daar als Plant Mgr toe gedwongen word, dat vind ik angstaanjagend. Je wil niet nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn als daar 1 iemand tussen loopt die positief is.
Je organiseert, als je o.a. geen zin hebt in vakbonden en hun vertegenwoordigers binnen je muren , je bedrijf zo dat je daar niet aan moet voldoen.
Het verschil is dat je als werkelijke bedrijfsleider/eigenaar van het bedrijf je de macht hebt om je bedrijf zo in te richten en je als plant manager je gewoon te schikken hebt naar de inrichting van je afdeling volgens de wensen van de werkelijke eigenaars.
Hier geen sociale verkiezingen noch werknemers die zich moeten bezighouden en blootstellen aan dat overbodig gedoe.
Zelfs totale vrije keuze om thuis te werken of op kantoor. En diegenen die toch naar kantoor komen(omdat het soms nodig is of er zelf voor kiezen) hebben alle ruimte om afstand te houden en alle middelen ter beschikking (vrije hoeveelheid mondmaskers, schermen, ontsmettingsmiddelen, glijdende werkuren/dagen...) om veilig te werken.
Nochtans duizenden wernemers.
Je gaat dus beter de discussie aan met de eigenaars van het bedrijf om het eventueel anders in te richten (indien mogelijk).
Indien je in een onderneming werkt waar dat niet mogelijk is heb je nog altijd de keuze het risico te aanvaarden of uit te kijken naar een job die altijd veiliger is. Met jouw opleiding, gezinssituatie en IQ kan dat toch geen enkel probleem zijn?
Overigens hoop ik, buiten deze discussie, dat in je plant alles voorspoedig en veilig mag verlopen.
Et pour les Flamands la même chose?
Alors que des citoyens crient leur mécontentement face au renforcement des mesures anti-coronavirus, le personnel soignant dans les hôpitaux sonne l'alerte. L'ensemble du personnel de la clinique universitaire de Saint-Luc le confirme : le virus n'a pas disparu.
Video: https://www.facebook.com/rtbfinfo/video ... 9570965214
Alors que des citoyens crient leur mécontentement face au renforcement des mesures anti-coronavirus, le personnel soignant dans les hôpitaux sonne l'alerte. L'ensemble du personnel de la clinique universitaire de Saint-Luc le confirme : le virus n'a pas disparu.
Video: https://www.facebook.com/rtbfinfo/video ... 9570965214
Opeengepakte reizigers in tram naar Groenplaats door staking
Door een vakbondsactie bij De Lijn is de dienstverlening vrijdag ernstig verstoord. In Antwerpen rijden er amper bussen en trams, en dat was ’s ochtends te merken op Linkeroever. Richting Groenplaats zaten reizigers op tram 5 als sardientjes in een blik. De Lijn vraagt begrip voor de situatie, maar roept ook op tot gezond verstand.
Bron: https://www.gva.be/cnt/DMF20201009_93559521
1. Dat krijg je nooit voor de sociale verkiezingen in orde.Jefdewit schreef: ↑9 oktober 2020, 13:41 Wat is daar semantisch aan? De realiteit (met hetzelfde aantal werknemers) kant totaal verschillen (wel of niet een OR of CPBW hebben).
Je organiseert, als je o.a. geen zin hebt in vakbonden en hun vertegenwoordigers binnen je muren , je bedrijf zo dat je daar niet aan moet voldoen.
Het verschil is dat je als werkelijke bedrijfsleider/eigenaar van het bedrijf je de macht hebt om je bedrijf zo in te richten en je als plant manager je gewoon te schikken hebt naar de inrichting van je afdeling volgens de wensen van de werkelijke eigenaars.
(…)
Je gaat dus beter de discussie aan met de eigenaars van het bedrijf om het eventueel anders in te richten (indien mogelijk).
Indien je in een onderneming werkt waar dat niet mogelijk is heb je nog altijd de keuze het risico te aanvaarden of uit te kijken naar een job die altijd veiliger is. Met jouw opleiding, gezinssituatie en IQ kan dat toch geen enkel probleem zijn?
Overigens hoop ik, buiten deze discussie, dat in je plant alles voorspoedig en veilig mag verlopen.
2. Dat krijg je nooit voor elk bedrijf in België in orde.
Dus blijft een semantische discussie waarin m'n eigen persoon nog niet eens zo belangrijk is.
Feit is, we worden "gedwongen" verkiezingen te houden met een hoop mensen in één ruimte op een moment dat je dat veel beter niet kan doen. En of ik dan wel of niet in dienst ben bij zo'n bedrijf verandert niks aan de situatie van duizenden andere bedrijven.
Ow jongens... die tram...
Nu, als de SNCB weer eens staakt, dan kan ik mij voorstellen, dat je niet snel genoeg een goed alternatief kan organiseren.
Idem de lange-afstands buslijnen.
Maar de Antwerpse stadstrammetjes ? Ga dan lopen. Of als dat te ver is: een velo'ke of zo'n elektrieke step.
Nu, als de SNCB weer eens staakt, dan kan ik mij voorstellen, dat je niet snel genoeg een goed alternatief kan organiseren.
Idem de lange-afstands buslijnen.
Maar de Antwerpse stadstrammetjes ? Ga dan lopen. Of als dat te ver is: een velo'ke of zo'n elektrieke step.
zoals gewoonlijk, als openbaar vervoer echt nodig is en ook terug gebruikt wordt staken ze weeral, er zijn nog zekerheden.
Iedereen draag een mondmasker zoals voorgeschreven, dus wat is het probleem Zo zie je maar weer wat de gevolgen zijn van die mondmasker waanzin. Men laat het toe dat mensen dichter dan de 1,5m bij elkaar reizen, werken enz... als ze maskers dragen want dan bescherm je de anderen tegen besmetting, althans zo wordt ons dat wijsgemaakt. Wel, wees er maar zeker van dat zulke toestanden potentiële super spreading events zijn, die maskertjes gaan daar maar weinig bescherming bieden.DNE2018 schreef: ↑9 oktober 2020, 13:51
Door een vakbondsactie bij De Lijn is de dienstverlening vrijdag ernstig verstoord. In Antwerpen rijden er amper bussen en trams, en dat was ’s ochtends te merken op Linkeroever. Richting Groenplaats zaten reizigers op tram 5 als sardientjes in een blik. De Lijn vraagt begrip voor de situatie, maar roept ook op tot gezond verstand.
Niets aan de hand volgens onze regering, dus ook geen Corona testen bestellen:
België wacht
En België? Dat heeft voorlopig 0 bestellingen geplaatst. “De overheid heeft nog geen antigeen-testen gekocht, dat klopt”, zegt Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (sp.a). “Men is de testen nog aan het valideren. Pas als dat afgerond is, kunnen we bepalen in welke omgeving we ze best inzetten. Over die strategie zijn experts in overleg.”
Dat overleg gebeurt in de schoot van de Risk Assessment Group. Zij zal advies geven aan de overheid. “En pas dan kunnen we de aankoopstrategie bepalen.” Mogelijk zijn we dan al eind oktober. Vraag is of de wereldwijde voorraad tegen dan al niet opgekocht is door andere overheden.
Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/bu ... a467a8157/
Ik snap echt niet dat je zo dom kunt zijn om daar in te stappen. Zelfs met een Ffp3 stap ik niet in zo' n overvol ding. Ik betaal nog liever 30 euro voor een taxi.vortex schreef: ↑9 oktober 2020, 15:53Iedereen draag een mondmasker zoals voorgeschreven, dus wat is het probleem Zo zie je maar weer wat de gevolgen zijn van die mondmasker waanzin. Men laat het toe dat mensen dichter dan de 1,5m bij elkaar reizen, werken enz... als ze maskers dragen want dan bescherm je de anderen tegen besmetting, althans zo wordt ons dat wijsgemaakt. Wel, wees er maar zeker van dat zulke toestanden potentiële super spreading events zijn, die maskertjes gaan daar maar weinig bescherming bieden.DNE2018 schreef: ↑9 oktober 2020, 13:51
In de periode van 21 september tot 4 oktober was er in het Franstalige basis- en secundair onderwijs sprake van 235 positieve coronagevallen per 100.000 leerlingen
Niets aan de hand in de scholen volgens lollige Ben.
Niets aan de hand in de scholen volgens lollige Ben.
Onze Ben heeft helaas niks te zeggen in / over Franstalig België.
Lollige Ben heeft niks met het Franstalig onderwijs te maken hier de Vlaamse cijfers. Uit die cijfers tot 29 september (idem voor cijfers in Franstalig onderwijs) blijkt alvast dat er in scholen niet meer besmettingen zijn dan in de rest van de samenleving, maw er vinden op scholen niet meer besmettingen plaats dan er buiten. Ben heeft dus groot gelijk om de scholen zo lang mogelijk open te houden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Kan ook per brief of online. Ik zie het probleem niet hoor.Fakkel schreef: ↑9 oktober 2020, 14:45 1. Dat krijg je nooit voor de sociale verkiezingen in orde.
Dus blijft een semantische discussie waarin m'n eigen persoon nog niet eens zo belangrijk is.
Feit is, we worden "gedwongen" verkiezingen te houden met een hoop mensen in één ruimte op een moment dat je dat veel beter niet kan doen. En of ik dan wel of niet in dienst ben bij zo'n bedrijf verandert niks aan de situatie van duizenden andere bedrijven.
Tijdig een werkgroep opstarten binnen het bedrijf om die soc. verkiezingen te organiseren en alles doorpraten met de WG.
Die betaalt ook liever wat meer dan de week nadien 10% van zijn WN's ziek te zien en eventueel z'n bedrijf te moeten sluiten wegens een cluster.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Dan ken je de regels niet.Spruitekop schreef: ↑9 oktober 2020, 18:42Kan ook per brief of online. Ik zie het probleem niet hoor.Fakkel schreef: ↑9 oktober 2020, 14:45 1. Dat krijg je nooit voor de sociale verkiezingen in orde.
Tijdig een werkgroep opstarten binnen het bedrijf om die soc. verkiezingen te organiseren en alles doorpraten met de WG.
Die betaalt ook liever wat meer dan de week nadien 10% van zijn WN's ziek te zien en eventueel z'n bedrijf te moeten sluiten wegens een cluster.
Het is te laat om nog tot online stemming over te gaan.
Het is verplicht ook lokaal stemmen met papier aan te bieden, ook wanneer bv iedereen gevraagd is om per brief te stemmen.
Het blijft ook in dat geval verplicht een volledig ´kiescommissie´ te hebben van (tot) 14p (voorzitter, secretaris, bijzitten, getuigen, vakbond).(*)
Het tellen van de stemmen gebeurt in aanwezigheid van al deze mensen, verplicht.
Maw, je kan de kieshokjes wegnemen waardoor je een handvol mensen minder in die ruimte hebt. Als je geluk hebt volgt iedereen de oproep om per post te stemmen, op. Maar je blijft verplicht met 14p bij elkaar komen.
Edit: veel leesplezier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... c4ZPP3hfxz
(*) als je alle kleuren vakbond hebt en ze allemaal een getuige wensen
Laatst gewijzigd door Fakkel op 9 oktober 2020, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Uiteraard niet maar dat was ook niet mijn punt.Fakkel schreef: ↑9 oktober 2020, 14:45 1. Dat krijg je nooit voor de sociale verkiezingen in orde.
Jouw stelling was: "Verplichte verkiezingen in elk bedrijf (met enige omvang)".
Ik weerlegde dat dit (elk bedrijf met enige omvang) niet het geval moet zijn. Toch niet voor bedrijven die op voorhand al de nodige maatregelen genomen hebben (in se om vakbonden buiten de deur te houden).