Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Dixit : Dan volg je de theorie van Trump.
En De Wever.
Het is China's fout of die van de Walen. Als het maar iemands' fout is.
Nieuws van Gidsland : zij staan nu tweede in Europa. Ze staken ons voorbij volgens cijfers van vandaag. Daar moeten we zeker gaan om veel bij te leren.
China kijkt terecht neer op het Westen. Wij bakken er niets van. Zij wel.
En De Wever.
Het is China's fout of die van de Walen. Als het maar iemands' fout is.
Nieuws van Gidsland : zij staan nu tweede in Europa. Ze staken ons voorbij volgens cijfers van vandaag. Daar moeten we zeker gaan om veel bij te leren.
China kijkt terecht neer op het Westen. Wij bakken er niets van. Zij wel.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En het rare is hoe meer je de schuld bij China legt hoe zwakker wij worden
De overheid hoeft m’n zoon z’n hobby niet af te pakken noch “de scholen” te sluiten, dat zeg ik toch niet. Ik vind wel dat ze sneller mogen overgaan tot sluiting van BEPAALDE scholen en clubs, vanaf een aantal besmettingen. Ik heb de indruk dat scholen kost wat kost open moeten blijven, tot op het punt waarbij je bijna de helft vd tijd geen les hebt. Da’s absurd. En vragen om problemen. Dan moet je straks in huis met ’n mondmasker zitten om niet besmet te worden door uw kind. Dan is men verwonderd dat het antwoord op de vraag “waar ben je besmet geraakt” zo vaak “in mijn gezin” is.
In sportclubs zie je iets soortgelijks: Bij ons: 1 speler in 1 ploeg in quarantaine = die ganse ploeg speelt 2 weken niet en die gasten komen niet op de club of naar training. Dat kan je nakijken op onze site en op rbfa.be. Al die matchen zijn verzet naar een latere datum. Afgelopen weekend speel je dan tegen een club waar de halve ploeg in quarantaine zit, en die vullen doodleuk hun kern aan met spelers van de andere ploeg tot ze terug een ploeg hebben, en hopla, voetballen maar. Je wordt daar als tegenstander ook niet van verwittigd. Nee hoor, je hoort dat in de loop van de match en erna vertellen. Dus je hebt niet eens zelf de kans gehad om die match te laten verplaatsen.
Dan vind ik dat dat regeltjes daar wel wat strenger mogen, ja. Maar volgens de letter zullen ze niks verkeerd doen.
Maar gisteren ben ik bijvoorbeeld in NL geweest (zonder overnachting). Dat is ook “afgeraden”. Nochtans is dat veel veiliger dan de foto’s die iemand hier postte van de Meir of Nieuwstraat. Ik heb gewandeld in polders en bijna geen kat gezien.
Daarom opnieuw: je moet als overheid niet alles verbieden, maar blijkbaar moet je toch wel een heel draaiboek maken zodat mensen in de pas lopen.
Vandaag werk ik thuis. Waarom? Omdat er altijd een kans is dat ik zaterdag in die kantine besmet ben. Dus even afwachten. Da’s geen regel, ik kan vandaag vrolijk naar het werk gaan, maar dát vind ik nu eens een kwestie van fatsoen naar de mensen met wie je anders in contact komt.[Plus, ik wil liever niet in Amerika gaan uitleggen dat door mij de ganse site hier plat ligt]. Als ik morgen nog geen symptomen heb, “waag” ik het erop, maar evengoed hou ik altijd afstand en draag mondmasker.
Ik heb het hier al gezegd: afstand houden mag van mij echt wel het nieuwe normaal worden. Die mondmaskers liever niet, maar allee, het went ook wel.
Je begrijpt het niet, of wil het niet begijpen, dat laat ik in het midden.Fakkel schreef: ↑12 oktober 2020, 10:18 Dan vind ik dat dat regeltjes daar wel wat strenger mogen, ja. Maar volgens de letter zullen ze niks verkeerd doen.
Maar gisteren ben ik bijvoorbeeld in NL geweest (zonder overnachting). Dat is ook “afgeraden”. Nochtans is dat veel veiliger dan de foto’s die iemand hier postte van de Meir of Nieuwstraat. Ik heb gewandeld in polders en bijna geen kat gezien.
Daarom opnieuw: je moet als overheid niet alles verbieden, maar blijkbaar moet je toch wel een heel draaiboek maken zodat mensen in de pas lopen.
Als je vindt dat de regels wat strenger mogen kan je om te beginnen al zelf (want daar heb je nu 100% invloed op) beslissen dat je kind tijdelijk niet meer naar de sportclub gaat. Dat is al een gevoelige risicobeperking. Het risico op besmetting zal bij een contactsport ook veel hoger zijn dan in een gecontroleerde schoolse omgeving.
Maar blijkbaar gaat het op dit punt voor jou te ver (lees nogmaals de terechte opmerking van DNE...) om zelf de beslissing/verantwoordelijkheid te nemen en is het gemakkelijker te wachten op een beslissing van de 'regulerende overheid'?
Dat is gewoon de eigen verantwoordelijkheid (toch voor die zaken waar je zelf vat op hebt) verschuiven naar een ander.
In een democratisch en redelijk vrij systeem (personen die denken dat het er hier anders aan toegaat hebben ofwel een eigen agenda of zijn nog niet ver buiten hun eigen grenzen geweest) kan de overheid nooit een sluitend draaiboek opstellen als de bevolking voor de overgrote meerderheid niet zelf de dringendheid van die maatregelen wil begrijpen en tijdelijk het groepsbelang boven het persoonlijke ik stelt.
Hopen dat een overheid in een democratie zonder massale medewerking van haar inwoners een ingrijpend resultaat kan bereiken is een illusie.
Je had ook zelf de meest effectieve en voor de hand liggende maatregel kunnen nemen: tijdelijk niet meer naar het voetbal en zeker wegblijven uit die kantine. Als je de problemen niet opzoekt moet je ze daarna ook niet oplossen.Da’s geen regel, ik kan vandaag vrolijk naar het werk gaan, maar dát vind ik nu eens een kwestie van fatsoen naar de mensen met wie je anders in contact komt.
Trouwens, als je zaterdag in een mogelijk besmette omgeving bent geweest ga je de dinsdag erna ook niet smetvrij zijn.
Dus de logica van maandag niet maar dinsdag wel kan ik ook niet meer volgen.
Afstand houden zou al maanden het nieuwe normaal moeten zijn. Toch voor iedereen die een beetje bewust is van de problematie.
Uiteraard is het voor ieder gezinssituatie niet hetzelfde en even gemakkelijk.
Ik zou bv. ook niet graag thuiswerken met voortdurend een paar kleuters of lagere scholieren in huis als gevolg van gesloten scholen (zoals tijdens de lock down gedurende de eerste golf).
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 12 oktober 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Ik weet niet of u beseft hoe moeilijk het is om sport te verbieden aan een (jonge) puber als al de rest van zijn of haar vriendjes dit wel nog mogen van hun ouders.Jefdewit schreef: ↑12 oktober 2020, 10:34
Als je vindt dat de regels wat strenger mogen kan je om te beginnen al zelf (want daar heb je nu 100% invloed op) beslissen dat je kind tijdelijk niet meer naar de sportclub gaat. Dat is al een gevoelige risicobeperking. Het risico op besmetting zal bij een contactsport ook veel hoger zijn dan in een gecontroleerde schoolse omgeving.
U haalt perfect een mentaliteit aan waarom men nu niets meer onder controle kan krijgen.
En waarom zou ik dat niet kunnen weten?
Ik wist en weet perfect hoe moeilijk dat is.
Maar ik heb dan ook mogen opvoeden in een iets andere tijd (daarom niet beter of slechter) waar zowel volwassenen als kinderen nog enig gemeenschappelijk gevoel voor regels en gezag hadden en niet alles individueel in vraag werd gesteld en waar vooral niet voortdurend werd gekeken naar wat een ander wel of niet mocht om daar de eigen beslissingen op af te stemmen. En vooral waar ouders een voorbeeldfunctie hadden en niet 'de speelmatekes' van hun kinderen waren.
Dat laatste is op korte termijn gemakkelijker dan belissingen te nemen voor je eigen en je eigen kinderen en dat op een begrijpelijke manier uit te leggen.
De moeilijke weg kan ook. In welke tijd en onder welke omstandigheden, moeilijke beslissingen hebben soms op langere termijn meer resultaat dan steeds de gemakkelijke weg kiezen.
En waarom zou ik dat niet kunnen weten?
Ik wist en weet perfect hoe moeilijk dat is.
Maar ik heb dan ook mogen opvoeden in een iets andere tijd (daarom niet beter of slechter) waar zowel volwassenen als kinderen nog enig gemeenschappelijk gevoel voor regels en gezag hadden en niet alles individueel in vraag werd gesteld en waar vooral niet voortdurend werd gekeken naar wat een ander wel of niet mocht om daar de eigen beslissingen op af te stemmen. En vooral waar ouders een voorbeeldfunctie hadden en niet 'de speelmatekes' van hun kinderen waren.
Dat laatste is op korte termijn gemakkelijker dan belissingen te nemen voor je eigen en je eigen kinderen en dat op een begrijpelijke manier uit te leggen.
De moeilijke weg kan ook. In welke tijd en onder welke omstandigheden, moeilijke beslissingen hebben soms op langere termijn meer resultaat dan steeds de gemakkelijke weg kiezen.
Niet persoonlijk naar jou KapiteinHaak, maar wat je zegt is nu net wat het algemeen probleem is.KapiteinHaak schreef: ↑12 oktober 2020, 10:59 Ik weet niet of u beseft hoe moeilijk het is om sport te verbieden aan een (jonge) puber als al de rest van zijn of haar vriendjes dit wel nog mogen van hun ouders.
"Als iedereen in het water springt, dan mag ik toch ook springen?".
Ook de media speelt hier een vuile rol in. Mensen die geïnterviewd worden (zelfs politiekers) met geen mondmasker of verkeerd aan, geen afstand tussen beiden. Elke dag wel beelden van overtredingen van de regels, illegale feestjes, noem maar op. Dus wat denkt dan de bevolking? "Foert".
Men zou beter 24 uur per dag een livestream tonen op tv met beelden van mensen die op intensieve liggen, inclusief hun doodsstrijd. Dan pas zou er misschien wat besef komen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet ook zeggen dat je zeker het sociale aspect niet mag ontzien van de ouderen. Hoe langer dit duurt hoe meer we die zullen ipv fysiek ook mentaal laten afzien...
Die logica begrijp ik ook niet hoor.DNE2018 schreef: ↑12 oktober 2020, 11:12 Ook de media speelt hier een vuile rol in. Mensen die geïnterviewd worden (zelfs politiekers) met geen mondmasker of verkeerd aan, geen afstand tussen beiden. Elke dag wel beelden van overtredingen van de regels, illegale feestjes, noem maar op. Dus wat denkt dan de bevolking? "Foert".
Juist omdat ik rondom mij zie dat een deel de voor de hand liggende regels niet volgt of voortdurend de realiteit negeert zeg ik niet "foert" maar ben ik juist genoodzaakt de regels strenger toe te passen dan eigenlijk moet.
"De bevolking" bestaat overigens niet.
De laatste maanden ben ik (het veldwerk dus) al éénmalig naar de bioscoop geweest. Daar werden de regels door zeker de helft volledig genegeerd. Voorllopig niet meer voor herhaling vatbaar dus (ook al kreeg ik ter compensatie gratis tickets).
Dit WE nog een cultuurevenement in een theaterzaal bijgewoond. Eigenlijk in getal meer volk bijeen dan in die bioscoop maar van begin tot einde 100% gedisciplineerd verlopen. Dus nog voor herhaling vatbaar.
Ook al meerdere café, op 2 na waar alles redelijk verliep, links laten liggen wegens op zicht totaal ongeorganiseerde boel (wat de uitbaters in de media dan ook als tegendeel mogen beweren). Als tegenpool nog steeds op restaurant en er nog nooit zo rustig gezeten en ook alle regels tot in de puntjes gevolgd door alle aanwezigen.
Als men echt wil moet de horeca en cultuursector dus ook niet al te veel lijden onder de maatregelen.
Ik zie elke dag voorbeelden hoe het niet moet (en de uitbaters en klanten het dus voor zichzelf op termijn onmogelijk maken) en wel kan (en uitbaters en klanten tonen dat je echt niet doodgaat van het tijdelijk naleven van de essentiële regels).
Spijtig genoeg maakt de eerste groep veel kapot voor de tweede.
De contradictie is dan nog eens dat de eerste groep de grootste kwekkers zijn en de eersten zijn om alles af te breken en in vraag te stellen. Terwijl ze meestal zelf de oorzaak en aanzet zijn dat het voor niemand nog kan.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 12 oktober 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze gaan in de kinepolis lord of the rings extended editie uitzenden.Jefdewit schreef: ↑12 oktober 2020, 11:31
"De bevolking" bestaat overigens niet.
De laatste maanden ben ik (het veldwerk dus) al éénmalig naar de bioscoop geweest. Daar werden de regels door zeker de helft volledig genegeerd. Voorllopig niet meer voor herhaling vatbaar dus (ook al kreeg ik ter compensatie gratis tickets).
Dit WE nog een cultuurevenement in een theaterzaal bijgewoond. Eigenlijk in getal meer volk bijeen dan in die bioscoop maar van begin tot einde 100% gedisciplineerd verlopen. Dus nog voor herhaling vatbaar.
Heb eigenlijk zin om thuis voor een kleine 4 euro per film ze zelf bij amazon of dergelijke te kijken. Denk dat dat het meest verstandig is.
Idd, correctie, ik had "een deel van de bevolking" moeten schrijven.Jefdewit schreef: ↑12 oktober 2020, 11:31 Die logica begrijp ik ook niet hoor.
Juist omdat ik rondom mij zie dat een deel de voor de hand liggende regels niet volgt of voortdurend de realiteit negeert zeg ik niet "foert" maar ben ik juist genoodzaakt de regels strenger toe te passen dan eigenlijk moet.
Mensen zoals jij en ik hebben de juiste reflex, van nog meer op te letten.
"een klein deel" was nog beter geweest.
Je krijgt in de media ook een verkeerd beeld.
Je krijgt er meestal alleen de extremen (aan beide zijden) te zien of aan het woord.
Niet de normale gang van zaken.
Bij o.a. Covid-19 is het een nadeel dat het gedrag van dit "klein deel" een veel te grote impact heeft op het normale deel van de bevolking. Ze slagen er zelfs in hele systemen te ontwrichten. Om vervolgens, ironisch genoeg, de schuld van het falen op het systeem of de vertegenwoordigers ervan te steken.
Je kan het vergelijken met publieke wapendracht. Het onverantwoord gedrag van één individu heeft gevolgen buiten alle proporties voor de honderden anderen zonder wapen.
Je krijgt in de media ook een verkeerd beeld.
Je krijgt er meestal alleen de extremen (aan beide zijden) te zien of aan het woord.
Niet de normale gang van zaken.
Bij o.a. Covid-19 is het een nadeel dat het gedrag van dit "klein deel" een veel te grote impact heeft op het normale deel van de bevolking. Ze slagen er zelfs in hele systemen te ontwrichten. Om vervolgens, ironisch genoeg, de schuld van het falen op het systeem of de vertegenwoordigers ervan te steken.
Je kan het vergelijken met publieke wapendracht. Het onverantwoord gedrag van één individu heeft gevolgen buiten alle proporties voor de honderden anderen zonder wapen.
Tja, Ik moet vandaag op consultatie naar een ziekenhuis en de consultaties zijn spijtig genoeg nog niet geannuleerd.
Ik heb er geen zin in, zou liever een paar maanden uitstellen maar of dat zin heeft... ?
Over 2 of 5 maanden is Corona er ook nog. Geen idee of het dan sterker aanwezig is of minder.
Ik probeer zo veel als mogelijk te leven alsof ik in een bos woon. Maar af en toe lukt dat eens niet.
Ik heb er geen zin in, zou liever een paar maanden uitstellen maar of dat zin heeft... ?
Over 2 of 5 maanden is Corona er ook nog. Geen idee of het dan sterker aanwezig is of minder.
Ik probeer zo veel als mogelijk te leven alsof ik in een bos woon. Maar af en toe lukt dat eens niet.
Ik zag hier iets passeren over "verhalen uit de media van Covid patiënten" en hoe dat in vraag werd gesteld.
Iemand uit mijn kennissenkring.
Dertiger, 63 dagen in coma gelegen.
Ondertussen ook een ambassadeur van de maatregelen
Iemand uit mijn kennissenkring.
Dertiger, 63 dagen in coma gelegen.
Ondertussen ook een ambassadeur van de maatregelen
In Februari wel te verstaan. In andere maanden 30 of 31 dagen.
Onze kennis neemt met de maand toe. Nog enkele jaren verder doorploeteren en we zullen nog veel meer over die vier Russen te weten komen.