Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Oei Krikke.. Voor wie verstaat wat jij brabbelt ben je net erg hard onderuit gegaan, jongen.Krikke schreef: ↑16 januari 2021, 23:46De besmettingsgraad is gezakt in Belgie van 7,2 naar 5,2% na het testen van de reizigers dus procentueel zijn er net minder besmettingen. We zien er nu meer omdat we plots 50% extra testen doen.
Ik had hier al een paar keer gelezen dat je niet goed was met cijfers, binnenkort ga ik het nog moeten geloven![]()
Vermoedelijk heb je het over de positiviteitsratio van de testen en niet over de besmettingsgraad.
Al verloopt een grafiek in dalende en stijgende trends, ... er was een daling bezig rond Kerst en Nieuwjaar. Die is nu weg..
De stijgende trend wordt toegeschreven aan de terugkeer van vele reizigers ..
Neen, man. Er zijn nogal wat mensen besmet teruggekomen van op reis en een deel daarvan heeft hier weer anderen besmet.
Door thuis te blijven en contacten te vermijden waar het kan, hadden we wel degelijk minder besmettingen gehad (als iedereen dat zou doen), zaten we met een aantal besmettingen dat daalde en nu niet meer, etc.
Zie de CIJFERS hieronder. De cijfers van de laatste zeven dagen zijn onvolledig voor de 3 laatste ervan.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik heb altijd al gedacht, Krikke, dat je bij het groepje lulkoekers van 'goochelen met cijfers' zat tot je het zelf niet meer begrijpt. En dat schijn je hier te bewijzen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inderdaad, het valt me nu al een week op dat politici (en media) het steevast hebben over besmettingscijfers die stijgen, terwijl die stijging volledig te verklaren is door het feit dat we meer testen.Krikke schreef: ↑16 januari 2021, 23:46 De besmettingsgraad is gezakt in Belgie van 7,2 naar 5,2% na het testen van de reizigers dus procentueel zijn er net minder besmettingen. We zien er nu meer omdat we plots 50% extra testen doen.
Ik had hier al een paar keer gelezen dat je niet goed was met cijfers, binnenkort ga ik het nog moeten geloven![]()
- Op weekbasis zijn er 36% meer testen gedaan, het aantal vastgestelde besmettingen is met 11% gestegen
- Op tweewekelijkse basis is het aantal testen 24% hoger en het aantal besmettingen 4% lager
Ik heb de indruk dat men er nu alles aan doet om de bevolking zo lang mogelijk in de waan te laten dat het slecht gaat, om te vermijden dat we te snel onze vrijheid opeisen.
Hier zie nog eentje die in complottheorieën gelooft ...
Heb je al eens rondgekeken in de ons omringende landen ? Frankrijk lockdown van 18:00-06:00, Nederland scholen dicht tot minstens 8 februari (daar hebben ze - in tegenstelling tot hier - blijkbaar minder schrik van de leerachterstand), Duitsland, enzovoorts ... en hier zou je je "vrijheid" opeisen ...
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad. Bij de dagelijkse persconferentie wordt er telkens op gehamerd dat er weliswaar meer besmettingen vastgesteld worden, maar dat er ook veel meer getest wordt omwille van terugkerende reizigers.geebee schreef: ↑17 januari 2021, 11:57Hier zie nog eentje die in complottheorieën gelooft ...
Heb je al eens rondgekeken in de ons omringende landen ? Frankrijk lockdown van 18:00-06:00, Nederland scholen dicht tot minstens 8 februari (daar hebben ze - in tegenstelling tot hier - blijkbaar minder schrik van de leerachterstand), Duitsland, enzovoorts ... en hier zou je je "vrijheid" opeisen ...
Maar wie in complotten gelooft, filtert wat in het kraam past, en wat niet in het kraam past.
Als je echt dringend iemand wil bijspringen die het het verschil niet schijnt te begrijpen tussen besmettingscijfers en positiviteitsratio ben je zeker bij de slimste 5 hier, allebeiNipo schreef: ↑17 januari 2021, 11:22
Inderdaad, het valt me nu al een week op dat politici (en media) het steevast hebben over besmettingscijfers die stijgen, terwijl die stijging volledig te verklaren is door het feit dat we meer testen.
De positiviteitsratio is dan ook gedaald van 7% op 31december naar 5% vandaag.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Volledig te verklaren (zelf uit je duim gezogen)... Vrijheid opeisen..
Meer dan één steek los !
Om daar even verder op te borduren.amturingas schreef: ↑17 januari 2021, 12:15 Maar wie in complotten gelooft, filtert wat in het kraam past, en wat niet in het kraam past.
Laat ons even aannemen dat er effectief een (politieke/financiële) elite is die de grote massa onder de knoet wil houden.
Denken die complotdenkers dan werkelijk dat door onze "vrijheid" in te perken door lockdowns, nachtklokken, mondmaskers, sluiten van horeca, enzovoorts. die elite ons klein wil krijgen en/of houden.
Als er net iets wat tot opstand zal leiden dan is het het van het blijven opleggen van dergelijke maatregelen.
De elite weet maar al te goed dat ze de massa klein kan houden door ze hun reisje, hun bezoekje aan een pretpark, hun dagelijks of wekelijks cafébezoek, eens gaan schreeuwen op een tribune van een voetbalmatch, een restaurantbezoek, ... NIET af te nemen ... WAAROM zouden ze dan in godsnaam er zich mee bezighouden met beperkingen op te leggen die net het omgekeerde zou bereiken dan datgene wat ze willen ... brood en spelen is net datgene wat de massa in bedwang houdt.
-
- Verbannen Gebruiker
De wegen van de complotdenkers en Inquirer zijn ondoorgrondelijk
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Interessante reacties...
U mag me als een complotdenker wegzetten zoveel u wil, maar dat verandert niets aan de cijfers natuurlijk.
Men weet niet exact hoeveel besmettingen er plaatsvinden, omdat men niet wekelijks de ganse bevolking kan testen. Dus moet men zich baseren op de testresultaten van een kleinere groep die wel getest is. Deze groep is niet willekeurig geselecteerd, maar bestaat uit personen die een verhoogde kans hebben op besmetting.
Feit is dat het % positieve gevallen in die geteste groep nu al enkele weken daalt. Er zijn daarvoor maar twee mogelijke verklaringen :
Wat klopt er niet aan die redenering? Op welke manier is het complotdenken om vast te stellen dat deze lezing van de statistieken niet tot uiting komt in de communicatie van politici?
Waarom zouden die cijfers aanleiding moeten geven tot striktere reisbeperkingen of vervroegde avondklokken?
U mag me als een complotdenker wegzetten zoveel u wil, maar dat verandert niets aan de cijfers natuurlijk.
Men weet niet exact hoeveel besmettingen er plaatsvinden, omdat men niet wekelijks de ganse bevolking kan testen. Dus moet men zich baseren op de testresultaten van een kleinere groep die wel getest is. Deze groep is niet willekeurig geselecteerd, maar bestaat uit personen die een verhoogde kans hebben op besmetting.
Feit is dat het % positieve gevallen in die geteste groep nu al enkele weken daalt. Er zijn daarvoor maar twee mogelijke verklaringen :
- Ofwel is deze geteste groep nog steeds even representatief voor de bevolking en zijn er dus minder besmettingen.
- Ofwel bestaat de groep die men nu test uit personen die een kleiner dan gemiddeld besmettingsrisico lopen
Wat klopt er niet aan die redenering? Op welke manier is het complotdenken om vast te stellen dat deze lezing van de statistieken niet tot uiting komt in de communicatie van politici?
Waarom zouden die cijfers aanleiding moeten geven tot striktere reisbeperkingen of vervroegde avondklokken?
-
- Verbannen Gebruiker
Serieus ? Heeft reizen tijdens 14 daagse of langere vakanties er niet altijd voor gezorgd dat er meer import was van besmettingen ?
De grenzen vandaag sluiten om te voorkomen dat de UK versie of de ZA versie van het virus zich hier zou verspreiden is rijkelijk (te) laat wel.
Dat had al heel erg lang moeten gebeuren.
Tja..dat was alleszins de tactiek van Thailand en ze hebben het er heel goed mee gedaan.
Ze hebben het niet kunnen volhouden en hun miserie is pas echt begonnen nadat ze de grenzen weer opendeden, om economische redenen.
Je verliest als land wat inkomsten door de grenzen te sluiten. Maar daarna verlies je veel geld door ze te openen, iedereen moet in lockdown, regionaal werden er gebieden afgesloten van de buitenwereld, handelszaken moeten weer allemaal dicht, etc.
De pest of de cholera.. ?
De grenzen vandaag sluiten om te voorkomen dat de UK versie of de ZA versie van het virus zich hier zou verspreiden is rijkelijk (te) laat wel.
Tja..dat was alleszins de tactiek van Thailand en ze hebben het er heel goed mee gedaan.
Ze hebben het niet kunnen volhouden en hun miserie is pas echt begonnen nadat ze de grenzen weer opendeden, om economische redenen.
Je verliest als land wat inkomsten door de grenzen te sluiten. Maar daarna verlies je veel geld door ze te openen, iedereen moet in lockdown, regionaal werden er gebieden afgesloten van de buitenwereld, handelszaken moeten weer allemaal dicht, etc.
De pest of de cholera.. ?
Ik twijfel of reizen op zich een probleem vormt, in de zomermaanden kabbelde het aantal besmettingen op een relatief laag niveau voort, het is pas nadat het schooljaar hervatte dat er een stijging vastgesteld is, die nog eens versnelde toen ook het academiejaar herbegonnen was.haelewyn schreef: ↑17 januari 2021, 15:28 Serieus ? Heeft reizen tijdens 14 daagse of langere vakanties er niet altijd voor gezorgd dat er meer import was van besmettingen ?
We zijn ondertussen twee weken na de kerstvakantie, en zoals in mijn vorige bericht reeds aangegeven, lijkt het erop dat er in die groep geen hoger aantal besmettingen is vastgesteld.
Maar men is ondertussen wel zover dat men u verplicht om formulieren in te vullen na een verblijf in het buitenland, onder dreiging van 250€ boete, en u verplicht om een week onbetaald quarantaineverlof te nemen. Iedereen is vrij om dat te accepteren, maar op het continuüm tussen vrije democratie en autoritair absolutisme, vind ik dat een stap in de verkeerde richting.
Trouwens, er ontstaan overal permanent nieuwe varianten van het virus, en af en toe zit er eentje tussen die zich binnen de context die we hebben gecreëerd (maskers, afstand houden, enz...) beter kan verspreiden dan andere varianten. Dat fenomeen is niet specifiek voor het VK of ZA. We kunnen dus nu de grenzen sluiten voor bepaalde landen, maar er kan ondertussen een even besmettelijke variant ontstaan in elk ander land, inclusief België.
Ik ben het totaal niet met je eens, Nipo. Als ik met huisartsen in de streek hier praat zeggen die ook dat ze een toename merken na reizen, in periode dat er meer gereisd werd, etc.
Reizen zorgt voor meer contacten. Dat is al slecht voor je risico om ziek te worden.
De eerste verspreiding van het virus is gebeurd door reizigers. Als na de uitbraak in China de grenzen gesloten werden was het virus niet buiten China geraakt. Er is geen enkele reden om.aan te nemen dat dat veranderd zou kunnen zijn. Integendeel met de nieuwe varianten.
Wie met zijn eigen gezin met de auto naar een huisje in het bos reist en enkel contacten heeft met anderen om naar de winkel te gaan heeft geen groter risico dan bij thuisblijven.
Maar aangezien dat niet te controleren is moesten de grenzen al lang dicht zijn en moesten alle reizen worden verboden. Maar dat is economisch een probleem.
FVDB en de virologen vinden ook dat reizen zou moeten verboden worden. Wie geloven we... Nipo of die anderen ?
Ik weet het al ! :-)
Reizen zorgt voor meer contacten. Dat is al slecht voor je risico om ziek te worden.
De eerste verspreiding van het virus is gebeurd door reizigers. Als na de uitbraak in China de grenzen gesloten werden was het virus niet buiten China geraakt. Er is geen enkele reden om.aan te nemen dat dat veranderd zou kunnen zijn. Integendeel met de nieuwe varianten.
Wie met zijn eigen gezin met de auto naar een huisje in het bos reist en enkel contacten heeft met anderen om naar de winkel te gaan heeft geen groter risico dan bij thuisblijven.
Maar aangezien dat niet te controleren is moesten de grenzen al lang dicht zijn en moesten alle reizen worden verboden. Maar dat is economisch een probleem.
FVDB en de virologen vinden ook dat reizen zou moeten verboden worden. Wie geloven we... Nipo of die anderen ?
Ik weet het al ! :-)
Spreken we dan niet beter over verhoogde kans op besmetting bij overvolle vliegtuigen, treinen en (school)bussen?
En mogen dan de dierentuinen met beperkt aantal bezoekers terug open gaan?
En mogen dan de dierentuinen met beperkt aantal bezoekers terug open gaan?
Dan kan ik alleen maar vaststellen dat de ervaringen van de huisartsen uit uw streek in tegenspraak zijn met officiële statistieken die door sciensano worden gepubliceerd.
Het zou kunnen dat de cijfers fout zijn, en dat niemand dat heeft opgemerkt. Of het zou kunnen dat de impressies van die enkele huisartsen uit uw kennissenkring geen volledig beeld geven van de situatie. U mag kiezen welk scenario het meest waarschijnlijke is.
Uiteraard heb je gelijk dat de eerste verspreiding van het virus mogelijk is geweest dankzij reizigers tussen China en de rest van de wereld. En de chinese overheid had dit misschien kunnen vermijden door het bestaan van het virus direct te erkennen, en het internationale personenverkeer te blokkeren, maar het is anders gelopen...
Vandaag is de situatie helemaal anders, het virus zit al overal, je kan het dus niet meer binnen- of buitenhouden door uw grenzen te sluiten. Bovendien zijn de binnenlandse regionale verschillen in besmettingsgraad vaak groter dan die tussen aparte landen. Dus als er al ergens barrières moeten worden gesloten is dat niet per sé aan de landsgrenzen. De enige reden waarom men precies daar zou willen sluiten, is omdat dat gemakkelijker is... net zoals die avondklok er is omdat men dat gemakkelijk kan handhaven.
Ik zou willen dat ik evenveel vertrouwen dan u kon hebben in de bevoegde minister en zijn adviseurs. Maar ik heb de afgelopen maanden goed opgelet en ze hebben mij niet overtuigd, helaas.
Het zou kunnen dat de cijfers fout zijn, en dat niemand dat heeft opgemerkt. Of het zou kunnen dat de impressies van die enkele huisartsen uit uw kennissenkring geen volledig beeld geven van de situatie. U mag kiezen welk scenario het meest waarschijnlijke is.
Uiteraard heb je gelijk dat de eerste verspreiding van het virus mogelijk is geweest dankzij reizigers tussen China en de rest van de wereld. En de chinese overheid had dit misschien kunnen vermijden door het bestaan van het virus direct te erkennen, en het internationale personenverkeer te blokkeren, maar het is anders gelopen...
Vandaag is de situatie helemaal anders, het virus zit al overal, je kan het dus niet meer binnen- of buitenhouden door uw grenzen te sluiten. Bovendien zijn de binnenlandse regionale verschillen in besmettingsgraad vaak groter dan die tussen aparte landen. Dus als er al ergens barrières moeten worden gesloten is dat niet per sé aan de landsgrenzen. De enige reden waarom men precies daar zou willen sluiten, is omdat dat gemakkelijker is... net zoals die avondklok er is omdat men dat gemakkelijk kan handhaven.
Ik zou willen dat ik evenveel vertrouwen dan u kon hebben in de bevoegde minister en zijn adviseurs. Maar ik heb de afgelopen maanden goed opgelet en ze hebben mij niet overtuigd, helaas.
Sebiet is er nog een Spaanse variant, een Griekse, een Portugese, een Mexicaanse hoe langer dit duurt hoe meer bullshit er de ronde doet
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.