Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ik denk eerder het tegendeel. Ze zullen zeer blij zijn dat ze de door de regering gemaakt beslissingen moetn verdedigenm bekritiseren en uitleggen. De verwensingen, haatberichten regelrechte bedreigingen zullen ze ook niet meteen missen.
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom zou hij of zij dat doen?Charlesvdw schreef: ↑9 juni 2021, 20:33 De coronacijfers blijven dramatisch... zakken.
Er is zelfs nog geen vertraging van de daling in zicht.
Ik voorspel: zodra de daling begint te vertragen, zal een of andere biostatisticus zich daar keihard zorgen over maken !
Det is eigen aan een exponentiële stijging dat ze cijfermatig steeds sneller stijgt maar omgekeerd dat een exponentiële daling cijfermatig na verloop van tijd trager verloopt.
Een verdubbeling van een groot getal levert immers een steeds groter getal op. Een halvering in verhouding een kleinere daling.
Ik neem aan dat iedere statisticus die zijn vak ernstig neemt daarmee vertrouwd zal zijn.
Waar experts zich wel zorgen om maken is dat de doorsnee mensen die niet vertrouwd zijn met een opgaande of afnemende exponentiële curve denken dat door de snelle daling in het begin van de dalende curve men er al is en alle problemen voorgoed van de baan zijn zodat ze zich daar ook massaal naar gaan gedragen. En zolang geen meerderheid van de bevolking die met elkaar in contact komt gevaccineerd is en men de mutaties van gekende virusstammen niet helemaal kan doorgronden is een daling dan vlugger terug omgezet in een stijging.
Je zou je dan voor minder zorgen maken.
Doen alsof er niets aan de hand, alleen goed nieuws verkondigen en de schuld alleen bij anderen zoeken en leggen laat je beter over aan politici die teren op uitsluitend gemakkelijk behapbaar populisme.
Ik wil vooral genieten op mijn vakantie en me geen zorgen maken.David_DeWa schreef: ↑10 juni 2021, 12:09 Vliegtuig? Ik dacht dat je met de auto op reis ging?
Ik bedoel ook niet dat je je op het ergste moet voorbereiden.
Wel dat je ermee rekening kan houden dat iets kan gebeuren.
En sommige zaken hebben nu eenmaal meer kans dat ze zich zullen voordoen dan anderen.
En iedereen houdt al dan niet in min of meerdere mate rekening met onverwachte wendingen die men niet in de hand heeft.
Anders zouden mensen ook geen niet verplichte verzekeringen afsluiten. De meeste verzekeringen heb je zelf nooit nodig.
De meeste zaken waar mee mee rekening houdt, en ik hou in de praktijk en afhankelijk van plaats en tijdstip waarschijnlijk met meer zaken rekening uit je lijstje dan jij*, zullen zich ook niet voordoen.
Gelukkig maar.
*waarschijnlijk niets meer aan te doen, beroepsmisvorming.
Ik neem ook nauwelijks verzekeringen (behalve de verplichte). Bij verzekeringen zijn er maar 2 winnaars: sowieso de verzekeringsmaatschappij (die je premies incasseert en probeert zo weinig mogelijk uit te betalen) en ook diegenen die een hoog risico lopen (ik beschouw mezelf een laag risico en dus iemand die vooral veel premies zou betalen en weinig terugtrekt, een "netto betaler" dus).
Veel mensen (waaronder mijn ouders) zijn dubbel of driedubbel verzekerd zonder dat ze het weten. Voor reisbijstand of schade/verlies op reis hebben mijn ouders meerdere verzekeringen lopen (1 via de touroperator, 1 via de ziekenkas, nog 1 via de kredietkaart ...). Allemaal betalend en als ze iets tegenkomen weten ze niet of ze verzekerd zijn en welke verzekering ze moeten aanspreken ...
Maar net zoals op reis gaan of niet: iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij wil!
Nogmaals, ciao! Het begin van mijn vakantie komt dichter en dichterbij!
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Er is nog geen vertraging in zicht, de cijfers blijven keihard zakken. Het effect van enerzijds vaccinaties en anderzijds mensen die al Covid gehad hebben (officieel 1 miljoen, wellicht in realiteit eerder pakweg 3 miljoen).David_DeWa schreef: ↑10 juni 2021, 13:17Waarom zou hij of zij dat doen?Charlesvdw schreef: ↑9 juni 2021, 20:33 De coronacijfers blijven dramatisch... zakken.
Er is zelfs nog geen vertraging van de daling in zicht.
Ik voorspel: zodra de daling begint te vertragen, zal een of andere biostatisticus zich daar keihard zorgen over maken !
Det is eigen aan een exponentiële stijging dat ze cijfermatig steeds sneller stijgt maar omgekeerd dat een exponentiële daling cijfermatig na verloop van tijd trager verloopt.
Een verdubbeling van een groot getal levert immers een steeds groter getal op. Een halvering in verhouding een kleinere daling.
Ik neem aan dat iedere statisticus die zijn vak ernstig neemt daarmee vertrouwd zal zijn.
Waar experts zich wel zorgen om maken is dat de doorsnee mensen die niet vertrouwd zijn met een opgaande of afnemende exponentiële curve denken dat door de snelle daling in het begin van de dalende curve men er al is en alle problemen voorgoed van de baan zijn zodat ze zich daar ook massaal naar gaan gedragen. En zolang geen meerderheid van de bevolking die met elkaar in contact komt gevaccineerd is en men de mutaties van gekende virusstammen niet helemaal kan doorgronden is een daling dan vlugger terug omgezet in een stijging.
Je zou je dan voor minder zorgen maken.
Doen alsof er niets aan de hand, alleen goed nieuws verkondigen en de schuld alleen bij anderen zoeken en leggen laat je beter over aan politici die teren op uitsluitend gemakkelijk behapbaar populisme.
Ik nam Covid altijd serieus, maar heb nooit gepanikeerd, en denk dat het nu tijd is om over te gaan tot de orde van de dag.
Het enige waar men ons nog schrik mee kan aanjagen is de Indiase variant, maar het blijkt dat 2 dosissen van AZ en Pfizer daartegen goed beschermen. Mag ik dan alsjeblieft optimistisch zijn ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat mag.
Maar het verband tussen je optimisme en je eerdere voorspelling:
ontgaat me volledig.zodra de daling begint te vertragen, zal een of andere biostatisticus zich daar keihard zorgen over maken !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zal het uitleggen.
Eigenlijk zijn er volgens mijn bescheiden mening weinig redenen voor pessimisme.
Maar het lijkt wel of de experten enkel aan het woord willen komen als er iets negatief te vertellen is.
Bv over de Indiase variant. Ik heb al verteld waarom ik daar vrij gerust in ben (zeker als de -40 zich ook bijna allemaal laten vaccineren).
Over de cijfers valt momenteel niks negatief te vertellen. Je hoort dan ook geen expert. Maar zodra er wél iets negatiefs te vertellen zal zijn (en dat is een vertraging van de daling, die er onvermijdelijk komt - ook ik weet wat een exponentiële curve is), dan kan je er volgens mij op rekenen dat een expert er pessimistisch over zal komen doen.
Time will tell.
Eigenlijk zijn er volgens mijn bescheiden mening weinig redenen voor pessimisme.
Maar het lijkt wel of de experten enkel aan het woord willen komen als er iets negatief te vertellen is.
Bv over de Indiase variant. Ik heb al verteld waarom ik daar vrij gerust in ben (zeker als de -40 zich ook bijna allemaal laten vaccineren).
Over de cijfers valt momenteel niks negatief te vertellen. Je hoort dan ook geen expert. Maar zodra er wél iets negatiefs te vertellen zal zijn (en dat is een vertraging van de daling, die er onvermijdelijk komt - ook ik weet wat een exponentiële curve is), dan kan je er volgens mij op rekenen dat een expert er pessimistisch over zal komen doen.
Time will tell.
Ik ga daar geen wedje met u om leggen, Charles.
Vooral ook, omdat uw voorspelling al is uitgekomen.
Cath Reuzegom staat vast al in de startblokken... einde juli nadert immers met rasse schreden.
Vooral ook, omdat uw voorspelling al is uitgekomen.
Cath Reuzegom staat vast al in de startblokken... einde juli nadert immers met rasse schreden.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je slecht voelt, telkens je de dokter ziet. Heb je al ooit een headliner in de krant gezien: "Gisteren geen vulkaanuitbarsting in Turnhout".Charlesvdw schreef: ↑10 juni 2021, 21:53 Ik zal het uitleggen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je moet het niet blijven uitleggen. Ik had het al eerder begrepen.Charlesvdw schreef: ↑10 juni 2021, 21:53 Ik zal het uitleggen.

We verschillen gewoon van mening.
Alleen waag ik me niet aan persoonlijke voorspellingen. Daar heeft niemand iets aan.
Ik kijk gewoon naar het recente verleden. Toen was men er ook als de kippen bij om na een dip in de cijfers zoveel mogelijk te lossen. Zie waar het ons gebracht heeft.
Uiteraard is de situatie nu anders. Dat maakt het nog moeilijker om voorspellingen te doen.
De oorzaak van deze situatie is toch gekend?Maar het lijkt wel of de experten enkel aan het woord willen komen als er iets negatief te vertellen is.
Als er slecht nieuws te melden is zie en hoor je, op een uitzondering na, nauwelijks politici. Dan mogen anderen, en in deze crisis zijn dat dus de experten, het nieuws komen vertellen.
Als er vermeend goed nieuws te vertellen is staan de politici elkaar te verdringen, op een uitzondering na, om de mooiste boodschap te vertellen en als eerste de meeste versoepelingen te mogen uitdelen.
Ik heb het grootste respect voor het karakter en de volharding van de meeste experten.
In hetzelfde geval was ik al lang terug naar mijn labo getrokken en had ze de boodschap gegeven dat ze het zelf maar allemaal moesten uitzoeken.
Ik ben geen expert maar baseer me op de rapporten van uiteenlopende experten.Bv over de Indiase variant. Ik heb al verteld waarom ik daar vrij gerust in ben (zeker als de -40 zich ook bijna allemaal laten vaccineren).
Als ik me daarop zou baseren zou ik voorzichtig optimistisch zijn, wat nog iets anders is dan er volkomen gerust in zijn.
Maar als ik het gedrag van de laatste maanden van veel mensen (in binnen- en buitenland) zie en hun huidige reacties tempert dat toch mijn optimistisch gevoel dat uit de cijfers nu zou moeten blijken.
Na WO I volgde ook een tijd van wilde euforie. Het was wel de rechtstreeks aanleiding tot WO II.
Inderdaad. Dat is het enige wat telt.Time will tell.
Iedere voorspelling van non experten en het buikgevoel van het internet doen er dus in se niet toe.

Uiteindelijk verschillen we alleen van mening.
Het verschil is dat als jouw voorspelling uitkomt dat voor mij extra goed nieuws is.
Als mijn voorzichtigheid niet vergeefs blijkt te zijn geweest is dat voor jou en gelijkgezinden een extra teleurstelling.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
David_DeWa schreef: ↑11 juni 2021, 10:13
Ik kijk gewoon naar het recente verleden. Toen was men er ook als de kippen bij om na een dip in de cijfers zoveel mogelijk te lossen. Zie waar het ons gebracht heeft.
Uiteraard is de situatie nu anders. Dat maakt het nog moeilijker om voorspellingen te doen.
Bij volledig gevaccineerden zijn Covidinfecties zeldzaam, en dan nog vaak asymptomatisch.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/11 ... zijn-asym/
Dit is een andere situatie dan vorige zomer, toen maar heel weinig mensen immuun waren.
Nu zijn veel mensen langdurig immuun, hetzij door infectie, hetzij door vaccinatie. De vergelijking met het verleden gaat totaal niet op.
Over de invloed van een opmars van de Delta / Indische variant is niemand zeker inzake de gevolgen op al die cijfers.
Wel dat die opmars er komt.
Ik zou toch nog niet 100 procent optimistisch durven zijn.
Wel dat die opmars er komt.
Ik zou toch nog niet 100 procent optimistisch durven zijn.
100% optimisme is te vroeg, zelfs als tegen pakweg half september (omwille van 2 x AZ met 8 tot 12 weken er tussen) iedereen volledig gevaccineerd is. Zolang het virus bestaat zal een zekere voorzichtigheid geboden zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Dan zijn we het daar toch al over eens.
Allen verschilt blijkbaar onze mening over het begrip een zekere voorzichtigheid.
Opeengepakte terrassen is al een eerste teken. Maar tot daar aan toe.
Maar binnenkort roepende, hossende mensenmassa's welke ongetwijfeld alle remmen loslaten op festivals waar duizenden opeengepakt staan te lallen of zwijmelende voetbalsupporters die elkaar staan onder te kwijlen en k*tsen is niet mijn idee van een zekere voorzichtigheid. Eerder business as usual. En een significant deel zal niet volledig gevaccineerd zijn. Als ze al een vaccinatie gehad hebben.
Maar inderdaad. Is gewoon mijn mening maar. En last ga ik er persoonlijk ook niet van hebben. Men doet dus maar.
Ik aanschouw het wel van op een afstand. Net zoals voorheen.
De straten kunnen er maar een tijdje terug rustiger van worden.
Hoeden jullie zich maar voor de Wetstraat 16 - variant