Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ooit al eens een bijsluiter gelezen van pakweg paracetamol of hoeststroop?criticus schreef: ↑8 juli 2021, 15:57 @ foopah, je hebt mijn visie zowat verwoord. Ik heb een hartprobleempje en ben dus wat voorzichtiger dan de meesten. Ik pas dus voorlopig tot er meer zekerheid over de complicaties komt. Ik ken in mijn kennissenkring 3 doden van Covid en recent evenveel van een onverwachte hartaanval.
@ Vortex @Peeters, inderdaad mijn uitstel is zeker geen afstel. De vaccins bewijzen hun nut. Maar recent nam Pfizer en AstraZ in hun bijsluiter toch die zeldzame hartcomplicaties op. Ik hoop dat het vaccin van GSK-Sanofi fase 3 kan doorlopen zonder dergelijke problemen.
Als ze denken dat ik ga remmen in mijn vrijheid dan hebben ze het mis, alles mocht en kon in functie van voetbal, jeugd en feestvacanties, met alle gevolgen vandien. Moeten wij weer inboeten voor feestende jeugd en voetbal zotten!! Ik niet en mijn vrienden ook niet. Wij zijn 2 x gevaccineerd en houden nog altijd veilig samen. Dus politiekers u zaait wat u oogst met vrijheden aan groepen die druk hebben uitgevoerd aan jullie. Voetbal en feestvacanties hebben jullie toegelaten en nu door die partijen ons beknotten, salu nietmeer met ons.
-
- Verbannen Gebruiker
Voor de verandering nog eens vaccinatiecijfers uit de echte wereld:
Gisteren besliste de overheid eindelijk dat ook de 12-jarigen mogen worden uitgenodigd voor vaccinatie.
Gezien het vaccinatiecentrum al geanticipeerd had op deze beslissing kan hierop onmiddellijk worden ingespeeld.
Als het meezit met de vaccin leveringen zou tegen eind augustus iedereen tot 12 jaar en die dat wil dan gevaccineerd kunnen zijn.
Momenteel bedraagt de vaccinatiegraad, eerste prik, van + 18 jarigen in de door ons gekende vaccinatiecentra 92%.
Het gemiddelde voor Vlaanderen bedraagt momenteel 86.5%.
Eind juli zullen alle plus 16-jarigen welke ingaan op hun uitnodiging minstens één prik gekregen hebben.
Vanaf begin juli dagen er steeds minder uitgenodigden op voor hun vaccinatie-afspraak. Dit zowel voor de eerste als de tweede prik.
De mensen die niet ingingen op hun eerste uitnodiging zitten nu in de herkansingsfase.
Personen welke expliciet hun eerste prik hebben geweigerd worden echter niet meer opgeroepen voor een herkansing.
Gisteren besliste de overheid eindelijk dat ook de 12-jarigen mogen worden uitgenodigd voor vaccinatie.
Gezien het vaccinatiecentrum al geanticipeerd had op deze beslissing kan hierop onmiddellijk worden ingespeeld.
Als het meezit met de vaccin leveringen zou tegen eind augustus iedereen tot 12 jaar en die dat wil dan gevaccineerd kunnen zijn.
Momenteel bedraagt de vaccinatiegraad, eerste prik, van + 18 jarigen in de door ons gekende vaccinatiecentra 92%.
Het gemiddelde voor Vlaanderen bedraagt momenteel 86.5%.
Eind juli zullen alle plus 16-jarigen welke ingaan op hun uitnodiging minstens één prik gekregen hebben.
Vanaf begin juli dagen er steeds minder uitgenodigden op voor hun vaccinatie-afspraak. Dit zowel voor de eerste als de tweede prik.
De mensen die niet ingingen op hun eerste uitnodiging zitten nu in de herkansingsfase.
Personen welke expliciet hun eerste prik hebben geweigerd worden echter niet meer opgeroepen voor een herkansing.
Ik behoor ook niet tot zo een groep, en dat is ook helemaal niet waar het om gaat. Mijn punt was dat het een verkeerde vergelijking was om de 25.000 coronadoden te vergelijken met het kleine aantal doden owv het vaccin, en om daaruit te concluderen dat het risico veel groter is om het vaccin niet te nemen. Waarschijnlijk is dat wel zo, maar die conclusie kan je enkel maken als er volledig inzicht is in welke personen tot die 25.000 behoren en welke tot die enkelen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een of andere biostatiscus heeft gezegd dat er ongeveer 3 miljoen echte besmettingen zijn, tov 1 miljoen bevestigde. De niet-gedetecteerde besmettingen waren zonder symptomen, normaliter geen of nauwelijks covidmortaliteit in deze groep.m-peeters schreef: ↑8 juli 2021, 12:04Aangepast naar 3.000 doden ipv 30.000 doden.criticus schreef: ↑8 juli 2021, 11:16 m-peeters u hebt een goede opmerking. (kijk wel je berekening best eens na. Heel wat universitairen kunnen niet goed meer rekenen) Dat is ook de reden dat ik de cijfers van de voor Covid (Delta) in UK gehospitaliseerde gevaccineerden niet vermeld. Als 80% in UK gevaccineerd is, is het ook logisch dat er bij de huidige gehospitaliseerden zo'n 60% al hun 2 vaccins kregen.
Ik kan de bron van die dodelijke ziektes niet achterhalen. Vandaar mijn vraag wat jullie ervan vonden.
Over die andere statistieken hoorde ik nog niks, wellicht omdat die van de regering (UK, USA) zelf komen. Maar hoe weten die in godsnaam of de dode die overleed aan zijn hart te wijten is aan een vaccin? In België is daar wellicht geen onderzoek naar?
Goed dat je zo kritisch naar mijn cijfers kijkt maar dan had je eigenlijk ook al moeten aanvoelen dat die 0,15% mortaliteit uit je brongegevens totaal niet kan kloppen.
In België zijn ruim 25.000 mensen gestorven aan COVID. Als de mortaliteit van COVID slechts 0,15% zou bedragen dan zouden ruim 16.500.000 Belgen moeten besmet geweest zijn ...
Een snelle rekensom (hopelijk zonder rekenfouten ) leert me dat de mortaliteit eerder zo’n 2,5% bedraagt in België: ca. 25.000 doden op ca. 1.000.000 besmettingen.
Dan komen we op mortaliteit (case fatality rate) van ongeveer 0,8%.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Jullie weten dat ik een vaccinbeliever ben, en ik heb in dit topic ook AZ al sterk verdedigd: zeer efficiënt vaccin, nauwelijks minder dan Pfizer. Werkt ook heel goed bij ouderen, met zéér weinig bijwerkingen in deze groep.
Maar...
In mijn regio hebben ongeveer 10.000 mensen AZ gehad. Daarvan hebben er 2 de typische bijwerking met lage plaatjes gehad, 1 met weinig ernstige gevolgen, en 1 fataal. 2 vrouwen rond de 50 jaar.
Er was voordien al geweten dat de typische gevreesde AZ bijwerking vooral bij vrouwen tussen 20 en 60 jaar optrad. In die zin is het raar dat men in België AZ wel voor mensen tussen 40 en 60 jaar heeft goedgekeurd. Men heeft ervoor gekozen om de vaccinatiesnelheid maximaal te houden. Was dat correct ? Zijn er meer mensen van fatale of ernstige Covid gered dan er mensen fatale of ernstige vaccinbijwerkingen hebben gehad ? Ik weet het niet.
Maar op basis van deze gegevens zou ik voor mensen onder de 60 jaar toch enkel Pfizer (en Moderna) aanbevelen, geen AZ of J&J.
Maar...
In mijn regio hebben ongeveer 10.000 mensen AZ gehad. Daarvan hebben er 2 de typische bijwerking met lage plaatjes gehad, 1 met weinig ernstige gevolgen, en 1 fataal. 2 vrouwen rond de 50 jaar.
Er was voordien al geweten dat de typische gevreesde AZ bijwerking vooral bij vrouwen tussen 20 en 60 jaar optrad. In die zin is het raar dat men in België AZ wel voor mensen tussen 40 en 60 jaar heeft goedgekeurd. Men heeft ervoor gekozen om de vaccinatiesnelheid maximaal te houden. Was dat correct ? Zijn er meer mensen van fatale of ernstige Covid gered dan er mensen fatale of ernstige vaccinbijwerkingen hebben gehad ? Ik weet het niet.
Maar op basis van deze gegevens zou ik voor mensen onder de 60 jaar toch enkel Pfizer (en Moderna) aanbevelen, geen AZ of J&J.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2021, 21:35Een of andere biostatiscus heeft gezegd dat er ongeveer 3 miljoen echte besmettingen zijn, tov 1 miljoen bevestigde. De niet-gedetecteerde besmettingen waren zonder symptomen, normaliter geen of nauwelijks covidmortaliteit in deze groep.m-peeters schreef: ↑8 juli 2021, 12:04
Aangepast naar 3.000 doden ipv 30.000 doden.
Goed dat je zo kritisch naar mijn cijfers kijkt maar dan had je eigenlijk ook al moeten aanvoelen dat die 0,15% mortaliteit uit je brongegevens totaal niet kan kloppen.
In België zijn ruim 25.000 mensen gestorven aan COVID. Als de mortaliteit van COVID slechts 0,15% zou bedragen dan zouden ruim 16.500.000 Belgen moeten besmet geweest zijn ...
Een snelle rekensom (hopelijk zonder rekenfouten ) leert me dat de mortaliteit eerder zo’n 2,5% bedraagt in België: ca. 25.000 doden op ca. 1.000.000 besmettingen.
Dan komen we op mortaliteit (case fatality rate) van ongeveer 0,8%.
Het aantal niet bevestigde gevallen kennen we niet ... want anders waren het bevestigde gevallen geweest.
Maar goed, laten we aannemen dat er al 3 miljoen Belgen besmet zijn. Dan is een moraliteit van 0,83% nog altijd een veelvoud van 0,15%. En 25.000 doden zijn voor mij nog altijd genoeg redenen om dit virus ernstig te nemen.
Hoe je het ook draait of keert, feit is dat het virus op een populatie van 7,5 miljoen deels gevaccineerde Belgen amper enkele doden heeft veroorzaakt die te wijten zijn aan een reactie op de vaccinatie, terwijl het virus zelf al ruim 25.000 doden heeft veroorzaakt. Daar kan je niet om heen.foopah schreef: ↑8 juli 2021, 20:16 Ik behoor ook niet tot zo een groep, en dat is ook helemaal niet waar het om gaat. Mijn punt was dat het een verkeerde vergelijking was om de 25.000 coronadoden te vergelijken met het kleine aantal doden owv het vaccin, en om daaruit te concluderen dat het risico veel groter is om het vaccin niet te nemen. Waarschijnlijk is dat wel zo, maar die conclusie kan je enkel maken als er volledig inzicht is in welke personen tot die 25.000 behoren en welke tot die enkelen.
We kunnen natuurlijk ook stoppen met vaccineren en alle cijfers grondig observeren en analyseren, ook op lange termijn. Maar dat betekent dat er intussen nog meer doden vallen en nog langer maatregelen nodig zullen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat snel iedereen vaccineren het beste is om dit dodelijke virus te bestrijden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toen de vaccin-contracten gesloten werden, in de 2de helft van 2020, kon men niet weten welk vaccin echt top was ivm corona maar gaandeweg in 2021 bleek duidelijk dat het de mRNA-vaccins waren met Pfizer op kop.Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2021, 21:46 Jullie weten dat ik een vaccinbeliever ben, en ik heb in dit topic ook AZ al sterk verdedigd: zeer efficiënt vaccin, nauwelijks minder dan Pfizer. Werkt ook heel goed bij ouderen, met zéér weinig bijwerkingen in deze groep.
Maar...
Mij lijkt het verstandig in het officieel programma dan ook nog ENKEL Pfizer (of Moderna) te gebruiken met prioriteit voor risicogroepen (leeftijd en comorbiditeiten).
De AZ en J&J kon men parallel aanbieden -met correcte wetenschappelijke info- aan mensen die hun beurt niet konden afwachten, bvb omdat ze wilden reizen...
Het zou de vaccinatiesnelheid vertragen..., dat kan, maar dan wist iedereen tenminste dat het misschien toch best was om vakantieplannen e.d. uit te stellen tot VOLLEDIGE vaccinatie.
Het beleid had de moed moeten hebben om ook zomer 2021 in mineur te laten doorgaan, het EK en Ronde van Frankrijk best ZONDER toeschouwers te organiseren. Net zoals de Olympische Spelen dat doen.
Grote Festivals nog een jaar uit te stellen, zoals de burgemeesters van Boom en Rumst terecht beslisten ivm Tomorrowland en internationale reizen af te raden of minstens te waarschuwen voor mogelijke VERPLICHT GECONTROLEERDE QUARANTAINE bij terugkeer.
Ik vrees dat binnenkort de horeca enz opnieuw dicht moeten. Hoewel outdoor moeten ze open kunnen blijven, dat lijkt me evident.
Het antwoord daarop zal wel ja zijn, vooral omdat in die periode er nog een hoge druk van het virus was, het dagelijkse ziekenhuis opnames en sterfte cijfers lagen nog vrij hoog. Diezelfde beslissing zouden ze met de huidige virus druk eigenlijk niet mogen nemen, de baten en risico's liggen nu te dicht bij elkaar, om dezelfde reden is het onverantwoord dat men jongeren op eigen risico J&J laat inspuiten.Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2021, 21:46 Men heeft ervoor gekozen om de vaccinatiesnelheid maximaal te houden. Was dat correct ? Zijn er meer mensen van fatale of ernstige Covid gered dan er mensen fatale of ernstige vaccinbijwerkingen hebben gehad ? Ik weet het niet.
Complete onzin dat ze dit op eigen risico doen. Waar haalt u dat? Ondertekenen ze een papier: j&j is levensgevaarlijk en ik weet dat maar ik wil het en tegen elk wetenschappelijk advies in neem ik het toch en als verkeerd loopt dan ben ik en alleen ik verantwoordelijk want ik weet dat er 0,001% kans is dat ik er ziek van word etc
@spaarfreak
Ik vrees dat binnenkort de horeca enz opnieuw dicht moeten. Hoewel outdoor moeten ze open kunnen blijven, dat lijkt me evident.
[/quote]
We hadden al periodes van stijgende cijfers met horeca 6 maanden toe en dalende cijfers met horeca maanden continu open.
Dat het nog steeds niet door dringt dat al die sluitingen zinloos zijn vind ik vreemd.
Leef toch gewoon verder, vaccins werken goed, blijf niet eeuwig hangen in de angst.
[/quote]
We hadden al periodes van stijgende cijfers met horeca 6 maanden toe en dalende cijfers met horeca maanden continu open.
Dat het nog steeds niet door dringt dat al die sluitingen zinloos zijn vind ik vreemd.
Leef toch gewoon verder, vaccins werken goed, blijf niet eeuwig hangen in de angst.
Of in cijfers uitgedrukt: enkele doden door allergische reacties op een vaccin versus 25.000 doden door het virus wegens nog geen vaccin. We hebben enkele weken lang 0 doden per week gehad ... dankzij de vaccinaties.vortex schreef: ↑9 juli 2021, 07:32Het antwoord daarop zal wel ja zijn, vooral omdat in die periode er nog een hoge druk van het virus was, het dagelijkse ziekenhuis opnames en sterfte cijfers lagen nog vrij hoog. Diezelfde beslissing zouden ze met de huidige virus druk eigenlijk niet mogen nemen, de baten en risico's liggen nu te dicht bij elkaar, om dezelfde reden is het onverantwoord dat men jongeren op eigen risico J&J laat inspuiten.Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2021, 21:46 Men heeft ervoor gekozen om de vaccinatiesnelheid maximaal te houden. Was dat correct ? Zijn er meer mensen van fatale of ernstige Covid gered dan er mensen fatale of ernstige vaccinbijwerkingen hebben gehad ? Ik weet het niet.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 9 juli 2021, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zijn net de goedwerkende m-RNA vaccins die onder vuur liggen bij de anti-vaxxers en complotdenkers.spaarfreakje schreef: ↑9 juli 2021, 03:17Toen de vaccin-contracten gesloten werden, in de 2de helft van 2020, kon men niet weten welk vaccin echt top was ivm corona maar gaandeweg in 2021 bleek duidelijk dat het de mRNA-vaccins waren met Pfizer op kop.Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2021, 21:46 Jullie weten dat ik een vaccinbeliever ben, en ik heb in dit topic ook AZ al sterk verdedigd: zeer efficiënt vaccin, nauwelijks minder dan Pfizer. Werkt ook heel goed bij ouderen, met zéér weinig bijwerkingen in deze groep.
Maar...
Mij lijkt het verstandig in het officieel programma dan ook nog ENKEL Pfizer (of Moderna) te gebruiken met prioriteit voor risicogroepen (leeftijd en comorbiditeiten).
De AZ en J&J kon men parallel aanbieden -met correcte wetenschappelijke info- aan mensen die hun beurt niet konden afwachten, bvb omdat ze wilden reizen...
Het zou de vaccinatiesnelheid vertragen..., dat kan, maar dan wist iedereen tenminste dat het misschien toch best was om vakantieplannen e.d. uit te stellen tot VOLLEDIGE vaccinatie.
Het beleid had de moed moeten hebben om ook zomer 2021 in mineur te laten doorgaan, het EK en Ronde van Frankrijk best ZONDER toeschouwers te organiseren. Net zoals de Olympische Spelen dat doen.
Grote Festivals nog een jaar uit te stellen, zoals de burgemeesters van Boom en Rumst terecht beslisten ivm Tomorrowland en internationale reizen af te raden of minstens te waarschuwen voor mogelijke VERPLICHT GECONTROLEERDE QUARANTAINE bij terugkeer.
Want ze zouden ons genetisch materiaal voorgoed aantasten en ons transformeren in een zombie. En er zou ook wel eens een door de overheid ingeplante chip kunnen inzitten waarmee Big Brother ons kan monitoren of misschien zelf wel besturen ...