Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Idd, 1 à 3 dagen goed ziek. Maar daarna kan je er terug tegenaan.
Hoelang/hoever is een marathonrit bij u ? Er bestaan nogal wat interpretaties over ...
Ik ben iets kleiner en heb minder tattoos.
Oh dat valt goed mee, het was 54 km. Dat geldt voor velen niet als marathon veronderstel ik.
Wel voor een laag tempo gekozen om het hart niet te overbelasten en omdat mijn compagnie niet goed in vorm zit was dat ook nodig.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Jamaar dat is het hem juist: Pieter Loridon weet het zelf ook niet. Dat kan omicron zijn, delta, iets anders, een combinatie van delta en omicron en wie weet wat nog allemaal.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ja, maar het gaat hier om een antigeentest. Een antigeen is een stofje - of een stukje virus - waarop de test aanslaat. Meet de test dat specifieke antigeen, dan heb je het virus.VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 10:13 Certificaten van herstel worden enkel uitgereikt op basis van een positief PCR-testresultaat. Deze certificaten komen 11 dagen na de staalafname beschikbaar (dag van staalafname = dag 0) en zijn geldig voor een periode van 180 dagen volgend op de staalafname voor de test. Ook hier kunnen andere landen bijkomende beperkingen of voorwaarden opleggen.
Voor resultaten die niet gevalideerd zijn door een arts of labo (bijvoorbeeld het resultaat van een zelftest die u zelf uitvoert) of voor resultaten die niet door de arts/labo doorgestuurd worden naar Sciensano (bv. de resultaten van een screening in een bedrijf, vereniging,…) kan geen certificaat afgeleverd worden.[/i]
Waarom worden herstelcertificaten enkel uitgereikt op basis van een positieve PCR-test en niet op basis van een positieve antistoffentest (serologische test)?
Een positieve PCR-test toont de aanwezigheid van het virus aan in het lichaam. Een positieve PCR-test geeft dus aan wanneer iemand een acute infectie doormaakt. Wetenschappers zijn het erover eens dat die persoon vanaf dan gedurende 180 dagen minder vatbaar is voor een nieuwe COVID-infectie.
Een positieve antistoffentest toont daarentegen enkel aan dat iemand in het verleden ooit blootgesteld geweest is aan het virus, maar niet wanneer de infectie juist heeft plaatsgevonden. Het is dus onmogelijk om te bepalen tot wanneer die persoon juist minder vatbaar is voor een herinfectie.
Daarom worden herstelcertificaten (die 180 dagen geldig zijn na staalname voor de test) enkel uitgereikt op basis van een positieve PCR-test en niet op basis van een positieve antistoffentest.
Antistoffen zijn de dingetjes die je zelf aanmaakt na een besmetting. Die blijven nog wat langer in je lichaam als het virus al lang kapot is gemaakt.
Dus de originele vraag blijft open staan.
Maar ik heb een wedervraag: krijg je geen herstelcertificaat nadat je positie bent getest bij de apotheker ? Volgens mij gewoon wel namelijk.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt gelijk voor wat betreft het onderscheid tussen antigeen en antistoffentest. Maar het antwoord blijft hetzelfde: NEEN, je kan geen herstelcertificaat krijgen bij een positieve antigeentest afgenomen bij de apotheek.Dixit schreef: ↑25 januari 2022, 19:05Ja, maar het gaat hier om een antigeentest. Een antigeen is een stofje - of een stukje virus - waarop de test aanslaat. Meet de test dat specifieke antigeen, dan heb je het virus.VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 10:13 Certificaten van herstel worden enkel uitgereikt op basis van een positief PCR-testresultaat. Deze certificaten komen 11 dagen na de staalafname beschikbaar (dag van staalafname = dag 0) en zijn geldig voor een periode van 180 dagen volgend op de staalafname voor de test. Ook hier kunnen andere landen bijkomende beperkingen of voorwaarden opleggen.
Voor resultaten die niet gevalideerd zijn door een arts of labo (bijvoorbeeld het resultaat van een zelftest die u zelf uitvoert) of voor resultaten die niet door de arts/labo doorgestuurd worden naar Sciensano (bv. de resultaten van een screening in een bedrijf, vereniging,…) kan geen certificaat afgeleverd worden.[/i]
Waarom worden herstelcertificaten enkel uitgereikt op basis van een positieve PCR-test en niet op basis van een positieve antistoffentest (serologische test)?
Een positieve PCR-test toont de aanwezigheid van het virus aan in het lichaam. Een positieve PCR-test geeft dus aan wanneer iemand een acute infectie doormaakt. Wetenschappers zijn het erover eens dat die persoon vanaf dan gedurende 180 dagen minder vatbaar is voor een nieuwe COVID-infectie.
Een positieve antistoffentest toont daarentegen enkel aan dat iemand in het verleden ooit blootgesteld geweest is aan het virus, maar niet wanneer de infectie juist heeft plaatsgevonden. Het is dus onmogelijk om te bepalen tot wanneer die persoon juist minder vatbaar is voor een herinfectie.
Daarom worden herstelcertificaten (die 180 dagen geldig zijn na staalname voor de test) enkel uitgereikt op basis van een positieve PCR-test en niet op basis van een positieve antistoffentest.
Antistoffen zijn de dingetjes die je zelf aanmaakt na een besmetting. Die blijven nog wat langer in je lichaam als het virus al lang kapot is gemaakt.
Dus de originele vraag blijft open staan.
Maar ik heb een wedervraag: krijg je geen herstelcertificaat nadat je positie bent getest bij de apotheker ? Volgens mij gewoon wel namelijk.
Dat is toch duidelijk op basis van de FAQ’s van Sciensano, zou ik denken?
Enkel en alleen een positief PCR-testresultaat kan aanleiding geven tot herstelcertificaat.
Certificaten van herstel worden enkel uitgereikt op basis van een positief PCR-testresultaat. Deze certificaten komen 11 dagen na de staalafname beschikbaar (dag van staalafname = dag 0) en zijn geldig voor een periode van 180 dagen volgend op de staalafname voor de test. Ook hier kunnen andere landen bijkomende beperkingen of voorwaarden opleggen.
Voor resultaten die niet gevalideerd zijn door een arts of labo (bijvoorbeeld het resultaat van een zelftest die u zelf uitvoert) of voor resultaten die niet door de arts/labo doorgestuurd worden naar Sciensano (bv. de resultaten van een screening in een bedrijf, vereniging,…) kan geen certificaat afgeleverd worden.
De reden waarom is misschien niet helemaal duidelijk maar op de site van HVG (HuisartsenVereniging Gent) staat dit beter gemotiveerd:
Uw patiënt kan een testcertificaat krijgen voor een door u uitgevoerde negatieve antigeentest, op voorwaarde dat u het resultaat registreert in het eFormulier. Reken 1-2 uur vooraleer het certificaat beschikbaar zal zijn in de app. Wegens een lagere positief voorspellende waarde voor antigeentests in bepaalde omstandigheden (bv. bij het screenen van asymptomatische personen), staat de Europese verordening niet toe dat herstelcertificaten worden afgeleverd op basis van een positieve antigeentest.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ben blij dat dit nu wel in de media komt. Vanmiddag op de radio een pneumoloog uit H Hart Leuven; de patiënten op de Covidafdeling daar zijn opgenomen voor iets anders en blijken toevallig Covidpositief te zijn.Charlesvdw schreef: ↑21 januari 2022, 19:16 Een punt dat op het nieuws wel meer aandacht verdient:
Vroeger waren bijna alle opname op de Covidafdeling mensen met een Covidpneumonie.
Nu zijn er binnen de brede bevolking zoveel besmettingen dat een deel van de mensen die in het ziekenhuis komt voor allerlei redenen (verkeersongeval, psychische problemen, appendicitis, enzovoort) positief test.
Men wil niet dat die mensen anderen besmetten, en dus worden ze op de Covidafdeling gelegd.
...
Ook op het VRT nieuws vanuit het UZA iets vergelijkbaar, patiënten met andere hoofddiagnose die ook Covid hebben.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Wat er eigenlijk op neer komt dat de besmettingscijfers veeeeel hoger liggen. En dat het aantal testen en welke personen men test die totaal onbetrouwbare en nutteloze cijfers geven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inderdaad. Echt wel een hoog aantal asymptomatische infecties.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
@ VincentVega: de Gentse Huisartsenvereniging lijkt een logischer reden te geven: Europe says no. Dank voor de link !
Maar dan nog is de vraag pertinent. Je bent wel positief genoeg om opgehokt te worden, maar niet positief genoeg om een herstelcertificaat te verdienen. Jawadde...
Voor wat betreft Sciensano: als in een antwoord begrippen door elkaar worden geslagen, dan vertrouw ik het antwoord niet. Die tekst lijkt me een mislukte copy/paste van Sciensano's eerdere standpunten.
Maar dan nog is de vraag pertinent. Je bent wel positief genoeg om opgehokt te worden, maar niet positief genoeg om een herstelcertificaat te verdienen. Jawadde...
Voor wat betreft Sciensano: als in een antwoord begrippen door elkaar worden geslagen, dan vertrouw ik het antwoord niet. Die tekst lijkt me een mislukte copy/paste van Sciensano's eerdere standpunten.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat Sciensano betreft: don't blame Sciensano voor de woordwisseling. Ikzelf had informatie uit 2 verschillende FAQ's "geknipt en geplakt". In de ene FAQ ging het over antigeentesten, in de andere FAQ over antistoffentest.
Maar een sluitende verklaring waarom je geen herstelcertificaat kan krijgen bij een positieve antigeentest wordt niet door Sciensano gegeven. Enkel de melding dat alleen maar positieve PCR-testen hiervoor in aanmerking komen.
Wat de info van de HVG betreft: het is niet enkel omdat Europa het oplegt of zegt, maar ook een verklaring of motivatie wordt gegeven, nl "wegens een lagere positief voorspellende waarde voor antigeentests in bepaalde omstandigheden (bv. bij het screenen van asymptomatische personen)".
Ik vrees dat je het hiermee zal moeten doen ...
Maar een sluitende verklaring waarom je geen herstelcertificaat kan krijgen bij een positieve antigeentest wordt niet door Sciensano gegeven. Enkel de melding dat alleen maar positieve PCR-testen hiervoor in aanmerking komen.
Wat de info van de HVG betreft: het is niet enkel omdat Europa het oplegt of zegt, maar ook een verklaring of motivatie wordt gegeven, nl "wegens een lagere positief voorspellende waarde voor antigeentests in bepaalde omstandigheden (bv. bij het screenen van asymptomatische personen)".
Ik vrees dat je het hiermee zal moeten doen ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Idd we zullen het daarmee moeten doen, persoonlijk begrijp ik niet wat dat wil zeggen (al heb ik de indruk dat dit naar false negatives verwijst).
Geert Molenberghs: "In werkelijkheid nu tussen 200.000 en 300.000 nieuwe besmettingen per dag”
https://www.hln.be/binnenland/geert-mol ... ~ac130848/
Nu is de ploeg van 11 miljoen wel totaal besmet zeker?
https://www.hln.be/binnenland/geert-mol ... ~ac130848/
Nu is de ploeg van 11 miljoen wel totaal besmet zeker?
Awel ja, ik dacht het ook, dan kunnen we toch stoppen met de vaccinatiecampagne ook, als iedereen toch immuun is...
En alle maatregelen kunnen verdwijnen
Binnen maximaal anderhalve maand is iedereen besmet geweest, tenzij je jezelf opsluit
Maar ik denk dat er vast wel ergens kleine lettertjes zijn die we niet gelezen hebben, of dat er dingen zijn die zogezegd alleen virologen kunnen begrijpen
En alle maatregelen kunnen verdwijnen
Binnen maximaal anderhalve maand is iedereen besmet geweest, tenzij je jezelf opsluit
Maar ik denk dat er vast wel ergens kleine lettertjes zijn die we niet gelezen hebben, of dat er dingen zijn die zogezegd alleen virologen kunnen begrijpen
De vaccins zijn toch besteld, en het kan geen kwaad.
Bovendien is het niet ontegensprekelijk bewezen dat besmetting met Omikron betere immuniteit biedt tegen Omikron dan een vaccin, ook al is dit meer dan een jaar gemaakt vooraleer er sprake van Omikron was. En bovendien, nogmaals, het kan geen kwaad! En er zit op het CST geen enkele beperking in de tijd voor wat betreft het boostervaccin.
Bovendien is het niet ontegensprekelijk bewezen dat besmetting met Omikron betere immuniteit biedt tegen Omikron dan een vaccin, ook al is dit meer dan een jaar gemaakt vooraleer er sprake van Omikron was. En bovendien, nogmaals, het kan geen kwaad! En er zit op het CST geen enkele beperking in de tijd voor wat betreft het boostervaccin.