Coronavaccinaties en de cijfers
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
En dan maar klagen en zagen over de slechte corona-cijfers in België ...
De politici moeten ervoor zorgen dat de corona-cijfers naar beneden gaan, maar de Belg mag daarbij niet gehinderd worden. De Belg wil alles doen waar hij zin in heeft. Geen regels. Geen beperkingen. De politici moeten het oplossen.
Tienduizenden Belgen die terugkeren uit rode zone laten zich niet testen
Bijna 30.000 Belgen zijn de voorbije weken uit een rode zone in het buitenland teruggekeerd, zonder dat ze zich lieten testen, wat verplicht is.
Wie uit een rode zone naar België terugkeert, moet in quarantaine gaan en zich op dag 1 en dag 7 op het coronavirus laten testen, zo besliste de regering eind december. Wanneer die laatste test negatief is, mag je de quarantaine beëindigen en weer buiten komen.
Uit cijfers die gezondheidsinstituut Sciensano publiceerde, blijkt dat bijna 30.000 Belgen die testverplichting aan hun laars lapten. De eerste week van januari moesten 36.000 terugkerende Belgen met een rijksregisternummer zich in principe laten testen. 40 procent – zo’n 15.000 mensen – deed dat niet.
Ook de twee volgende weken liet maar 40 procent van de Belgen die terugkeerden zich effectief testen, zo blijkt nog uit de cijfers van Sciensano. Twee weken geleden ging het om zo’n 7.200 aankomende reizigers die geen test ondergingen, vorige week waren dat er 6.200. Vooral reizigers uit het Brussels Gewest en de provincie Vlaams-Brabant lieten zich niet testen.
De politici moeten ervoor zorgen dat de corona-cijfers naar beneden gaan, maar de Belg mag daarbij niet gehinderd worden. De Belg wil alles doen waar hij zin in heeft. Geen regels. Geen beperkingen. De politici moeten het oplossen.
Bijna 30.000 Belgen zijn de voorbije weken uit een rode zone in het buitenland teruggekeerd, zonder dat ze zich lieten testen, wat verplicht is.
Wie uit een rode zone naar België terugkeert, moet in quarantaine gaan en zich op dag 1 en dag 7 op het coronavirus laten testen, zo besliste de regering eind december. Wanneer die laatste test negatief is, mag je de quarantaine beëindigen en weer buiten komen.
Uit cijfers die gezondheidsinstituut Sciensano publiceerde, blijkt dat bijna 30.000 Belgen die testverplichting aan hun laars lapten. De eerste week van januari moesten 36.000 terugkerende Belgen met een rijksregisternummer zich in principe laten testen. 40 procent – zo’n 15.000 mensen – deed dat niet.
Ook de twee volgende weken liet maar 40 procent van de Belgen die terugkeerden zich effectief testen, zo blijkt nog uit de cijfers van Sciensano. Twee weken geleden ging het om zo’n 7.200 aankomende reizigers die geen test ondergingen, vorige week waren dat er 6.200. Vooral reizigers uit het Brussels Gewest en de provincie Vlaams-Brabant lieten zich niet testen.
Een overheid die maatregelen zonder draagvlak invoert, kan maar best zien dat er voldoende controle en bestraffing is. Zo doen ze dat toch ook met alle wetten waardoor centjes in de lade komen ? Die controles niet invoeren is het niet-opvolgen van die maatregelen zelf organiseren. Dus pure schuld van de overheid ? Nee. Gedeelde verantwoordelijkheid ? Absoluut.amturingas schreef: ↑31 januari 2021, 12:52 En dan maar klagen en zagen over de slechte corona-cijfers in België ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De coronacijfers zijn wat mij betreft goed. De derde golf die al weken voorspeld is (tgv kerst, tgv buitenlands reizen in de kerstvakantie etc) blijft achterwege.
Er worden meer kinderen getest en er zijn meer vastgestelde besmettingen bij kinderen (logisch als je er meer test).
Het vaccineren van de WZC centra zal op zich een daling van 10% van de ZHopnames en van meer dan 50% qua overlijdens teweegbrengen.
Dat er nog 2000 besmettingen per dag zijn is niet zo erg als dat niet resulteert in ZH-opnames en overlijdens.
Er worden meer kinderen getest en er zijn meer vastgestelde besmettingen bij kinderen (logisch als je er meer test).
Het vaccineren van de WZC centra zal op zich een daling van 10% van de ZHopnames en van meer dan 50% qua overlijdens teweegbrengen.
Dat er nog 2000 besmettingen per dag zijn is niet zo erg als dat niet resulteert in ZH-opnames en overlijdens.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Onderkoeld sarcasme, machtigDixit schreef: ↑31 januari 2021, 11:22 De baas van de WHO Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus (die heb ik moeten opzoeken) verklaarde onlangs, dat het een morele plicht is dat ook de onderontwikkelde landen binnen de eerste 120 dagen hun eerstelijnswerkers in de gezondheidszorg inenten.
Als die dat zelf niet kunnen, dan moeten ze bij de WHO aankloppen, opdat die de rijkere landen aan hun verplichtingen jegens de onderontwikkelde landen herinnert.
Alexander, tijd om klop, klop te doen op Dr Tedros' deur...

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ga je even een geheim verklappen. België is een federale staat. Ja echt. Ze hebben dit nooit aan de grote klok gehangen. Ze hebben dit altijd verzwegen.CarpeNoctem schreef: ↑31 januari 2021, 13:21Onderkoeld sarcasme, machtigDixit schreef: ↑31 januari 2021, 11:22 De baas van de WHO Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus (die heb ik moeten opzoeken) verklaarde onlangs, dat het een morele plicht is dat ook de onderontwikkelde landen binnen de eerste 120 dagen hun eerstelijnswerkers in de gezondheidszorg inenten.
Als die dat zelf niet kunnen, dan moeten ze bij de WHO aankloppen, opdat die de rijkere landen aan hun verplichtingen jegens de onderontwikkelde landen herinnert.
Alexander, tijd om klop, klop te doen op Dr Tedros' deur...![]()
![]()
Ik weet het. Jou treft geen schuld als je dit niet weet. Je kon het ook niet weten.
De aanpak van corona is een gewestelijke aangelegenheid. In de federale staat België zijn er 3 regio's: Vlaanderen, Brussel, Wallonië.
Ik verzin dit niet. Brussel is de hoofdstad, zeg je dan? Ja, maar het is ook een gewest.
Er bestaan ook gemeenschappen. Het Vlaamse Gewest is gefusioneerd met de Vlaamse Gemeenschap en heet: de Vlaamse Gemeenschap.
Ik weet het. Ik overval jou hiermee. Het is allemaal nieuw. Het gaat jouw pet te boven.
Om een lang verhaal kort te maken: Vlaanderen is dus verantwoordelijk op het gebied van vaccinatie. De Croo niet.
Wil Vlaanderen vaccins geven aan andere landen? Mooi.
Gaan de Vlamingen dit goed vinden?
Neen, op SG zitten er nu al hele dagen te klagen dat de vaccinatie te traag gaat.
-
- Jr. Member
De vaccinaties gaan tamelijk snel als je bedenkt dat het nog geen jaar geleden is dat de pandemie uitbrak, en dat er NU al vaccins zijn. Bij andere pandemies duurde het jàren vooraleer er een vaccin was. pokken en mazelen bv
-
- Verbannen Gebruiker
Je moet je individuele wensen of die van een deel van spaargids niet verwarren met een algemene verwachting van de bevolking.foopah schreef: ↑31 januari 2021, 13:13 Een overheid die maatregelen zonder draagvlak invoert, kan maar best zien dat er voldoende controle en bestraffing is. Zo doen ze dat toch ook met alle wetten waardoor centjes in de lade komen ? Die controles niet invoeren is het niet-opvolgen van die maatregelen zelf organiseren. Dus pure schuld van de overheid ? Nee. Gedeelde verantwoordelijkheid ? Absoluut.
Het is niet omdat een deel van spaargidsers het nooit met een overheidsmaatregel kunnen eens zijn dat er geen draagvlak is bij een groot deel van de bevolking.
Controle en bestraffing zal er altijd moeten zijn. Om het even welke maatregel of wet er wordt uitgevaardigd.
Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat ze alle rechten hebben maar alleen plichten als het in hun kraam past.
Zoals er steeds mensen zijn die het altijd beter weten dan welke wetenschapper of politicus ook. Tot ze gevraagd worden het dan volgens hun inzichten daadwerkelijk te veranderen. Dan ligt de reden al klaar om hun oplossingen niet in de praktijk toe te moeten passen. Of botsen ze op dezelfde problemen als zij die hen voorgingen.
Gisteren op het journaal: motivatie om maatregelen te volgen op een bijna historisch dieptepunt: 41%.David_DeWa schreef: ↑31 januari 2021, 14:08 Je moet je individuele wensen of die van een deel van spaargids niet verwarren met een algemene verwachting van de bevolking.
Het is niet omdat een deel van spaargidsers het nooit met een overheidsmaatregel kunnen eens zijn dat er geen draagvlak is bij een groot deel van de bevolking.
Positiviteitsratio van teruggekeerde reizigers is 3,1%
Thuisblijvers rond de 5,5%
Fabeltje dat probleem veroorzaakt wordt door reizigers wordt vooral gevoed door jaloezie, veel minder door cijfers.
Maar dat is met heel veel van de coronamaatregelen zo.
Thuisblijvers rond de 5,5%
Fabeltje dat probleem veroorzaakt wordt door reizigers wordt vooral gevoed door jaloezie, veel minder door cijfers.
Maar dat is met heel veel van de coronamaatregelen zo.
Ik ben 0% gemotiveerd om belastingen te betalen en toch betaal ik braaf mijn belastingen

Wat een vergelijking : alle teruggekeerde reizigers werden geacht een test te laten doen. Bij de thuisblijvers was dat niet het geval : enkel bij risicocontacten en symptomen was een test nodig.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Net van 1 van mijn vrienden gehoord dat zijn ouders dit weekend zijn komen eten. 2 tachtigers die zelf al een paar weken aan het aandringen waren.
De regels zijn streng, en het duurt lang, zonder vooruitzicht op stoppen de eerste weken. Dus ik begrijp dat wel een beetje.
Maar zelf houdt Charlesvdw zich nog steeds aan de regels, de grootouders komen maximaal een kwartiertje binnen, en iedereen draagt een mondmasker. Ze eten zeker niet mee.
Het positieve is wel dat de motivatie voor het vaccineren wel vrij hoog is in de bevolking, iedereen beseft dat het de enige manier is om het virus blijvend te onderdrukken en de maatregelen te kunnen lossen.
De regels zijn streng, en het duurt lang, zonder vooruitzicht op stoppen de eerste weken. Dus ik begrijp dat wel een beetje.
Maar zelf houdt Charlesvdw zich nog steeds aan de regels, de grootouders komen maximaal een kwartiertje binnen, en iedereen draagt een mondmasker. Ze eten zeker niet mee.
Het positieve is wel dat de motivatie voor het vaccineren wel vrij hoog is in de bevolking, iedereen beseft dat het de enige manier is om het virus blijvend te onderdrukken en de maatregelen te kunnen lossen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ben geen wetenschapper of hoe dan ook, maar probeer objectief te waarnemen en aan cijfers heb ik weinig boodschap. Enkel het aantal dodelijke slachtoffers hier in België, cijfer al dan niet kloppend, vind ik katastrofaal en zou wel eens goed mogen onderzocht worden (parlementaire onderzoekscommissie?) en de schuldige(n) worden gestraft. (En dat meen ik, zij die vertelden dat dit slechts een gewoon griepje was e.d.m., dan moeten ineens mondmaskers - wie herinnert zich nog het gedoe welk er aan vooraf ging? - En straks moeten we misschien nog onze mond spoelen voor we wat zeggen. Je kan je de vraag stellen, waarom mondmaskers als we toch 1,5m van elkaar moeten blijven?).,
Sedert relatief lange periode is reeds geweten dat jonge kinderen dit virus kunnen meedragen zonder daar zelf symptonen van te vertonen. Nu ineens gaat iedereen steigeren omdat ook de virologen dit vertellen. De infectiecijfers gaan fors omhoog omdat ineens iemand in zijnen bol gekregen heeft deze jongeren ook en vooreerst te testen (misschien moeten hun statistieken voldoen?). De rest wijzigt niet of loopt gestaag achteruit. Ondertussen moet je maar even aan de schoolpoort staan (zonder van de rest van tram of bus te spreken) wie die klein mannen op- of afhaalt. Het zijn in de meeste gevallen de grootouders - waar ik normaal geen bezwaar tegen heb, zou ook niet weten waarom - maar wetende dat deze ouderenklasse grotere risico's hebben, hier stel ik me toch vragen bij.
Aan de hand van dit schrijven zal ik de situatie niet kunnen veranderen, maar misschien enkelen attent maken toch voorzichtig te zijn. Ik zie mijn kleinkinderen ook weinig of niet en dit is zeker niet leuk, maar hoop dat dit binnen enkele maanden beter kan en dit alles tot het verleden behoort.
Sedert relatief lange periode is reeds geweten dat jonge kinderen dit virus kunnen meedragen zonder daar zelf symptonen van te vertonen. Nu ineens gaat iedereen steigeren omdat ook de virologen dit vertellen. De infectiecijfers gaan fors omhoog omdat ineens iemand in zijnen bol gekregen heeft deze jongeren ook en vooreerst te testen (misschien moeten hun statistieken voldoen?). De rest wijzigt niet of loopt gestaag achteruit. Ondertussen moet je maar even aan de schoolpoort staan (zonder van de rest van tram of bus te spreken) wie die klein mannen op- of afhaalt. Het zijn in de meeste gevallen de grootouders - waar ik normaal geen bezwaar tegen heb, zou ook niet weten waarom - maar wetende dat deze ouderenklasse grotere risico's hebben, hier stel ik me toch vragen bij.
Aan de hand van dit schrijven zal ik de situatie niet kunnen veranderen, maar misschien enkelen attent maken toch voorzichtig te zijn. Ik zie mijn kleinkinderen ook weinig of niet en dit is zeker niet leuk, maar hoop dat dit binnen enkele maanden beter kan en dit alles tot het verleden behoort.
@E10ne +1
-
- Verbannen Gebruiker
Nu zijn de MSM plots wel een betrouwbare bron van informatie? Zelfs je referentie?
Daarom dat ik ook schreef, als het in de kraam past....
Als je het heel duidelijk omschreven wenst te lezen verwijs ik je naar de commentaar van Vortex, vandaag om 15:16 uur.