Correcte inwoonkost bij inwonen partner met eigendom
TIP
Re: Correcte inwoonkost bij inwonen partner met eigendom
Dat kan niet hé, er rust nog een lening op het huis, de bank is dus ook mede eigenaar. Hij kan enkel de helft van de eigen inbreng plus de helft van het reeds afgeloste deel van de woning gekregen hebbenAbatoetnie schreef: ↑2 november 2023, 11:01
Over een aantal jaar ? Stel dat hun gezamenlijk huis 300.000 euro was en dat hij 150.000 euro uitgekeerd werd dan kan hij 214 maanden huren aan 700 euro.

Laatst gewijzigd door vortex op 2 november 2023, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben hier eerder team-Vortex. De dame in kwestie stelt wel heel strenge eisen op financieel vlak.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Full Member
- Contacteer:
Misschien heeft ze wel een reden, nogmaals wij weten niet wat er op de achtergrond speelt.
Ik ben ook van mening dat je de gevraagde huurprijs niet moet afzetten tegen de afbetaling van de lening, eerder tegenover "wat kan ik elders voor die prijs vinden". Als zij eigenaar is, en de kosten draagt, is het een zuivere huurder/verhuurder verhouding. Misschien dat zij dat ook zo ziet, als een "huurder met benefits", het is maar een idee hé.
Wat betreft de verdeling 60/40 voor de maandelijkse lasten, daar heb ik het dan weer moeilijker mee, het feit dat de ene persoon meer verdiend dan de andere heeft geen invloed op de finale kost. Enkel als je zou stellen dat de partner die meer inkomsten heeft daardoor kiest voor duurdere zaken (bv extra of duurdere internet abo, streaming etc) lijkt een andere verhouding daarin verdedigbaar.
Wat betreft de verdeling 60/40 voor de maandelijkse lasten, daar heb ik het dan weer moeilijker mee, het feit dat de ene persoon meer verdiend dan de andere heeft geen invloed op de finale kost. Enkel als je zou stellen dat de partner die meer inkomsten heeft daardoor kiest voor duurdere zaken (bv extra of duurdere internet abo, streaming etc) lijkt een andere verhouding daarin verdedigbaar.
Het lijkt evident dat beiden voordeel halen door samen ipv apart te wonen.
50% van de hypotheek, water, elektriciteit, (verwarming) en boodschappen lijkt me fair. De eigenaar zou dan herstellingen, verbeteringen, verzekering, KI en aanverwanten voor zich dienen te nemen. Inbreng volgens inkomen vind ik bullsh*t. Maak het niet onnodig ingewikkeld.
Just my 2 cents.
50% van de hypotheek, water, elektriciteit, (verwarming) en boodschappen lijkt me fair. De eigenaar zou dan herstellingen, verbeteringen, verzekering, KI en aanverwanten voor zich dienen te nemen. Inbreng volgens inkomen vind ik bullsh*t. Maak het niet onnodig ingewikkeld.
Just my 2 cents.
Waarom zou je de kosten 60/40 verdelen? Omdat je vriendin er niet in slaagt om een beter betaalde job te vinden, betaal jij haar maandelijks een deel van jouw salaris om haar lager salaris te compenseren? Op wat slaagt dit nu. Daar bovenop wilt ze dan ook nog eens 700 euro "huur" per maand. Ik zou andere oorden opzoeken en haar veel succes wensen om iemand te vinden die dat wel wil doen.
Hoe doe je dat zelfs in de praktijk? Maandelijks een berekening maken en dan alles tot op de euro gaan uitrekenen? Wat een gedoe...
Een relatie houdt in dat je mekaar graag ziet en mekaar iets kan gunnen. Zij wilt zichzelf blijkbaar vooral verrijken ten koste van jou. Dit lijkt mij geen goede basis om opnieuw te beginnen. Ik zou max 450 euro betalen en de kosten 50/50 verdelen. Hou er trouwens rekening mee dat je een deel van jouw uitkoopsom zelf betaald hebt doordat je steeds 60% van alle kosten betaald hebt. Ik denk dat je al genoeg cadeaus gegeven hebt aan haar.
Hoe doe je dat zelfs in de praktijk? Maandelijks een berekening maken en dan alles tot op de euro gaan uitrekenen? Wat een gedoe...
Een relatie houdt in dat je mekaar graag ziet en mekaar iets kan gunnen. Zij wilt zichzelf blijkbaar vooral verrijken ten koste van jou. Dit lijkt mij geen goede basis om opnieuw te beginnen. Ik zou max 450 euro betalen en de kosten 50/50 verdelen. Hou er trouwens rekening mee dat je een deel van jouw uitkoopsom zelf betaald hebt doordat je steeds 60% van alle kosten betaald hebt. Ik denk dat je al genoeg cadeaus gegeven hebt aan haar.
Laat een schatter komen voor de huurwaarde en neem de helft.
Ik vind het ook een slecht voorstel en uiteindelijk profiteert vooral jouw vriendin hiervan. Na een tumultueuze vorige periode in je relatie met die dame, zou ik toch oppassen, er zit hier meer dan één adder onder het gras.
Het enige logische is, 50 % van de huurwaarde en de dagelijkse kosten. De rest is voor haar, zij verschaft tenslotte het eigendom, jij blijft met niets achter, hoe de relatie ook verder verloopt.
Het enige logische is, 50 % van de huurwaarde en de dagelijkse kosten. De rest is voor haar, zij verschaft tenslotte het eigendom, jij blijft met niets achter, hoe de relatie ook verder verloopt.
Halve huur vind ik het makkelijkst te verdedigen en kan inderdaad door een schatter (=objectieve buitenstaander) worden bepaald. Op lange termijn heb jij de meerwaarde uit je beleggingen en verwerft zij een woning. Als je opnieuw uit elkaar zou gaan is er in principe niemand benadeeld.
Een huis met 2 bewonen en gebruiken heeft meer slijtage dan dat er maar één persoon het gebruikt..Didymus schreef: ↑2 november 2023, 15:00 Halve huur vind ik het makkelijkst te verdedigen en kan inderdaad door een schatter (=objectieve buitenstaander) worden bepaald. Op lange termijn heb jij de meerwaarde uit je beleggingen en verwerft zij een woning. Als je opnieuw uit elkaar zou gaan is er in principe niemand benadeeld.
Als de eigenaar die hernieuwings-kosten voor zijn rekening neemt is het billijk dat de andere inwonende partner een deel meer inwoon kost betaald dan louter 50/50.Er vanuit gaande dat alles nog in nieuwe staat is .... Hij zal er maar 10/15 jaar wonen, en als alles aan hernieuwing toe is spat de relatie uit elkaar en kan de eigenaar alleen voor de kosten opdraaien, daar waar de slijtage met 2 veroorzaakt is..
Ik verhuur mijn huis, vraag een te hoge huurprijs, laat mijn partner/huurder 60% van de gewone kosten van samenleven betalen en laat hem ook nog eens mee voor het eigenaarsonderhoud opdraaien (terwijl het huis eigendomvan mij alleen blijft). Als het mij zint, moet hij mij ook nog eens (gratis) geile seks geven … wie wil mij?ludo schreef: ↑2 november 2023, 20:32Een huis met 2 bewonen en gebruiken heeft meer slijtage dan dat er maar één persoon het gebruikt..Didymus schreef: ↑2 november 2023, 15:00 Halve huur vind ik het makkelijkst te verdedigen en kan inderdaad door een schatter (=objectieve buitenstaander) worden bepaald. Op lange termijn heb jij de meerwaarde uit je beleggingen en verwerft zij een woning. Als je opnieuw uit elkaar zou gaan is er in principe niemand benadeeld.
Als de eigenaar die hernieuwings-kosten voor zijn rekening neemt is het billijk dat de andere inwonende partner een deel meer inwoon kost betaald dan louter 50/50.Er vanuit gaande dat alles nog in nieuwe staat is .... Hij zal er maar 10/15 jaar wonen, en als alles aan hernieuwing toe is spat de relatie uit elkaar en kan de eigenaar alleen voor de kosten opdraaien, daar waar de slijtage met 2 veroorzaakt is..
Geïnspireerd op het kamp Ludo …

Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 2 november 2023, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
This thread is worthless without pics 

Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
"Een huis met 2 bewonen en gebruiken heeft meer slijtage dan dat er maar één persoon het gebruikt."
Die extra slijtage zal eerder beperkt zijn. Anders zou dit op de huurmarkt een belangrijk criterium zijn en zou de huurprijs afhangen van het aantal huurders dat er komt te wonen. Het speelt een beetje doordat meer slaapkamers in het algemeen meer huur betekent.
Ik zie het zo: Ze kunnen op de huurmarkt iets anders gaan huren, dan betalen ze elk de helft van de huur. Zij kan ondertussen haar huis verhuren. Waarschijnlijk komt ze dan uit op hetzelfde bedrag als de helft van de correcte huur die hij dan nu zou mee moeten betalen voor het huidige huis.
Die extra slijtage zal eerder beperkt zijn. Anders zou dit op de huurmarkt een belangrijk criterium zijn en zou de huurprijs afhangen van het aantal huurders dat er komt te wonen. Het speelt een beetje doordat meer slaapkamers in het algemeen meer huur betekent.
Ik zie het zo: Ze kunnen op de huurmarkt iets anders gaan huren, dan betalen ze elk de helft van de huur. Zij kan ondertussen haar huis verhuren. Waarschijnlijk komt ze dan uit op hetzelfde bedrag als de helft van de correcte huur die hij dan nu zou mee moeten betalen voor het huidige huis.
Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik bezit eigendom maar woon in bij de vriendin haar huis, die op haar naam staat. Ik betaal 0,0 euro aan huur. Mijn domicilie staat daar. Ik betaal enkel een maandelijks bedrag voor de gemeenschappelijke lasten (voeding). Als ze een euro "huur" zou vragen dan ben ik daar weg.
Alles hangt ervan af hoe je die dingen bespreekt.
Alles hangt ervan af hoe je die dingen bespreekt.