Correcte inwoonkost bij inwonen partner met eigendom
TIP
Re: Correcte inwoonkost bij inwonen partner met eigendom
Een verstandige verhuurder berekent slijtage en hernieuwing mee in zijn huurprijs.( Badkamer / keuken ) enz.simonvb schreef: ↑3 november 2023, 08:51 "Een huis met 2 bewonen en gebruiken heeft meer slijtage dan dat er maar één persoon het gebruikt."
Die extra slijtage zal eerder beperkt zijn. Anders zou dit op de huurmarkt een belangrijk criterium zijn en zou de huurprijs afhangen van het aantal huurders dat er komt te wonen. Het speelt een beetje doordat meer slaapkamers in het algemeen meer huur betekent.
Ik zie het zo: Ze kunnen op de huurmarkt iets anders gaan huren, dan betalen ze elk de helft van de huur. Zij kan ondertussen haar huis verhuren. Waarschijnlijk komt ze dan uit op hetzelfde bedrag als de helft van de correcte huur die hij dan nu zou mee moeten betalen voor het huidige huis.
Daarna de nuttige oppervlakte en het aantal kamers, ( een 2de slpk. is al direkt 100 euro meer per maand...
Een badkamer vernieuwen kost om en bij de 10.000 euro en gaat gemiddeld 20 jaar mee. Wat dus een kost van 84 euro/maand is...
Paria, profiteur, leven en je verrijken op de kap van je partner..bryanv schreef: ↑3 november 2023, 09:13 Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik bezit eigendom maar woon in bij de vriendin haar huis, die op haar naam staat. Ik betaal 0,0 euro aan huur. Mijn domicilie staat daar. Ik betaal enkel een maandelijks bedrag voor de gemeenschappelijke lasten (voeding). Als ze een euro "huur" zou vragen dan ben ik daar weg.
Alles hangt ervan af hoe je die dingen bespreekt.
Als je een appartement gaat huren moet je ook betalen, en als je in je eigen woning terug gaat wonen ben je huurinkomsten kwijt..
Maar je partner inwoon kost betalen vindt je onterecht ...
-
- Full Member
- Contacteer:
En wat gebeurt er ondertussen met jouw eigendom ?bryanv schreef: ↑3 november 2023, 09:13 Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik bezit eigendom maar woon in bij de vriendin haar huis, die op haar naam staat. Ik betaal 0,0 euro aan huur. Mijn domicilie staat daar. Ik betaal enkel een maandelijks bedrag voor de gemeenschappelijke lasten (voeding). Als ze een euro "huur" zou vragen dan ben ik daar weg.
Alles wat je zegt, zit toch al in een correcte huurprijs. Laat een onafhankelijke derde dus schatter, de schatting doen en verdeel het bedrag in twee.
Daarvoor betaalt hij dan ook huur! Als zij als eigenaar hernieuwingskosten heeft, is dat volledig haar verantwoordelijkheid. Wat niet wegneemt dat hij op dat ogenblik kan mee betalen...afhankelijk van hoe de schade ontstaan is.ludo schreef: ↑2 november 2023, 20:32 Een huis met 2 bewonen en gebruiken heeft meer slijtage dan dat er maar één persoon het gebruikt..
Als de eigenaar die hernieuwings-kosten voor zijn rekening neemt is het billijk dat de andere inwonende partner een deel meer inwoon kost betaald dan louter 50/50.Er vanuit gaande dat alles nog in nieuwe staat is .... Hij zal er maar 10/15 jaar wonen, en als alles aan hernieuwing toe is spat de relatie uit elkaar en kan de eigenaar alleen voor de kosten opdraaien, daar waar de slijtage met 2 veroorzaakt is..
Beetje kort door de bocht om iemand meteen een profiteur te noemen, niet? Er is een hele historie waarom ik geen huur bij haar betaal, moet betalen. Mijn eigendom is ook gedeelde eigendom. Ik beslis niet alleen of het al dan niet verhuurd zou worden.
50% van de (eventueel objectief geschatte) huurwaarde. Haar eigenlijke maandelijkse aflossing is niet relevant.
50% van de maandelijkse kosten. Het feit dat jij meer dan haar verdient is niet relevant. Maar dit is een persoonlijke zaak. Jij ziet haar zo graag dat je meer wil betalen.
Nb: Bedenk dat de zogezegde 'huur' die je haar maandelijks betaalt, voor haar netto en onbelast inkomen is en niet vergelijkbaar is met echte huur.
Ter vergelijking: als iemand zijn appartement/huis verhuurt (aan een prive-persoon), dan moet hij via zijn belastingsaangifte belasting betalen op het (niet-aftrekbaar) verhoogd kadastraal inkomen van de woning!
Dus 50% van een objectief geschatte huurwaarde lijkt mij méér dan voldoende.
50% van de maandelijkse kosten. Het feit dat jij meer dan haar verdient is niet relevant. Maar dit is een persoonlijke zaak. Jij ziet haar zo graag dat je meer wil betalen.
Nb: Bedenk dat de zogezegde 'huur' die je haar maandelijks betaalt, voor haar netto en onbelast inkomen is en niet vergelijkbaar is met echte huur.
Ter vergelijking: als iemand zijn appartement/huis verhuurt (aan een prive-persoon), dan moet hij via zijn belastingsaangifte belasting betalen op het (niet-aftrekbaar) verhoogd kadastraal inkomen van de woning!
Dus 50% van een objectief geschatte huurwaarde lijkt mij méér dan voldoende.
Eerlijk gezegd zou ik me zorgen maken over zo'n eisen... of ze wil misbruik van je maken, of ze is erg gierig... maar liefde zal het niet zijnDromedaris90 schreef: ↑1 november 2023, 21:12 Context:
Mijn partner en ik waren uit elkaar, ik heb me toen laten uitkopen en deze mooie uitkoopsom heb ik belegd ipv een nieuw pand te kopen, gezien de hoge rentevoeten de dag van vandaag. Onze love story is echter terug actueel en willen we terug samen wonen.
Ze betaalt haar huidige lening af aan €950/maand.
Nu willen we terug samenwonen in haar woning en wilt ze van mij €700 “huur” ontvangen.
Haar argumenten zijn is dat zij nu ook 100% instaat voor grote herstellingen, investeringen, onroerende voorheffing enzovoort. Ik als “huurder” hoef hier dus niet van wakker te liggen.
Ik vind alles meer dan 50% huur betalen van haar maandelijkse afbetaling (dus alles >€475) profiteren van de situatie. Immers, zonder mij zou ze de volle lening evengoed moeten kunnen afbetalen en alle kosten moeten kunnen dekken. Ik dacht dus eerder aan €475 dat billijk is.
Zij kan zich daar absoluut niet in vinden.
En neen, mijn uitkoopsom wil ik niet hergebruiken om me opnieuw in te kopen.
Wat is jullie objectieve mening?
Verder wil ze ook de maandelijkse lasten 60/40 verdelen (rekeningen, boodschappen, reizen, restaurants…), omdat ik meer verdien. Dit was vroeger ook zo en dat vind ik ook prima en vanzelfsprekend.
PS: los van deze financiële kwestie gaat de relatie voor de wind hoor![]()

Ik vraag mij af hoe die 'bespreking' is verlopen. Ben jij misschien haar gigolo?bryanv schreef: ↑3 november 2023, 09:13 Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik bezit eigendom maar woon in bij de vriendin haar huis, die op haar naam staat. Ik betaal 0,0 euro aan huur. Mijn domicilie staat daar. Ik betaal enkel een maandelijks bedrag voor de gemeenschappelijke lasten (voeding). Als ze een euro "huur" zou vragen dan ben ik daar weg.
-
- Full Member
- Contacteer:
Onbegrijpelijk hoe sommigen hier op basis van een tekst geschreven door de TS zo kunnen reageren, zoals ik hier al eerder schreef weten we totaal niet wat de achterliggende historie is van die mensen, bij manier van spreken kan het evengoed zijn dat hij haar in het verleden meermaals bedrogen heeft en dat zij even (financieel) wil "testen" in hoeverre hij werkelijk haar terug wil of wil profiteren van een goedkopere huishuur, wij weten het niet.
Het is blijkbaar moeilijk om een bepaalde situatie vanuit twee (of zelfs meer) kanten te bekijken, nee, veel eenvoudiger is iemand te veroordelen op basis van summiere informatie geschreven door één van beide kanten. Mocht je het woord zoeken, het is empathie waarover ik het heb.
Het is blijkbaar moeilijk om een bepaalde situatie vanuit twee (of zelfs meer) kanten te bekijken, nee, veel eenvoudiger is iemand te veroordelen op basis van summiere informatie geschreven door één van beide kanten. Mocht je het woord zoeken, het is empathie waarover ik het heb.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien is de verhuurwaarde van het appartement 1.400 euro /mnd en dan is 700 euro huur opeens niet meer zo onredelijk.
Oordelen zonder de details te kennen, lijkt me weinig zinvol. Daar is zelfs geen empathie voor nodig.
Oordelen zonder de details te kennen, lijkt me weinig zinvol. Daar is zelfs geen empathie voor nodig.
Uw gedeelde eigendom zal dan wel niet leegstaan, Iemand zal er dan wel in wonen zonder aan U als gedeelde eigenaar woongenot te betalen als ik het goed begrijp

Laatst gewijzigd door ludo op 3 november 2023, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ongeacht welke historie erachter zit..
Gratis bij je partner inwonen als die nog een hypotheek moet afbetalen is "" not done ""
Gratis bij je partner inwonen als die nog een hypotheek moet afbetalen is "" not done ""
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht is het punt: dat is niet de doorsnee situatie, maar daarom is het nog niet "not done" of whatever je er van moge denken
Als iemand iets vertelt en een hele hoop relevante info achterhoudt, dan slaat het verhaal uiteraard nergens op.