Covestro: fabrikant van polymeren
TIP
Re: Covestro: fabrikant van polymeren
Amai aandeel moet al meer dan een maal 3 doen om dit koersdoel te bereiken. Benieuwd wanneer in welk jaar dit gaat gebeuren.
Dat zijn achterhaalde cijfers. Momenteel ga ik uit van een faire waarde van €127. Gebaseerd op €1,2 miljard fcf x 19,5 / 184 mio aandelen.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
In 2016 zijn ze op 1 jaar tijd quasi x3 gegaan. Zo raar is dat toch niet in zo'n volatiele sectoren.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Trouwens, mijn koersdoel en berekening heb ik hier vorige week al gepost.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Vrijdag ingestapt aan €52.10.
Dip zonet na aanpassing van de prognoses:
https://www.dgap.de/dgap/News/adhoc/cov ... ID=1110473
Eind oktober hebben ze hun eerdere (gunstige) prognoses uit juli gewoon bevestigd in het Q3-rapport; amper enkele weken later passen ze die prognoses alsnog naar beneden aan. Ik vind dat bedenkelijk, maar wie ben ik...
https://www.dgap.de/dgap/News/adhoc/cov ... ID=1110473
Eind oktober hebben ze hun eerdere (gunstige) prognoses uit juli gewoon bevestigd in het Q3-rapport; amper enkele weken later passen ze die prognoses alsnog naar beneden aan. Ik vind dat bedenkelijk, maar wie ben ik...
Waterniveau op de rijn heb ik al bij verschillende bedrijven als probleem zien voorbijkomen...
& dat is idd ook extreem laag! Kayakken gaat nog net ter hoogte van Kaub...
http://www.interrijn.com/en/meter_level ... chive_kaub
& dat is idd ook extreem laag! Kayakken gaat nog net ter hoogte van Kaub...
http://www.interrijn.com/en/meter_level ... chive_kaub
-11,4% nu
Hopelijk gaat het nog véél lager, zodat ik kan bijkopen.
Nog een paar weken en de inkoop van aandelen is afgerond. Er zullen dan ong. 182 miljoen aantal uitstaande aandelen zijn, en we komen van 202,5 miljoen. Hopelijk volgend jaar opnieuw een programma, cash genoeg.
Heb mijn faire waarde wat verlaagd: €1,1 miljard vrije kasstroom x 19,5 / 182 mio aandelen = €118
Hopelijk gaat het nog véél lager, zodat ik kan bijkopen.
Nog een paar weken en de inkoop van aandelen is afgerond. Er zullen dan ong. 182 miljoen aantal uitstaande aandelen zijn, en we komen van 202,5 miljoen. Hopelijk volgend jaar opnieuw een programma, cash genoeg.
Heb mijn faire waarde wat verlaagd: €1,1 miljard vrije kasstroom x 19,5 / 182 mio aandelen = €118
Koersreactie lijkt zwaar overtrokken. We hebben echter te maken met een supercyclisch bedrijf, terwijl we de top van de economische cyclus al lijken te zijn gepasseerd. Gezien het vermogen om in topjaren wpa's richting dubbele cijfers af te leveren en de zeer nette balans gingen mijn handen echter jeuken om ook dit vallend mes aan mijn collectie toe te voegen. Ben zojuist dan ook met een eerste plukje vlak onder de 50 ingestapt.
Ik ben me er wel overigens wel van bewust dat de markt voorlopig niets met dit soort fondsen te maken wil hebben en we wellicht pas aan het begin staan van een nieuwe bloedbadperiode op de beurs. Ben er dus ook mentaal op voorbereid om dit fonds volgend voorjaar weer tussen de €30 en €40 te zien koersen en houd dus nog middelen achter de hand om op stukken lagere niveaus nog wat bij te kopen.
PS
Koersdoelen baseren op 19,5 x de fcf in een absoluut topjaar lijkt me vrij onzinnig, te meer daar het om een super cyclisch bedrijf gaat, maar ieder zijn methode![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik ben me er wel overigens wel van bewust dat de markt voorlopig niets met dit soort fondsen te maken wil hebben en we wellicht pas aan het begin staan van een nieuwe bloedbadperiode op de beurs. Ben er dus ook mentaal op voorbereid om dit fonds volgend voorjaar weer tussen de €30 en €40 te zien koersen en houd dus nog middelen achter de hand om op stukken lagere niveaus nog wat bij te kopen.
PS
Koersdoelen baseren op 19,5 x de fcf in een absoluut topjaar lijkt me vrij onzinnig, te meer daar het om een super cyclisch bedrijf gaat, maar ieder zijn methode
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Exact! Hier gebruik ik een WACC van 8 pct. Voorlopig andere aandelen op de list. Kan nog veel dieper. Geen haast :-)Knorpot schreef: ↑20 november 2018, 15:12 Koersreactie lijkt zwaar overtrokken. We hebben echter te maken met een supercyclisch bedrijf, terwijl we de top van de economische cyclus al lijken te zijn gepasseerd. Gezien het vermogen om in topjaren wpa's richting dubbele cijfers af te leveren en de zeer nette balans gingen mijn handen echter jeuken om ook dit vallend mes aan mijn collectie toe te voegen. Ben zojuist dan ook met een eerste plukje vlak onder de 50 ingestapt.
PS
Koersdoelen baseren op 19,5 x de fcf in een absoluut topjaar lijkt me vrij onzinnig, te meer daar het om een super cyclisch bedrijf gaat, maar ieder zijn methode
gpv1 heeft voor deze berekening dan ook gewerkt met een (op het eerste zicht redelijke) inschatting van de fcf op middellange termijn, niet met die van vorig jaar. Anders was zijn waardering zelfs rond de €200 uitgekomen ;-).
Ik neem die multiple vanwege de hoge marges en zeer sterke balans bij Covestro (die zijn superieur aan bijna eender welk ander chemiebedrijf). Je zit hier denk ik echt met het neusje van de zalm uit de chemiesector. Zelfs in 2008 was de vrije kasstroom vóór rente een outflow van amper €49 miljoen. Share buyback goed voor aandeelhouders. Management terughoudend wat overnames betreft. Kostenbesparingsprogramma van €350 miljoen tegen 2021. Covestro is volgens mij intrinsiek in ieder geval een pak meer waard dan de huidige €8,7 miljard. De hoogste koers tot nu toe bereikt is €95,78 volgens Google dus ik ga ervan uit dat mijn €118 ooit zal gehaald worden.
EDIT: beetje bijgekocht onder de €47 - volgend koopmoment op €40
Op je koersdoel na kan ik me heel goed vinden in je analyse.gpv1 schreef: ↑20 november 2018, 16:14Ik neem die multiple vanwege de hoge marges en zeer sterke balans bij Covestro (die zijn superieur aan bijna eender welk ander chemiebedrijf). Je zit hier denk ik echt met het neusje van de zalm uit de chemiesector. Zelfs in 2008 was de vrije kasstroom vóór rente een outflow van amper €49 miljoen. Share buyback goed voor aandeelhouders. Management terughoudend wat overnames betreft. Kostenbesparingsprogramma van €350 miljoen tegen 2021. Covestro is volgens mij intrinsiek in ieder geval een pak meer waard dan de huidige €8,7 miljard. De hoogste koers tot nu toe bereikt is €95,78 volgens Google dus ik ga ervan uit dat mijn €118 ooit zal gehaald worden.
EDIT: beetje bijgekocht onder de €47 - volgend koopmoment op €40
Los van het feit dat het een enorm cyclisch bedrijf is, lijkt er onderliggend ook wel wat groei in te zitten (over een hele cyclus gezien). De balans is ook niet dusdanig dat bij het minste zuchtje tegenwind de claimemissie-roepers massaal naar buiten zullen komen rennen. Voor wie geduld heeft komen er mijns inziens dus mooie kansen aan om dit fonds goedkoop op te pikken. Timing is daarin reuze lastig, daar het altijd lastig blijft in te schatten hoe ver de overdrijving door schiet als de ratio zoek lijkt.
Enige minpuntje vind ik die eeuwige aandeleninkoopprogramma's; vaak zit een bedrijf goed in de slappe was omdat het operationeel voor de wind gaat en de aandelenkoers dus (te) hoog is, waardoor een aandeleninkoopprogramma vrijwel altijd op minder opportune momenten wordt gelanceerd. In het Q3-rapport wordt bijvoorbeeld vol trots gemeld dat er in 2018 (t/m 30-9) €974 mln is besteed aan de inkoop van 12,4 mln aandelen, hetgeen dus neer komt op een gemiddelde inkoopkoers van €78.50. Afgezet tegen de huidige koers van €47 is daarmee zo'n 390 mln "teveel" betaald. Zelfs met een effectieve belastingdruk van 40% had een aandeelhouder dus al beter af geweest met een superdividend! (Als Nederlander kan ik die zelfs uiteindelijk 100% netto ontvangen).
Maar goed, net als dat ik zelf inmiddels al €3 te veel heb betaald voor mijn eerste portie is dat slechts een detail
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Waterniveau van de Rijn over 1 jaar tijd:
![Afbeelding](https://i.imgur.com/7yJl9PU.png)
![Afbeelding](https://i.imgur.com/7yJl9PU.png)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
COVESTRO WIL OPNIEUW 10% VAN DE AANDELEN INKOPEN
Covestro kondigde gisteren aan dat het inkoopprogramma van bijna €1,5 miljard of 9,8% van het aantal aandelen is afgerond, een half jaar eerder dan voorzien. Op de volgende Algemene Vergadering zal een nieuw mandaat worden gevraagd om opnieuw max. 10% van de aandelen in te kopen. CFO: "The objective of the share buyback program was to create value for our shareholders. This remains our priority. In view of Covestro's sustained strong financial position, we therefore aim to lay the foundations for potential further buybacks."
Er zouden nu 183 mio aandelen zijn, komende van 202,5 mio vóór de share buyback.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Covestro kondigde gisteren aan dat het inkoopprogramma van bijna €1,5 miljard of 9,8% van het aantal aandelen is afgerond, een half jaar eerder dan voorzien. Op de volgende Algemene Vergadering zal een nieuw mandaat worden gevraagd om opnieuw max. 10% van de aandelen in te kopen. CFO: "The objective of the share buyback program was to create value for our shareholders. This remains our priority. In view of Covestro's sustained strong financial position, we therefore aim to lay the foundations for potential further buybacks."
Er zouden nu 183 mio aandelen zijn, komende van 202,5 mio vóór de share buyback.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)