Credit Europe Bank houdt op met de lange termijn
TIP
Re: Credit Europe Bank houdt op met de lange termijn
Ziet er naar uit dat er dan toch geen reden is om te panikeren : dank voor de info.
Tot nu toe laten zij mij gerust, maar als ze mij iets dergelijks zouden voorstellen, zal ik dus gewoon mijn termijnrekeningen behouden.
Tot nu toe laten zij mij gerust, maar als ze mij iets dergelijks zouden voorstellen, zal ik dus gewoon mijn termijnrekeningen behouden.
hhhmmm, als het zo doorgaat met de europese banken "houden ze er misschien mee op op de lange termijn" 

Hetzelfde voorstel kreeg ik pas vorige week, met de vermelding dat ze me telefonisch niet konden bereiken. Ook ik zie niet in hoe dit voor de klant voordelig kan zijn als de bank dit voorstelt. Tenzij je toevallig binnenkort geld nodig hebt dat nu nog vast zit in een termijnrekening. Er staat trouwens niet bij hoe lang het voorstel geldig is.stefadep schreef:Enkele weken geleden een telefoontje gekregen van CE met het voorstel dit contract voortijdig te beëindigen, omdat CE zijn activiteiten in België terug schroeft.
Vandaag een brief gekregen met hetzelfde voorstel: "Onze aanbieding omvat de voortijdige beëindiging van uw termijndeposito zonder boete. U ontvangt de tot nu toe opgebouwde rente en tevens 10 % van het rentebedrag dat u voor de resterende looptijd zou ontvangen. De roerende voorheffing over deze bruto rentes zal automatisch door ons worden ingehouden"
Ik ga niet in op dit voorstel. Of zijn er andere meningen ?
Bemerk dat uitgevers van obligatieleningen soms wel sluw zijn en hun uitgifte voorzien van een 'call-optie', wanneer de rente dan daalt, betalen ze uw obligatie uit en zijn ze er van af. Dat heb ik lang geleden ook ondervonden bij een Belgische staatslening: een mooie coupon, maar plots was het gedaan

Bij deze termijnrekening is er geen 'call' voorzien, maar ze mogen natuurlijk proberen de klanten te overtuigen om er toch uit te stappen.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
En nu verlagen ze ook de rente op hun spaarrekening, zodat ze ook op dat vlak eigenlijk hun Belgische filiaal feitelijk sluiten of toch heel onaantrekkelijk maken.
Ziehier de mail die ik vandaag kreeg:
Wij informeren u dat de rente op de Credit Europe Top-Interest Spaarrekening op 2 september 2014 verlaagd wordt. De nieuwe rentetarieven blijven geldig tot de volgende wijziging.
Basisrente: 0,40% p.j.
Getrouwheidspremie: 0,40% p.j.
Ziehier de mail die ik vandaag kreeg:
Wij informeren u dat de rente op de Credit Europe Top-Interest Spaarrekening op 2 september 2014 verlaagd wordt. De nieuwe rentetarieven blijven geldig tot de volgende wijziging.
Basisrente: 0,40% p.j.
Getrouwheidspremie: 0,40% p.j.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Even een update, want vandaag was ik nog eens op de site van Credit Europe Bank. Ze bieden nog slechts één termijnrekening aan met één procent brutorente en looptijd één jaar. Wel makkelijk om te onthouden, maar 'gene vetten'. En binnenkort misschien een nog lager tarief, want iedereen volgt de concurrentie die 'wegens de marktomstandigheden en de ECB-rente ...' ?fidinda schreef:Je hebt nu uitsluitend de keuze uit termijnrekeningen op 3, 6, 9, 12 of 24 maand en de rente varieert daarbij van 0,90 % tot 1,25 % bruto.
Nog steeds niets gehoord van CE...
@jnn1 - Misschien krijg je geen voorstel omdat je looptijden niet lang genoeg zijn. Ofwel schrijven ze een deel van hun klanten in een eerste fase eens aan om te kijken hoeveel respons ze krijgen. Jij zal dan in fase twee wel een brief krijgen?
Op hun site ook moeten vaststellen dat de 'automatische verlenging' van hun termijnrekeningen ongedaan is gemaakt. Dit betekent dat een termijnrekening met een looptijd van bijv 3 jaar, niet meer automatisch voor 3 jaar wordt verlengd. Vroeger was dit wel zo, en je had telkens 14 dagen tijd om de nieuwe rekening te laten annuleren.
Op hun site ook moeten vaststellen dat de 'automatische verlenging' van hun termijnrekeningen ongedaan is gemaakt. Dit betekent dat een termijnrekening met een looptijd van bijv 3 jaar, niet meer automatisch voor 3 jaar wordt verlengd. Vroeger was dit wel zo, en je had telkens 14 dagen tijd om de nieuwe rekening te laten annuleren.
Ben ook eens gaan kijken op hun Nederlandse site. Dat doe je best niet , want het aanbod is veel breder en interessanter dan bij Credit Europe België
3 maanden 0,50%
6 maanden 0,50%
9 maanden 0,50%
12 maanden 1,30%
18 maanden 1,45%
24 maanden 1,80%
36 maanden 2,00%
48 maanden 2,15 %
60 maanden 2,35%
84 maanden 2,50%
120 maanden 3,00%
3 maanden 0,50%
6 maanden 0,50%
9 maanden 0,50%
12 maanden 1,30%
18 maanden 1,45%
24 maanden 1,80%
36 maanden 2,00%
48 maanden 2,15 %
60 maanden 2,35%
84 maanden 2,50%
120 maanden 3,00%
Het is goed dat de automatische verlenging van termijnrekeningen ongedaan is gemaakt. Veel klanten zijn daar immers niet van op de hoogte en zouden zonder het te weten opnieuw voor jaren aan een termijnrekening vastzitten aan een veel lagere interest dan ze eigenlijk wilden.
Dat er veel klanten zouden zijn die daar niet van op de hoogte waren, zou mij eigenlijk verwonderen.
Men werd daar schriftelijk van op de hoogte gebracht en men kreeg telkens na de eindvervaldag nog ruim de tijd om te laten weten of je hiermee akkoord ging of niet.
Bovendien kon je bij de opening van een nieuwe termijnrekening eventueel onmiddellijk laten weten dat je die niet automatisch wil verlengen, zodat het niet kon vergeten worden.
Dat laatste is, hoe ik te werk ging. Op een zeker ogenblik heb ik zelfs laten weten dat ik nooit verlenging wou voor alle rekeningen die ik eventueel in de toekomst nog zou openen. Dat hebben ze aanvaard en ik heb er later nooit meer hoeven aan te herinneren.
Momenteel heb ik nog 3 CE-termijnen lopen (2015,2016,2017) met kleinere bedragen, maar waarvan die met de laagste netto-rente nog steeds veel hoger is dan de hoogste spaarrekening van dit moment.
Het is met veel spijt dat ik deze bank zie verdwijnen op de Belgische markt, nadat ik er reeds gedurende 7 jaar mooie rentes opgestreken heb.
Men werd daar schriftelijk van op de hoogte gebracht en men kreeg telkens na de eindvervaldag nog ruim de tijd om te laten weten of je hiermee akkoord ging of niet.
Bovendien kon je bij de opening van een nieuwe termijnrekening eventueel onmiddellijk laten weten dat je die niet automatisch wil verlengen, zodat het niet kon vergeten worden.
Dat laatste is, hoe ik te werk ging. Op een zeker ogenblik heb ik zelfs laten weten dat ik nooit verlenging wou voor alle rekeningen die ik eventueel in de toekomst nog zou openen. Dat hebben ze aanvaard en ik heb er later nooit meer hoeven aan te herinneren.
Momenteel heb ik nog 3 CE-termijnen lopen (2015,2016,2017) met kleinere bedragen, maar waarvan die met de laagste netto-rente nog steeds veel hoger is dan de hoogste spaarrekening van dit moment.
Het is met veel spijt dat ik deze bank zie verdwijnen op de Belgische markt, nadat ik er reeds gedurende 7 jaar mooie rentes opgestreken heb.
Afbouwen van de activiteiten in België lijkt een goede verklaring, maar is toch ook heel raar want de rente die aan Nederlandse klanten wordt geboden is VEEL hoger dan die aan Belgische klanten. Dus in België moeten ze meer marge hebben en meer winst maken?stefadep schreef: Credit-Europe-Nederland biedt nog steeds termijnrekening aan met looptijd tot 10 jaar. Ik denk dat de reden van het aanbod tot terugbetaling te maken heeft met het afbouwen van de activiteiten in België.
Overigens heeft Credit Europe Bank België nu maar één termijnrekening meer in de aanbieding: 1 % bruto op 1 jaar. Dan is de spaarrekening (0,4 + 0,4 netto) nog interessanter, tenzij je verdere rentedaling verwacht natuurlijk.
Als je je geld een jaar kunt missen zou ik toch voor de termijnrekening opteren. Dan krijg je weliswaar netto 0,05% minder (voorlopig toch) maar ben je tenminste een jaar zeker van de rente.
Vandaag een schrijven ontvangen dat ze een uitdoofbeleid in België toepassen.
Alle lopende termijnrekeningen blijven wel doorlopen zoals voorzien.
Maar niets meer kan nog verlengd worden.
Het schrijven is te lezen op
http://www.crediteurope.be/ned/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle lopende termijnrekeningen blijven wel doorlopen zoals voorzien.
Maar niets meer kan nog verlengd worden.
Het schrijven is te lezen op
http://www.crediteurope.be/ned/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klopt helemaal, heb dezelfde brief ontvangen. "Na 14 jaar activiteit in België ... wegens prioriteiten op andere Europese markten." Er kunnen geen nieuwe spaarrekeningen of termijnrekeningen geopend worden. Op 1 april 2016 wordt het saldo van alle spaarrekeningen naar de tegenrekening overgeboekt. Ze raden aan om zelf over te boeken wanneer de getrouwheidspremie van (aanzienlijke) bedragen is verworven.
De termijnrekeningen blijven lopen tot de vervaldag.
Voor de concurrenten is dit goed nieuws? Ze laten zich elke dag in de radioreclame horen! De Belgische spaarder vinden zij WEL aantrekkelijk, Credit Europe Bank dus niet meer.
De termijnrekeningen blijven lopen tot de vervaldag.
Voor de concurrenten is dit goed nieuws? Ze laten zich elke dag in de radioreclame horen! De Belgische spaarder vinden zij WEL aantrekkelijk, Credit Europe Bank dus niet meer.
Laatst gewijzigd door fidinda op 14 januari 2015, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat hun spaar- en termijndeposito's de laatste jaren sterk afgebouwd zijn. Op zich is het niet te verbazen dat ze ermee stoppen in België.