crypto currencies
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: crypto currencies
Crypto/blockchain lijkt me sowieso te blijven, maar niet zozeer als valuta. De komende jaren zal 't m.i. nog meer de dieperik in gaan zodat alle kleinere projecten van al die techneuten waardeloos en dus ook onbruikbaar worden. De huidige cryptotrading-scene is véél te hard gefocust op fast profit. Van als de value van een coin crasht, trekt men zich terug (ook al zit er misschien zeer nuttige technologie in), en een coin die in onbruik is geraakt is door het gebrek aan nodes per definitie "kapot".
Binnen x aantal jaar gaat er enkel nog plaats zijn voor de happy few. En dan denk ik aan crypto's die professioneel ontwikkeld worden en die een verkoopbaar product/platform zullen aanbieden, genre Ripple/Waves/Ether. Of de coinholders van die platformen, naast de ontwikkelaars, daar rijk van gaan worden, is een heel andere vraag.
Binnen x aantal jaar gaat er enkel nog plaats zijn voor de happy few. En dan denk ik aan crypto's die professioneel ontwikkeld worden en die een verkoopbaar product/platform zullen aanbieden, genre Ripple/Waves/Ether. Of de coinholders van die platformen, naast de ontwikkelaars, daar rijk van gaan worden, is een heel andere vraag.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik leer liever lessen uit het verleden dan zomaar van dingen uit te gaan:sintorama schreef: ↑11 juni 2018, 15:43 Maar wat is op dat ogenblik de prijs van 1 bitcoin? Laten we zeggen: ongeveer 1 dollarcent. En dan is de vraag: hoe ga je daar ooit nog rendement mee halen? Daarvoor moeten mensen er opnieuw in geloven. Vandaag denken er nog steeds mensen dat dit een wereldmunt is, of de nieuwe goudstandaard, wat ze nooit meer gaan doen indien het systeem zo laag zakt.
Ik ga ervan uit dat de bitcoin geen echte cyclus kent. Er is de geboorte, nadien het opgroeien, om dan een aantal topjaren te kennen, en dan begint de langzame afkalving om uiteindelijk de onvermijdelijke dood te sterven. Tijdens dat proces zijn er wel een paar fases met op en neer gaande bewegingen, maar de algemene lifecycle ligt op voorhand al vast. Er zullen dan wel andere munten ontstaan, en afgeleide technologieen en toepassingen, maar elke specifiek cryptomunt heeft volgens mij maar 1 leven.
- Maart 2013 steeg bitcoin van 12$ naar 250$, gevolgd door een crash naar 60$. Desondanks hebben mensen nadien nogal wat rendement kunnen halen.
- November 2013 steeg bitcoin van 120$ naar 1154$, gevolgd door een crash naar 230$. Desondanks hebben mensen nadien nogal wat rendement kunnen halen.
- Tweede helft 2017 steeg bitcoin van 1600$ naar 19000$, gevolgd door een crash naar ... ?
Als bitcoin gedoemd is tot een vermijdelijke dood vraag ik me af waarom dat dan niet opgegaan is in 2013 of 2014. Blijkbaar zijn er toch investeerders die na iedere crash de technologie aan bodemprijs telkens terug aankopen omdat zij in een toekomst geloven op een moment dat de rest van de wereld denkt dat het afgelopen is. Ik zie niet in waarom het deze keer anders zou zijn (fundamenteel niets veranderd).
Daarom zie ik BTC terugzakken naar een pre-bubbel prijs van 4000$-6000$ maar op lange termijn zeker terug floreren. Dat zou dan de 3de cyclus voor de munt zijn.
Al die andere cryptomunten: buiten Ether denk ik dat het gros van de munten bij gebrek aan vers kapitaal deze droogte niet zal overleven.
Bitcoin gaat dood, uiteraard. Dit was zo voorspeld in 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en met veel zekerheid in 2018. Bitcoin is al 300 keer gestorven. https://99bitcoins.com/bitcoinobituaries/
Fundamenteel niets veranderd is?Cowboy_Bebop schreef: ↑13 juni 2018, 09:12 Als bitcoin gedoemd is tot een vermijdelijke dood vraag ik me af waarom dat dan niet opgegaan is in 2013 of 2014. Blijkbaar zijn er toch investeerders die na iedere crash de technologie aan bodemprijs telkens terug aankopen omdat zij in een toekomst geloven op een moment dat de rest van de wereld denkt dat het afgelopen is. Ik zie niet in waarom het deze keer anders zou zijn (fundamenteel niets veranderd).
* Er zijn tientallen andere cryptomunten bijgekomen
* Van de echte bitcoin zijn er ook al verschillende forken bijgekomen
* De verschillende hacks van de exchanges
* Hoe langer bitcoin meegaat, hoe langer het zal duren om transacties te valideren
* bitcoins minen begint ook langer en langer te duren.
* verschillende landen die cryptomunten op een zwarte lijst zetten. Dus risico dat je je bitcoins niet meer naar echte munten zal kunnen omzetten
* ...
Het probleem is dat het verleden geen garantie inhoudt over de toekomst.Cowboy_Bebop schreef: ↑13 juni 2018, 09:12 Ik leer liever lessen uit het verleden dan zomaar van dingen uit te gaan
Een klein detail : met bitcoin of gelijk welke andere cryptomunt koop je GEEN technologie ... je koopt "iets" dat gebruik maakt van die technologie ... dat die technologie een toekomst heeft zal wellicht wel waar zijn, dat die virtuele muntjes een toekomst hebben (toch in die zin zoals ze nu "gebruikt" worden) is een andere vraag ...Cowboy_Bebop schreef: ↑13 juni 2018, 09:12 Als bitcoin gedoemd is tot een vermijdelijke dood vraag ik me af waarom dat dan niet opgegaan is in 2013 of 2014. Blijkbaar zijn er toch investeerders die na iedere crash de technologie aan bodemprijs telkens terug aankopen omdat zij in een toekomst geloven op een moment dat de rest van de wereld denkt dat het afgelopen is.
Ik vind dat geen klein detail, maar essentieel. Veel bitcoin-beleggers menen dat ze door het bezit van een bitcoin, een aandeel hebben in de achterliggende technologie. En dat toekomstige block-chain toepassingen daardoor op een af andere manier schatplichtig worden aan bitcoin-bezitters. Dat is volstrekte onzin, maar menig bitcoin-bezitter snapt dit niet.geebee schreef: ↑13 juni 2018, 12:07 Een klein detail : met bitcoin of gelijk welke andere cryptomunt koop je GEEN technologie ... je koopt "iets" dat gebruik maakt van die technologie ... dat die technologie een toekomst heeft zal wellicht wel waar zijn, dat die virtuele muntjes een toekomst hebben (toch in die zin zoals ze nu "gebruikt" worden) is een andere vraag ...
Bovendien is er aan heel de blockchain technologie NIETS nieuws. Alles waarop blockchain berust bestaat al decennia lang (databases, P2P netwerken, hashing, cryptografie,...). Ja, het is een slim idee dat indien goed uitgewerkt toepassingen kan opleveren die disruptief kunnen zijn voor bestaande systemen, maar daar heb je als bitcoin bezitter dus hoegenaamd NIETS aan.
Maar wel als Ethereum bezitter
-
- Full Member
- Contacteer:
Als ik je punten (sommigen herhaal je of komen op hetzelfde neer) dieper kwalificeert zie ik fundamenteel niets nieuws, inherent negatiefs of onoverkomelijks vermeld staan.anonymous schreef: ↑13 juni 2018, 10:03 Fundamenteel niets veranderd is?
* Er zijn tientallen andere cryptomunten bijgekomen
* Van de echte bitcoin zijn er ook al verschillende forken bijgekomen
* De verschillende hacks van de exchanges
* Hoe langer bitcoin meegaat, hoe langer het zal duren om transacties te valideren
* bitcoins minen begint ook langer en langer te duren.
* verschillende landen die cryptomunten op een zwarte lijst zetten. Dus risico dat je je bitcoins niet meer naar echte munten zal kunnen omzetten
* ...
Het bestaan van andere cryptomunten is totaal niets nieuws en ook positief want die dragen bij aan de cryptomarkt.
Forks zijn infeite hetzelfde als een nieuwe cryptomunt behalve dan dat je ze gratis krijgt.
Exchange hacks zijn totaal niets nieuws. Die vinden al plaats sinds 2013.
De difficulty increase is opnieuw niets nieuws en vindt iedere 2016 blocks plaats.
Ik denk niet dat er iemand garanties zoekt. Wel indicaties met bijhorende risico's.sintorama schreef: ↑13 juni 2018, 10:18Het probleem is dat het verleden geen garantie inhoudt over de toekomst.Cowboy_Bebop schreef: ↑13 juni 2018, 09:12 Ik leer liever lessen uit het verleden dan zomaar van dingen uit te gaan
Ik wou er net de nadruk op leggen dat het van essentieel belang was door het een beetje denigrerend als "klein detail" te omschrijven ... zo zie je maar dat een geschreven tekst niet altijd weergeeft wat men wil zeggen ...
Samengevat : mij moet je er niet van overtuigen ... ik ben altijd ingegaan (zie maar terug in deze thread) tegen de cryptogekte en -hype ...
Ik kwam toevallig een artikeltje tegen over Second Life. Dat was ooit een soort van social medium platform, een 3D virtuele wereld waarin bedrijven fors inevsteerde, waarin je goederen en diensten kon aankopen zoals in de echte wereld. Het gevolg was bijvoorbeeld dat je enorme bedragen moest betalen voor virtuele bezittingen in Second Life. De prijs van vastgoed bijvoorbeeld werd puur door vraag en aanbod bepaald. Mensen en bedrijven betaalden torenhoge bedragen voor het virtuele goed, en zagen dat als een goeie investering. Prijzen bleken immers maar 1 richting te kennen: omhoog.
Maar geleidelijk raakte het grote publiek minder geinteresseerd in het platform, er kwamen andere vormen van social media.
En dit is de toestand vandaag: https://digg.com/2018/second-life-in-2018
Ja, de technologie leeft nog steeds, er zijn andere platformen gestart, het concept van VR is actueler dan ooit. Er zijn mensen die heel veel geld verdiend hebben met Second Life, absoluut. Maar is dit een goeie lange termijn investering gebleken?
Bitcoin is voor mij hetzelfde als Second Life. Interessant voor eventjes, maar als investering zeer speculatief.
Maar geleidelijk raakte het grote publiek minder geinteresseerd in het platform, er kwamen andere vormen van social media.
En dit is de toestand vandaag: https://digg.com/2018/second-life-in-2018
Ja, de technologie leeft nog steeds, er zijn andere platformen gestart, het concept van VR is actueler dan ooit. Er zijn mensen die heel veel geld verdiend hebben met Second Life, absoluut. Maar is dit een goeie lange termijn investering gebleken?
Bitcoin is voor mij hetzelfde als Second Life. Interessant voor eventjes, maar als investering zeer speculatief.
De hype is wat gaan liggen precies? Of is iedereen aan het HODL'en? ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik heb heel veel afgebouwd het voorbije jaar, maar nu de prijzen sinds januari aan het zakken zijn zit ik met wat er nog rest gewoon op HODL inderdaad. Jammer genoeg blijkt Mobile Vikings de Bitcoin (cash) betaaloptie nu ook verwijderd te hebben.
Vorige bearrun heeft een paar jaar geduurd, dus ik zie niet in waarom dit niet opnieuw zou kunnen gebeuren, is goed mogelijk dat het tot 2020 duurt voordat er weer ergens vaart in komt (en dan volgt de hype/bubbel wel snel).
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wat een rollercoaster die crypto coins.
XRP, ETH en zovele andere op een all-time-low (ipv high).
Grote vraag blijft natuurlijk, kunnen de crypto coins naar 0$ gaan. En zo ja, wat dan?
XRP, ETH en zovele andere op een all-time-low (ipv high).
Grote vraag blijft natuurlijk, kunnen de crypto coins naar 0$ gaan. En zo ja, wat dan?
Vraag is hoe lang het nog voor de miners rendabel of leefbaar blijft, hun apparatuur en energie kost halen ze uit het minen van nieuwe coins en uit een commissie op transacties. Nieuwe coins worden schaarser en bijgevolg duurder om te minen en brengen nu ook nog minder dollars op. Eenmaal in een bullmarkt gaat het aantal transacties flink afnemen, coin bezitters nemen een afwachtende houding aan. Als betaalmiddel en algemene aanvaarding lijkt er maar weinig of geen beweging in te zitten, ook van die kant valt weinig toename in transacties te verwachten. Op een nieuwe hype zoals de jongste moeten we denk ik ook niet rekenen, inmiddels is het nieuwe van crypto's er af, iedereen kent het fenomeen, de hoop op een nieuw wettig betaalmiddel is weg, de vele afsplitsingen en alt-coins wekken niet echt vertrouwen op,...