Cybersecurity, halfgeleiders en water ETF's
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Cybersecurity, halfgeleiders en water ETF's
Wanneer je deze kleppers(ASML Holding NV/Taiwan Semiconductor Manufacturing/Intel Corp/NVIDIA Corp/Broadcom Inc) met een serieuze korting in één keer kan aankopen zou ik niet weten waarom dit geen nut heeft.
Koop je één aandeel dat de bal misslaat ben je gezien.
Hoeveel procent van de beleggers denk je dat er geïnteresseerd zijn in aandelen ?EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 22:12 Hoeveel procent van "de beleggers" denk je dat er "geïnteresseerd" zijn in thema's zoals "technologie, veiligheid, water en klimaat en milieu" ?
In de meeste gevallen kopen ze fondsen die aangesmeerd worden door hun bank. Als ik het woord ETF of tracker op mijn werk uitspreek horen de meesten het in Keulen donderen. Laat staan dat je over aandelen en zelfs fondsen begint.
Da's geen korting hé, je koopt die aandelen aan de actuele koers via een ETF. Die aandelen kunnen ondergewaardeerd zijn, of niet. Probleem is dat je bij een thematische ETF er ook alle overgewaardeerde brolaandelen uit de sector bijkrijgt. Dan ben je mogelijk zelfs beter af met actief beheerd thematisch fonds waarbij een beheerder wel de schifting maakt.
VanEck Semiconductor ETF bevat maar 25 aandelen waarvan de grote sterke jongens het grootste aandeel erin hebben. Zit er brol bij dan maken ze nog geen % uit van de gehele etf.Didymus schreef: ↑1 juni 2022, 10:16 Da's geen korting hé, je koopt die aandelen aan de actuele koers via een ETF. Die aandelen kunnen ondergewaardeerd zijn, of niet. Probleem is dat je bij een thematische ETF er ook alle overgewaardeerde brolaandelen uit de sector bijkrijgt. Dan ben je mogelijk zelfs beter af met actief beheerd thematisch fonds waarbij een beheerder wel de schifting maakt.
Met korting bedoel ik dat de etf 18% goedkoper staat dan jan '22. De grootste posities als ASML, Nvidia en dergelijke noteren 25 tot 40% goedkoper dan jan "22 wat tot koopwaardige koersen begint te leiden. Het kan zeker nog lager maar dan zal ik mijn beperkte positie nog wat uitbreiden.
Ik zie daar nog steeds geen reden in om niet rechtstreeks in de genoemde aandelen te stappen. Die extra transactiekosten maken op middellange termijn niks uit. Tenzij je voor echt lage bedragen gaat, dan zou ik het omwille van de kosten begrijpen.
Die bedrijven zitten toch ook in nagenoeg elke grote indextracker?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Rechtstreeks in het aandeel geeft teveel risico, met de etf heb ik een mooie spreiding.
Natuurlijk zit bv Nvidia in IWDA maar voor maar 0,86%. In de semi etf voor 8,66% wat voor mij een mooie spreiding is.
Idem voor bv ASML, in IWDA voor 0,44%; in de semi etf 9,95%.
Natuurlijk zit bv Nvidia in IWDA maar voor maar 0,86%. In de semi etf voor 8,66% wat voor mij een mooie spreiding is.
Idem voor bv ASML, in IWDA voor 0,44%; in de semi etf 9,95%.
iemand hier een VMWare aandeler, die Broadcom in de plaats heeft gekregen ?
blijkbaar is dat een mix geworden van :
- aandelen VMWare aandelen
- aandelen Broadcom
en cash
maar zijn die VMWare aandelen nog verhandelbaar ?
iemand ?
thanks
blijkbaar is dat een mix geworden van :
- aandelen VMWare aandelen
- aandelen Broadcom
en cash
maar zijn die VMWare aandelen nog verhandelbaar ?
iemand ?
thanks
Lees de SEC filing van 30/10 https://investors.broadcom.com/static-f ... c24ae8aad4
Je moet je VMWare aandelen afgeven. In ruil krijg je als je tijdig/bij de stemming koos voor de aandelen 47.9% in cash en 52.1% in Broadcom aandelen. Fracties van Broadcom aandelen worden cash uitbetaald. Dus voor 1 Broadcom aandeel heb je minstens 16 VMWare aandelen nodig. Want 47.9% in cash (7.664 VMWare aandelen) en 52.1% in Broadcom aandelen (8.336 VMWare aandelen). Maakte je geen keuze of kwam je keuze te laat aan, krijg je alles in cash uitbetaald.
Je moet je VMWare aandelen afgeven. In ruil krijg je als je tijdig/bij de stemming koos voor de aandelen 47.9% in cash en 52.1% in Broadcom aandelen. Fracties van Broadcom aandelen worden cash uitbetaald. Dus voor 1 Broadcom aandeel heb je minstens 16 VMWare aandelen nodig. Want 47.9% in cash (7.664 VMWare aandelen) en 52.1% in Broadcom aandelen (8.336 VMWare aandelen). Maakte je geen keuze of kwam je keuze te laat aan, krijg je alles in cash uitbetaald.
Zie ook het persbericht van 23/11 https://investors.broadcom.com/news-rel ... ion-vmwareBased on the final results of the merger consideration election:
• VMware stockholders of record of approximately 96% of the outstanding shares of VMware common stock elected to receive the stock
consideration and in accordance with the proration procedures in the parties' merger agreement, (i) approximately 52.1% of such outstanding
shares of VMware common stock will be converted into the right to receive 0.2520 of a share of Broadcom common stock per share of VMware
common stock and (ii) approximately 47.9% of such outstanding shares of VMware common stock will be converted into the right to receive
$142.50 in cash per share of VMware common stock; and
• VMware stockholders of record of approximately 4% of the outstanding shares of VMware common stock elected to receive the cash
consideration or did not make a valid election or did not deliver a valid election form prior to the Election Deadline. Each such VMware
stockholder will be entitled to receive $142.50 in cash per share of VMware common stock.
VMware's common stock will now cease to be traded on the New York Stock Exchange (NYSE).
Uit het reeds vermelde boek van Philippe Gijsels leren we ook dat halfgeleiders zeer belangrijk gaan zijn de komende jaren. Een eerste reflex is dan om een sector-etf te kopen zoals “SEMI”, dat in Amsterdam noteert.
Maar ik ben weer te snel. Wanneer de monopoliepositie(s) doorbroken worden, gaat er minder winst gemaakt worden bij die bedrijven. Het is niet omdat de sector zeer belangrijk zal zijn, dat er ook veel geld mee verdiend gaat worden. Ik ben geen expert, maar ASML gaat zijn monopolie nog wel even behouden, denk ik.
Maar ik ben weer te snel. Wanneer de monopoliepositie(s) doorbroken worden, gaat er minder winst gemaakt worden bij die bedrijven. Het is niet omdat de sector zeer belangrijk zal zijn, dat er ook veel geld mee verdiend gaat worden. Ik ben geen expert, maar ASML gaat zijn monopolie nog wel even behouden, denk ik.
Mooie etf's om af en toe op te pikken maar intussen aan topkoers.
VanEck Semiconductor ETF
+67,45 (66,99%)jaar tot nu toe
Exact.
Hun huidige technologie heeft een vervaldatum. ASML is natuurlijk hard aan het werken om ook bij de volgende quantum-sprong vooraan in de rij te staan, maar dit is zeer onzeker. Wie weet komt er morgen een of andere fabrikant met een nieuwe technologie op de proppen die toelaat om chips te maken op een sub-1nm schaal. Sterker nog, nu China geen toegang meer heeft tot de machine van ASML worden ze gestimuleerd om die technologie te gaan ontwikkelen.
In AMLS had je jaren geleden moeten investeren, zoals iedere niet-thematische indexbelegger gedaan heeft. Nu kom je met een thematisch fonds erg laat aan op het feestje.
-
- Verbannen Gebruiker
Aangezien aandelen in hun geheel op termijn steeds stijgen, is het logisch dat brede indexen bijna altijd op topkoers staan.
Dat is de reden dat je erin belegt.
Anders zeg je: IWDA weer elke dag een nieuwe ATH, snel verkopen die boel (zeer slecht idee !!!!)
Als een sector zeer goede perspectieven biedt, is het logisch dat een gerelateerde sector ETF ook bijna altijd op topkoers staat (want de index doet dat ook en de ETF volgt bijna perfect de index).
Dat is de reden dat je erin belegt.
Een andere strategie is beleggen in een aandeel of een sector die constant daalt
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 13 december 2023, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Beleggen in iets dat constant daalt is deprimerend want dan heb je altijd te vroeg gekocht.
-
- Verbannen Gebruiker
Heel veel beleggers volgen nochtans die strategie.
Hoe dikwijls lezen we hier niet: aandeel 50% gedaald. Een koopje.
Dikwijls gevolgd door "een prachtaandeel voor de komende 20 jaar".
Daarmee bedoelen ze: val mij niet lastig als het over 10 jaar maar 10% van de waarde van vandaag is. Want daarna zal het exploderen !!!!! The sky is the limit !!!!!