Dag-Nacht tarief
Dag-Nacht tarief
Hallo allemaal,
Ik heb recent zonnepanelen en een thuisbatterij laten plaatsen.
Volgende week komt er dan ook nog een laadpaal bij.
Momenteel heb ik nog een dag-nacht tarief en ik vroeg me af of het nu voordelig is om voor één tarief te gaan of een dag-nacht tarief te houden.
Heb natuurlijk al zelf wat zitten rekenen maar kom er niet echt uit, iemand hier al ervaring mee die hij/zij wil delen.
Momenteel heb ik nog een dag-nacht tarief en ik vroeg me af of het nu voordelig is om voor één tarief te gaan of een dag-nacht tarief te houden.
Heb natuurlijk al zelf wat zitten rekenen maar kom er niet echt uit, iemand hier al ervaring mee die hij/zij wil delen.
Re: Dag-Nacht tarief
Nachttrarief wordt toekomstig overal afgeschaft..
Is er nog dag en nachttarief in 2023?
Sinds begin 2023 is er in de nettarieven geen onderscheid meer tussen het dag- en nachttarief.1 jan 2023
https://www.mijnenergie.be/blog/voordee ... ggQAvD_BwE
Is er nog dag en nachttarief in 2023?
Sinds begin 2023 is er in de nettarieven geen onderscheid meer tussen het dag- en nachttarief.1 jan 2023
Laatst gewijzigd door ludo op 5 augustus 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De dubbel uur contracten zijn aan het uitsterven.
Zie maar op Vreg.be.
Om op vraag terug te komen een antwoord gaat afhankelijk zijn van bij wie uw huidig en type contract.
Afhankelijk van woonplaats zou Ecopower wel eens de beste keuze kunnen zijn.
Een probleem aanvaarden heden geen nieuwe klanten, maar wachtlijst kan wel.
Het full nachttarief bestaat al jaren niet meer.ludo schreef: ↑5 augustus 2023, 10:43 Nachttrarief wordt toekomstig overal afgeschaft..
Waar het daar over gaat, is het dubbel uur.(nacht tarief)
Hoeveel verschil zit er bij jou nog op de prijs tussen dag en nacht?ferguson schreef: ↑4 augustus 2023, 10:53 Hallo allemaal,
Een voordeel van zonnepanelen is dat je een terugdraaiende teller hebt. Tijdens de zomerdag drawing de teller terug, tijdens de nacht en de winter verbruik je. Elke teller wordt afzonderlijk afgerelnd. Als je 2 tellers hebt is het veel moeilijker om beide tellers naar beneden te krijgen; voor de nachtteller hen je enkel zaterdagdag en zondagdag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor distributie kosten is het tweevoudig tarief reeds afgeschaft, daar betaal je nu een capaciteitstarief op het kwartierpiek verbruik en een kost per verbruikte kWh, maakt hier dus niks meer uit of je enkel of tweevoudig tarief hebt.ferguson schreef: ↑4 augustus 2023, 10:53 Hallo allemaal,
Bij de energie leverancier kan er nog wel een verschil zijn, bv bij Engie is er nog een vrij groot verschil tussen piek en dal tarief, ook wat injectie betreft, bij bv Eneco is er geen verschil meer.
Kortom, kijk eens op je tariefkaart of er nog wel een verschil is.
Je loop een paar jaar achter, OP spreekt over een recente installatie van zonnepanelen => digitale teller.B7H4long schreef: ↑5 augustus 2023, 10:50 Een voordeel van zonnepanelen is dat je een terugdraaiende teller hebt. Tijdens de zomerdag drawing de teller terug, tijdens de nacht en de winter verbruik je. Elke teller wordt afzonderlijk afgerelnd. Als je 2 tellers hebt is het veel moeilijker om beide tellers naar beneden te krijgen; voor de nachtteller hen je enkel zaterdagdag en zondagdag.
Blijkbaar is het duidelijk genoeg want je geeft zelf de oplossing. Of misschien was het enkel een gokje van jou …
Dag-nachttarief is weinig zinvol als je zonnepanelen/batterij/laadpaal hebt.
Je krijgt zowiezo binnenkort een digitale meter, of die is er al. De focus moet liggen op zo goed mogelijk gebruik maken van de eigen opgewekte zonnestroom voor woning en auto.
Het terugleveren naar het net wordt steeds minder relevant, daar krijg je bijna niets meer voor of je zal zelfs moeten betalen als je teruglevert op momenten dat het net al verzadigd is met groene stroom.
Er bestaan bestaan tegenwoordig regelsystemen die je kan inbouwen in de zekeringkast die de boel automatiseren. Die rekening houden met de hoeveelheid actuele zonnestroom, het laadniveau van de thuisbatterij, of de elektrische wagen aangekoppeld is, het capaciteitstarief,... en dan ook nog eens gecombineerd met een dynamisch uurtarief van je energieleverancier.
Best een installlateur zoeken die daar ervaring mee heeft.
Je krijgt zowiezo binnenkort een digitale meter, of die is er al. De focus moet liggen op zo goed mogelijk gebruik maken van de eigen opgewekte zonnestroom voor woning en auto.
Het terugleveren naar het net wordt steeds minder relevant, daar krijg je bijna niets meer voor of je zal zelfs moeten betalen als je teruglevert op momenten dat het net al verzadigd is met groene stroom.
Er bestaan bestaan tegenwoordig regelsystemen die je kan inbouwen in de zekeringkast die de boel automatiseren. Die rekening houden met de hoeveelheid actuele zonnestroom, het laadniveau van de thuisbatterij, of de elektrische wagen aangekoppeld is, het capaciteitstarief,... en dan ook nog eens gecombineerd met een dynamisch uurtarief van je energieleverancier.
Woz schreef: ↑5 augustus 2023, 12:56 Er bestaan bestaan tegenwoordig regelsystemen die je kan inbouwen in de zekeringkast die de boel automatiseren. Die rekening houden met de hoeveelheid actuele zonnestroom, het laadniveau van de thuisbatterij, of de elektrische wagen aangekoppeld is, het capaciteitstarief,... en dan ook nog eens gecombineerd met een dynamisch uurtarief van je energieleverancier.
Vraag mij af of dat allemaal zo rendabel gaat zijn zoals het wordt voorgesteld. Ten eerste is de €100 vast recht bij bv Engie op zo een dynamisch contract veel te duur. Op momenten dat de batterij vol zit met zonnestroom en de overschot op het net moet, krijg je daar waarschijnlijk niks voor of zelfs een kost voor aangerekend (spotprijs op dat moment). Met een gewoon contract krijg je tenminste de vaste injectie prijs. Idem met afname, batterij leeg en geen zon, zijn ook de momenten dat de spotprijs doorgaans het hoogst is. Dan is er nog de optie om de batterij te gebruiken om op te laden met netstroom bij lage spotprijs en terug te injecteren bij hogere prijs, helaas worden er telkens wel vette net vergoedingen aangerekend op het moment dat er stroom uit het net gehaald wordt en verkort de levensduur van de batterij. Over terug verdienen van investeringskost dan nog gezwegen.
Helemaal akkoord hoor. Ik denk: hoe hoger je energieverbruik hoe rendabeler een eigen installatie.
Wij hebben hier zelf een verbruik van 2500kWh/j alles inbegrepen, ook verwarming en warm water. In de zomermaanden verbruiken we 100kWh/maand.
Dus ik heb hier helemaal niets qua eigen opwek. Gewoon coöperant bij Ecopower, al bijna 17 jaar continue. Keep it simple.
Wij hebben hier zelf een verbruik van 2500kWh/j alles inbegrepen, ook verwarming en warm water. In de zomermaanden verbruiken we 100kWh/maand.
Dus ik heb hier helemaal niets qua eigen opwek. Gewoon coöperant bij Ecopower, al bijna 17 jaar continue. Keep it simple.
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar zeg je me wat.
Ik heb me altijd afzijdig gehouden van al wat zonnepanelen betreft omdat ik me altijd afvroeg of het wel rendabel is/was.
Als ik de uitleg net boven jouw bericht zie van Vortex dan vraag ik me eigenlijk af of het voor een "gewone" mens die overdag werkt en 's avonds zijn was, plas, enz. doet het eigenlijk wel voordelig is om zonnepanelen te hebben ? Overdag als de zon schijnt heb je geen genot van je zonnepanelen, je steekt je opbrengst op het net waar je er niks voor krijgt en 's avonds gebruik je elektriciteit van op het net ... of begrijp ik het niet goed ?
Volgens mij hangt het vooral af van de keuzes die je maakt op gebied van energieverbruik.
Heb je een zwembad, airco, jacuzzi, ev,... Dan kan het best wel rendabel zijn om te investeren in eigen energieopwek.
Maar dat kost dan wel weer centen, ruimte in je woning (ook niet gratis zoals iedereen wel weet), je moet er wat mee bezig zijn, het maakt je leven en je woning in zijn geheel een beetje complexer..
Kortom: je kan het doen maar je hoeft het niet te doen.
Heb je een zwembad, airco, jacuzzi, ev,... Dan kan het best wel rendabel zijn om te investeren in eigen energieopwek.
Maar dat kost dan wel weer centen, ruimte in je woning (ook niet gratis zoals iedereen wel weet), je moet er wat mee bezig zijn, het maakt je leven en je woning in zijn geheel een beetje complexer..
Kortom: je kan het doen maar je hoeft het niet te doen.
Met groene stroom certificaten en de terug draaiende teller waren zonnepanelen zeer rendabel, kon je in de winter gratis elektrisch verwarmen.Abatoetnie schreef: ↑5 augustus 2023, 15:06 Als ik de uitleg net boven jouw bericht zie van Vortex dan vraag ik me eigenlijk af of het voor een "gewone" mens die overdag werkt en 's avonds zijn was, plas, enz. doet het eigenlijk wel voordelig is om zonnepanelen te hebben ? Overdag als de zon schijnt heb je geen genot van je zonnepanelen, je steekt je opbrengst op het net waar je er niks voor krijgt en 's avonds gebruik je elektriciteit van op het net ... of begrijp ik het niet goed ?
Met de afschaffing van de certificaten waren ze al wat minder rendabel
Met de invoering van turteltaks, tommeltaks, het prosumenten tarief waren ze nog wat minder rendabel
Met de afschaffing van de terugdraaiende teller nog minder, zeker voor wie overdag niet thuis is, gaat het grootste deel van de opbrengst met lage vergoeding op het net.
Met bijkomende investering in een thuisbatterij om toch iets meer van de opgewekte stroom zelf te verbruiken is het maar de vraag of het meer rendabel wordt.