De Beurs vandaag part 2
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
@agnetha, ik wil - voor alle duidelijkheid - de woorden van de legendarische John Templeton op zich niet in twijfel trekken: De 4 gevaarlijkste woorden bij het beleggen zijn: "This time it's different."
Maar ik denk dat diegenen die bij daling van de beurzen onmiddellijk met dit citaat afkomen nog niet hebben meegemaakt dat ze echt met angst de koersen in het oog houden. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een daling juist een gelegenheid is om bij te kopen.
Maar als de daling van de beurzen ook gepaard gaat met de instorting van de economie - wat normalerwijze het geval is - en als men dan bang is dat men daardoor zijn werk kan verliezen, als men bang is dat men zijn hypotheek niet meer kan afbetalen, angst om zijn spaargeld te verliezen, en dan siddert voor elke tik van de beurzen omlaag, dan wil ik diegenen die roepen dat het juist een gelegenheid is om bij te kopen, wel nog eens horen. Zo gebeurde bijv in 1929 of bijv in Japan 1990.
@JensDev: Mijn partner heeft er een hekel aan als ik zo "negatief" ben. Maar ikzelf heb als levenshouding: "Als men uitgaat van het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen."
Maar ik denk dat diegenen die bij daling van de beurzen onmiddellijk met dit citaat afkomen nog niet hebben meegemaakt dat ze echt met angst de koersen in het oog houden. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een daling juist een gelegenheid is om bij te kopen.
Maar als de daling van de beurzen ook gepaard gaat met de instorting van de economie - wat normalerwijze het geval is - en als men dan bang is dat men daardoor zijn werk kan verliezen, als men bang is dat men zijn hypotheek niet meer kan afbetalen, angst om zijn spaargeld te verliezen, en dan siddert voor elke tik van de beurzen omlaag, dan wil ik diegenen die roepen dat het juist een gelegenheid is om bij te kopen, wel nog eens horen. Zo gebeurde bijv in 1929 of bijv in Japan 1990.
@JensDev: Mijn partner heeft er een hekel aan als ik zo "negatief" ben. Maar ikzelf heb als levenshouding: "Als men uitgaat van het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen."
Exact. Je kunt enorme rampscenario's schetsen, een thermonucleaire oorlog gestart door autonome AI bots tegen de mensheid. Wat maakt het in zo'n scenario nog uit of de BEL-20 dan op 4000 punten of op 2000 punten staat?
The twelve most dangerous words in investing are:couchsurfer schreef: ↑6 augustus 2024, 22:06 @agnetha, ik wil - voor alle duidelijkheid - de woorden van de legendarische John Templeton op zich niet in twijfel trekken: De 4 gevaarlijkste woorden bij het beleggen zijn: "This time it's different."
"The four most dangerous words in investing are, it's different this time."
In feite is China al een dominante wereldeconomie, nog niet in beurs kapitaal maar wel in productie en op tal van grondstoffen en halffabricaten. Of dat een probleem is of wordt, hangt er van af hoe die andere dominante economie daarmee omgaat, blijft het bij stimulus en protectionisme van eigen economie of komt er een escalerende (handels)oorlog met Taiwan als inzet.couchsurfer schreef: ↑6 augustus 2024, 20:13 Weinig. Maar wat komt daarna? Terug het kapitalisme? Of moet misschien het kapitalisme op de schop, net om te vermijden dat het zover zou komen?
En mijn eerste mogelijkheid: China als dominerende wereldeconomie is niet ondenkbaar. En betekent dat het einde van de wereld? Zuiver communistisch is China niet meer, maar ook zeker niet kapitalistisch. Ik zit dan liever niet in bijv Amerikaanse aandelen.
Ik doe hier geen voorspellingen. Ik stel alleen vraagtekens bij diegenen die met grafieken smijten om "aan te tonen" dat de beurzen tot het einde der tijden zullen stijgen.
En wat er na? Kapitalisme natuurlijk, dat zit immers in het dna van de mens, het verwerven van bezit, status en macht en het vermogen om samen te werken heeft gans onze evolutie mogelijk gemaakt. En kapitalisme op de schop, wat stel je dan in de plaats? Experimenten met communisme zijn overal faliekant mislukt of uitgedraaid op een dictatuur en een bevolking in armoede en onderdrukking.
Wat een "wat als..." gedoe !
- Wat als Trump een alien was ?
- Wat als de zon ineens uitdooft ?
- Wat als we een monetaire reset krijgen ?
- Wat als we gewoon stopte met na te denken ?
- en, oei, wat als internet ineens stopt met te bestaan ?
Ik ga terug slapen ....
- Wat als Trump een alien was ?
- Wat als de zon ineens uitdooft ?
- Wat als we een monetaire reset krijgen ?
- Wat als we gewoon stopte met na te denken ?
- en, oei, wat als internet ineens stopt met te bestaan ?
Ik ga terug slapen ....
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik stel niets in de plaats. Ik geef gewoon mogelijke hypotheses. Ik voer hier geen politieke discussir. Er zijn verder in de geschiedenis van de mensheid meer organisatie vormen tussen mensen geweest dan louter kommunisme of kapitalisme. Misschien komen er nog andere en nieuwe.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben vooral blij dat ik de afgelopen 20 jaar voor 99% in de markt heb gezeten. Als we morgen -50% gaan sta ik er nog goed voor....
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dit is een mening dat je gemaakt hebt op basis van uitspraken van kapitalistische politiekers en pers die door diezelfde kapitalisme wordt beïnvloed.
Of ben je al in een communistische land gaan wonen ?
Komaan! Noem jij dan eens 1 land waar het zonder kapitalistisch systeem zo gezellig leven is? Je hoeft heus niet in een land te wonen om te weten hoe het er gesteld is op vlak van welvaart, onderwijs, mensenrechten, gezondheidszorg,...
Ik weet het niet maar daarom ga ik ook niet conclusies nemen op basis van wat een derde verteld.
Veel mensen vertellen gewoon verder wat ze gehoord of gelezen hebben en nemen dat aan als de ware realiteit. Dit is fout vind ik.
En tussen ons : alsof het kapitalisme beter is. Al in NY geweest ? Of gewoon Brussel, het Noord of Zuid-station .... Mooi is de kapitalisme ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Quasi niets is zwart of wit.
Zo leven wij bv. helemaal niet in een puur kapitalistisch systeem.
Ik zou het eerder een "sociaaldemocratie met gereguleerd kapitalisme" of zo noemen als het per se een naam moet hebben.
Zo leven wij bv. helemaal niet in een puur kapitalistisch systeem.
Ik zou het eerder een "sociaaldemocratie met gereguleerd kapitalisme" of zo noemen als het per se een naam moet hebben.
Ik raad u aan om eens naar Vietnam, China of Cambodia te reizen en daar te vragen wat er beter was: het huidige systeem of dat van 30 a 50j terug
Dat is onmogelijk. Jij leest geen enkele krant en gelooft geen enkel nieuwsbericht? De oorlog in Oakraine bestaat niet zolang jij je ter plekke niet bent gaan vergiwissen van de situatie???
Daar heb je gelijk. Maar om van daaruit dan te beweren dat alle objectieve bronnen en pers-kanalen meteen bij het groot-huisvuil kunnen gezet worden en dat communisme daarom helemaal zo slecht niet is als algemeen beweerd wordt... dat vind ik een brug te ver.
Hmmm. Kapitalisme is niet perfect. Dat wil ik gerust toegeven. Er zijn sociale correcties nodig. Die zijn er. Maar die zijn ook niet perfect. Wanneer je kapitalisme zou vervangen door communisme dan hebben we het binnenkort allemaal zo slecht als de mensen rond Brussel Zuid.
Laatst gewijzigd door sintorama op 7 augustus 2024, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.