De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Mijn jaarlijkse kosten ( aankoopskosten en dergelijke) bedragen tussen de 0,1-0,3% per jaar voor individuele aandelen, doorgaans. ( vorig jaar was het 0,13% geloof ik)
Ik vind dat nu niet bepaald overdreven...
Je moet natuurlijk niet beginnen met elk seizoen je hele portefeuille te verkopen en opnieuw kopen, dan zal het wel wat anders zijn.
Maar dat is ook gewoon niet nodig.
En 500 aandelen zijn ook niet veel meer werk dan 10, je moet alleen meer scrollen als je wilt kijken
Ik heb er geloof ik iets van een 25 ofzo , waarvan 1 etf (iwda dus)
Ik vind dat nu niet bepaald overdreven...
Je moet natuurlijk niet beginnen met elk seizoen je hele portefeuille te verkopen en opnieuw kopen, dan zal het wel wat anders zijn.
Maar dat is ook gewoon niet nodig.
En 500 aandelen zijn ook niet veel meer werk dan 10, je moet alleen meer scrollen als je wilt kijken
Ik heb er geloof ik iets van een 25 ofzo , waarvan 1 etf (iwda dus)
Ach ja, ik zie zo vaak dat er (grove) fouten worden gemaakt.karine schreef: ↑16 oktober 2024, 09:46Ik denk dat het geld momenteel bij de meesten hier onder ons binnenstroomt en heb ook al vaker gezegd dat dit niet kan blijven duren.Galactic schreef: ↑16 oktober 2024, 07:34 Dat die man met wat kleingeld een gokje doet, dat zie je natuurlijk vaker. Ik had ook een collega (2002) die heel zijn portefeuille bestond uit aandelen Option. Het zal zo een 30.000 euro geweest zijn in die tijd, bijna op de top gekocht. Na enkele maanden was het nog 2.000 euro. Ik ken ook nog een ondertussen 80 jarige man die had heel zijn vermogen (toen 1,5M) in Fortis aandelen. Toen werkte ik zelf in de de telecom. Ondertussen werk ik als IT'er bij een bank, algemeen zijn de investeringsbeslissingen iets beter, maar er zijn er nog steeds die van die domme beslissingen maken (en niet alleen jongeren).
Voordeel als jongere is dat als je 3.000 euro kwijt geraakt aan een blunder, dat het iets makkelijker te recupereren valt
Sommige grote waarden worden ook al aardig afgestraft merk ik zoals een ASML(5 dagen -17%) of een LVMH(5 dagen -10%)
Betreft die €84.000 van mijn collega, dat is zo goed als zijn heel kapitaal.
Ik dacht dat ze zo iemand een "believer" noemen.
Het heeft ook totaal geen zin om de persoon in kwestie te overtuigen van zijn fout of het extreme risico dat hij neemt.
Daar ben ik al lang geleden mee gestopt
Idd. Het is ook gewoon moeilijk om die mensen van het tegendeel te bewijzen. Als het goed gaat, sterkt dat nog meer hun gedachte en zijn ze overtuigd dat ze kunnen beleggen.Galactic schreef: ↑19 oktober 2024, 09:24Ach ja, ik zie zo vaak dat er (grove) fouten worden gemaakt.karine schreef: ↑16 oktober 2024, 09:46
Ik denk dat het geld momenteel bij de meesten hier onder ons binnenstroomt en heb ook al vaker gezegd dat dit niet kan blijven duren.
Sommige grote waarden worden ook al aardig afgestraft merk ik zoals een ASML(5 dagen -17%) of een LVMH(5 dagen -10%)
Betreft die €84.000 van mijn collega, dat is zo goed als zijn heel kapitaal.
Ik dacht dat ze zo iemand een "believer" noemen.
Het heeft ook totaal geen zin om de persoon in kwestie te overtuigen van zijn fout of het extreme risico dat hij neemt.
Daar ben ik al lang geleden mee gestopt
Iedere belegger gaat wel door een fase van 'expert'.
- individuele aandelen selecteren aan de hand bepaalde zelfbedachte parameters.
- aandelen oppikken omdat ze sterk gedaald zijn en dus alleen maar sterk kunnen stijgen.
- ...
Uiteindelijk is de impact van eigen bedenksels te verwaarlozen ivgl met de twee belangrijkste parameters: de hoeveelheid geld en hoeveel tijd er over gaat.
- individuele aandelen selecteren aan de hand bepaalde zelfbedachte parameters.
- aandelen oppikken omdat ze sterk gedaald zijn en dus alleen maar sterk kunnen stijgen.
- ...
Uiteindelijk is de impact van eigen bedenksels te verwaarlozen ivgl met de twee belangrijkste parameters: de hoeveelheid geld en hoeveel tijd er over gaat.
-
- Full Member
- Contacteer:
Uit het topic van Basic-Fit. Ik vond dit een mooi voorbeeld om te duiden hoe belangrijk het is om echt voeling en kennis te hebben van een bedrijf. De naakte cijfers kunnen misschien wel fantastisch zijn, het is pas met zulke info dat je een bedrijf écht kan beoordelen. Daarom dat ik zei dat je als particulier een portefeuille van 60 aandelen nooit deftig kan beheren.Kwakkie schreef: ↑19 oktober 2024, 07:59 Ik heb wel een abonnement op Basic-Fit dus ik kan er wel iets over zeggen.
Ik ga meestal naar een vestiging die nog niet zo lang geopend is dus daar is alles ok.
Af en toe ga ik naar een oudere vestiging en daar is het inderdaad heel anders. De toestellen staan er veel dichter op elkaar en veel toestellen zijn aan vervanging toe. De douches stinken er naar vocht en schimmel dus daar ga ik niet in.
En dan heb je nog het publiek dat de vestigingen frequenteert De abonnementen zijn, laat ons eerlijk zijn, goedkoop waardoor je een bepaald publiek aantrekt. Gelukkig heb ik de luxe om tijdens de rustige momenten te gaan maar ook dan heb je af en toe bedenkelijk volk dat daar zit. Op bepaalde uren ga je er beter niet en zeker niet als jong meisje/vrouw
Aandelen zal ik er nooit van kopen.
Just checking: je bedoelt de mening van 1 abonnee (van de 4,2m) over 1 vestiging (van de 1570)?
Maar wat valt er dan te beheren? Die bedrijven publiceren 4x per jaar cijfers, en daar moet ik het mee doen. Dus 1x om de 3 maand valt er iets in de bus waar ik mee aan de slag kan. En voor 2/3 van mijn portefeuille maakt zelf dat amper uit, omdat ik op LT een groot vertrouwen heb dat deze bedrijven zullen blijven presteren (microsoft, Alphabet, intuitive surgical, LVMH, Broadcom, Applied Materials,CROX,...) En voor die ander 15, daarvoor volstaa' enkele uren per kwartaal.Pieter1985 schreef: ↑19 oktober 2024, 14:32
Uit het topic van Basic-Fit. Ik vond dit een mooi voorbeeld om te duiden hoe belangrijk het is om echt voeling en kennis te hebben van een bedrijf. De naakte cijfers kunnen misschien wel fantastisch zijn, het is pas met zulke info dat je een bedrijf écht kan beoordelen. Daarom dat ik zei dat je als particulier een portefeuille van 60 aandelen nooit deftig kan beheren.
Iemand het artikel van 'Het Nieuwsblad' waarin ze een mens en AI 10K laten beleggen?
Dat soort artikels zijn bedoeld om de verkoop van het dagblad te stimuleren, maar inhoudelijk is dit zonder nut. Mijn antwoord is neen.
Ik heb gezegd.
Haha, ik ben gewoon benieuwd naar het resultaat
Het resultaat kan pas over een jaar of 25 bepaald worden.
Ik heb gezegd.
Ok wijsneus.
-
- Full Member
- Contacteer:
Komkom.
Wie: 'Gerenommeerd beleggingsadviseur' Danny Reweghs vs. een AI-bot.
Opdracht: 10.000 euro spenderen aan 10 aandelen.
Doel: Op 1 jaar tijd zo'n hoog mogelijk rendement halen.
Resultaat: Reweghs haalde +6.29%. De AI-bot haalde +21.25%.
Wie: 'Gerenommeerd beleggingsadviseur' Danny Reweghs vs. een AI-bot.
Opdracht: 10.000 euro spenderen aan 10 aandelen.
Doel: Op 1 jaar tijd zo'n hoog mogelijk rendement halen.
Resultaat: Reweghs haalde +6.29%. De AI-bot haalde +21.25%.
Top! Bedankt!