De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Als er ooit een beurscrash komt waarbij de dollar niet meer de veilige haven is, maar de euro, dan ziet het er niet goed uit voor de hangmatbeleggers… Stel dat de US beurzen 40-50% dalen en de euro 30% stijgt tov de dollar, dan worden de iwda beleggers levend geroosterd.
Dit is een scenario waar de boggleheads geen rekening mee houden denk ik. Ik ga, denk ik, een stuk versluizen naar IWDE. Het is echt wel uniek dat zo’n beursdaling gepaard gaat met een stijging van EUR/USD. Het is een heel sterke beweging en we zijn door het 200 daags gemiddelde. Follow the money, morgen gaat waarschijnlijk een groot stuk naar IWDE, voor een tijdje. Ik ga er nog eens over slapen.
Dit is een scenario waar de boggleheads geen rekening mee houden denk ik. Ik ga, denk ik, een stuk versluizen naar IWDE. Het is echt wel uniek dat zo’n beursdaling gepaard gaat met een stijging van EUR/USD. Het is een heel sterke beweging en we zijn door het 200 daags gemiddelde. Follow the money, morgen gaat waarschijnlijk een groot stuk naar IWDE, voor een tijdje. Ik ga er nog eens over slapen.
Laatst gewijzigd door Barryke op 5 maart 2025, 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Trump tariffs live updates: White House open to more exemptions after pausing auto tariffs
President Donald Trump gave a one-month tariff exemption to automakers after he spoke with the heads of General Motors, Ford Motor and Stellantis.
De Grote Leider moet al met hangende pootjes en de staart tussen de benen afdruipen ... na 1 dag. De tarieven waren pas gisteren ingegaan.
Je houdt het niet voor mogelijk ...
Nog geen 24u na zijn speech van gisteren:
“Whatever they tariff us, we tariff them. Whatever they tax us, we tax them,” Trump said. He sought to ease concerns about price increases as a result of tariffs, saying, “There’ll be a little disturbance, but we’re OK with that. It won’t be much.”
President Donald Trump gave a one-month tariff exemption to automakers after he spoke with the heads of General Motors, Ford Motor and Stellantis.
De Grote Leider moet al met hangende pootjes en de staart tussen de benen afdruipen ... na 1 dag. De tarieven waren pas gisteren ingegaan.
Je houdt het niet voor mogelijk ...
Nog geen 24u na zijn speech van gisteren:
“Whatever they tariff us, we tariff them. Whatever they tax us, we tax them,” Trump said. He sought to ease concerns about price increases as a result of tariffs, saying, “There’ll be a little disturbance, but we’re OK with that. It won’t be much.”
Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Gain
Is dit niet zeer onrealistisch en bijna WOIII toestanden?Barryke schreef: ↑Gisteren 20:28 Als er ooit een beurscrash komt waarbij de dollar niet meer de veilige haven is, maar de euro, dan ziet het er niet goed uit voor de hangmatbeleggers… Stel dat de US beurzen 40-50% dalen en de euro 30% stijgt tov de dollar, dan worden de iwda beleggers levend geroosterd.
Het verschil tussen euro en dollar is volgens mij max ooit 7 procent geweest. Bovendien zit niet enkel Amerikaanse stocks in IWDA?
Is er een manier om de dollar minder belangrijk te maken in een ETF? Zelf zit ik in IMIE, daarom de vraag.
Als normale sterveling kan je alleen hedged versies aankopen, zoals IWDE.guest0306 schreef: ↑Gisteren 21:59Is dit niet zeer onrealistisch en bijna WOIII toestanden?Barryke schreef: ↑Gisteren 20:28 Als er ooit een beurscrash komt waarbij de dollar niet meer de veilige haven is, maar de euro, dan ziet het er niet goed uit voor de hangmatbeleggers… Stel dat de US beurzen 40-50% dalen en de euro 30% stijgt tov de dollar, dan worden de iwda beleggers levend geroosterd.
Het verschil tussen euro en dollar is volgens mij max ooit 7 procent geweest. Bovendien zit niet enkel Amerikaanse stocks in IWDA?
Is er een manier om de dollar minder belangrijk te maken in een ETF? Zelf zit ik in IMIE, daarom de vraag.
Anders moet je je indekken met futures of opties of zo.
En ik snap niet wat je bedoelt met die 7%.
In de jaren 2000 is de euro met ongeveer 50% gestegen tov de dollar op een jaar tijd. Zo onrealistisch is het niet. We zitten nu op een paar dagen aan 4%. De gekste dingen die je niet voor mogelijk houdt gebeuren op de beurs.
En als dat gebeurt, én de beurs daalt met 40%, dan moet ik er geen tekeningetje bij maken zeker?
Oh nee, nu begin ik toch een beetje bang te worden zo. 

Als het je wat teveel wordt!
Blijf hier weg.
Hier ga je geen top adviezen krijgen.
Enkel paniek voetbal.
Gewoon blijven zitten … we zien wel in 2050 of zo.
Blijf hier weg.
Hier ga je geen top adviezen krijgen.
Enkel paniek voetbal.
Gewoon blijven zitten … we zien wel in 2050 of zo.
-
- Full Member
- Contacteer:
In het kader van Trumps MAGA die eerder MAPA is (Make America Poor Again), heeft hij Blackrock onder druk gezet om 2 havens aan het Panamakanaal over te kopen van een Chinese firma.
Aan een veel te hoge prijs.
American asset management giant BlackRock has agreed to buy two ports at either end of the Panama Canal from a Hong Kong-based firm whose ownership had angered President Donald Trump.
The deal announced Tuesday called for BlackRock and a consortium of fellow investors to spend $22.8 billion to buy the ports of Balboa and Cristobal on either end of the canal from CK Hutchison, a Hong Kong company. It said the deal is an “agreement in principle.”
BlackRock’s consortium is also buying CK Hutchison’s controlling interest in 43 other ports comprising 199 berths in 23 countries, but none of the ports it operates in China or Hong Kong.
CK Hutchison is one of Hong Kong billionaire Li Ka-shing’s flagship companies. The firm said in a stock exchange filing that it expects to receive cash proceeds of more than $19 billion from the sale. Its shares soared more than 20% when they opened for trading on Wednesday.
Nog meer slecht nieuws voor de Amerikaanse beurzen als Trump Amerikaanse bedrijven onder druk zet om assets te kopen aan een veel te hoge prijs.
Aan een veel te hoge prijs.
American asset management giant BlackRock has agreed to buy two ports at either end of the Panama Canal from a Hong Kong-based firm whose ownership had angered President Donald Trump.
The deal announced Tuesday called for BlackRock and a consortium of fellow investors to spend $22.8 billion to buy the ports of Balboa and Cristobal on either end of the canal from CK Hutchison, a Hong Kong company. It said the deal is an “agreement in principle.”
BlackRock’s consortium is also buying CK Hutchison’s controlling interest in 43 other ports comprising 199 berths in 23 countries, but none of the ports it operates in China or Hong Kong.
CK Hutchison is one of Hong Kong billionaire Li Ka-shing’s flagship companies. The firm said in a stock exchange filing that it expects to receive cash proceeds of more than $19 billion from the sale. Its shares soared more than 20% when they opened for trading on Wednesday.
Nog meer slecht nieuws voor de Amerikaanse beurzen als Trump Amerikaanse bedrijven onder druk zet om assets te kopen aan een veel te hoge prijs.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nu al 3,47%.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 10:11 Belgische overheidsobligaties op 10 jaar leveren weer 3,2% op.
Bijna het record in de laatste 12 jaar.
De bund 10Y al 2,9%.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 6 maart 2025, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is nu wel quasi altijd zo dat de verkopende partij stijgt op de beurs bij overnamedeals, want ze moeten premium krijgen om hun assets te lossen. Maar het feit dat een president dit forceert is uiteraard niet ok.
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash