De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Tja, dan ben ik wellicht al weg.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Er is inderdaad een dubbel probleem met de tarieven van Trump. Het eerste is dat hij als eerste zittende president de wereldwijde beurzen onderuit heeft gehaald. Alleen gekken zijn daartoe in staat. Het tweede is dat zijn tarievenpolitiek enkel iets kan opleveren op lange termijn. Dwz dat we nog jaren in de Trumpshit zitten. Minstens tot in DEC 2028. Never seen this before. Dit heb ik nog nooit eerder gezien.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik maak mij sterk dat het zo lang niet gaat duren. De beurs heeft fors gereageerd, maar de tarieven zijn nog niet ingegaan. Als vanaf volgende week de prijzen binnen de VS systematisch beginnen te stijgen, gaan er direct veel mensen in de problemen komen en gaat er meer en meer protest komen. Als zijn beleid dan niet op korte termijn 'voordelen' begint te vertonen, gaan de mensen de gestegen levensduurte geen +3 jaar tolereren.
Aan de overvloedige postings op het forum te zien beginnen sommige al wel wat zenuwachtig te worden.Barryke schreef: ↑3 april 2025, 14:11Waar zie jij eigenlijk paniek? Jullie spreken altijd over paniek wanneer hier amper iets van paniek te bespeuren valt. Ik zie hier juist nog veel optimisme. Iedereen denkt ook dat de beurs zich vanaf nu altijd gaat gedragen zoals na Covid, met een snel V-herstel. Spoiler alert: dat was hoogst uitzonderlijk. De pijn duurt normaal veel langer.
Voor velen van die nieuwe hangmat beleggers is dit hun eerste ervaring met wat verlies en onzekerheid. Hun spaarboekjes alternatief blijkt nu toch niet zo zeker het jaarlijkse +10% rendement te garanderen, dat daar wat nervositeit bij komt kijken, hoeft niet te verwonderen

Inderdaad. Ondertussen ontwaar ik hier ook enige paniek. We hadden het moeten weten he, toen “hangmatbelegger” woord van het jaar werd. Run!vortex schreef: ↑5 april 2025, 11:02Voor velen van die nieuwe hangmat beleggers is dit hun eerste ervaring met wat verlies en onzekerheid. Hun spaarboekjes alternatief blijkt nu toch niet zo zeker het jaarlijkse +10% rendement te garanderen, dat daar wat nervositeit bij komt kijken, hoeft niet te verwonderen![]()

Mijn portefeuille is met 5.25% gezakt op een week tijd. Voorlopig kan ik het nog wel aan. Ik heb rustig wat bijgekocht en hij is mooi in balans. Alleen is de balans een stuk lager dan vorige week.
Met de midterms kan zijn macht gebroken worden en ik denk wel dat dit zal gebeuren.chesini schreef: ↑5 april 2025, 09:51Er is inderdaad een dubbel probleem met de tarieven van Trump. Het eerste is dat hij als eerste zittende president de wereldwijde beurzen onderuit heeft gehaald. Alleen gekken zijn daartoe in staat. Het tweede is dat zijn tarievenpolitiek enkel iets kan opleveren op lange termijn. Dwz dat we nog jaren in de Trumpshit zitten. Minstens tot in DEC 2028. Never seen this before. Dit heb ik nog nooit eerder gezien.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nee, Trump heeft de noodtoestand uitgeroepen en daardoor kan hij met executive orders werken. Niets van wat Trump beslist heeft, is voorgelegd aan het parlement. Ook al zou hij geen meerderheid meer hebben, dan stoomt hij rustig door.
Een dictator tegenhouden die zich omringd heeft met vrienden; die de top van het leger, de CIA, de FBI, de NSA, alle agentschappen, ... ontslagen heeft om daar zijn vrienden te plaatsen: begin er maar aan.
En dat terwijl al zijn partijgenoten doodsbang zijn van Trump, waar de grote Amerikaanse bedrijven hun gelijkekansenbeleid in de vuilbak hebben gekieperd uit angst voor Trump, hetzelfde voor de topuniversiteiten, ...
Doe daar maar eens iets aan.
In tussentijd, enjoy the show, en denk aan de Europese bedrijven die zullen profiteren

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
We kunnen idd hopen op een V-herstel. De natuur van handelstarieven is echter m.i. iets dat van langere duur is. Covid was relatief snel onder controle. Handelstarieven zijn een ander paar mouwen.laeka schreef: ↑5 april 2025, 10:25Aan de overvloedige postings op het forum te zien beginnen sommige al wel wat zenuwachtig te worden.Barryke schreef: ↑3 april 2025, 14:11
Waar zie jij eigenlijk paniek? Jullie spreken altijd over paniek wanneer hier amper iets van paniek te bespeuren valt. Ik zie hier juist nog veel optimisme. Iedereen denkt ook dat de beurs zich vanaf nu altijd gaat gedragen zoals na Covid, met een snel V-herstel. Spoiler alert: dat was hoogst uitzonderlijk. De pijn duurt normaal veel langer.
Niet zo snel lachen met spaarboekbeleggers of hangmatbeleggers. Als je 5% daalt op 1 week op een portefeuille van 500KEUR heb je 25.000 EUR aan uw broek. Volgens mij zit er een V-herstel niet in dus dat verlies is tegen 31/12/25 niet goedgemaakt. Reken dat je voor 500KEUR na onderhandelen 3% krijgt op een TR van 1J. Dat is 15.000 EUR. Dan ben je op 31/12/25 in totaal voor 40.000 EUR kwijtgespeeld. Leg mij eens uit hoe je dat in 26,27,28 gaat goedmaken ?Barryke schreef: ↑5 april 2025, 11:36Inderdaad. Ondertussen ontwaar ik hier ook enige paniek. We hadden het moeten weten he, toen “hangmatbelegger” woord van het jaar werd. Run!vortex schreef: ↑5 april 2025, 11:02
Voor velen van die nieuwe hangmat beleggers is dit hun eerste ervaring met wat verlies en onzekerheid. Hun spaarboekjes alternatief blijkt nu toch niet zo zeker het jaarlijkse +10% rendement te garanderen, dat daar wat nervositeit bij komt kijken, hoeft niet te verwonderen![]()
Mijn portefeuille is met 5.25% gezakt op een week tijd. Voorlopig kan ik het nog wel aan. Ik heb rustig wat bijgekocht en hij is mooi in balans. Alleen is de balans een stuk lager dan vorige week.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Leading garment producer Bangladesh holds crisis talks on US tariffs
Bangladesh’s interim leader called an emergency meeting on Saturday after textile leaders in the world’s second-largest garment manufacturing nation said US tariffs were a “massive blow” to the key industry, reports Agence France-Presse (AFP).
Bangladesh, the second-largest producer after China, manufactures garments for global brands – including for US firms such as Gap Inc, Tommy Hilfiger and Levi Strauss.

Bangladesh’s interim leader called an emergency meeting on Saturday after textile leaders in the world’s second-largest garment manufacturing nation said US tariffs were a “massive blow” to the key industry, reports Agence France-Presse (AFP).
Bangladesh, the second-largest producer after China, manufactures garments for global brands – including for US firms such as Gap Inc, Tommy Hilfiger and Levi Strauss.

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Ik voelde de bui al wel wat hangen met Trump aan de macht en de Amerikanen die nog wat naïef geloof hadden in hem. Maar aangezien ik de markt niet wil timen heb ik niet meer gedaan dan mijn aandelen percentage met 1% te verlagen en dat naar bonds over te hevelen. Ook had ik na mijn exit uit Dino Polska half maart slechts een deel van het vrijgekomen geld in EMIM gestopt wat ook nog eens op een halve procent komt. Dus ben het jaar met 1,5% voorzichtigheid aangevat.
Desondanks is vrijdag in de loop van de dag mijn trigger bereikt om aandelen bij te kopen. Heb besloten om wat Colruyt bij te kopen.
Maar heb nu ook nog wat geld vrijgemaakt en daardoor zal ik normaal maandag weer bijkopen (als het een rode dag wordt).
Recessie bestendige aandelen die geen handel met de VS doen en hun voordeel doen bij de dalende commodities, ze bestaan. En hopelijk worden ze ook lustig verkocht de komende tijd.
Desondanks is vrijdag in de loop van de dag mijn trigger bereikt om aandelen bij te kopen. Heb besloten om wat Colruyt bij te kopen.
Maar heb nu ook nog wat geld vrijgemaakt en daardoor zal ik normaal maandag weer bijkopen (als het een rode dag wordt).
Recessie bestendige aandelen die geen handel met de VS doen en hun voordeel doen bij de dalende commodities, ze bestaan. En hopelijk worden ze ook lustig verkocht de komende tijd.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Integendeel. Handelstarieven zijn man-made, en dus kan de oplossing ookj man-made zijn. Je bent niet afhankelijk van een oncontroleerbaar natuurfenomeen zoals covid.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit interview met Howard Marks is weer spot-on.
‘Every country does some things better than worse. The good news is that the Italians make the pasta and the Swiss make the watches. But if we stop world trade and the Swiss have to make their own pasta and the Italians their own watches. Well arguably, the people in both countries will be a little worse off.’
https://m.youtube.com/watch?v=KpnUyGM5M ... JkIG1hcmtz
‘Every country does some things better than worse. The good news is that the Italians make the pasta and the Swiss make the watches. But if we stop world trade and the Swiss have to make their own pasta and the Italians their own watches. Well arguably, the people in both countries will be a little worse off.’
https://m.youtube.com/watch?v=KpnUyGM5M ... JkIG1hcmtz