De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Eigenaardig. Een van de 2 bronnen moet hier onjuist zijn.
Ook op stockcircle nergens een vemelding van een positie: https://stockcircle.com/portfolio/seth-klarman
Laatst gewijzigd door Gudrun op 20 oktober 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Slechte tijden? Dit jaar is toch heel mooi voor aandelen?
Het was tot nu toe zeker heel mooi, maar als ik nu de goudkoers van de laatste weken bekijk lijkt er toch meer aan de hand te zijn.
Het is opvallend dat goud het zo goed blijft doen bij een sterk stijgende rente. Wat moet dat niet geven wanneer de rente begint te dalen.. Altijd goed om wat goud in portefeuille te hebben. Vandaag ronden we waarschijnlijk de kaap van de 2000$. En ondertussen blijft vastgoed maar dalen. Zie bvb Home Invest vandaag.
Dat vind ik nu geen sterk argument. Het kan ook dat dergelijke marketplace bedrijven mekaar zo hard beconcurreren dat de hele sector te vermijden is.
- Deliveroo is 70% van zijn beurskoers kwijt
- Doordash ook ongeveer 70%
- Delivery hero 80%
- En TKWY dus meer dan 90%.
Niet de sector waar ik precies wil inzitten...
https://www.nasdaq.com/articles/baupost ... y.com-tkwyFintel reports that Baupost Group has filed a 13G/A form with the SEC disclosing ownership of 19.51MM shares of Just Eat Takeaway.com NV (TKWY). This represents 9.03% of the company.
I mean... Welke bron vind jij beter dan de officiële documenten bij de SEC?
Dat die concurrenten het slechter doen is wel een argument, en het gaat ook niet om de beurskoersen maar om de operationele prestaties. Je hebt nog niets van dat interview bekeken, en anders heb je niet geluisterd.
De concurrenten breken de wet ivm arbeidsvoorwaarden bij hun bezorgers, dat is een eindig verhaal. Takeaway doet dat niet en zijn nog altijd winstgevender dan pakweg Deliveroo in Duitsland of UK. Takeaway zou bijna cashflowneutraal zijn, Uber Eats en Deliveroo bloeden nog steeds geld. De short interest is 10%, wat als die moeten afbouwen?
Je kan mekaar maar concurreren zolang er marge is om dat te doen, en die is er niet. Tijd van gratis geld om groei te kopen is voorbij, en laat het nu net Takeaway zijn die het dichtst bij een cashflowgenererend model staan.
Zoals gezegd: GrubHub was een strategische fout en is duur betaald. We komen dan ook van koersen boven €100... Vroeg of laat komt er wel een Amazon of Target aankloppen om dat netwerk voor een prikje van Takeaway over te nemen. Al is het voor minder dan een miljard, who cares? Dat schoont de balans op, we nemen afstand van de Amerikaanse markt en kunnen focussen op winstgevendheid, met alle gevolgen voor de beurskoers van dien. Hoeveel inkoopprogrammas van €150 miljoen heb je nodig als je market cap maar 2,5 miljard is en 15% van de aandelen bij de CEO een een hedgefund zit?
Blijft natuurlijk een kleine, speculatieve positie bij mij, maar imo is de upside zeer groot (+100% en meer) op relatief korte termijn als die verkoop van GrubHub gerealiseerd wordt. Als.
Mijn fossils doet het anders ook prima, ze keren dividend uit en de koers blijft stijgen.
Fossils is het nieuwe goud in de winter, met dank aan Europa en hun boycots
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Hey ik lees ook maar wat er staat he. Stockcircle en Dataroma baseren zich eveneens op 13F filings en zijn doorgaans de eersten om veranderingen te melden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het geen "top-X" positie betreft in welk geval het niet relevant is.Rise schreef: ↑20 oktober 2023, 13:54 https://www.nasdaq.com/articles/baupost ... y.com-tkwy
Daar hebt je gelijk in. Want van een interview van de CEO (en tevens grote aandeelhouder) verwacht ik dat hij vooral de positieve aspecten van de onderneming onder de aandacht zal brengen en de zwaktes zal nuanceren. Op YT zie je ook interviews staan van 4 jaar geleden waarin hij laat doorschemeren dat TKWY een heel interessante belegging kan zijn.
Ondertussen beleven we een slechte beursweek voor aandelen. Ook US in het rood. Prima nieuws voor wie nog wat cash heeft zou ik denken.
Hoezo is 9% van een bedrijf bezitten niet relevantGudrun schreef: ↑20 oktober 2023, 15:49Hey ik lees ook maar wat er staat he. Stockcircle en Dataroma baseren zich eveneens op 13F filings en zijn doorgaans de eersten om veranderingen te melden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het geen "top-X" positie betreft in welk geval het niet relevant is.Rise schreef: ↑20 oktober 2023, 13:54 https://www.nasdaq.com/articles/baupost ... y.com-tkwy
Hangt er van af wat de marktkap is het bedrijf in bezit EN de marktkap van de eigenaar. Maar idd, als de data correct is dan verwacht ik dat ook in de top-5O te zien. En toch is het niet zo.
Voor het eerst sinds maart is de s&p500 nog eens onder het 200-daags gemiddelde gesloten. Andere indexen zitten er al onder. Het wordt spannend.
Ik zie net dat per einde september Flossbach von storch de positie in goud verhoogd heeft van zo’n 10 naar 15% tov eind augustus. Bij mijn weten is die nog nooit zo hoog geweest. En ze schrijven er niets over in de toelichting.
https://www.flossbachvonstorch.de/en/cu ... 0323578657
Ik zie net dat per einde september Flossbach von storch de positie in goud verhoogd heeft van zo’n 10 naar 15% tov eind augustus. Bij mijn weten is die nog nooit zo hoog geweest. En ze schrijven er niets over in de toelichting.
https://www.flossbachvonstorch.de/en/cu ... 0323578657
Dataroma meldt enkel bedrijven genoteerd in USA. Enkel daarover hebben ze meldingsplicht bij SEC vermoed ik.Gudrun schreef: ↑20 oktober 2023, 09:15Waar zie jij dat?
Ik gebruik deze bron: https://www.dataroma.com/m/holdings.php?m=BAUPOST
Overigens investeer ik niet graag in verlieslatende bedrijven.
Grootste aandelenpositie was eind Q2 zo'n 800M overigens (=14% van de US aandelenport). Dus die 250M stake in JET is niet zomaar een verwaarloosbare positie...
Overigens voor de duidelijkheid; Ik ben fully loaded in aandelen, maar niet in JET.
Blijft toch steeds indrukwekkend hoe aandelen kunnen corrigeren. Daar een Sofina een maand geleden nog +€200 noteerde staan ze inmiddels weer aan €173.
Voor mij toch weer een periode aangebroken om mijn etf portefeuille (een beetje) bij te tanken.
Voor mij toch weer een periode aangebroken om mijn etf portefeuille (een beetje) bij te tanken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.