De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Als ik me niet vergis is het Denemarken dat zo n hoge RV heeft, vandaar dat Maersk of Rockwool 2 waarderingen hebben. Met en zonder div.
Als de aandelen nu zo dalen omdat de rente hoog is en nog lang hoog zal blijven, dan moeten ze nogal stijgen zodra de rente terug daalt.
Die rentestijging, moet je daarbij ook niet rekening houden met de schuldgraad van het bedrijf zelf?
In mijn ptf zitten Crocs (70% netto schuld) en Deckers Outdoor (0% netto schuld), allebei dezelfde métier.
YTD CROX - 21% DECK +28%
Kijk naar een Alphabet of Microsoft, resp 0 en 21 % net debt. Die zullen toch amper impact hebben van een stijgende rente. Wat mij doet vermoeden dat de switch van aandelen naar bonds vooral gebeurt vanuit aandelen met een hoge schuldgraad.
In mijn ptf zitten Crocs (70% netto schuld) en Deckers Outdoor (0% netto schuld), allebei dezelfde métier.
YTD CROX - 21% DECK +28%
Kijk naar een Alphabet of Microsoft, resp 0 en 21 % net debt. Die zullen toch amper impact hebben van een stijgende rente. Wat mij doet vermoeden dat de switch van aandelen naar bonds vooral gebeurt vanuit aandelen met een hoge schuldgraad.
Albemarle & Paramount global lijken mij nu toch wel erg undervalued. Was niet van plan bij te kopen, maar ga het maandag wel doen, denk ik .
Ja en nee, het ligt er maar aan hoe die schulden opgebouwd zijn.
Als het obligaties zijn met een lage rente dan merken ze er niets van.
Als het leningen zijn met variabele rente zoals wel vaker gebruikelijk is als een onderneming even geen cash genoeg heeft, dan gaat een bedrijf dit onmiddelijk en heel hard merken.
Bedrijven als Alphabet, Microsoft, Meta of Amazon mag je niet zo niet bekijken, die hebben enorme cash reserves en hebben geen leningen nodig omdat ze nooit geld aan aandeelhouders (MS keert ook vrijwel niks uit) uitkeren.
Doordat ze niets uitkeren zijn ze tegelijk heel gevoelig voor nieuwsbereichten die hun koers heel snel doet veranderen.
Dit kan je ook zien omdat bv Microsoft op een jaar tijd al ruim 50% in koers heeft geschommeld, 220~355 USD.
Zet je daar bv IBM tegenover 120~150 USD dat is een schommeling van 20% en dit komt puur omdat ze dividend uitkeren waardoor aandeelhouders minder snel genigd zijn te kopen/verkopen.
Neem je daartegen Meta, die schommeld tussen 100~300 euro, omhoog in dit geval....zolang het duurt
Alphabet 86~140 ook omhoog....maar ook zolang het duurt.
De reden dat die zo hard stijgen is de miljarden die gepompt worden in AI, eens de AI bubbel ploft ga je die aandelen zien kelderen dat je niet meer weet of je aandelen nog iets waard zijn.
Rente is een deel van het verhaal, zoals je hierboven kan zien, het andere is de hype van AI die voorlopig die bedrijven hoog laat noteren. Denk aan Spraaktechnologie, was ook een hype en iedereen dook erop, L&H alsook Microsoft en IBM.
L&H had niets anders, eens de hype over was zag je wat er overbleef....niets en vele arme beleggers kaal geplukt.
Bedrijven die niet in AI zitten en last hebben van rentes, bv automobiel industrie die zie je kelderen tot en met, want hun verkopen dalen. Hetzelfde met vastgoed bedrijven die ook leningen nodig hebben voor nieuwe projecten, die zie je ook minder projecten aangaan.
Het goede nieuws is wel dat veel aandelen zo lang staan dat je enorme koopjes kan doen als je een paar maanden/jaar kan wachten tot ze beginnen stijgen. Elk nadeel heb z'n voordeel
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Heb nog eens verder zitten kijken en denk dat ik mijn positie in Just Eat Takeaway nog significant ga verhogen zodra ik er geld voor heb.
- 7% van de aandelen zit bij CEO en 9% bij Beauport die nog zwaar onder water staan aan huidige koersen.
- Bedrijf zelf heeft ook 3% van de aandelen, nog uit het vorig inkoopprogramma, en er werd net nog een nieuw aangekondigd waarmee nog eens 6% vd aandelen kan worden ingekocht aan huidige koers.
- 10% short interest, dat is zeer hoog. Wanneer shorts moeten coveren kan het snel gaan.
- Fee cap-proces in de VS zal waarschijnlijk resulteren in een schikking. CEO spreekt zelf van 100 miljoen schade. Zelfs 50 miljoen is een significant bedrag als je market cap maar 2500 miljoen is.
- Verkoop van GrubHub is waarschijnlijker nu de Fee caps verleden tijd zijn. Ultraconservatief gerekend zouden ze daar wel $500 miljoen voor kunnen krijgen. Dat is 20% van de market cap. Wisselgeld voor bv. Amazon dat de intentie heeft om ook in food-delivery te groeien.
- Dominante speler in de Europese markten (NL, BE, UK, Duitsland,..) en hier ook winstgevend.
- Hun bezorgers zijn allemaal werknemers en dus volledig in lijn met regelgeving. Dit is niet het geval bij de meeste concurrenten. Strengere wetgeving is positief voor JET, want die ervaren zelf geen impact maar de concurrentie wel. Niet ondenkbaar dat die spelers bepaalde markten verlaten en JET met het marktaandeel gaat lopen.
Zelfs met de US activiteiten erbij verwacht men vanaf volgend jaar cashflow positief te zijn. De huidige waardering is gewoon absurd. Food delivery is here to stay en JET staat er in die markt, zeker binnen Europa, gewoon ijzersterk voor. Ik zie geen scenario waarin dit geen winstgevend bedrijf wordt en dus ook als zodanig zal worden gewaardeerd. Multibagger potentieel.
- 7% van de aandelen zit bij CEO en 9% bij Beauport die nog zwaar onder water staan aan huidige koersen.
- Bedrijf zelf heeft ook 3% van de aandelen, nog uit het vorig inkoopprogramma, en er werd net nog een nieuw aangekondigd waarmee nog eens 6% vd aandelen kan worden ingekocht aan huidige koers.
- 10% short interest, dat is zeer hoog. Wanneer shorts moeten coveren kan het snel gaan.
- Fee cap-proces in de VS zal waarschijnlijk resulteren in een schikking. CEO spreekt zelf van 100 miljoen schade. Zelfs 50 miljoen is een significant bedrag als je market cap maar 2500 miljoen is.
- Verkoop van GrubHub is waarschijnlijker nu de Fee caps verleden tijd zijn. Ultraconservatief gerekend zouden ze daar wel $500 miljoen voor kunnen krijgen. Dat is 20% van de market cap. Wisselgeld voor bv. Amazon dat de intentie heeft om ook in food-delivery te groeien.
- Dominante speler in de Europese markten (NL, BE, UK, Duitsland,..) en hier ook winstgevend.
- Hun bezorgers zijn allemaal werknemers en dus volledig in lijn met regelgeving. Dit is niet het geval bij de meeste concurrenten. Strengere wetgeving is positief voor JET, want die ervaren zelf geen impact maar de concurrentie wel. Niet ondenkbaar dat die spelers bepaalde markten verlaten en JET met het marktaandeel gaat lopen.
Zelfs met de US activiteiten erbij verwacht men vanaf volgend jaar cashflow positief te zijn. De huidige waardering is gewoon absurd. Food delivery is here to stay en JET staat er in die markt, zeker binnen Europa, gewoon ijzersterk voor. Ik zie geen scenario waarin dit geen winstgevend bedrijf wordt en dus ook als zodanig zal worden gewaardeerd. Multibagger potentieel.
-
- Verbannen Gebruiker
Zeker. En ook welk gedeelte van de schuld via een vaste rentevoet gefinancierd is. Als 80% van hun schulden (nog slechts) voor 2 jaar vastliggen (vb obligaties) is dat slechter dan dat 60% vastligt voor nog 8 jaar
Dus zeggen "80% van onze schulden zijn vast (hoera!)" is goed om de beleggers te misleiden, maar niet de slimme beleggers.
(In de huidige rente-omstandigheden)
-
- Verbannen Gebruiker
GrubHub is gekocht voor 7,3 miljard. Er is al 3 miljard afgeschreven. Als ze het verkopen aan 0,5 miljard, dan moeten ze nog eens 3,8 miljard afschrijven.
Of zie ik het verkeerd?
Wat maakt een boekhoudkundige afschrijving nog uit als je bedrijf maar 2,5 miljard waard is op de beurs?
BlueB schreef: ↑21 oktober 2023, 10:00 Die rentestijging, moet je daarbij ook niet rekening houden met de schuldgraad van het bedrijf zelf?
YTD CROX - 21% DECK +28%
Ja maar houd er rekening mee dat obligaties interessanter worden in vergelijking met aandelen. Als je kan kiezen tussen 4% yield op Amerika en 3% yield op een Apple? We komen van 0-1% vs 3%. Dus onvermijdelijk loopt geld uit de aandelen markt en corrigeert deze markt naar een lagere multiple. Tina has left the building.
Je ziet overal groeiaandelen met eerdere hoge waarderingen -75% vallen.
De bronbelasting voor niet-inwoners in Denemarken is 27%. Nog steeds 3 procentpunt minder dan de Belgische RV.
Die van Noorwegen is inderdaad 25%.
Met 30% bronheffing voor niet inwoners heeft Zweden de hoogste van de scandinavische landen.
Zwitserland heeft met 35% de hoogste bronheffing voor niet-inwoners in Europa. Zie https://taxsummaries.pwc.com/quick-char ... -wht-rates
Het is bij Maersk niet met of zonder dividend maar wel met en zonder stemrecht. De Maersk A-aandelen hebben stemrechten en de B-aandelen niet. Zie https://investor.maersk.com/ir-resources/faqs
Bij Rockwool is het ook een verschil in stemrechten en niet in dividendrechten. De A-aandelen hebben 10 stemrechten/aandeel en de B's maar 1. Zie https://www.rockwool.com/group/about-us ... hares/#faq
1. What are the effects of a conversion?
A shares will be converted to B shares on a 1:1 basis. Therefore, the number of shares held and the right to dividends will remain unchanged. However, as each A share carries 10 votes and each B share carries 1 vote, a shareholder’s total number of votes will decrease after completion of a conversion. No compensation will be paid for any difference in the share price between the share classes.
Mijn eerste reflex bij meerdere aandelenklassen is steeds om de verklaring ervoor bij investors/ir op de website van het bedrijf op te zoeken.
Blijkbaar zijn ze al afgestapt van hun model en gaan ze ook naar schijnzelfstandigheid in de UK:
https://www.reuters.com/business/just-e ... 023-03-21/
Worldline aan 10€ ? Wat een afstraffing !
Momenteel aan 9.896€ en -57,16% tegenover slotkoers van gisteren. Vandaag besteft men de gevolgen van de gisteren gepubliceerde Q3-cijfers en de verlaagde jaarprognose.
De institutionelen hebben nog 16 maanden voor de 2025 oceane vervalt. Tijd genoeg om de beurskoers van het aandeel te herstellen. Zie https://live.euronext.com/nl/product/bo ... 26803-XMLI
De institutionelen hebben nog 16 maanden voor de 2025 oceane vervalt. Tijd genoeg om de beurskoers van het aandeel te herstellen. Zie https://live.euronext.com/nl/product/bo ... 26803-XMLI
Ofwel in een keer terug naar de werkelijke waarde, het is maar hoe je het bekijkt. Aandelen komen meer en meer terecht in een realiteit van nulgroei of een hele lage groei. Bovendien is er in payments een enorme concurrentie. Hoeveel nieuwe fintech spelers zijn er de laatste 10 jaar niet bij gekomen. Vroeger had je VISA, Mastercard, Atos Worline en Papyal bij wijze van spreken, nu kan je er zeker 100 namen aan toe voegen, die allemaal een stuk van dezelfde cake willen. Bij sommige zaken is het makkelijk overwaardeering te spotten. De payment providers (en beursgenoteerd vastgoed) in 2021 was daar zeker een van. Het is nu wachten op uitbodeming van de markt in de sectoren. Eerste instapjes kunnen tegen deze koersen wel gemaakt worden naar mijn mening.