De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Leuk vraagstukje: wetende dat een gemiddelde woning 300.000 euro kost, hoeveel bezit Pieter danreteiP schreef: ↑23 oktober 2018, 11:51 Leuke beursperiode voor mij, ben aan het kijken om een huis te kopen.
Zal weliswaar geen enkel aandeel moeten verkopen.
Asset allocatie voor en na aankoop eigen huis zal er wel anders uitzien.
Cash/Obligaties/Aandelen
Nu: 48/11/41
Na: 30/15/55
Lijkt me nog altijd voldoende cashbuffer.
Aandelen uit dividenden zouden eigenlijk op korte termijn de volledige interestlast van de lening moeten kunnen betalen.
Met enkel deze gegevens gaat ge dat vraagstukje niet kunnen oplossen. Denk ook niet dat Pieter dat gaat willen.
Inbreng van andere partijen en prijs huis laat ik als ontbrekende factoren voor het vraagstuk.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Mis poes.
Uit de cijfers blijkt duidelijk dat je je huis zelf financiert (de verhoudingen kloppen). Blijft de vraag van de kostprijs. Met 300.000 euro bereikt men toch een aannemelijk eindresultaat (verklap het hier zedig niet).
Je zit er wel warmpjes in
Veronderstel huis van 300.000 en hij betaalt 60.000 uit eigen zak voor deel van aankoopprijs en kosten en taksen en zo.SparSpaar schreef: ↑23 oktober 2018, 12:15Leuk vraagstukje: wetende dat een gemiddelde woning 300.000 euro kost, hoeveel bezit Pieter danreteiP schreef: ↑23 oktober 2018, 11:51 Leuke beursperiode voor mij, ben aan het kijken om een huis te kopen.
Zal weliswaar geen enkel aandeel moeten verkopen.
Asset allocatie voor en na aankoop eigen huis zal er wel anders uitzien.
Cash/Obligaties/Aandelen
Nu: 48/11/41
Na: 30/15/55
Lijkt me nog altijd voldoende cashbuffer.
Aandelen uit dividenden zouden eigenlijk op korte termijn de volledige interestlast van de lening moeten kunnen betalen.
Zijn bezit noemen we B en zijn cash C.
Voor de aankoop is zijn cash C= 0,48 keer B.
Na de aankoop zijn C en B met 60.000 verminderd. Nieuwe cash is 0,3 zijn nieuwe bezit.
Of dus C-60 000 = 0,3 (B-60 000)
Hieruit volgt B=42.000 / 0,18
Of dus B is ongeveer 234.000.
Of algemeen: zijn bezit = 3,9 keer zijn cash inbreng.
Als hij bijvoorbeeld 100.000 zelf zou inbrengen, zou zijn bezit dus 390.000 bedragen.
De prijs van het huis moeten we dus niet weten en ook niet wat anderen inbrengen.
Pieter? Hoeveel breng je zelf in?
Wat zegt Pieter ?
Nog een gegeven: hij moet de effectentaks betalen (als ik het goed begrepen heb )
Die berekeningen gaan mijn petje te boven.
Aandelen en obligaties zijn 52% van zijn bezit. Enkel daarop betaalt hij de taks. Hij zou dus bijna 1 miljoen bezit moeten hebben.
Dat kan natuurlijk.
Pieter? Betaal je effectentaks?
Niets plezanter dan iemands rekening maken
De bank heeft soms een andere interpretatie van persoonlijke bezittingen dan ikzelf.
Laat ons hiermee de discussie afsluiten en terug on topic gaan.
Zouden jullie aandelen verkopen om minder te lenen of hoeveel eigen inbreng zou een minimum zijn? Er is zeker een belastingstechnisch optimum. Aandelen "moeten" verkopen is nooit gunstig.
Zouden jullie aandelen verkopen om minder te lenen of hoeveel eigen inbreng zou een minimum zijn? Er is zeker een belastingstechnisch optimum. Aandelen "moeten" verkopen is nooit gunstig.
Ik zou kiezen om EEN bedrag te lenen zodat je zeker 20 jaar kan genieten van de woonbonus.reteiP schreef: ↑23 oktober 2018, 15:12 De bank heeft soms een andere interpretatie van persoonlijke bezittingen dan ikzelf.
Indien je dit vraagt aan de bank, kom je bij een bepaald bedrag uit. Wat je meer leent, heeft geen invloed en is eigen keuze.
Ik denk dat in het huidige beursklimaat de vraag is: zijn we echt op weg naar een serieuze beurscorrectie of niet? In Europa verliezen we nu al 15% tov de piek eind januari. Ook de USA lijkt in een dipje te zitten
Straks gaat er nog 1,5% af als we de futures mogen geloven.
Het kan dus het moment zijn om te verkopen en dus een groter deel van het huis cash te betalen.
Straks gaat er nog 1,5% af als we de futures mogen geloven.
Het kan dus het moment zijn om te verkopen en dus een groter deel van het huis cash te betalen.
Pieter,
Komt de nieuwe asset allocatie overeen met het niveau van risico dat je winst te nemen?
Wat als de aandelen doordalen naar -50%. Je zou dan een bedrag verliezen dat overeenkomt met wat je nu in je huis steekt. Is dat ok?
Komt de nieuwe asset allocatie overeen met het niveau van risico dat je winst te nemen?
Wat als de aandelen doordalen naar -50%. Je zou dan een bedrag verliezen dat overeenkomt met wat je nu in je huis steekt. Is dat ok?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.